본 연구는 다문화가정 청소년의 자아정체성 형성과정을 규명하고 자아정체성을 형성하는 과정에서의 다양한 경험과 그 의미를 탐색하기 위해서 실시되었다. 연구 문제로 “다문화가정 청소년은 자아정체성 형성과정에서 어떠한 경험을 하였으며 그 경험이 자아정체성 형성에 갖는 의미는 어떠한가?”를 상정하였으며 Colaizzi의 현상학적인 연구방법에 근거하여 다문화가정 청소년의 자아정체성 형성과정의 경험과 그 의미를 분석하였다.
청소년 초기에서 중기까지의 다문화가정 청소년 18명을 대상으로 연구를 진행 하였으며 연구 참여자의 외국인 모의 국...
본 연구는 다문화가정 청소년의 자아정체성 형성과정을 규명하고 자아정체성을 형성하는 과정에서의 다양한 경험과 그 의미를 탐색하기 위해서 실시되었다. 연구 문제로 “다문화가정 청소년은 자아정체성 형성과정에서 어떠한 경험을 하였으며 그 경험이 자아정체성 형성에 갖는 의미는 어떠한가?”를 상정하였으며 Colaizzi의 현상학적인 연구방법에 근거하여 다문화가정 청소년의 자아정체성 형성과정의 경험과 그 의미를 분석하였다.
청소년 초기에서 중기까지의 다문화가정 청소년 18명을 대상으로 연구를 진행 하였으며 연구 참여자의 외국인 모의 국적은 필리핀 5명, 일본 5명, 베트남 4명, 중국 3명, 태국 1명으로 나타났다. 연구결과 대 주제는 정체성의 혼란 속에 고립됨, 주변사람들의 지지가 정체성 형성에 도움이 됨, 또 다른 뿌리 찾기, 긍정적인 자아정체성이 형성됨으로 나타났다.
다문화가정 청소년의 정체성 형성과정은 단지 외국인 모가 있다는 이유로 다문화가정 청소년은 놀림과 소외를 당하였으며 이러한 놀림과 소외는 그들에게 정체성의 의문을 제시 하게 하였다. 이러한 어려운 상황에 봉착할 때 다문화가정 청소년과 중요하게 상호작용하는 주변 사람인 외가가족과 외국인 모, 교사와 친구의 지지를 경험한다. 그리고 이러한 지지를 경험한 후에 자신의 이중정체성을 탐색하면서 다문화가정 자녀로서의 장점을 발견하게 되며 이러한 장점을 발견 후에는 자신의 정체성에 당당해지게 된다.
이러한 연구 결과를 토대로 정책적, 실천적인 함의를 도출 하였고 연구의 한계와 후속연구를 위한 제언을 제시 하였다.
본 연구는 다문화가정 청소년의 자아정체성 형성과정을 규명하고 자아정체성을 형성하는 과정에서의 다양한 경험과 그 의미를 탐색하기 위해서 실시되었다. 연구 문제로 “다문화가정 청소년은 자아정체성 형성과정에서 어떠한 경험을 하였으며 그 경험이 자아정체성 형성에 갖는 의미는 어떠한가?”를 상정하였으며 Colaizzi의 현상학적인 연구방법에 근거하여 다문화가정 청소년의 자아정체성 형성과정의 경험과 그 의미를 분석하였다.
청소년 초기에서 중기까지의 다문화가정 청소년 18명을 대상으로 연구를 진행 하였으며 연구 참여자의 외국인 모의 국적은 필리핀 5명, 일본 5명, 베트남 4명, 중국 3명, 태국 1명으로 나타났다. 연구결과 대 주제는 정체성의 혼란 속에 고립됨, 주변사람들의 지지가 정체성 형성에 도움이 됨, 또 다른 뿌리 찾기, 긍정적인 자아정체성이 형성됨으로 나타났다.
다문화가정 청소년의 정체성 형성과정은 단지 외국인 모가 있다는 이유로 다문화가정 청소년은 놀림과 소외를 당하였으며 이러한 놀림과 소외는 그들에게 정체성의 의문을 제시 하게 하였다. 이러한 어려운 상황에 봉착할 때 다문화가정 청소년과 중요하게 상호작용하는 주변 사람인 외가가족과 외국인 모, 교사와 친구의 지지를 경험한다. 그리고 이러한 지지를 경험한 후에 자신의 이중정체성을 탐색하면서 다문화가정 자녀로서의 장점을 발견하게 되며 이러한 장점을 발견 후에는 자신의 정체성에 당당해지게 된다.
이러한 연구 결과를 토대로 정책적, 실천적인 함의를 도출 하였고 연구의 한계와 후속연구를 위한 제언을 제시 하였다.
This study has been performed to investigate self identity formation of adolescent in multicultural families and inquire into various experience and meaning of the self identity formation. As a subject of inquiry, thed question ‘What kinds of experience do the adolescents have and what is the meanin...
This study has been performed to investigate self identity formation of adolescent in multicultural families and inquire into various experience and meaning of the self identity formation. As a subject of inquiry, thed question ‘What kinds of experience do the adolescents have and what is the meaning of the experience?’was laid and the experience and meaning of the self identity formation of the adolescent was analyzed based on Colaizzi’s phenomenology method.
The study has been carried out making target of eighteen adolescents in their early and middle ages in multicultural families and the nationalities of them are five of Philippino, five of Japanese, four of vietnamese, three of Chinese and one of Thai. As a result, the main subjects of the study are isolation in identity confusion, formation of identity activated by supporting of surrounding people, finding another roots and formation of positive self identity.
In their self identity formation, the adolescents were teased and isolated and they wondered their identity. In this difficult situation, they experienced the support from their mother, relatives on the mother side, teachers and friends. After finding this support, they explored their double identity and realized the merit as a multicultural child and finally they felt confident of their identity.
Based on the result of this study, political and material implication was drawn and a proposal for limitation of study and follow-up study was presented.
This study has been performed to investigate self identity formation of adolescent in multicultural families and inquire into various experience and meaning of the self identity formation. As a subject of inquiry, thed question ‘What kinds of experience do the adolescents have and what is the meaning of the experience?’was laid and the experience and meaning of the self identity formation of the adolescent was analyzed based on Colaizzi’s phenomenology method.
The study has been carried out making target of eighteen adolescents in their early and middle ages in multicultural families and the nationalities of them are five of Philippino, five of Japanese, four of vietnamese, three of Chinese and one of Thai. As a result, the main subjects of the study are isolation in identity confusion, formation of identity activated by supporting of surrounding people, finding another roots and formation of positive self identity.
In their self identity formation, the adolescents were teased and isolated and they wondered their identity. In this difficult situation, they experienced the support from their mother, relatives on the mother side, teachers and friends. After finding this support, they explored their double identity and realized the merit as a multicultural child and finally they felt confident of their identity.
Based on the result of this study, political and material implication was drawn and a proposal for limitation of study and follow-up study was presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.