이 연구의 목적은 학교기관과 직업교육기관의 융합보안전문가 교육과정 개발에 필요한 교육적 요구를 분석하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 방위산업체 보안전문가에 대한 직무분석을 통해 책무와 과업을 도출하여 융합보안전문가의 직무를 규명하고, 융합보안전문가의 직무 중에서 중요한 핵심과업이 무엇인지를 파악하는 것이다. 또한 직무분석을 통해 도출된 핵심과업의 수행을 위해서 필요한 직무역량이 무엇인지를 규명하고, 융합보안전문가의 경력에 따라 핵심과업과 직무역량에 대해 어떠한 교육적 요구가 있는지를 분석하는 것이다. 이러한 연구문제를 해결하기 위해 직무분석과 직무역량 모델개발을 통합한 분석방법을 활용하였다. 우선 ...
이 연구의 목적은 학교기관과 직업교육기관의 융합보안전문가 교육과정 개발에 필요한 교육적 요구를 분석하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 방위산업체 보안전문가에 대한 직무분석을 통해 책무와 과업을 도출하여 융합보안전문가의 직무를 규명하고, 융합보안전문가의 직무 중에서 중요한 핵심과업이 무엇인지를 파악하는 것이다. 또한 직무분석을 통해 도출된 핵심과업의 수행을 위해서 필요한 직무역량이 무엇인지를 규명하고, 융합보안전문가의 경력에 따라 핵심과업과 직무역량에 대해 어떠한 교육적 요구가 있는지를 분석하는 것이다. 이러한 연구문제를 해결하기 위해 직무분석과 직무역량 모델개발을 통합한 분석방법을 활용하였다. 우선 DACUM 직무분석을 통해 직무를 규명하고 핵심과업을 도출 한 후, 핵심과업과 역량사전을 기초로 전문가협의회를 거쳐 직무역량을 규명하였다. 또한 설문조사를 실시하여 과업의 검증 및 핵심과업과 직무역량에 대한 교육적 요구분석을 수행하였다. 이 연구의 대상은 한국방위산업진흥회 산하 92개 정회원사 방위산업체 소속 보안담당관 및 보안실무자이다. DACUM 직무분석을 위한 워크숍에는 방위산업체 보안담당관 6명이 패널로 참여하였다. 직무역량개발을 위한 전문가협의회에는 방위산업체 보안담당관 5명과 보안감사전문가 1명, 보안교육전문가 2명, 보안지원실무자 1명이 참여하였다. 설문 대상은 방위산업체 전문가 270명 중에서 보안업무만 전담하는 230명을 대상으로 하였고 설문지는 212부가 회수되었으나 최종분석에는 203부가 활용되었다. 이 연구의 결과는 첫째, 융합보안전문가는 전사적 차원에서 조직 내 모든 보안요소를 통합하며 ‘보안행정’, ‘비밀(핵심기술/설계도)관리’, ‘인원보안’, ‘시설/장비보안’, ‘정보통신보안’, ‘보안교육’, ‘보안감사 및 조사’ 등 7개의 책무와 49개의 과업을 수행하는 직무라는 것이 규명되었다. 둘째, 융합보안전문가의 과업 중에서 핵심과업은 19개 이며, 이 중에서 교육적 요구가 높은 최우선순위 핵심과업은 ‘네트워크 보안관제하기’, ‘주전산기(서버) 보안관리하기’ 등 9개 과업으로 확인되었다. 셋째, 융합보안전문가의 경력에 따라 핵심과업에 대한 교육적 요구의 차이가 있다는 것이 밝혀졌다. 넷째, 융합보안전문가의 직무역량에 대한 분석 결과 ‘기초행동’ 역량군에 11개 역량, ‘직무수행’ 역량군에 11개 역량, ‘융합’ 역량군에 6개 역량 등 총 28개의 역량 모델이 개발되었다. 다섯째, 융합보안전문가에게 필요한 최우선순위 직무역량은 ‘전문가의식’, ‘정보수집/관리력’, ‘문제의식/해결력’, ‘전문지식/기술’, ‘세밀한 주의’, ‘추진력’ 등 6개이다. 여섯째, 융합보안전문가의 경력에 따라 직무역량에 대한 교육적 요구의 차이가 있다는 것이 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 방위산업체의 보안전문가는 융합보안을 실천하는 융합보안전문가이며, 그들의 직무는 전사적 차원에서 보안위협을 분석하여 대책을 수립하고 제반 보안대책을 통합적으로 실행하는 것이라는 결론을 내릴 수 있다. 또한 융합보안전문가의 핵심과업과 직무역량에 대한 요구분석 결과는 경력에 따라 교육적 요구의 차이가 있으며, 이러한 차이를 융합보안전문가 교육과정 개발에 반영해야 한다는 것을 의미한다. 이 연구의 의의는 이론적 측면에서 융합보안의 실천모델을 실증적으로 확인하였고, 융합보안전문가의 핵심과업과 직무역량을 최초로 제시한 것에 있다. 또한 직무분석과 직무역량 모델개발의 장점과 단점을 상호 보완한 통합적 연구방법을 제시하였다. 한편 실천적 관점에서 이 연구는 융합보안을 구현하고자 하는 기업이나 조직에게 보안인력 양성과 조직편성의 기초자료를 제공한다. 교육기관에서는 융합보안전문가 교육과정 편성의 근거로 활용할 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 학교기관과 직업교육기관의 융합보안전문가 교육과정 개발에 필요한 교육적 요구를 분석하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 방위산업체 보안전문가에 대한 직무분석을 통해 책무와 과업을 도출하여 융합보안전문가의 직무를 규명하고, 융합보안전문가의 직무 중에서 중요한 핵심과업이 무엇인지를 파악하는 것이다. 또한 직무분석을 통해 도출된 핵심과업의 수행을 위해서 필요한 직무역량이 무엇인지를 규명하고, 융합보안전문가의 경력에 따라 핵심과업과 직무역량에 대해 어떠한 교육적 요구가 있는지를 분석하는 것이다. 이러한 연구문제를 해결하기 위해 직무분석과 직무역량 모델개발을 통합한 분석방법을 활용하였다. 우선 DACUM 직무분석을 통해 직무를 규명하고 핵심과업을 도출 한 후, 핵심과업과 역량사전을 기초로 전문가협의회를 거쳐 직무역량을 규명하였다. 또한 설문조사를 실시하여 과업의 검증 및 핵심과업과 직무역량에 대한 교육적 요구분석을 수행하였다. 이 연구의 대상은 한국방위산업진흥회 산하 92개 정회원사 방위산업체 소속 보안담당관 및 보안실무자이다. DACUM 직무분석을 위한 워크숍에는 방위산업체 보안담당관 6명이 패널로 참여하였다. 직무역량개발을 위한 전문가협의회에는 방위산업체 보안담당관 5명과 보안감사전문가 1명, 보안교육전문가 2명, 보안지원실무자 1명이 참여하였다. 설문 대상은 방위산업체 전문가 270명 중에서 보안업무만 전담하는 230명을 대상으로 하였고 설문지는 212부가 회수되었으나 최종분석에는 203부가 활용되었다. 이 연구의 결과는 첫째, 융합보안전문가는 전사적 차원에서 조직 내 모든 보안요소를 통합하며 ‘보안행정’, ‘비밀(핵심기술/설계도)관리’, ‘인원보안’, ‘시설/장비보안’, ‘정보통신보안’, ‘보안교육’, ‘보안감사 및 조사’ 등 7개의 책무와 49개의 과업을 수행하는 직무라는 것이 규명되었다. 둘째, 융합보안전문가의 과업 중에서 핵심과업은 19개 이며, 이 중에서 교육적 요구가 높은 최우선순위 핵심과업은 ‘네트워크 보안관제하기’, ‘주전산기(서버) 보안관리하기’ 등 9개 과업으로 확인되었다. 셋째, 융합보안전문가의 경력에 따라 핵심과업에 대한 교육적 요구의 차이가 있다는 것이 밝혀졌다. 넷째, 융합보안전문가의 직무역량에 대한 분석 결과 ‘기초행동’ 역량군에 11개 역량, ‘직무수행’ 역량군에 11개 역량, ‘융합’ 역량군에 6개 역량 등 총 28개의 역량 모델이 개발되었다. 다섯째, 융합보안전문가에게 필요한 최우선순위 직무역량은 ‘전문가의식’, ‘정보수집/관리력’, ‘문제의식/해결력’, ‘전문지식/기술’, ‘세밀한 주의’, ‘추진력’ 등 6개이다. 여섯째, 융합보안전문가의 경력에 따라 직무역량에 대한 교육적 요구의 차이가 있다는 것이 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 방위산업체의 보안전문가는 융합보안을 실천하는 융합보안전문가이며, 그들의 직무는 전사적 차원에서 보안위협을 분석하여 대책을 수립하고 제반 보안대책을 통합적으로 실행하는 것이라는 결론을 내릴 수 있다. 또한 융합보안전문가의 핵심과업과 직무역량에 대한 요구분석 결과는 경력에 따라 교육적 요구의 차이가 있으며, 이러한 차이를 융합보안전문가 교육과정 개발에 반영해야 한다는 것을 의미한다. 이 연구의 의의는 이론적 측면에서 융합보안의 실천모델을 실증적으로 확인하였고, 융합보안전문가의 핵심과업과 직무역량을 최초로 제시한 것에 있다. 또한 직무분석과 직무역량 모델개발의 장점과 단점을 상호 보완한 통합적 연구방법을 제시하였다. 한편 실천적 관점에서 이 연구는 융합보안을 구현하고자 하는 기업이나 조직에게 보안인력 양성과 조직편성의 기초자료를 제공한다. 교육기관에서는 융합보안전문가 교육과정 편성의 근거로 활용할 수 있을 것이다.
The Purpose of this study is to analyze educational needs required in developing convergence security specialists education curriculum of institutes and vocational education institutes. To achieve this purpose, main focus of this study is to define the job of convergence security specialist by extra...
The Purpose of this study is to analyze educational needs required in developing convergence security specialists education curriculum of institutes and vocational education institutes. To achieve this purpose, main focus of this study is to define the job of convergence security specialist by extracting duties and tasks by job assessment of defense industry security specialist and figure out key tasks of convergence security specialist. Also, through job assessment, this study defines which job competencies are required to execute key tasks and What kind of educational necessity exists for key tasks and job competencies according to convergence security specialists’ depth of career. To carry out this study, an analysis method integrating job assessment and developing a model for job competencies. Through DACUM method, this study defined tasks and selected key tasks and examined the job competencies by consulting in delphi meetings regarding key tasks and competency dictionary. Also, through a survey, this study verified tasks and executed educational need assessment about key tasks and job competencies. The subjects of this study are ninety two defense industry firms’ security managers and workers. To a workshop for DACUM method, six defense industry security specialists participated as DACUM panels. To a delphi meeting for job competency development, five defense industry security managers and a security inspection specialist, two security education specialist, and a security support worker participated. The subjects of the survey are out of two hundreds and seventy defense industry firms’ professionals, two hundreds and thirty personnel who specialize in security were selected. two hundreds and thirteen survey papers were recovered and two hundreds and three papers were used for analysis. The first conclusion of this study is that, convergence security specialists integrate every security elements in the whole organization and have seven criteria such as security administration, secret(key technology/layouts) management, personnel security, physical/equipment security, communication security, security education, security inspection and investigation, and forty nine duties to execute such criteria. Second, among duties of convergence security specialists, there nineteen key tasks. Among these key tasks, the top key tasks that require most educational requirements are ‘security and maneuvering network’, ‘securing and managing main server’ and seven other more. Third, there is a difference in educational requirements of key tasks in variance to the depth of one’s career. Fourth, as a result of analysis of job competencies of convergence security specialists, there are eleven competences in the criteria of ‘basic conducts’, eleven competences in the criteria of ‘carrying our duties’, six competences in the criteria of ‘convergence’ to make up the competency model including twenty eight competencies. Fifth, the top priority job competency required of convergence security specialists are ‘professionalism’, ‘information gathering/managing’, ‘problem solving’, ‘professional knowledge/techniques’, ‘attention to detail’, and ‘initiative’. Sixth, there is a difference in educational requirements for job competencies in variance to convergence security specialists’ depth in career. Based on these results of study, defence industry firm’s security specialists are convergence security specialists who practice convergence security, and their job is to analyze security threats and provide solutions and practice integrative security measures. In addition, the result of need assessment of convergence security specialists’ key tasks and job competencies suggests that there is a difference must be reflected upon developing convergence security specialists’ education curriculum. This study confirms convergence security model’s theoretic perspective with actual proof and suggests convergence security specialists’ key tasks and job competencies without and precedents. Also, there is merit that this study suggests an integrative study method to nurture advantages and make up for disadvantages of developing a model for job competencies and job assessment. On the other hand, in practical manners, this study will be the base material for firms or organizations who wish to practice convergence security to train security personnel or organize a specific security department. In educational institutes, this study can be utilized to compose an education curriculum for convergence security specialists.
The Purpose of this study is to analyze educational needs required in developing convergence security specialists education curriculum of institutes and vocational education institutes. To achieve this purpose, main focus of this study is to define the job of convergence security specialist by extracting duties and tasks by job assessment of defense industry security specialist and figure out key tasks of convergence security specialist. Also, through job assessment, this study defines which job competencies are required to execute key tasks and What kind of educational necessity exists for key tasks and job competencies according to convergence security specialists’ depth of career. To carry out this study, an analysis method integrating job assessment and developing a model for job competencies. Through DACUM method, this study defined tasks and selected key tasks and examined the job competencies by consulting in delphi meetings regarding key tasks and competency dictionary. Also, through a survey, this study verified tasks and executed educational need assessment about key tasks and job competencies. The subjects of this study are ninety two defense industry firms’ security managers and workers. To a workshop for DACUM method, six defense industry security specialists participated as DACUM panels. To a delphi meeting for job competency development, five defense industry security managers and a security inspection specialist, two security education specialist, and a security support worker participated. The subjects of the survey are out of two hundreds and seventy defense industry firms’ professionals, two hundreds and thirty personnel who specialize in security were selected. two hundreds and thirteen survey papers were recovered and two hundreds and three papers were used for analysis. The first conclusion of this study is that, convergence security specialists integrate every security elements in the whole organization and have seven criteria such as security administration, secret(key technology/layouts) management, personnel security, physical/equipment security, communication security, security education, security inspection and investigation, and forty nine duties to execute such criteria. Second, among duties of convergence security specialists, there nineteen key tasks. Among these key tasks, the top key tasks that require most educational requirements are ‘security and maneuvering network’, ‘securing and managing main server’ and seven other more. Third, there is a difference in educational requirements of key tasks in variance to the depth of one’s career. Fourth, as a result of analysis of job competencies of convergence security specialists, there are eleven competences in the criteria of ‘basic conducts’, eleven competences in the criteria of ‘carrying our duties’, six competences in the criteria of ‘convergence’ to make up the competency model including twenty eight competencies. Fifth, the top priority job competency required of convergence security specialists are ‘professionalism’, ‘information gathering/managing’, ‘problem solving’, ‘professional knowledge/techniques’, ‘attention to detail’, and ‘initiative’. Sixth, there is a difference in educational requirements for job competencies in variance to convergence security specialists’ depth in career. Based on these results of study, defence industry firm’s security specialists are convergence security specialists who practice convergence security, and their job is to analyze security threats and provide solutions and practice integrative security measures. In addition, the result of need assessment of convergence security specialists’ key tasks and job competencies suggests that there is a difference must be reflected upon developing convergence security specialists’ education curriculum. This study confirms convergence security model’s theoretic perspective with actual proof and suggests convergence security specialists’ key tasks and job competencies without and precedents. Also, there is merit that this study suggests an integrative study method to nurture advantages and make up for disadvantages of developing a model for job competencies and job assessment. On the other hand, in practical manners, this study will be the base material for firms or organizations who wish to practice convergence security to train security personnel or organize a specific security department. In educational institutes, this study can be utilized to compose an education curriculum for convergence security specialists.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.