유례없이 빠른 기술의 진보로 인하여 온라인 쇼핑 시장은 새로운 변화를 맞고 있고, 스마트폰의 폭발적 활용은 모바일 인터넷 대중화를 열었다. 이로 인하여 온라인 소비의 접근성을 용이하게 하였고, 지난 해 온라인 쇼핑 거래액은 처음으로 42조원을 기록하며 온라인 쇼핑 시장 규모가 사상 처음으로 대형마트를 넘어선 것으로 분석되고 있다. 또한 최근 IT의 발전이 각 전통산업에서 혁신을 가져오고, 이는 소비자의 소비패턴의 변화로 이어지고 있다. 이러한 소비트렌드는 인터넷과 모바일 쇼핑 시장규모를 더욱 성장 시키고 있지만, ...
유례없이 빠른 기술의 진보로 인하여 온라인 쇼핑 시장은 새로운 변화를 맞고 있고, 스마트폰의 폭발적 활용은 모바일 인터넷 대중화를 열었다. 이로 인하여 온라인 소비의 접근성을 용이하게 하였고, 지난 해 온라인 쇼핑 거래액은 처음으로 42조원을 기록하며 온라인 쇼핑 시장 규모가 사상 처음으로 대형마트를 넘어선 것으로 분석되고 있다. 또한 최근 IT의 발전이 각 전통산업에서 혁신을 가져오고, 이는 소비자의 소비패턴의 변화로 이어지고 있다. 이러한 소비트렌드는 인터넷과 모바일 쇼핑 시장규모를 더욱 성장 시키고 있지만, 스타트업이 성공할 확률은 별로 높지 않다. 이는 명확한 비즈니스모델을 설정하지 않는 한계에 따른 것으로, 훌륭한 비즈니스 모델을 갖고 추구하는 평범한 기술이, 뛰어나지 않은 비즈니스 모델에서의 훌륭한 기술에 비해 더 많은 성장을 안겨주고 있기 때문이다. 즉, E-Commerce에서 통용되는 획일적인 비즈니스 모델이 아닌, 차별화하는 할 수 있는 비즈니스 모델이 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 E-Commerce의 성공적 BM요인을 서브스크립션 커머스와 큐레이션 커머스를 중심으로 진단하여 방안을 제시하고, E-Commerce 산업 발전에 기여하는데 있다. 오스터왈더의 9 Block Building을 사례기업에 적용하여 공통점을 추출하였고, 비즈니스 모델 사례 연구의 제언과 한계점은 아래 세가지와 같다. 첫째, 핵심자원인 큐레이터들이 상품기획과 제품을 선별하여 추천 판매했다. 고객 회원 DB를 활용한 소비자의 니즈와 성향을 분석하여, 고객들에게 제품을 미리 노출시켜 주고, 이는 상품 검색에 따른 번거로움을 해결해 주어 편의성을 제공할 수 있었다. 따라서, 고객과 쌍방향 소통을 가능케 하여 신뢰를 구축할 수 있게 되었고, 재 구매로 이어지는 선순환 구조를 만들었다. 둘째, 온라인 마케팅채널을 활용한 판매 전략을 고수했다. 자사 사이트와 타업체의 업무제휴를 통하여 판매채널을 극대화 시켰고, 고객들에게 브랜드를 크게 어필하여 포지셔닝 하였다. 이는 후발주자들보다 경쟁우위에 서며 차별화에 성공하는 근거가 되었고, 시장에서 확고한 위치를 유지할 수 있었다. 셋째, 고객들에게 확실한 가치제안을 전달함으로써, 기회비용을 절약 해 줄 수 있었다. 이는 고객들이 인지하는 불편함과 문제점을 해결해줌으로써 매년 꾸준한 성장을 이뤄 낼 수 있었다.
유례없이 빠른 기술의 진보로 인하여 온라인 쇼핑 시장은 새로운 변화를 맞고 있고, 스마트폰의 폭발적 활용은 모바일 인터넷 대중화를 열었다. 이로 인하여 온라인 소비의 접근성을 용이하게 하였고, 지난 해 온라인 쇼핑 거래액은 처음으로 42조원을 기록하며 온라인 쇼핑 시장 규모가 사상 처음으로 대형마트를 넘어선 것으로 분석되고 있다. 또한 최근 IT의 발전이 각 전통산업에서 혁신을 가져오고, 이는 소비자의 소비패턴의 변화로 이어지고 있다. 이러한 소비트렌드는 인터넷과 모바일 쇼핑 시장규모를 더욱 성장 시키고 있지만, 스타트업이 성공할 확률은 별로 높지 않다. 이는 명확한 비즈니스모델을 설정하지 않는 한계에 따른 것으로, 훌륭한 비즈니스 모델을 갖고 추구하는 평범한 기술이, 뛰어나지 않은 비즈니스 모델에서의 훌륭한 기술에 비해 더 많은 성장을 안겨주고 있기 때문이다. 즉, E-Commerce에서 통용되는 획일적인 비즈니스 모델이 아닌, 차별화하는 할 수 있는 비즈니스 모델이 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 E-Commerce의 성공적 BM요인을 서브스크립션 커머스와 큐레이션 커머스를 중심으로 진단하여 방안을 제시하고, E-Commerce 산업 발전에 기여하는데 있다. 오스터왈더의 9 Block Building을 사례기업에 적용하여 공통점을 추출하였고, 비즈니스 모델 사례 연구의 제언과 한계점은 아래 세가지와 같다. 첫째, 핵심자원인 큐레이터들이 상품기획과 제품을 선별하여 추천 판매했다. 고객 회원 DB를 활용한 소비자의 니즈와 성향을 분석하여, 고객들에게 제품을 미리 노출시켜 주고, 이는 상품 검색에 따른 번거로움을 해결해 주어 편의성을 제공할 수 있었다. 따라서, 고객과 쌍방향 소통을 가능케 하여 신뢰를 구축할 수 있게 되었고, 재 구매로 이어지는 선순환 구조를 만들었다. 둘째, 온라인 마케팅채널을 활용한 판매 전략을 고수했다. 자사 사이트와 타업체의 업무제휴를 통하여 판매채널을 극대화 시켰고, 고객들에게 브랜드를 크게 어필하여 포지셔닝 하였다. 이는 후발주자들보다 경쟁우위에 서며 차별화에 성공하는 근거가 되었고, 시장에서 확고한 위치를 유지할 수 있었다. 셋째, 고객들에게 확실한 가치제안을 전달함으로써, 기회비용을 절약 해 줄 수 있었다. 이는 고객들이 인지하는 불편함과 문제점을 해결해줌으로써 매년 꾸준한 성장을 이뤄 낼 수 있었다.
ABSTRACT The successful factors of E-commerce BM - on subscription·curation commerce - Lee, Hyun Seok Department of Entrepreneurial Management Graduate School of Entrepreneurial Management Hanbat National University Advisor: Min, kyung se Due to unprecedented rapid te...
ABSTRACT The successful factors of E-commerce BM - on subscription·curation commerce - Lee, Hyun Seok Department of Entrepreneurial Management Graduate School of Entrepreneurial Management Hanbat National University Advisor: Min, kyung se Due to unprecedented rapid technological advances, the online shopping markets encounter changes. And tremendous utilization of smartphone opens the popularization of mobile internet. They led to easy accessibility of online spending. Becouse of the reason, the volume of online shopping business reaches 42trillion won last year for the first time. It's analyzed to online shopping market scale over Big box retailers scale for the first time. In addition, recent IT development brings innovation to each and every traditional industry and this leads to the change in consumers' buying pattern. The buying trend is moving to online purchases for relatively lower price compared to offline distributors. Internet and mobile market size will increase further. Regardless of these benefits, chances for start-ups to succeed is slim. This is caused by not having a clear business model - an outstanding business model with an ordinary technology leads to more growth than an ordinary business model with superior technology. Therefore, a differentiated business model is necessary, rather than the standard business model commonly used in the e-commerce sector. Thus, the purpose of this research has induced the common factors by analyzing the successful BM factor from E-commerce based on subscription commerce and curation commerce. it has induced the common factors from 9Block Building of Osterwalder by instance enterprise, and the limits and proposal according to case study in business model are listed into three as follows. Firstly, curators, aka key resources, sorted out the projects and products and sold them with suggestions. As analyzing customer’s needs and his behaviors (=preference) based on the client DB(data base), it suggests right product (predicting customer's taste) to the customer beforehand as eventually figuring out customer’s inconvenience coming from searching the product.Therefore, after making interactive communication with the client possible, this builds trust between the customers and us. Moreover, it leads to the re-purchase behavior cycle. Secondly, it sticks to the sale strategy using the online marketing channel. Business partnership maximized the sales channel and positioned a brand by appealing to the consumers. This rendered predominance with success in differentiation against the second movers and resolute position in the market. Thirdly, by conveying the certain value to the consumers, opportunity cost was reduced. It means that the steady growth by the year has been achieved by solving the inconvenience and problems the consumers perceive.
ABSTRACT The successful factors of E-commerce BM - on subscription·curation commerce - Lee, Hyun Seok Department of Entrepreneurial Management Graduate School of Entrepreneurial Management Hanbat National University Advisor: Min, kyung se Due to unprecedented rapid technological advances, the online shopping markets encounter changes. And tremendous utilization of smartphone opens the popularization of mobile internet. They led to easy accessibility of online spending. Becouse of the reason, the volume of online shopping business reaches 42trillion won last year for the first time. It's analyzed to online shopping market scale over Big box retailers scale for the first time. In addition, recent IT development brings innovation to each and every traditional industry and this leads to the change in consumers' buying pattern. The buying trend is moving to online purchases for relatively lower price compared to offline distributors. Internet and mobile market size will increase further. Regardless of these benefits, chances for start-ups to succeed is slim. This is caused by not having a clear business model - an outstanding business model with an ordinary technology leads to more growth than an ordinary business model with superior technology. Therefore, a differentiated business model is necessary, rather than the standard business model commonly used in the e-commerce sector. Thus, the purpose of this research has induced the common factors by analyzing the successful BM factor from E-commerce based on subscription commerce and curation commerce. it has induced the common factors from 9Block Building of Osterwalder by instance enterprise, and the limits and proposal according to case study in business model are listed into three as follows. Firstly, curators, aka key resources, sorted out the projects and products and sold them with suggestions. As analyzing customer’s needs and his behaviors (=preference) based on the client DB(data base), it suggests right product (predicting customer's taste) to the customer beforehand as eventually figuring out customer’s inconvenience coming from searching the product.Therefore, after making interactive communication with the client possible, this builds trust between the customers and us. Moreover, it leads to the re-purchase behavior cycle. Secondly, it sticks to the sale strategy using the online marketing channel. Business partnership maximized the sales channel and positioned a brand by appealing to the consumers. This rendered predominance with success in differentiation against the second movers and resolute position in the market. Thirdly, by conveying the certain value to the consumers, opportunity cost was reduced. It means that the steady growth by the year has been achieved by solving the inconvenience and problems the consumers perceive.
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