본 연구는 기존에 패션업계 종사자 위주의 연구로 편중되었던 상품기획자(MD)에 대해 유통업체의 측면에서 심도있게 고찰하고자 하였다. 특히, 수행공학관점에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안을 연구하였으며 수행분석, 원인분석, 해결책 선정 및 제시 단계를 통해 유통업계 상품기획자의 직무수행상태와 발전적 방향과 관련한 시사점을 제시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 조직적 수준에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안은 무엇인가? 둘째, 개인적 수준에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안은 무엇인가? 연구문제를 해결하기 위해서 유통업체를 대표하는 A리테일社의 직무경력 5년 이상의 숙련된 상품기획자를 대상으로 BEI면접을 응용한 심층면담을 실시하였고, 이를 통해 이상적인 수행상태와 현재의 수행상태와의 수행격차분석을 시도하였다. 수행분석 결과를 바탕으로 유통업체 상품기획자 104명을 상대로 ...
본 연구는 기존에 패션업계 종사자 위주의 연구로 편중되었던 상품기획자(MD)에 대해 유통업체의 측면에서 심도있게 고찰하고자 하였다. 특히, 수행공학관점에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안을 연구하였으며 수행분석, 원인분석, 해결책 선정 및 제시 단계를 통해 유통업계 상품기획자의 직무수행상태와 발전적 방향과 관련한 시사점을 제시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 조직적 수준에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안은 무엇인가? 둘째, 개인적 수준에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안은 무엇인가? 연구문제를 해결하기 위해서 유통업체를 대표하는 A리테일社의 직무경력 5년 이상의 숙련된 상품기획자를 대상으로 BEI면접을 응용한 심층면담을 실시하였고, 이를 통해 이상적인 수행상태와 현재의 수행상태와의 수행격차분석을 시도하였다. 수행분석 결과를 바탕으로 유통업체 상품기획자 104명을 상대로 Probing Question에 기반한 설문조사를 실시하였다. 이렇게 수집된 자료는 사회과학 통계분석 패키지 프로그램인 SPSS 18.0을 활용하여 분석하였다. 수행 및 원인 분석을 통해 나온 잠재적인 해결책 요인을 갖고 2차례에 걸친 전문가 집단의 FGI를 실시하였으며 이를 통해 조직적 수준 및 개인적 수준의 역량향상방안의 해결책을 선정, 제시하였다. 조직적 수준에서의 역량향상방안으로는 첫째, 상품기획자의 인력 충원이 시급하다는 점이었다. 기업의 수익 창출에 결정적인 역할을 하는 직군으로서 상품기획자의 인력 부족은 조직의 이익구조에 부정적인 영향을 미칠 것으로 보여지며, 이로 인해 상품기획자 1명이 담당하는 상품군의 개수가 물리적으로 증가함에 따라 역량발휘에 저해하는 요소가 된다는 것이었다. 둘째는 비재무적 성과에 따른 보상체계가 필요하다는 것이었다. 재무적 성과에 따른 보상체계에만 편중되어 있으며, 이는 비재무적 성과를 창출한 상품기획자에게는 상대적 박탈감, 무력감으로 이어지는 부정적 결과를 초래하는 것으로 나타났다. 개인적 수준에서의 역량향상방안으로는 첫째, 직무교육의 전문성 강화를 통한 상품기획자로서의 전문가적 역량향상이 시급하다는 것이다. 선진화된 글로벌 유통업체의 상품기획 사례, 국내 선진 유통업체의 직무성공사례 등 실제 업무에 적용가능한 수준의 사례 위주의 정보와 관련 교육이 필요하다는 결론과 함께, 현직 실무자들이 가장 높은 수준으로 요구하고 있음을 알 수 있었다. 둘째는 상품기획자 개개인의 역량발휘 극대화를 위해 MD카테고리별 역량모델링을 구축하여, 조직구성원을 MD직군에 배치시에 이를 반영할 수 있는 시스템이 필요한 것으로 나타났다. 이를 통해 상품기획자로서의 개인 직무역량 발휘가 극대화되고 조직의 이익창출에도 기여할 수 있다. 위와 같이 도출된 조직적 수준과 개인적 수준의 해결책 제시를 통한 상품기획자의 역량향상방안을 연구하는 과정이 보다 높은 성과를 창출하는데 기여할 것이라고 사료되며, 그동안 연구가 부족했던 분야였던만큼 탐색적 의미를 갖는 본 연구과정을 통해 유통업계의 상품기획자의 역량향상방안을 연구하는 계기가 되어야 할 것이다.
본 연구는 기존에 패션업계 종사자 위주의 연구로 편중되었던 상품기획자(MD)에 대해 유통업체의 측면에서 심도있게 고찰하고자 하였다. 특히, 수행공학관점에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안을 연구하였으며 수행분석, 원인분석, 해결책 선정 및 제시 단계를 통해 유통업계 상품기획자의 직무수행상태와 발전적 방향과 관련한 시사점을 제시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 조직적 수준에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안은 무엇인가? 둘째, 개인적 수준에서 유통업체 상품기획자의 역량향상방안은 무엇인가? 연구문제를 해결하기 위해서 유통업체를 대표하는 A리테일社의 직무경력 5년 이상의 숙련된 상품기획자를 대상으로 BEI면접을 응용한 심층면담을 실시하였고, 이를 통해 이상적인 수행상태와 현재의 수행상태와의 수행격차분석을 시도하였다. 수행분석 결과를 바탕으로 유통업체 상품기획자 104명을 상대로 Probing Question에 기반한 설문조사를 실시하였다. 이렇게 수집된 자료는 사회과학 통계분석 패키지 프로그램인 SPSS 18.0을 활용하여 분석하였다. 수행 및 원인 분석을 통해 나온 잠재적인 해결책 요인을 갖고 2차례에 걸친 전문가 집단의 FGI를 실시하였으며 이를 통해 조직적 수준 및 개인적 수준의 역량향상방안의 해결책을 선정, 제시하였다. 조직적 수준에서의 역량향상방안으로는 첫째, 상품기획자의 인력 충원이 시급하다는 점이었다. 기업의 수익 창출에 결정적인 역할을 하는 직군으로서 상품기획자의 인력 부족은 조직의 이익구조에 부정적인 영향을 미칠 것으로 보여지며, 이로 인해 상품기획자 1명이 담당하는 상품군의 개수가 물리적으로 증가함에 따라 역량발휘에 저해하는 요소가 된다는 것이었다. 둘째는 비재무적 성과에 따른 보상체계가 필요하다는 것이었다. 재무적 성과에 따른 보상체계에만 편중되어 있으며, 이는 비재무적 성과를 창출한 상품기획자에게는 상대적 박탈감, 무력감으로 이어지는 부정적 결과를 초래하는 것으로 나타났다. 개인적 수준에서의 역량향상방안으로는 첫째, 직무교육의 전문성 강화를 통한 상품기획자로서의 전문가적 역량향상이 시급하다는 것이다. 선진화된 글로벌 유통업체의 상품기획 사례, 국내 선진 유통업체의 직무성공사례 등 실제 업무에 적용가능한 수준의 사례 위주의 정보와 관련 교육이 필요하다는 결론과 함께, 현직 실무자들이 가장 높은 수준으로 요구하고 있음을 알 수 있었다. 둘째는 상품기획자 개개인의 역량발휘 극대화를 위해 MD카테고리별 역량모델링을 구축하여, 조직구성원을 MD직군에 배치시에 이를 반영할 수 있는 시스템이 필요한 것으로 나타났다. 이를 통해 상품기획자로서의 개인 직무역량 발휘가 극대화되고 조직의 이익창출에도 기여할 수 있다. 위와 같이 도출된 조직적 수준과 개인적 수준의 해결책 제시를 통한 상품기획자의 역량향상방안을 연구하는 과정이 보다 높은 성과를 창출하는데 기여할 것이라고 사료되며, 그동안 연구가 부족했던 분야였던만큼 탐색적 의미를 갖는 본 연구과정을 통해 유통업계의 상품기획자의 역량향상방안을 연구하는 계기가 되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to review in depth in terms of retailers for the product planners (MD) was concentrated in research-oriented fashion industry, the existing one. In particular, the study was carried out Human Performance Technology's perspective improving the competency of retailers pro...
The purpose of this study was to review in depth in terms of retailers for the product planners (MD) was concentrated in research-oriented fashion industry, the existing one. In particular, the study was carried out Human Performance Technology's perspective improving the competency of retailers product planners, performance analysis, cause analysis, solution selection and presentation step presents the implications related to job performance status and developmental direction of the retail industry through product planners. Research problem for achieving the object of the study were as follows. First, what is the competency improvement of retailer product planners at the Organizational level? Second, what is the competency improvement of retailer product planners at the Individual level? Application of in-depth interviews were conducted by the BEI interview for experienced retailers product planners than five years of job experience A retail company representative of the study in order to solve the problem, the ideal execution state and the current execution state through which perform a gap analysis was attempted. The analysis was performed based on a survey Probing Question distributors against product planners based on 104 people. So collected data were analyzed utilizing social science statistical package program SPSS 18.0. Performance and cause factors have a potential solution was carried out by analyzing the FGI selection of experts over two times the resolution of the organizational level and the individual level of competency improvement through this were presented. For improving competency of the organizational level, first was that the staffing of the urgently product planners. Shortage of product planners as job families that play a crucial role in revenue of the enterprise is shown to have a negative impact on the profit structure of the organization, resulting in a number of product lines that one person is responsible for product planners demonstrate competence in accordance with the increase in physical was that the inhibiting element. The second was that the necessary compensation in accordance with the non-financial performance. That is concentrated only in accordance with the financial performance and reward system, which is shown to lead to negative consequences that lead to non-financial planners who create products and for relative deprivation, powerlessness. For improving competency of the individual level, first was job training for improving professional competencies as a product planner with expertise in strengthening. Merchandising cases of advanced global retailers, leading distributors of domestic duties with the conclusion that the real success stories, such as the level of practice-oriented business information applicable to the relevant training needs and current practitioners that require the highest level and it was found. The second was to require a system that can reflect the MD Category decisions on specific product groups responsible for product planners demonstrate competence to maximize individual competency. It is private job competency as demonstrated by product planners and can contribute to the maximization of profit organization. And feed the organizational level and individual-level courses to study the competency improvement of product planners through the proposed solution derived above this would contribute to creating higher performance. Meanwhile, studies have been lacking, but the field will be a proactive navigation instruments to study the competency of product planner improving the architects of the retail industry through the research process with significance.
The purpose of this study was to review in depth in terms of retailers for the product planners (MD) was concentrated in research-oriented fashion industry, the existing one. In particular, the study was carried out Human Performance Technology's perspective improving the competency of retailers product planners, performance analysis, cause analysis, solution selection and presentation step presents the implications related to job performance status and developmental direction of the retail industry through product planners. Research problem for achieving the object of the study were as follows. First, what is the competency improvement of retailer product planners at the Organizational level? Second, what is the competency improvement of retailer product planners at the Individual level? Application of in-depth interviews were conducted by the BEI interview for experienced retailers product planners than five years of job experience A retail company representative of the study in order to solve the problem, the ideal execution state and the current execution state through which perform a gap analysis was attempted. The analysis was performed based on a survey Probing Question distributors against product planners based on 104 people. So collected data were analyzed utilizing social science statistical package program SPSS 18.0. Performance and cause factors have a potential solution was carried out by analyzing the FGI selection of experts over two times the resolution of the organizational level and the individual level of competency improvement through this were presented. For improving competency of the organizational level, first was that the staffing of the urgently product planners. Shortage of product planners as job families that play a crucial role in revenue of the enterprise is shown to have a negative impact on the profit structure of the organization, resulting in a number of product lines that one person is responsible for product planners demonstrate competence in accordance with the increase in physical was that the inhibiting element. The second was that the necessary compensation in accordance with the non-financial performance. That is concentrated only in accordance with the financial performance and reward system, which is shown to lead to negative consequences that lead to non-financial planners who create products and for relative deprivation, powerlessness. For improving competency of the individual level, first was job training for improving professional competencies as a product planner with expertise in strengthening. Merchandising cases of advanced global retailers, leading distributors of domestic duties with the conclusion that the real success stories, such as the level of practice-oriented business information applicable to the relevant training needs and current practitioners that require the highest level and it was found. The second was to require a system that can reflect the MD Category decisions on specific product groups responsible for product planners demonstrate competence to maximize individual competency. It is private job competency as demonstrated by product planners and can contribute to the maximization of profit organization. And feed the organizational level and individual-level courses to study the competency improvement of product planners through the proposed solution derived above this would contribute to creating higher performance. Meanwhile, studies have been lacking, but the field will be a proactive navigation instruments to study the competency of product planner improving the architects of the retail industry through the research process with significance.
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