백범에 대한 선행연구들은 백범을 독립운동가, 민족운동가, 정치가, 혁명가로만 인식한 나머지, 그를 정신과 문화를 최고 가치로 여기는 교육실천가이자, 교육사상가로 여기는 측면을 소홀히 해왔다.
본 연구는 그 동안 제대로 조명되지 못한 백범의 교육실천과 교육사상을 통합적·체계적으로 고찰함으로써 그의 교육이 갖는 교육적 가치와 현대교육에 미치는 시사점을 상고하는 데 목적이 있다. 연구 문제로는 ‘백범 김구의 교육실천에서 나타나는 특징은 무엇인가를 탐구한다’와 ‘백범 김구의 교육사상과 교육적 가치에 대해 탐구한다’는 이 두 가지...
백범에 대한 선행연구들은 백범을 독립운동가, 민족운동가, 정치가, 혁명가로만 인식한 나머지, 그를 정신과 문화를 최고 가치로 여기는 교육실천가이자, 교육사상가로 여기는 측면을 소홀히 해왔다.
본 연구는 그 동안 제대로 조명되지 못한 백범의 교육실천과 교육사상을 통합적·체계적으로 고찰함으로써 그의 교육이 갖는 교육적 가치와 현대교육에 미치는 시사점을 상고하는 데 목적이 있다. 연구 문제로는 ‘백범 김구의 교육실천에서 나타나는 특징은 무엇인가를 탐구한다’와 ‘백범 김구의 교육사상과 교육적 가치에 대해 탐구한다’는 이 두 가지를 설정하여 살펴보았다.
연구방법은 백범의 교육실천과 교육사상을 밝히기 위하여 문헌연구를 기반으로 하되,『백범일지』와 1차 사료를 위주로 하여 다른 참고문헌을 활용하였다. 자료의 분석방법은 선행연구들이 해석과 평가에 집중했다면, 본 연구는 백범의 교육실천에 대한 기존연구를 검토하여 사실여부의 확인과정을 거치고, 새로운 자료를 추가하여 서술과 해석을 동시에 활용하였다. 연구절차는 백범의 교육적 성장과정과 백범의 교육활동을 탐구하여 각각의 특징을 추출하고, 이를 바탕으로 그의 교육실천의 공통되는 특징을 확인한다. 그리고 이를 토대로 그의 다양한 종교적 체험을 통합하여 그의 교육사상을 도출하는 순서로 진행하였다. 연구결과는 백범이 독립운동가, 민족주의자, 통일운동가, 정치가, 혁명가 못지않게 교육실천가, 교육사상가임이 드러났다. 백범은 청소년기에서부터 1949년(74세) 사망할 때까지 교육의 중요성을 강조했으며, 직접 학교설립, 교원활동, 교육운동가로서 삶을 살아왔음을 알 수 있었다.
백범의 교육은 일제 강점기에 우리 민족이 나아가야 할 방향을 제시해 주고, 근대교육에 지침이 되어 주었다. 뿐만 아니라, 백범의 민족주의는 민족중심의 폐쇄적인 가치관을 비판하며, 각 민족이 완전한 자주독립국가를 바탕으로 서로 도우며 살아가는 세계평화와 인류공영을 중시하는 것이었다. 이것은 21세기의 지구공동체 형성 개념에도 부합되고 있음을 알 수 있었다. 무엇보다 백범의 교육실천은 현대 교사들에게 사표(師表)가 되기에 충분하다는 점에서 주목할 필요가 있다. 오늘날 교원 중에서는 교육자로서의 소명의식이 결여된 자가 많고, 민족과 조국, 국가에 대한 애국심을 가르치는 교육자가 부족한 것도 사실이다. 개인이 없으면 국가가 없고, 국가가 없으면 개인이 없다. 물론, 교육적 소명의식을 가지고 교육을 위해 학교 현장을 지키는 교사도 많다. 하지만 가르침보다는 승진과 실적, 개인의 영달을 위해 노력하는 교사가 현존하는 것도 사실이다. 이러한 교육현실에서 참된 교육자의 모범적인 전형을 백범의 교육실천이 보여주고 있는 것이다. 백범은 교육실천을 통해, 오늘날 교육자로서 가져야 할 자세와 투철한 교육 정신을 다시금 돌이켜 보게 하는 계기를 마련해 주고 있다. 그리고 그의 교육사상인 평등주의와 문화국가주의 교육은 21세기에도 부합하는 보편적인 가치일 뿐만 아니라, 더욱 심화 발전시켜야 할 충분한 가치가 있다.
이렇듯 교육실천가로서의 백범이 제시하고 있는 교육 비전은 교육 현실의 대안부재로 고민하는 우리 교육자들에게 시사하는 바가 크다. 백범의 교육정신이야말로 분단 조국의 진정한 통일과 통합을 일궈낼 수 있는 최상의 인적·이념적 대안이 될 수 있다. 이에 이 시대를 살고 있는 우리는 과거의 백범이 아닌 미래지향적인 백범 상(像)을 정립해 나갈 필요가 있다. 백범의 교육을 박제화 시켜서 볼 것이 아니라, 교육의 구조적 문제를 해결할 수 있는 총체적 대안으로 보아야 한다. 그것은 더 나아가서 개인과 가정, 사회, 국가의 구조모순을 해결할 수 있는 해법이 될 수도 있을 것이다. 따라서 앞으로 교육 학계 안팎으로 백범의 교육에 대한 연구는 더 확대되고 다층화 되어야 한다. 요컨대 백범의 교육실천과 교육사상은 우리나라 근현대 교육사에서 그 위치가 새롭게, 올바르게 자리매김 될 필요가 있다.
백범에 대한 선행연구들은 백범을 독립운동가, 민족운동가, 정치가, 혁명가로만 인식한 나머지, 그를 정신과 문화를 최고 가치로 여기는 교육실천가이자, 교육사상가로 여기는 측면을 소홀히 해왔다.
본 연구는 그 동안 제대로 조명되지 못한 백범의 교육실천과 교육사상을 통합적·체계적으로 고찰함으로써 그의 교육이 갖는 교육적 가치와 현대교육에 미치는 시사점을 상고하는 데 목적이 있다. 연구 문제로는 ‘백범 김구의 교육실천에서 나타나는 특징은 무엇인가를 탐구한다’와 ‘백범 김구의 교육사상과 교육적 가치에 대해 탐구한다’는 이 두 가지를 설정하여 살펴보았다.
연구방법은 백범의 교육실천과 교육사상을 밝히기 위하여 문헌연구를 기반으로 하되,『백범일지』와 1차 사료를 위주로 하여 다른 참고문헌을 활용하였다. 자료의 분석방법은 선행연구들이 해석과 평가에 집중했다면, 본 연구는 백범의 교육실천에 대한 기존연구를 검토하여 사실여부의 확인과정을 거치고, 새로운 자료를 추가하여 서술과 해석을 동시에 활용하였다. 연구절차는 백범의 교육적 성장과정과 백범의 교육활동을 탐구하여 각각의 특징을 추출하고, 이를 바탕으로 그의 교육실천의 공통되는 특징을 확인한다. 그리고 이를 토대로 그의 다양한 종교적 체험을 통합하여 그의 교육사상을 도출하는 순서로 진행하였다. 연구결과는 백범이 독립운동가, 민족주의자, 통일운동가, 정치가, 혁명가 못지않게 교육실천가, 교육사상가임이 드러났다. 백범은 청소년기에서부터 1949년(74세) 사망할 때까지 교육의 중요성을 강조했으며, 직접 학교설립, 교원활동, 교육운동가로서 삶을 살아왔음을 알 수 있었다.
백범의 교육은 일제 강점기에 우리 민족이 나아가야 할 방향을 제시해 주고, 근대교육에 지침이 되어 주었다. 뿐만 아니라, 백범의 민족주의는 민족중심의 폐쇄적인 가치관을 비판하며, 각 민족이 완전한 자주독립국가를 바탕으로 서로 도우며 살아가는 세계평화와 인류공영을 중시하는 것이었다. 이것은 21세기의 지구공동체 형성 개념에도 부합되고 있음을 알 수 있었다. 무엇보다 백범의 교육실천은 현대 교사들에게 사표(師表)가 되기에 충분하다는 점에서 주목할 필요가 있다. 오늘날 교원 중에서는 교육자로서의 소명의식이 결여된 자가 많고, 민족과 조국, 국가에 대한 애국심을 가르치는 교육자가 부족한 것도 사실이다. 개인이 없으면 국가가 없고, 국가가 없으면 개인이 없다. 물론, 교육적 소명의식을 가지고 교육을 위해 학교 현장을 지키는 교사도 많다. 하지만 가르침보다는 승진과 실적, 개인의 영달을 위해 노력하는 교사가 현존하는 것도 사실이다. 이러한 교육현실에서 참된 교육자의 모범적인 전형을 백범의 교육실천이 보여주고 있는 것이다. 백범은 교육실천을 통해, 오늘날 교육자로서 가져야 할 자세와 투철한 교육 정신을 다시금 돌이켜 보게 하는 계기를 마련해 주고 있다. 그리고 그의 교육사상인 평등주의와 문화국가주의 교육은 21세기에도 부합하는 보편적인 가치일 뿐만 아니라, 더욱 심화 발전시켜야 할 충분한 가치가 있다.
이렇듯 교육실천가로서의 백범이 제시하고 있는 교육 비전은 교육 현실의 대안부재로 고민하는 우리 교육자들에게 시사하는 바가 크다. 백범의 교육정신이야말로 분단 조국의 진정한 통일과 통합을 일궈낼 수 있는 최상의 인적·이념적 대안이 될 수 있다. 이에 이 시대를 살고 있는 우리는 과거의 백범이 아닌 미래지향적인 백범 상(像)을 정립해 나갈 필요가 있다. 백범의 교육을 박제화 시켜서 볼 것이 아니라, 교육의 구조적 문제를 해결할 수 있는 총체적 대안으로 보아야 한다. 그것은 더 나아가서 개인과 가정, 사회, 국가의 구조모순을 해결할 수 있는 해법이 될 수도 있을 것이다. 따라서 앞으로 교육 학계 안팎으로 백범의 교육에 대한 연구는 더 확대되고 다층화 되어야 한다. 요컨대 백범의 교육실천과 교육사상은 우리나라 근현대 교육사에서 그 위치가 새롭게, 올바르게 자리매김 될 필요가 있다.
Preceding studies on Baekbeom Kim Gu have regarded him only as an independence activist, a nationalist, a politician and a revolutionist, thus ignoring his such other aspects as an educational practitioner and an educational philosopher who cherishing culture as best value.
The purpose of this ...
Preceding studies on Baekbeom Kim Gu have regarded him only as an independence activist, a nationalist, a politician and a revolutionist, thus ignoring his such other aspects as an educational practitioner and an educational philosopher who cherishing culture as best value.
The purpose of this study was to examine Baekbeom Kim Gu’s educational practice and philosophy comprehensively and systematically, which had not been highlighted fully so far, and then look into the educational value of his education and its implication in modern education. For this, two study questions were established: ‘What is the characteristic of Baekbeom Kim Gu’s educational practice?’; and ‘What is his educational philosophy and value?’
As study methods, and primary historical sources were looked into, together with other references, based on literature examination, in order to understand Baekbeom’s educational practice and philosophy. Although preceding studies have focused on interpretation and evaluation as analytical methods of data, this study examined existing studies on Baekbeom’s educational practice, checked whether or not their study findings were substantial, and then added new materials and data, by using description and interpretation simultaneously. As a study procedure, Baekbeom’s process of educational growth and his educational activity were examined and characteristics were drawn respectively, and then the common points of his educational practice were looked into. And then, his various religious experiences were integrated and his educational philosophy was groped after. Study findings presented the fact that Baekbeom was no less an educational practitioner and an educational philosopher than an independence activist, a nationalist, a reunification activist, a politician and a revolutionist. From adolescence to his death in 1974 (74 years of age), Baekbeom emphasized the importance of education and lived life as a firsthand founder of schools, a teacher and an educational activist.
Baekbeom’s education presented the direction to which Korean people had to proceed in the period of Japanese colonial rule and became the guideline of modern education. In addition, Baekbeom’s nationalism criticized ethnic group-oriented closed values and attached great importance to world peace and common prosperity of mankind in which nations helping each other, on the basis of establishing completely self-reliant independent nations, respectively. It is in accord with the conception of global community formation in the 21st century. Above all, Baekbeom’s educational practice is worthy of note in that it is an excellent guiding star for modern teachers. Today, many teachers lack in the sense of vocation as an educator and teachers rarely teach love of people, love of motherland and patriotic spirit. If there is no individual, a country doesn't exist. On the other hand, if there is no country, individuals cannot exist too. There is many teachers who have the sense of vocation and hold the teaching profession firmly for better education. However, not a few teachers try to achieve personal promotion, achievement and advancement in career. In this reality of education, a typical example of true educators is presented by Baekbeom’s educational practice. Via educational practice, Baekbeom provides educators of today opportunities to look back the attitude and spirit of real educators. And his egalitarian philosophy of education and cultural nationalism are universal values that are in accord with the educational philosophy in the 21st century and worth intensifying and developing all the more for the present.
As study findings show, the vision presented by an educational practitioner Baekbeom implies much for present-day educators who are anxious about the nonexistence of educational alternatives. Baekbeom’s educational spirit is the very best humanistic and ideologic alternative that can realize the true unification and integration of the divided peninsula. In this vein, we must establish not the past image of Baekbeom but the future-oriented one. We must view his education not as a taxidermy-oriented one but as an overall alternative that can settle the structural problem of education. Furthermore, his education can be a solution to settle down the structural contradiction of individuals, families, society and nation. Therefore, it is necessary for the educational world and academic circles to expand and multi-lateralize studies on Baekbeom’s education in the future. The author hopes Baekbeom’s educational practice and philosophy in the modern and contemporary history of education will be highlighted and reviewed correctly and newly.
Educational philosophy, Democracy, Nationalism, Cultural nationalism
Preceding studies on Baekbeom Kim Gu have regarded him only as an independence activist, a nationalist, a politician and a revolutionist, thus ignoring his such other aspects as an educational practitioner and an educational philosopher who cherishing culture as best value.
The purpose of this study was to examine Baekbeom Kim Gu’s educational practice and philosophy comprehensively and systematically, which had not been highlighted fully so far, and then look into the educational value of his education and its implication in modern education. For this, two study questions were established: ‘What is the characteristic of Baekbeom Kim Gu’s educational practice?’; and ‘What is his educational philosophy and value?’
As study methods, and primary historical sources were looked into, together with other references, based on literature examination, in order to understand Baekbeom’s educational practice and philosophy. Although preceding studies have focused on interpretation and evaluation as analytical methods of data, this study examined existing studies on Baekbeom’s educational practice, checked whether or not their study findings were substantial, and then added new materials and data, by using description and interpretation simultaneously. As a study procedure, Baekbeom’s process of educational growth and his educational activity were examined and characteristics were drawn respectively, and then the common points of his educational practice were looked into. And then, his various religious experiences were integrated and his educational philosophy was groped after. Study findings presented the fact that Baekbeom was no less an educational practitioner and an educational philosopher than an independence activist, a nationalist, a reunification activist, a politician and a revolutionist. From adolescence to his death in 1974 (74 years of age), Baekbeom emphasized the importance of education and lived life as a firsthand founder of schools, a teacher and an educational activist.
Baekbeom’s education presented the direction to which Korean people had to proceed in the period of Japanese colonial rule and became the guideline of modern education. In addition, Baekbeom’s nationalism criticized ethnic group-oriented closed values and attached great importance to world peace and common prosperity of mankind in which nations helping each other, on the basis of establishing completely self-reliant independent nations, respectively. It is in accord with the conception of global community formation in the 21st century. Above all, Baekbeom’s educational practice is worthy of note in that it is an excellent guiding star for modern teachers. Today, many teachers lack in the sense of vocation as an educator and teachers rarely teach love of people, love of motherland and patriotic spirit. If there is no individual, a country doesn't exist. On the other hand, if there is no country, individuals cannot exist too. There is many teachers who have the sense of vocation and hold the teaching profession firmly for better education. However, not a few teachers try to achieve personal promotion, achievement and advancement in career. In this reality of education, a typical example of true educators is presented by Baekbeom’s educational practice. Via educational practice, Baekbeom provides educators of today opportunities to look back the attitude and spirit of real educators. And his egalitarian philosophy of education and cultural nationalism are universal values that are in accord with the educational philosophy in the 21st century and worth intensifying and developing all the more for the present.
As study findings show, the vision presented by an educational practitioner Baekbeom implies much for present-day educators who are anxious about the nonexistence of educational alternatives. Baekbeom’s educational spirit is the very best humanistic and ideologic alternative that can realize the true unification and integration of the divided peninsula. In this vein, we must establish not the past image of Baekbeom but the future-oriented one. We must view his education not as a taxidermy-oriented one but as an overall alternative that can settle the structural problem of education. Furthermore, his education can be a solution to settle down the structural contradiction of individuals, families, society and nation. Therefore, it is necessary for the educational world and academic circles to expand and multi-lateralize studies on Baekbeom’s education in the future. The author hopes Baekbeom’s educational practice and philosophy in the modern and contemporary history of education will be highlighted and reviewed correctly and newly.
Educational philosophy, Democracy, Nationalism, Cultural nationalism
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