[학위논문]스토리텔링 수학활동이 만 5세 유아의 수학능력 및 수학적 태도에 미치는 영향 The Effect of Storytelling Mathematics Activity on 5- year- old Children's Mathematical Ability and Mathematical Attitude원문보기
이 연구는 스토리텔링 수학 활동이 유아의 수학능력 및 수학적 태도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아의 수학적 발달을 자극하는 효과적인 수학교육방법으로 스토리텔링이 활용될 수 있는 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1) 스토리텔링 수학교육활동이 유아의 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 스토리텔링 수학교육활동이 유아의 수학적 태도 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 서울시에 남부에 소개한 S 유치원의 만 5세 A 학급과 B 학급의 유아들로 각각 24명으로 구성되었다. 연구는 예비검사 후 사전검사, 실험처치, 사후 검사의 순서로 이루어 졌다. 사전 검사와 사후 검사를 위해 사용한 검사 도구는 다음과 같다. 유아 수학 능력의 검사를 위해서 황해익, 최혜진의 ‘유아 그림 수학 능력 검사’를 사용하였으며 수학적 태도 검사를 위해서는 ‘Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children'(신뢰도 .85~89)를 기초로 Ward가 수정. 보완하여 사용한 검사 도구를 황정숙이(1996) 재수정 한 것을 바탕으로 2005년 윤은경이 다시 보완 및 수정한 것을 사용하였다. 실험은 2014년 8월 25일부터 10월 31일까지 10주 동안 1주에 1회씩 총 10회에 걸쳐 실시하였으며 대집단으로 단위활동 시간에 진행되었고, 각 활동의 연계 활동이 자유선택 시간에 이뤄지기도 하였다. 실험집단에게는 스토리텔링을 활용한 수학활동을 실시하였는데, 스토리텔링 수학 활동은 ‘이야기 듣기- 이해하기- 해결하기- 연관활동하기’의 교수학습 과정을 거쳐 진행되었다. 비교 집단에게는 실험집단이 경험한 것과 같은 연관 활동을 주된 활동으로 진행하되 스토리텔링 수학활동의 ‘이야기 듣기- 이해하기- 해결하기’의 교수학습 과정은 진행하지 않고 일반적인 단위활동의 도입 전개 마무리의 과정을 거쳐 진행하였다. 이 연구를 위해 구성된 수학 스토리는 국가 수준 교육과정인 누리교육과정의 5개 수학내용(수와 연산, 공간과 도형, 측정, 규칙성, 자료수집 및 분석) 을 포함하며, 유아들이 선호하는 애니메이션 캐릭터인 ‘폴리와 친구들’의 캐릭터를 주인공으로 한다. 연구자는 문헌고찰을 통하여 스토리를 구성한 후 유아교육과 국어국문 전문가 조언 및 동료교사 설문을 실시하여 수정 보완의 과정을 거쳤다. 또한 스토리의 적절성을 판단하기 위하여 인천 소재의 병설 유치원 만 5세 유아 25명에게 사전 실시하였다. 실험 처치 후 사후 검사를 실지하여 스토리텔링 수학 활동 효과를 살펴보았으며, 사후 검사를 통하여 얻어진 검사 자료들은 ...
이 연구는 스토리텔링 수학 활동이 유아의 수학능력 및 수학적 태도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아의 수학적 발달을 자극하는 효과적인 수학교육방법으로 스토리텔링이 활용될 수 있는 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1) 스토리텔링 수학교육활동이 유아의 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 스토리텔링 수학교육활동이 유아의 수학적 태도 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 서울시에 남부에 소개한 S 유치원의 만 5세 A 학급과 B 학급의 유아들로 각각 24명으로 구성되었다. 연구는 예비검사 후 사전검사, 실험처치, 사후 검사의 순서로 이루어 졌다. 사전 검사와 사후 검사를 위해 사용한 검사 도구는 다음과 같다. 유아 수학 능력의 검사를 위해서 황해익, 최혜진의 ‘유아 그림 수학 능력 검사’를 사용하였으며 수학적 태도 검사를 위해서는 ‘Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children'(신뢰도 .85~89)를 기초로 Ward가 수정. 보완하여 사용한 검사 도구를 황정숙이(1996) 재수정 한 것을 바탕으로 2005년 윤은경이 다시 보완 및 수정한 것을 사용하였다. 실험은 2014년 8월 25일부터 10월 31일까지 10주 동안 1주에 1회씩 총 10회에 걸쳐 실시하였으며 대집단으로 단위활동 시간에 진행되었고, 각 활동의 연계 활동이 자유선택 시간에 이뤄지기도 하였다. 실험집단에게는 스토리텔링을 활용한 수학활동을 실시하였는데, 스토리텔링 수학 활동은 ‘이야기 듣기- 이해하기- 해결하기- 연관활동하기’의 교수학습 과정을 거쳐 진행되었다. 비교 집단에게는 실험집단이 경험한 것과 같은 연관 활동을 주된 활동으로 진행하되 스토리텔링 수학활동의 ‘이야기 듣기- 이해하기- 해결하기’의 교수학습 과정은 진행하지 않고 일반적인 단위활동의 도입 전개 마무리의 과정을 거쳐 진행하였다. 이 연구를 위해 구성된 수학 스토리는 국가 수준 교육과정인 누리교육과정의 5개 수학내용(수와 연산, 공간과 도형, 측정, 규칙성, 자료수집 및 분석) 을 포함하며, 유아들이 선호하는 애니메이션 캐릭터인 ‘폴리와 친구들’의 캐릭터를 주인공으로 한다. 연구자는 문헌고찰을 통하여 스토리를 구성한 후 유아교육과 국어국문 전문가 조언 및 동료교사 설문을 실시하여 수정 보완의 과정을 거쳤다. 또한 스토리의 적절성을 판단하기 위하여 인천 소재의 병설 유치원 만 5세 유아 25명에게 사전 실시하였다. 실험 처치 후 사후 검사를 실지하여 스토리텔링 수학 활동 효과를 살펴보았으며, 사후 검사를 통하여 얻어진 검사 자료들은 SPSS 18.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 분석 결과, 스토리텔링 수학활동은 활동을 경험한 실험 집단 유아들에게 수학능력 및 수학적 태도에 있어서 효과를 보였으며, 비교집단과 비교하여 수학능력 및 수학적 태도에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 분석 결과에 따른 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링 수학 활동은 유아의 수학능력의 하위 요소인 대수, 수와 연산, 공간과 도형, 측정 모든 영역에서 긍정적인 영향을 미치는데 이것은 스토리텔링의 활동 과정이 유아들의 몰입도를 높이고 구체적인 상황을 통하여 수학 개념을 접근함으로써 유아들의 이해를 증진시켜 수학능력을 향상 시켰기 때문으로 보인다. 둘째, 스토리텔링 수학 활동은 유아의 수학 태도의 하위 요소인 수학에 대한 열의, 수학에 대한 자신감, 유능감, 타인 평가 인식, 수학 선호도의 전 영역에서 긍정적인 영향을 미치는데 이것은 이야기 자체를 선호하는 유아들의 특성이 스토리텔링 활동 과정에 반영되어 유아들의 수학활동에 대한 내재적 동기를 고취시켜 수학활동이 즐겁다는 인식을 강화시켰기 때문으로 보인다.
이 연구는 스토리텔링 수학 활동이 유아의 수학능력 및 수학적 태도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아의 수학적 발달을 자극하는 효과적인 수학교육방법으로 스토리텔링이 활용될 수 있는 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1) 스토리텔링 수학교육활동이 유아의 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 스토리텔링 수학교육활동이 유아의 수학적 태도 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 서울시에 남부에 소개한 S 유치원의 만 5세 A 학급과 B 학급의 유아들로 각각 24명으로 구성되었다. 연구는 예비검사 후 사전검사, 실험처치, 사후 검사의 순서로 이루어 졌다. 사전 검사와 사후 검사를 위해 사용한 검사 도구는 다음과 같다. 유아 수학 능력의 검사를 위해서 황해익, 최혜진의 ‘유아 그림 수학 능력 검사’를 사용하였으며 수학적 태도 검사를 위해서는 ‘Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children'(신뢰도 .85~89)를 기초로 Ward가 수정. 보완하여 사용한 검사 도구를 황정숙이(1996) 재수정 한 것을 바탕으로 2005년 윤은경이 다시 보완 및 수정한 것을 사용하였다. 실험은 2014년 8월 25일부터 10월 31일까지 10주 동안 1주에 1회씩 총 10회에 걸쳐 실시하였으며 대집단으로 단위활동 시간에 진행되었고, 각 활동의 연계 활동이 자유선택 시간에 이뤄지기도 하였다. 실험집단에게는 스토리텔링을 활용한 수학활동을 실시하였는데, 스토리텔링 수학 활동은 ‘이야기 듣기- 이해하기- 해결하기- 연관활동하기’의 교수학습 과정을 거쳐 진행되었다. 비교 집단에게는 실험집단이 경험한 것과 같은 연관 활동을 주된 활동으로 진행하되 스토리텔링 수학활동의 ‘이야기 듣기- 이해하기- 해결하기’의 교수학습 과정은 진행하지 않고 일반적인 단위활동의 도입 전개 마무리의 과정을 거쳐 진행하였다. 이 연구를 위해 구성된 수학 스토리는 국가 수준 교육과정인 누리교육과정의 5개 수학내용(수와 연산, 공간과 도형, 측정, 규칙성, 자료수집 및 분석) 을 포함하며, 유아들이 선호하는 애니메이션 캐릭터인 ‘폴리와 친구들’의 캐릭터를 주인공으로 한다. 연구자는 문헌고찰을 통하여 스토리를 구성한 후 유아교육과 국어국문 전문가 조언 및 동료교사 설문을 실시하여 수정 보완의 과정을 거쳤다. 또한 스토리의 적절성을 판단하기 위하여 인천 소재의 병설 유치원 만 5세 유아 25명에게 사전 실시하였다. 실험 처치 후 사후 검사를 실지하여 스토리텔링 수학 활동 효과를 살펴보았으며, 사후 검사를 통하여 얻어진 검사 자료들은 SPSS 18.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 분석 결과, 스토리텔링 수학활동은 활동을 경험한 실험 집단 유아들에게 수학능력 및 수학적 태도에 있어서 효과를 보였으며, 비교집단과 비교하여 수학능력 및 수학적 태도에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 분석 결과에 따른 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링 수학 활동은 유아의 수학능력의 하위 요소인 대수, 수와 연산, 공간과 도형, 측정 모든 영역에서 긍정적인 영향을 미치는데 이것은 스토리텔링의 활동 과정이 유아들의 몰입도를 높이고 구체적인 상황을 통하여 수학 개념을 접근함으로써 유아들의 이해를 증진시켜 수학능력을 향상 시켰기 때문으로 보인다. 둘째, 스토리텔링 수학 활동은 유아의 수학 태도의 하위 요소인 수학에 대한 열의, 수학에 대한 자신감, 유능감, 타인 평가 인식, 수학 선호도의 전 영역에서 긍정적인 영향을 미치는데 이것은 이야기 자체를 선호하는 유아들의 특성이 스토리텔링 활동 과정에 반영되어 유아들의 수학활동에 대한 내재적 동기를 고취시켜 수학활동이 즐겁다는 인식을 강화시켰기 때문으로 보인다.
The purpose of this study was to examine the impact of storytelling mathematics activity on the mathematic ability and mathematical attitude, and then provide basic data that could utilize storytelling activity as an effective mathematics educational methods that could stimulate young children's mat...
The purpose of this study was to examine the impact of storytelling mathematics activity on the mathematic ability and mathematical attitude, and then provide basic data that could utilize storytelling activity as an effective mathematics educational methods that could stimulate young children's mathematical development. A research question was posed: 1) 'What is the influence of storytelling mathematics activity upon preschooler's mathematic ability? 2) 'What is the influence of storytelling mathematics activity upon preschooler's mathematic attitude? The subjects in this study were 48 seven- year- old children in a S kindergarten located in the southern part of Seoul city. they were divided into an experiment group (n=24) and a control group(n=25). The study was conducted by this order : preliminary test, pre-test , experimental treatment, post-test. The test tools used in pre-test and post-test are as follows. To test preschooler's mathematic ability, ‘Picture test of mathematical ability for preschoolers’ of Hae-ik, Hwang and Hye-jin, Choi. And to test preschooler's mathematic attitude, Eun-kyung, Yoon’s test tool was used that was revised version of Jung-sook, Hwang ‘s tool in 2005 which was revised version of Ward’s revised version of ‘Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children’(confidence level .85~.89) in 1996. The experiment had been conducted 10 times for 10 weeks once a we ek from August 25th in 2014 to October 31st. It was running in unit activity time by big groups of children and sometimes each activity’s related activities were running in free choice activity time. To the experiment group, mathematical activity using storytelling was executed following these teaching process : Listening to Story – Understanding – Resolving – Doing Related Activities. To the control group, same related activities as experiment group were conducted and it progressed following general unit activity’s introduction, deployment and closing process instead of storytelling mathematical activities (Listening to Story – Understanding – Resolving). The mathematical story developed for this study includes 5 mathematical contents (Number and Calculation, Space and Figure, Measurement, Regularity, Data mining and Analysis) in Nuri Education Course which is National level education course. And Characters in ‘Poli and friends’ were chosen as main characters. Researcher composed story through document research and revised after getting advice from experts in both Early Childhood Education and Korean Language & Literature and conducting survey of fellow teachers. Additionally to judge if the test is appropriate, preliminary test was conducted to 25 five- year- old children in a kindergarten located in Incheon city. After experiment, post-test was conducted and the effect of storytelling mathematical activity was reviewed. Test data of post-test was analyzed through SPSS 18.0 program. The result of analysis was that storytelling mathematical activities were effective to experiment preschoolers in mathematic ability and mathematic attitude and compare to control group, there was statistical significance in mathematic ability and mathematic attitude. The result of this study based on test result analysis is as follows. First, storytelling mathematical activities affect all of preschooler’s subelement of mathematic ability, those are algebra, number and calculation. space and figure and measurement. This is because the process of storytelling makes preschooler’s engagement higher and accessing mathematical concept through concrete situation makes preschooler’s ability of understanding better so that it makes preschooler’s mathematic ability improved. Second, storytelling mathematical activities affect all of preschooler’s subelement of mathematic attitude, those are passion to mathematics , confidence in mathematics, competency, recognition of other people’s evaluation and preference for mathematics. This is because preschooler’s characteristic which prefer for story itself is reflected on storytelling activity process so that it inspire preschooler’s intrinsic motivation to mathematical activities and it improved recognition that mathematical activities are pleasant.
The purpose of this study was to examine the impact of storytelling mathematics activity on the mathematic ability and mathematical attitude, and then provide basic data that could utilize storytelling activity as an effective mathematics educational methods that could stimulate young children's mathematical development. A research question was posed: 1) 'What is the influence of storytelling mathematics activity upon preschooler's mathematic ability? 2) 'What is the influence of storytelling mathematics activity upon preschooler's mathematic attitude? The subjects in this study were 48 seven- year- old children in a S kindergarten located in the southern part of Seoul city. they were divided into an experiment group (n=24) and a control group(n=25). The study was conducted by this order : preliminary test, pre-test , experimental treatment, post-test. The test tools used in pre-test and post-test are as follows. To test preschooler's mathematic ability, ‘Picture test of mathematical ability for preschoolers’ of Hae-ik, Hwang and Hye-jin, Choi. And to test preschooler's mathematic attitude, Eun-kyung, Yoon’s test tool was used that was revised version of Jung-sook, Hwang ‘s tool in 2005 which was revised version of Ward’s revised version of ‘Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children’(confidence level .85~.89) in 1996. The experiment had been conducted 10 times for 10 weeks once a we ek from August 25th in 2014 to October 31st. It was running in unit activity time by big groups of children and sometimes each activity’s related activities were running in free choice activity time. To the experiment group, mathematical activity using storytelling was executed following these teaching process : Listening to Story – Understanding – Resolving – Doing Related Activities. To the control group, same related activities as experiment group were conducted and it progressed following general unit activity’s introduction, deployment and closing process instead of storytelling mathematical activities (Listening to Story – Understanding – Resolving). The mathematical story developed for this study includes 5 mathematical contents (Number and Calculation, Space and Figure, Measurement, Regularity, Data mining and Analysis) in Nuri Education Course which is National level education course. And Characters in ‘Poli and friends’ were chosen as main characters. Researcher composed story through document research and revised after getting advice from experts in both Early Childhood Education and Korean Language & Literature and conducting survey of fellow teachers. Additionally to judge if the test is appropriate, preliminary test was conducted to 25 five- year- old children in a kindergarten located in Incheon city. After experiment, post-test was conducted and the effect of storytelling mathematical activity was reviewed. Test data of post-test was analyzed through SPSS 18.0 program. The result of analysis was that storytelling mathematical activities were effective to experiment preschoolers in mathematic ability and mathematic attitude and compare to control group, there was statistical significance in mathematic ability and mathematic attitude. The result of this study based on test result analysis is as follows. First, storytelling mathematical activities affect all of preschooler’s subelement of mathematic ability, those are algebra, number and calculation. space and figure and measurement. This is because the process of storytelling makes preschooler’s engagement higher and accessing mathematical concept through concrete situation makes preschooler’s ability of understanding better so that it makes preschooler’s mathematic ability improved. Second, storytelling mathematical activities affect all of preschooler’s subelement of mathematic attitude, those are passion to mathematics , confidence in mathematics, competency, recognition of other people’s evaluation and preference for mathematics. This is because preschooler’s characteristic which prefer for story itself is reflected on storytelling activity process so that it inspire preschooler’s intrinsic motivation to mathematical activities and it improved recognition that mathematical activities are pleasant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.