본 연구의 목적은 도시지역 주민들이 자발적으로 교육복지를 위한 네트워크를 구성하고, 지역의 다양한 자원들이 연계·협력하여 지역교육네트워크가 형성되고 발전하는 과정을 분석하여 네트워크가 발전하기 위한 영향요인을 찾아냄으로써 지역교육네트워크의 실천영역에서 참고할 수 있는 시사점을 제시하는데 있다. 연구방법으로는 질적 연구방법 중 사례연구방법과 근거 이론적 방법을 적용하여 논의하였다. 본 연구는 ‘성남청소년지원네트워크’라는 도시지역 주민 자생적 교육네트워크를 연구대상으로 하고 네트워크의 구성인원인 실무책임자, 네트워크교사, 강사, 참여 학교 학교장, 학교교사뿐만 아니라, 지역의 의회의원, 재단 상임이사, 교육청 담당자 그리고 사업의 직접 대상인 학생 등 16명을 연구 참여자로 하여 이루어졌다. 연구 참여자의 선정은 네트워크 설립과 운영의 중심에 있는 구성원과 교육복지와 관련이 있는 지방자치단체 관계자 등 질적 사례 연구방법에 적합한 대상자를 선정하였다. 자료의 수집은 수년간 관심을 갖고 보아오며 지역교육네트워크의 내용을 구체화하였고, 집중 연구는 2014년 2월부터 6개월 동안 이루어졌으며, 자료 수집방법은 심층면담, 참여관찰, 그리고 여러 종류의 문서를 통해 이루어졌다. 자료의 분석은 수집된 자료 전체를 비교해가며 의미를 확인하고 해석하려고 노력했으며 면담내용의 범주화과정을 통해 맥락을 이해하고 중심화 하였다. 아울러 참여자들과 현장에서 자주 접촉하면서 그들이 가지고 있는 질적인 특성들이 연구에 자연스럽게 드러날 수 있도록 하였다. 본 연구 결과 첫째, 성남청소년지원네트워크의 단계별 형성과정은 지역의 교육문제에 관심 있는 주민들이 모여서 활동을 시작하는 잠재기, 비전을 설정하고 새로운 활동의 장을 만들어가는 성숙기, 더 깊고 풍부해진 내연과 유연한 외연으로 지역을 아우르는 시기인 ...
본 연구의 목적은 도시지역 주민들이 자발적으로 교육복지를 위한 네트워크를 구성하고, 지역의 다양한 자원들이 연계·협력하여 지역교육네트워크가 형성되고 발전하는 과정을 분석하여 네트워크가 발전하기 위한 영향요인을 찾아냄으로써 지역교육네트워크의 실천영역에서 참고할 수 있는 시사점을 제시하는데 있다. 연구방법으로는 질적 연구방법 중 사례연구방법과 근거 이론적 방법을 적용하여 논의하였다. 본 연구는 ‘성남청소년지원네트워크’라는 도시지역 주민 자생적 교육네트워크를 연구대상으로 하고 네트워크의 구성인원인 실무책임자, 네트워크교사, 강사, 참여 학교 학교장, 학교교사뿐만 아니라, 지역의 의회의원, 재단 상임이사, 교육청 담당자 그리고 사업의 직접 대상인 학생 등 16명을 연구 참여자로 하여 이루어졌다. 연구 참여자의 선정은 네트워크 설립과 운영의 중심에 있는 구성원과 교육복지와 관련이 있는 지방자치단체 관계자 등 질적 사례 연구방법에 적합한 대상자를 선정하였다. 자료의 수집은 수년간 관심을 갖고 보아오며 지역교육네트워크의 내용을 구체화하였고, 집중 연구는 2014년 2월부터 6개월 동안 이루어졌으며, 자료 수집방법은 심층면담, 참여관찰, 그리고 여러 종류의 문서를 통해 이루어졌다. 자료의 분석은 수집된 자료 전체를 비교해가며 의미를 확인하고 해석하려고 노력했으며 면담내용의 범주화과정을 통해 맥락을 이해하고 중심화 하였다. 아울러 참여자들과 현장에서 자주 접촉하면서 그들이 가지고 있는 질적인 특성들이 연구에 자연스럽게 드러날 수 있도록 하였다. 본 연구 결과 첫째, 성남청소년지원네트워크의 단계별 형성과정은 지역의 교육문제에 관심 있는 주민들이 모여서 활동을 시작하는 잠재기, 비전을 설정하고 새로운 활동의 장을 만들어가는 성숙기, 더 깊고 풍부해진 내연과 유연한 외연으로 지역을 아우르는 시기인 결합기, 그리고 위기청소년 문제해결 예방 프로그램 모델정착과 지역 전체로의 파급효과를 실현해 가는 확산기의 4단계로 분류할 수 있었다. 둘째, 성남청소년지원네트워크의 영향요인으로는 비전공유, 자원교류, 갈등관리, 신뢰형성, 창의적 리더십, 순환학습, 변화선도 등을 지역교육네트워크의 성장에 필요한 요인으로 설명할 수 있었다. 본 연구를 통해 살펴 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 성남청소년지원네트워크는 네트워크의 구조에 지역과 교육을 접목하여 생태적인 학습현장을 실천해 나가면서 지역 위기청소년의 바른 성장을 지원하는 교육복지지원체제로서의 가치를 가지기에 충분하였다. 둘째, 성남청소년지원네트워크는 다른 네트워크와는 다른 위기 아동·청소년을 위해 새롭게 설립된 네트워크로서 창의적 리더십의 필요성을 보여주는 종합적인 네트워크로서의 의의를 가진다. 셋째, 성남청소년지원네트워크는 지역의 비전을 공유하며 성장하는 학습공동체로서 끊임없는 공동 비전의 생성과 유지를 위해 지역의 구심점이 되는 지역교육네트워크이다. 넷째, 성남청소년지원네트워크는 아이들 교육을 위해 필요한 교사교육과 학부모교육을 통해 학습이 반복 재생산되는 교육공동체로서 구조화된 네트워크로서의 의미를 보이고 있다. 다섯째, 성남청소년지원네트워크의 발전 속에서 아동·청소년의 고른 성장을 위한 끊임없는 교육컨텐츠 개발의 의미를 둘 수 있다. 이를 통하여 전국에서 움직이고 있는 지역교육네트워크의 전개 방법으로서 역할 모델을 제시할 것으로 기대되고 있다.
본 연구의 목적은 도시지역 주민들이 자발적으로 교육복지를 위한 네트워크를 구성하고, 지역의 다양한 자원들이 연계·협력하여 지역교육네트워크가 형성되고 발전하는 과정을 분석하여 네트워크가 발전하기 위한 영향요인을 찾아냄으로써 지역교육네트워크의 실천영역에서 참고할 수 있는 시사점을 제시하는데 있다. 연구방법으로는 질적 연구방법 중 사례연구방법과 근거 이론적 방법을 적용하여 논의하였다. 본 연구는 ‘성남청소년지원네트워크’라는 도시지역 주민 자생적 교육네트워크를 연구대상으로 하고 네트워크의 구성인원인 실무책임자, 네트워크교사, 강사, 참여 학교 학교장, 학교교사뿐만 아니라, 지역의 의회의원, 재단 상임이사, 교육청 담당자 그리고 사업의 직접 대상인 학생 등 16명을 연구 참여자로 하여 이루어졌다. 연구 참여자의 선정은 네트워크 설립과 운영의 중심에 있는 구성원과 교육복지와 관련이 있는 지방자치단체 관계자 등 질적 사례 연구방법에 적합한 대상자를 선정하였다. 자료의 수집은 수년간 관심을 갖고 보아오며 지역교육네트워크의 내용을 구체화하였고, 집중 연구는 2014년 2월부터 6개월 동안 이루어졌으며, 자료 수집방법은 심층면담, 참여관찰, 그리고 여러 종류의 문서를 통해 이루어졌다. 자료의 분석은 수집된 자료 전체를 비교해가며 의미를 확인하고 해석하려고 노력했으며 면담내용의 범주화과정을 통해 맥락을 이해하고 중심화 하였다. 아울러 참여자들과 현장에서 자주 접촉하면서 그들이 가지고 있는 질적인 특성들이 연구에 자연스럽게 드러날 수 있도록 하였다. 본 연구 결과 첫째, 성남청소년지원네트워크의 단계별 형성과정은 지역의 교육문제에 관심 있는 주민들이 모여서 활동을 시작하는 잠재기, 비전을 설정하고 새로운 활동의 장을 만들어가는 성숙기, 더 깊고 풍부해진 내연과 유연한 외연으로 지역을 아우르는 시기인 결합기, 그리고 위기청소년 문제해결 예방 프로그램 모델정착과 지역 전체로의 파급효과를 실현해 가는 확산기의 4단계로 분류할 수 있었다. 둘째, 성남청소년지원네트워크의 영향요인으로는 비전공유, 자원교류, 갈등관리, 신뢰형성, 창의적 리더십, 순환학습, 변화선도 등을 지역교육네트워크의 성장에 필요한 요인으로 설명할 수 있었다. 본 연구를 통해 살펴 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 성남청소년지원네트워크는 네트워크의 구조에 지역과 교육을 접목하여 생태적인 학습현장을 실천해 나가면서 지역 위기청소년의 바른 성장을 지원하는 교육복지지원체제로서의 가치를 가지기에 충분하였다. 둘째, 성남청소년지원네트워크는 다른 네트워크와는 다른 위기 아동·청소년을 위해 새롭게 설립된 네트워크로서 창의적 리더십의 필요성을 보여주는 종합적인 네트워크로서의 의의를 가진다. 셋째, 성남청소년지원네트워크는 지역의 비전을 공유하며 성장하는 학습공동체로서 끊임없는 공동 비전의 생성과 유지를 위해 지역의 구심점이 되는 지역교육네트워크이다. 넷째, 성남청소년지원네트워크는 아이들 교육을 위해 필요한 교사교육과 학부모교육을 통해 학습이 반복 재생산되는 교육공동체로서 구조화된 네트워크로서의 의미를 보이고 있다. 다섯째, 성남청소년지원네트워크의 발전 속에서 아동·청소년의 고른 성장을 위한 끊임없는 교육컨텐츠 개발의 의미를 둘 수 있다. 이를 통하여 전국에서 움직이고 있는 지역교육네트워크의 전개 방법으로서 역할 모델을 제시할 것으로 기대되고 있다.
This research aims to explore and to examine the building of the educational welfare network that urban residents have been voluntarily building to make changes in their own lives and community. For this research, the qualitative methods were applied such as case study and in-depth interviews based ...
This research aims to explore and to examine the building of the educational welfare network that urban residents have been voluntarily building to make changes in their own lives and community. For this research, the qualitative methods were applied such as case study and in-depth interviews based on the grounded theory. This research analysed the Seongnam Eucational Welfare Network that has been spontaneously formed by local people in Seongnam City, Gyeong-gi Province since 2007. The 16 main interviewees were the key members of the network such as networkers, teachers, principals, councillors, local government officers and students in the local area, who have played main roles for the process of network establishment and operation, The data had been collected for several years and intensive research was conducted from February to July in 2014. Specifically, I used the qualitative method to analyse in-depth interviews, participant observation and related documents. I examined the data carefully to understand the implications and representations in the local context. I also categorized and centralized the process and the factors, analysing the interviews. In addition, frequently contacting with the participants in the field, I have tried to figure out their qualitative characteristics in this research. As findings of this research, first, the development processes are divided into four stages according to the characteristics of the educational welfare network; 1) potential and incubating stage; starting communication among local people concerned about local educational issues; 2) coordinating and participating stage; networking of various local resources and activists raising issues to the community, 3) activating and stabilizing stage; networking resources and impacting to the community with deepened and diversified capabilities; 4) modeling and expanding stage; building a model system of caring and education for the local adolescent issues. Second, there are six key factors for the development of local educational welfare network in a local community; 1) the clearly shared educational vision, values and principles among members; 2) exchange resources; 3) management of conflicts among participating institutes and members; 4) creative leadership of networkers, who give inspiration and motivations to other members; 5) circulation and empowerment of human resources and 6) initiative changes for development. In conclusion, the analysis of case on the Seongnam Educational Welfare Network, shows several meaningful implications from the educational welfare perspective. First, Seongnam Eucational Welfare Network has functioned as a significant part of ecological learning system in the local community. The educational network system has provided the social and educational safety net for local children and teenagers, who are from disadvantaged background. Second, the network case shows a good example of the need for creative leadership in the local. The networkers focused on a crucial agenda of the crisis of youth in the local community. That is, the creative leaders have picked up the significant educational agenda in the local and suggested how to understand teenagers as an integrated viewpoint. Third, the network has played leading roles to generate and to share the common visions and values for the healthy growth of children and youth in the local community as a learning community. Fourth, the network has activated and organised learning programs for teachers, parents and local people, which could cultivate and empower members as a form of sustainable reproduction system. Last, the network incessantly could develop educational contents which are valuable for the local children and teenagers as an alternative model of educational welfare programs. The experiences of educational contents can be shared and impacted to other educational institutes. Therefore, the case of the local educational network might suggest the alternative model with creative ways and roles to concern the educational welfare system in a local community.
This research aims to explore and to examine the building of the educational welfare network that urban residents have been voluntarily building to make changes in their own lives and community. For this research, the qualitative methods were applied such as case study and in-depth interviews based on the grounded theory. This research analysed the Seongnam Eucational Welfare Network that has been spontaneously formed by local people in Seongnam City, Gyeong-gi Province since 2007. The 16 main interviewees were the key members of the network such as networkers, teachers, principals, councillors, local government officers and students in the local area, who have played main roles for the process of network establishment and operation, The data had been collected for several years and intensive research was conducted from February to July in 2014. Specifically, I used the qualitative method to analyse in-depth interviews, participant observation and related documents. I examined the data carefully to understand the implications and representations in the local context. I also categorized and centralized the process and the factors, analysing the interviews. In addition, frequently contacting with the participants in the field, I have tried to figure out their qualitative characteristics in this research. As findings of this research, first, the development processes are divided into four stages according to the characteristics of the educational welfare network; 1) potential and incubating stage; starting communication among local people concerned about local educational issues; 2) coordinating and participating stage; networking of various local resources and activists raising issues to the community, 3) activating and stabilizing stage; networking resources and impacting to the community with deepened and diversified capabilities; 4) modeling and expanding stage; building a model system of caring and education for the local adolescent issues. Second, there are six key factors for the development of local educational welfare network in a local community; 1) the clearly shared educational vision, values and principles among members; 2) exchange resources; 3) management of conflicts among participating institutes and members; 4) creative leadership of networkers, who give inspiration and motivations to other members; 5) circulation and empowerment of human resources and 6) initiative changes for development. In conclusion, the analysis of case on the Seongnam Educational Welfare Network, shows several meaningful implications from the educational welfare perspective. First, Seongnam Eucational Welfare Network has functioned as a significant part of ecological learning system in the local community. The educational network system has provided the social and educational safety net for local children and teenagers, who are from disadvantaged background. Second, the network case shows a good example of the need for creative leadership in the local. The networkers focused on a crucial agenda of the crisis of youth in the local community. That is, the creative leaders have picked up the significant educational agenda in the local and suggested how to understand teenagers as an integrated viewpoint. Third, the network has played leading roles to generate and to share the common visions and values for the healthy growth of children and youth in the local community as a learning community. Fourth, the network has activated and organised learning programs for teachers, parents and local people, which could cultivate and empower members as a form of sustainable reproduction system. Last, the network incessantly could develop educational contents which are valuable for the local children and teenagers as an alternative model of educational welfare programs. The experiences of educational contents can be shared and impacted to other educational institutes. Therefore, the case of the local educational network might suggest the alternative model with creative ways and roles to concern the educational welfare system in a local community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.