본 연구는 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지와 어머니의 인식 및 요구가 어떠한지, 아버지와 어머니의 배경변인(자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한지 알아보고 유아 숲 체험 활동을 더욱 안정적으로 정착시키고 활성화 시키는데 반영하고 적용하는데 정보를 제공하는 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 아버지와 어머니 간의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 아버지의 배경변인 (자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한가? 연구문제 3. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 어머니의 배경변인 (자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한가? 본 연구를 위하여 서울특별시에 소재하고 있는 유치원 중 기관설립유형을 고려하여 2014년 7월 13일부터 숲 체험 활동과 관련한 선행연구 중 송주은(2011), 이용수(2013)가 사용한 두 설문지를 토대로 수정․보완하여 아버지 300부, 어머니 300부 총 600부를 배부 하였으며, 2014년 7월 30일까지 아버지 223부, 어머니 258부 총 481부가 회수되어 평균 80.2%의 회수율을 보였다. 최종적으로 아버지 208부, 어머니 237부 총 445부를 분석하였다. 이에 따른 연구결과에 대한 요약은 다음과 같다. 첫째, 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지와 어머니 간의 인식 및 요구 차이에 있어서 인식으로는 유아 숲 체험 활동에 대한 정보취득 경로에 있어서 신문이나 ...
본 연구는 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지와 어머니의 인식 및 요구가 어떠한지, 아버지와 어머니의 배경변인(자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한지 알아보고 유아 숲 체험 활동을 더욱 안정적으로 정착시키고 활성화 시키는데 반영하고 적용하는데 정보를 제공하는 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 아버지와 어머니 간의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 아버지의 배경변인 (자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한가? 연구문제 3. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 어머니의 배경변인 (자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한가? 본 연구를 위하여 서울특별시에 소재하고 있는 유치원 중 기관설립유형을 고려하여 2014년 7월 13일부터 숲 체험 활동과 관련한 선행연구 중 송주은(2011), 이용수(2013)가 사용한 두 설문지를 토대로 수정․보완하여 아버지 300부, 어머니 300부 총 600부를 배부 하였으며, 2014년 7월 30일까지 아버지 223부, 어머니 258부 총 481부가 회수되어 평균 80.2%의 회수율을 보였다. 최종적으로 아버지 208부, 어머니 237부 총 445부를 분석하였다. 이에 따른 연구결과에 대한 요약은 다음과 같다. 첫째, 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지와 어머니 간의 인식 및 요구 차이에 있어서 인식으로는 유아 숲 체험 활동에 대한 정보취득 경로에 있어서 신문이나 TV, 인터넷 등의 대중매체를 통해 가장 많이 들어 봤으나 어머니는 교육기관, 숲 관련 단체 등의 교육을 통해서, 아버지는 유아 숲 체험 활동에 대해 들어본 적이 없다고 나타났다. 유아 숲 체험 활동에 대해 어느 정도 알고 있는지 인지수준에 있어서 어머니 절반 이상이 보통이상으로, 아버지는 유아 숲 체험 활동에 대해 잘 모르고 있다고 인식하며 차이를 보였다. 또한 유아 숲 체험 활동의 유아 능력 증진에 도움수준에서 어머니가 아버지보다 높은 점수를 보이며 긍정적으로 인식하고 아버지와 어머니 간의 차이를 보였다. 요구에 있어서는 차이를 보이지 않았다. 둘째, 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지의 배경변인에 따른 인식 및 요구 차이에 있어서 자녀연령, 기관설립유형, 성장지역에서 차이를 보였다. 인식으로는 유아 숲 체험 활동을 실시하는 유치원에 자녀를 보낼 의향이 높은 것으로 나타났으나 성장지역이 농․어촌 및 산간지역의 아버지 전원 유아 숲 체험 활동을 실시하는 유치원에 자녀를 보낼 의향이 있는 반면, 도시지역의 아버지는 다소 유아 숲 체험 활동을 실시하는 유치원에 자녀를 보내지 않을 의향을 보이며 차이를 보였다. 요구에서는 자녀연령과 설립기관유형에서 차이를 보였다. 유아 숲 체험 활동의 운영방법에서 주 1회 이상 주제와 연계하여 정기적으로 교육과정 시간 동안 운영되는 숲 체험 활동을 요구하는 것으로 나타났으며, 자녀연령이 만 3세의 아버지는 주 1회 이상 주제와 연계하여 정기적으로 교육과정 시간 동안 운영되는 숲 체험 활동의 운영방법을, 자녀연령이 만 4세와 만 5세의 아버지는 현장학습, 부모참여수업, 특색활동(1시간 이내) 등으로 운영되는 일회성 숲 체험 활동의 운영방법을 다른 연령의 아버지 보다 높게 요구하는 것으로 나타났다. 또한 유아 숲 체험 활동 시 교사 1인당 담당 유아는 10명 미만을 요구하는 것으로 나타났으며, 자녀연령이 만 3세와 만 5세의 아버지는 교사 1인당 담당 유아가 5명 미만을, 자녀연령이 만 4세의 아버지는 10명 미만을 요구하는 것으로 나타났다. 유아 숲 체험 활동을 실시하고자 할 때 환경적 측면으로 위험 및 유해요소와 관련된 장소의 안전을 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났고, 자녀연령이 만 3세의 아버지는 숲의 자연모습이나 동․식물 등 숲의 다양성을, 만 4세의 아버지는 차량이용, 도보와 관련 된 이동거리가 그리고 만 5세의 아버지는 위험 및 유해요소와 관련된 장소의 안전이 다른 연령의 아버지 보다 높게 나타나며 자녀연령에 따라 차이를 보였다. 또한 기관설립유형에서는 유아 숲 체험 활동을 실시 시 적합한 보조교사에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 유아 숲 체험 활동에 대한 어머니의 배경변인에 따른 인식 및 요구 차이에 있어서 어머니의 모든 배경변인에 따라 차이를 보였다. 인식에서는 자녀연령에서 유아 숲 체험 활동이 유아 능력 증진에 도움수준 그리고 기관설립유형에서는 유치원 및 지역사회 내에 유아 숲 체험 활동에 필요한 장소 및 여건조성이 되어 있는지, 유아 숲 체험 활동에 대해 들어본 경로, 유아 숲 체험 활동이 유아 능력 증진에 도움수준에서 차이를 보였다. 또한 성장지역에서는 유아 숲 체험 활동 실시 유치원 선택여부에서 차이를 보였다. 요구에서는 자녀연령에서 유아 숲 체험 활동 학급 운영 시 혼합 연령 구성하는데 동의여부, 유아 숲 체험 활동을 실시하는데 적합한 교사, 적용․실시 시 문제점에서 차이를 보였다. 또한 자녀성별에서는 유아 숲 체험 활동 진행시 필요한 교사 자질, 적합한 교사에서 차이를 보였으며 기관설립유형에서는 유아 숲 체험 활동 실시횟수(주), 시작시기, 교사 1인 담당유아 인원에서 차이를 보였다. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식과 요구에서 어머니의 배경변인과 관련된 요인에서는 모든 배경변인에 따라 약간의 차이는 있었지만 특별히 의미 있는 차이는 없었다. 이를 통해 어머니의 배경변인과는 상관없이 어머니의 공통적인 인식 및 요구는 비슷한 것으로 알 수 있다.
본 연구는 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지와 어머니의 인식 및 요구가 어떠한지, 아버지와 어머니의 배경변인(자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한지 알아보고 유아 숲 체험 활동을 더욱 안정적으로 정착시키고 활성화 시키는데 반영하고 적용하는데 정보를 제공하는 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 아버지와 어머니 간의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 아버지의 배경변인 (자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한가? 연구문제 3. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식 및 요구는 어머니의 배경변인 (자녀연령, 자녀성별, 기관설립유형, 성장지역)에 따른 차이는 어떠한가? 본 연구를 위하여 서울특별시에 소재하고 있는 유치원 중 기관설립유형을 고려하여 2014년 7월 13일부터 숲 체험 활동과 관련한 선행연구 중 송주은(2011), 이용수(2013)가 사용한 두 설문지를 토대로 수정․보완하여 아버지 300부, 어머니 300부 총 600부를 배부 하였으며, 2014년 7월 30일까지 아버지 223부, 어머니 258부 총 481부가 회수되어 평균 80.2%의 회수율을 보였다. 최종적으로 아버지 208부, 어머니 237부 총 445부를 분석하였다. 이에 따른 연구결과에 대한 요약은 다음과 같다. 첫째, 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지와 어머니 간의 인식 및 요구 차이에 있어서 인식으로는 유아 숲 체험 활동에 대한 정보취득 경로에 있어서 신문이나 TV, 인터넷 등의 대중매체를 통해 가장 많이 들어 봤으나 어머니는 교육기관, 숲 관련 단체 등의 교육을 통해서, 아버지는 유아 숲 체험 활동에 대해 들어본 적이 없다고 나타났다. 유아 숲 체험 활동에 대해 어느 정도 알고 있는지 인지수준에 있어서 어머니 절반 이상이 보통이상으로, 아버지는 유아 숲 체험 활동에 대해 잘 모르고 있다고 인식하며 차이를 보였다. 또한 유아 숲 체험 활동의 유아 능력 증진에 도움수준에서 어머니가 아버지보다 높은 점수를 보이며 긍정적으로 인식하고 아버지와 어머니 간의 차이를 보였다. 요구에 있어서는 차이를 보이지 않았다. 둘째, 유아 숲 체험 활동에 대한 아버지의 배경변인에 따른 인식 및 요구 차이에 있어서 자녀연령, 기관설립유형, 성장지역에서 차이를 보였다. 인식으로는 유아 숲 체험 활동을 실시하는 유치원에 자녀를 보낼 의향이 높은 것으로 나타났으나 성장지역이 농․어촌 및 산간지역의 아버지 전원 유아 숲 체험 활동을 실시하는 유치원에 자녀를 보낼 의향이 있는 반면, 도시지역의 아버지는 다소 유아 숲 체험 활동을 실시하는 유치원에 자녀를 보내지 않을 의향을 보이며 차이를 보였다. 요구에서는 자녀연령과 설립기관유형에서 차이를 보였다. 유아 숲 체험 활동의 운영방법에서 주 1회 이상 주제와 연계하여 정기적으로 교육과정 시간 동안 운영되는 숲 체험 활동을 요구하는 것으로 나타났으며, 자녀연령이 만 3세의 아버지는 주 1회 이상 주제와 연계하여 정기적으로 교육과정 시간 동안 운영되는 숲 체험 활동의 운영방법을, 자녀연령이 만 4세와 만 5세의 아버지는 현장학습, 부모참여수업, 특색활동(1시간 이내) 등으로 운영되는 일회성 숲 체험 활동의 운영방법을 다른 연령의 아버지 보다 높게 요구하는 것으로 나타났다. 또한 유아 숲 체험 활동 시 교사 1인당 담당 유아는 10명 미만을 요구하는 것으로 나타났으며, 자녀연령이 만 3세와 만 5세의 아버지는 교사 1인당 담당 유아가 5명 미만을, 자녀연령이 만 4세의 아버지는 10명 미만을 요구하는 것으로 나타났다. 유아 숲 체험 활동을 실시하고자 할 때 환경적 측면으로 위험 및 유해요소와 관련된 장소의 안전을 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났고, 자녀연령이 만 3세의 아버지는 숲의 자연모습이나 동․식물 등 숲의 다양성을, 만 4세의 아버지는 차량이용, 도보와 관련 된 이동거리가 그리고 만 5세의 아버지는 위험 및 유해요소와 관련된 장소의 안전이 다른 연령의 아버지 보다 높게 나타나며 자녀연령에 따라 차이를 보였다. 또한 기관설립유형에서는 유아 숲 체험 활동을 실시 시 적합한 보조교사에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 유아 숲 체험 활동에 대한 어머니의 배경변인에 따른 인식 및 요구 차이에 있어서 어머니의 모든 배경변인에 따라 차이를 보였다. 인식에서는 자녀연령에서 유아 숲 체험 활동이 유아 능력 증진에 도움수준 그리고 기관설립유형에서는 유치원 및 지역사회 내에 유아 숲 체험 활동에 필요한 장소 및 여건조성이 되어 있는지, 유아 숲 체험 활동에 대해 들어본 경로, 유아 숲 체험 활동이 유아 능력 증진에 도움수준에서 차이를 보였다. 또한 성장지역에서는 유아 숲 체험 활동 실시 유치원 선택여부에서 차이를 보였다. 요구에서는 자녀연령에서 유아 숲 체험 활동 학급 운영 시 혼합 연령 구성하는데 동의여부, 유아 숲 체험 활동을 실시하는데 적합한 교사, 적용․실시 시 문제점에서 차이를 보였다. 또한 자녀성별에서는 유아 숲 체험 활동 진행시 필요한 교사 자질, 적합한 교사에서 차이를 보였으며 기관설립유형에서는 유아 숲 체험 활동 실시횟수(주), 시작시기, 교사 1인 담당유아 인원에서 차이를 보였다. 유아 숲 체험 활동에 대한 인식과 요구에서 어머니의 배경변인과 관련된 요인에서는 모든 배경변인에 따라 약간의 차이는 있었지만 특별히 의미 있는 차이는 없었다. 이를 통해 어머니의 배경변인과는 상관없이 어머니의 공통적인 인식 및 요구는 비슷한 것으로 알 수 있다.
The objective of this study is to find the fathers and mothers' perception and demand for child forest experience activity, the difference depending on fathers and mothers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) and to provide information to be r...
The objective of this study is to find the fathers and mothers' perception and demand for child forest experience activity, the difference depending on fathers and mothers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) and to provide information to be reflected and applied so as to more stably settle and activate child forest experience activity. The following study issues were set up depending on objective of this study. Study issues 1 How about the difference in perception and demand for child forest experience activity between fathers and mothers? Study issues 2 What is the difference in fathers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) of perception and demand for child forest experience activity? Study issues 3 What is the difference in mothers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) of perception and demand for child forest experience activity? Revising and supplementing 2 types of question papers used by Song Ju Eun(2011) and Lee Yong Su(2013) in the preceding study related to forest experience activity from July 13, 2014 in consideration of type of established institution among the kindergartens located in Seoul for this study, 600 question papers were distributed to fathers in 300 copies and mothers in 300 copies. Then, 481 copies were collected from fathers in 223 copies and mothers in 258 copies until July 30, 2014, showing ratio of collection of 80.2% in average. Finally, 445 copies collected from fathers in 208 copies and mothers in 237 copies were analyzed. The result of this study is summarized as follows. First, with respect to difference in perception and demand for child forest experience activity between fathers and mothers, it is said they were mostly informed of the route to acquire information on child forest experience activity through mass media such as newspaper, TV, Internet, etc for perception and mothers were not informed on educational institution or group related to forest and fathers were not informed on child forest experience activity. With respect to the level of recognition on child forest experience activity, more than half of mothers were aware more than ordinary level and fathers were not well aware of child forest experience activity, showing difference. Further, with respect to the level of assistance to improve the child's ability of child forest experience activity, mothers showed mark higher than that of fathers, suggesting that they perceived affirmatively and showing difference between fathers and mothers. There is no difference in demand. Second, with respect to the fathers' background variables of difference in perception and demand for child forest experience activity, difference was observed in child age, type of established institution, growing area. When it comes to perception, they intended to make children attend kindergarten carrying on child forest experience activity, but all fathers growing in agricultural town, fishery town and mountainous region intend to make children attend kindergarten carrying on child forest experience activity. However, fathers in urban area are somewhat less willing to make children attend kindergarten carrying on child forest experience activity, showing difference. When it comes to demand, they showed difference in child age & type of established institution. When it comes to method to operate child forest experience activity, forest experience activity regularly operated during curriculum in connection with theme in more than 1 time a week was found to be demanded and the fathers whose children are 3 years old in full were found to demand the operation method of forest experience activity which is regularly operated during curriculum in connection with theme in more than 1 time a week more than fathers in other age. The fathers whose children are 4 and 5 years old in full were found to demand the operation method of one-time forest experience activity which is operated in on the site learning, class in which parents participate and special activity (below 1 hour) than fathers in other age. Further, it was found that 1 teacher is demanded to instruct fewer than 10 children in child forest experience activity and the fathers whose children are 3 and 5 years old in full were found to demand 1 teacher to instruct fewer than 5 children and fathers whose children are 4 years old in full were found to demand 1 teacher to instruct fewer than 10 children. When child forest experience activity is to be implemented, it was found that the safety of place related to hazard and harmful factor was considered most significant in the environmental aspect and fathers with children of 3 years old in full consider the diversity of forest such as natural shape of forest and animal․plant and the fathers with children of 4 years old in full consider using vehicle, moving distance related to walking and the fathers with children of 5 years old in full consider safety of place related to hazard and harmful factor more than fathers in other age, showing difference. Moreover, when carrying on child forest experience activity in the type of established institution, significant difference was shown in proper auxiliary teacher. Third, with respect to difference in perception and demand for child forest experience activity depending on mothers' background variables, difference was shown depending on all background variables of mothers. When it comes to perception, difference was shown in the level of assistance of child forest experience activity to improve children's ability with respect to child's age, whether place and situation necessary for child forest experience activity is prepared in the kindergarten and community with respect to type of established institution, the route informed with respect to child forest experience activity, the level of assistance of child forest experience activity to improve child's ability. Further, with respect to growing area, difference was observed in whether to select kindergarten where child forest experience activity was carried on. With respect to demand, difference was observed in whether agreeing to compose mixed age when operating class of child forest experience activity in relation to child age, teacher proper to implement child forest experience activity, and problem in application and implementation. Further, with respect to child gender, difference was observed in the talent of teacher necessary to implement child forest experience activity and appropriate teacher. With respect to type of established institution, difference was observed in the times of implementing child forest experience activity, time of commencement, number of children instructed by 1 teacher. With respect to perception and demand for child forest experience activity, some difference was observed in all factors related to mothers' background variables depending on all background variables, but there was no particularly meaningful difference. This shows that mothers' common perception and demand are similar irrespective of mothers' background variables.
The objective of this study is to find the fathers and mothers' perception and demand for child forest experience activity, the difference depending on fathers and mothers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) and to provide information to be reflected and applied so as to more stably settle and activate child forest experience activity. The following study issues were set up depending on objective of this study. Study issues 1 How about the difference in perception and demand for child forest experience activity between fathers and mothers? Study issues 2 What is the difference in fathers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) of perception and demand for child forest experience activity? Study issues 3 What is the difference in mothers' background variables(child age, child gender, type of established institution, growing area) of perception and demand for child forest experience activity? Revising and supplementing 2 types of question papers used by Song Ju Eun(2011) and Lee Yong Su(2013) in the preceding study related to forest experience activity from July 13, 2014 in consideration of type of established institution among the kindergartens located in Seoul for this study, 600 question papers were distributed to fathers in 300 copies and mothers in 300 copies. Then, 481 copies were collected from fathers in 223 copies and mothers in 258 copies until July 30, 2014, showing ratio of collection of 80.2% in average. Finally, 445 copies collected from fathers in 208 copies and mothers in 237 copies were analyzed. The result of this study is summarized as follows. First, with respect to difference in perception and demand for child forest experience activity between fathers and mothers, it is said they were mostly informed of the route to acquire information on child forest experience activity through mass media such as newspaper, TV, Internet, etc for perception and mothers were not informed on educational institution or group related to forest and fathers were not informed on child forest experience activity. With respect to the level of recognition on child forest experience activity, more than half of mothers were aware more than ordinary level and fathers were not well aware of child forest experience activity, showing difference. Further, with respect to the level of assistance to improve the child's ability of child forest experience activity, mothers showed mark higher than that of fathers, suggesting that they perceived affirmatively and showing difference between fathers and mothers. There is no difference in demand. Second, with respect to the fathers' background variables of difference in perception and demand for child forest experience activity, difference was observed in child age, type of established institution, growing area. When it comes to perception, they intended to make children attend kindergarten carrying on child forest experience activity, but all fathers growing in agricultural town, fishery town and mountainous region intend to make children attend kindergarten carrying on child forest experience activity. However, fathers in urban area are somewhat less willing to make children attend kindergarten carrying on child forest experience activity, showing difference. When it comes to demand, they showed difference in child age & type of established institution. When it comes to method to operate child forest experience activity, forest experience activity regularly operated during curriculum in connection with theme in more than 1 time a week was found to be demanded and the fathers whose children are 3 years old in full were found to demand the operation method of forest experience activity which is regularly operated during curriculum in connection with theme in more than 1 time a week more than fathers in other age. The fathers whose children are 4 and 5 years old in full were found to demand the operation method of one-time forest experience activity which is operated in on the site learning, class in which parents participate and special activity (below 1 hour) than fathers in other age. Further, it was found that 1 teacher is demanded to instruct fewer than 10 children in child forest experience activity and the fathers whose children are 3 and 5 years old in full were found to demand 1 teacher to instruct fewer than 5 children and fathers whose children are 4 years old in full were found to demand 1 teacher to instruct fewer than 10 children. When child forest experience activity is to be implemented, it was found that the safety of place related to hazard and harmful factor was considered most significant in the environmental aspect and fathers with children of 3 years old in full consider the diversity of forest such as natural shape of forest and animal․plant and the fathers with children of 4 years old in full consider using vehicle, moving distance related to walking and the fathers with children of 5 years old in full consider safety of place related to hazard and harmful factor more than fathers in other age, showing difference. Moreover, when carrying on child forest experience activity in the type of established institution, significant difference was shown in proper auxiliary teacher. Third, with respect to difference in perception and demand for child forest experience activity depending on mothers' background variables, difference was shown depending on all background variables of mothers. When it comes to perception, difference was shown in the level of assistance of child forest experience activity to improve children's ability with respect to child's age, whether place and situation necessary for child forest experience activity is prepared in the kindergarten and community with respect to type of established institution, the route informed with respect to child forest experience activity, the level of assistance of child forest experience activity to improve child's ability. Further, with respect to growing area, difference was observed in whether to select kindergarten where child forest experience activity was carried on. With respect to demand, difference was observed in whether agreeing to compose mixed age when operating class of child forest experience activity in relation to child age, teacher proper to implement child forest experience activity, and problem in application and implementation. Further, with respect to child gender, difference was observed in the talent of teacher necessary to implement child forest experience activity and appropriate teacher. With respect to type of established institution, difference was observed in the times of implementing child forest experience activity, time of commencement, number of children instructed by 1 teacher. With respect to perception and demand for child forest experience activity, some difference was observed in all factors related to mothers' background variables depending on all background variables, but there was no particularly meaningful difference. This shows that mothers' common perception and demand are similar irrespective of mothers' background variables.
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