인터랙티브 아트(Interactive Art)는 관객이 사용자로서 참여하고 소통하면서 완성되는 작품이다. 미디어 아트 중에서 관객의 참여가 전제로 시작되는 인터랙티브 아트는 미디어 기술을 이용하여 종전의 예술에서 나타난 단방향적 소통의 한계점을 극복하는 특성을 제시하였다. 인터랙티브 아트에서의 관객 참여는 직접적인 상호작용을 전제로 하며 관객이 물리적인 관여를 통하여 작품을 완성해나가는 것을 의미한다. 관객은 이와 같은 상호작용에 따라 작품에 몰입할 수도 있으며 더 나아가 작품의 재해석 및 재구성이 가능하다. 따라서 인터랙티브 작품에 대한 참여적 소통의 도구인 인터페이스와 행위자로서 관객 사이의 관계는 밀접하다. 그 중에서도 다수의 관객을 작품에 물리적, 심리적으로 연결하는 것이 다수 참여 인터페이스(multi-user interface)이다. 본 논문에서는 미디어 아트의 유형을 관객의 참여 정도 및 단계에 따라 세 가지로 분류해 보았다. 첫 번째, 미디어 아트 1.0은 미디어 아트의 선구적 작품들이 제시한 시대적 특성으로 일방향적인 소통 구조를 지칭한다. 미디어 아트 2.0은 본격적인 인터랙티브 아트의 특성을 가리키는데, 이 유형의 작품들은 대체로 관객이 작품과 일대일 대응관계를 형성하며 소통해 나간다. 20세기 말 ...
인터랙티브 아트(Interactive Art)는 관객이 사용자로서 참여하고 소통하면서 완성되는 작품이다. 미디어 아트 중에서 관객의 참여가 전제로 시작되는 인터랙티브 아트는 미디어 기술을 이용하여 종전의 예술에서 나타난 단방향적 소통의 한계점을 극복하는 특성을 제시하였다. 인터랙티브 아트에서의 관객 참여는 직접적인 상호작용을 전제로 하며 관객이 물리적인 관여를 통하여 작품을 완성해나가는 것을 의미한다. 관객은 이와 같은 상호작용에 따라 작품에 몰입할 수도 있으며 더 나아가 작품의 재해석 및 재구성이 가능하다. 따라서 인터랙티브 작품에 대한 참여적 소통의 도구인 인터페이스와 행위자로서 관객 사이의 관계는 밀접하다. 그 중에서도 다수의 관객을 작품에 물리적, 심리적으로 연결하는 것이 다수 참여 인터페이스(multi-user interface)이다. 본 논문에서는 미디어 아트의 유형을 관객의 참여 정도 및 단계에 따라 세 가지로 분류해 보았다. 첫 번째, 미디어 아트 1.0은 미디어 아트의 선구적 작품들이 제시한 시대적 특성으로 일방향적인 소통 구조를 지칭한다. 미디어 아트 2.0은 본격적인 인터랙티브 아트의 특성을 가리키는데, 이 유형의 작품들은 대체로 관객이 작품과 일대일 대응관계를 형성하며 소통해 나간다. 20세기 말 빅 데이터의 중요성이 대두된 환경에서, 작품과 관객의 일대일 소통이 아닌 ‘작품과 다수 관객의 소통’ 또는 ‘다자간의 소통’이라는 집단적 인터랙션을 지향하는 작품들이 나타났다. 미디어 아트 3.0은 이와 같은 다수 관객의 동시 인터랙션이 가능한 시스템 인터페이스를 전제로 두는 새로운 패러다임이다. 본 연구는 세 가지 유형으로 미디어 아트 관객의 참여형태에 따라 참여 관계의 패러다임을 분류하고, 미디어 아트 1.0, 미디어아트 2.0과 비교하여 다수 참여형태인 미디어아트 3.0의 유형적 특징을 도출하였다. 해당 작품들의 사례 분석을 통하여 미디어 아트 3.0의 패러다임에 따라서 나타나는 특징적 요소를 다중 상호작용의 네 가지 유형으로 분류하였다. 관객이 작품에 참여할 때 변화되는 작품의 반응적 결과에 따라 그 경향을 ‘집단 동질적’/‘개별 조합적’으로 구분하였고, 작품에 관객의 참여가 반영되는 경향을 ‘열린 시스템’/‘닫힌 시스템’으로 구분했다. 이에 따라 분류된 다중 상호작용의 네 가지 유형은 닫힌-집단 동질적, 열린-집단 동질적, 닫힌-개별 조합적, 열린-개별 조합적의 4분면이다. 이것을 토대로 상호작용에 관한 인터페이스 분석 요소를 도출하기 위하여 사례 작품의 유형별 요소 분석 및 관계 분석 방법을 적용했다. 작품 사례 분석에서는 관객이 능동적으로 참여하는 작품들을 중심으로 예시를 제시하고 그 특성을 분석하였다. 그 결과 각 유형 별로 다수결형, 무작위형, 분산형, 협력형 관객의 특성이 나타났다. 따라서 다중 관객 사이에서 협력적 관계의 특성을 발현시키기 위해서는 개인을 반영하는 대응성과 함께 관객이 집단으로 작품을 변화시킬 가능성인 ‘가변성’ 동시에 나타나야 한다는 조건이 필요하다.
인터랙티브 아트(Interactive Art)는 관객이 사용자로서 참여하고 소통하면서 완성되는 작품이다. 미디어 아트 중에서 관객의 참여가 전제로 시작되는 인터랙티브 아트는 미디어 기술을 이용하여 종전의 예술에서 나타난 단방향적 소통의 한계점을 극복하는 특성을 제시하였다. 인터랙티브 아트에서의 관객 참여는 직접적인 상호작용을 전제로 하며 관객이 물리적인 관여를 통하여 작품을 완성해나가는 것을 의미한다. 관객은 이와 같은 상호작용에 따라 작품에 몰입할 수도 있으며 더 나아가 작품의 재해석 및 재구성이 가능하다. 따라서 인터랙티브 작품에 대한 참여적 소통의 도구인 인터페이스와 행위자로서 관객 사이의 관계는 밀접하다. 그 중에서도 다수의 관객을 작품에 물리적, 심리적으로 연결하는 것이 다수 참여 인터페이스(multi-user interface)이다. 본 논문에서는 미디어 아트의 유형을 관객의 참여 정도 및 단계에 따라 세 가지로 분류해 보았다. 첫 번째, 미디어 아트 1.0은 미디어 아트의 선구적 작품들이 제시한 시대적 특성으로 일방향적인 소통 구조를 지칭한다. 미디어 아트 2.0은 본격적인 인터랙티브 아트의 특성을 가리키는데, 이 유형의 작품들은 대체로 관객이 작품과 일대일 대응관계를 형성하며 소통해 나간다. 20세기 말 빅 데이터의 중요성이 대두된 환경에서, 작품과 관객의 일대일 소통이 아닌 ‘작품과 다수 관객의 소통’ 또는 ‘다자간의 소통’이라는 집단적 인터랙션을 지향하는 작품들이 나타났다. 미디어 아트 3.0은 이와 같은 다수 관객의 동시 인터랙션이 가능한 시스템 인터페이스를 전제로 두는 새로운 패러다임이다. 본 연구는 세 가지 유형으로 미디어 아트 관객의 참여형태에 따라 참여 관계의 패러다임을 분류하고, 미디어 아트 1.0, 미디어아트 2.0과 비교하여 다수 참여형태인 미디어아트 3.0의 유형적 특징을 도출하였다. 해당 작품들의 사례 분석을 통하여 미디어 아트 3.0의 패러다임에 따라서 나타나는 특징적 요소를 다중 상호작용의 네 가지 유형으로 분류하였다. 관객이 작품에 참여할 때 변화되는 작품의 반응적 결과에 따라 그 경향을 ‘집단 동질적’/‘개별 조합적’으로 구분하였고, 작품에 관객의 참여가 반영되는 경향을 ‘열린 시스템’/‘닫힌 시스템’으로 구분했다. 이에 따라 분류된 다중 상호작용의 네 가지 유형은 닫힌-집단 동질적, 열린-집단 동질적, 닫힌-개별 조합적, 열린-개별 조합적의 4분면이다. 이것을 토대로 상호작용에 관한 인터페이스 분석 요소를 도출하기 위하여 사례 작품의 유형별 요소 분석 및 관계 분석 방법을 적용했다. 작품 사례 분석에서는 관객이 능동적으로 참여하는 작품들을 중심으로 예시를 제시하고 그 특성을 분석하였다. 그 결과 각 유형 별로 다수결형, 무작위형, 분산형, 협력형 관객의 특성이 나타났다. 따라서 다중 관객 사이에서 협력적 관계의 특성을 발현시키기 위해서는 개인을 반영하는 대응성과 함께 관객이 집단으로 작품을 변화시킬 가능성인 ‘가변성’ 동시에 나타나야 한다는 조건이 필요하다.
The interactive art is finally completed by participant's interaction and communication. Current media technologies facilitated changing paradigm that the interactive art diverged from limitations of the one-way communication in traditional art. The participants’ interaction particularly indicates t...
The interactive art is finally completed by participant's interaction and communication. Current media technologies facilitated changing paradigm that the interactive art diverged from limitations of the one-way communication in traditional art. The participants’ interaction particularly indicates the direct participation which can be completed the interactive works by the physical interaction of users. Therefore, the relationship between participants as performers and the interface as tools are closely connected in interactive art. This research tried to categorize types of media art in three paradigms based on the participation methods. First, Media Art 1.0 refers to the one-way communication which can be found in the early media art scene by pioneers. Media Art 2.0 indicates the characteristics of the interactive art which type of work are generally connected artworks and the participants by the one-to-one correspondence in order to interact. In the late 20th century, the appearance of the big data facilitated new interactive artworks which can be operated by multiple participants simultaneously. Thus, Media Art 3.0 is a new paradigm with the multi-user interface which can distinguish itself from the others. Subsequently, Media Art 3.0 can be characterized as four types of multi-participants interaction. Those four types of classification are composed of the closed-homogeneous interactions, open-homogeneous interactions, closed-collective interactions and the open-collective interactions. According to those types of classification, the result leads to the collaborative interaction among participants. From the analysis of examples, this research presents an illustrative case in the center of the works that the participants can take part in actively and feedback their potentials. Although the lack of abundant cases relevant to the interactivity of multi-participants, those types and characteristics for interaction among participants could be sorted by the analyzing methods. Thus, this study tried to define apposite elements of the interface which categorizes the interaction of multi-participants, and develop important factors for participant's collaboration in the media art with details.
The interactive art is finally completed by participant's interaction and communication. Current media technologies facilitated changing paradigm that the interactive art diverged from limitations of the one-way communication in traditional art. The participants’ interaction particularly indicates the direct participation which can be completed the interactive works by the physical interaction of users. Therefore, the relationship between participants as performers and the interface as tools are closely connected in interactive art. This research tried to categorize types of media art in three paradigms based on the participation methods. First, Media Art 1.0 refers to the one-way communication which can be found in the early media art scene by pioneers. Media Art 2.0 indicates the characteristics of the interactive art which type of work are generally connected artworks and the participants by the one-to-one correspondence in order to interact. In the late 20th century, the appearance of the big data facilitated new interactive artworks which can be operated by multiple participants simultaneously. Thus, Media Art 3.0 is a new paradigm with the multi-user interface which can distinguish itself from the others. Subsequently, Media Art 3.0 can be characterized as four types of multi-participants interaction. Those four types of classification are composed of the closed-homogeneous interactions, open-homogeneous interactions, closed-collective interactions and the open-collective interactions. According to those types of classification, the result leads to the collaborative interaction among participants. From the analysis of examples, this research presents an illustrative case in the center of the works that the participants can take part in actively and feedback their potentials. Although the lack of abundant cases relevant to the interactivity of multi-participants, those types and characteristics for interaction among participants could be sorted by the analyzing methods. Thus, this study tried to define apposite elements of the interface which categorizes the interaction of multi-participants, and develop important factors for participant's collaboration in the media art with details.
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