본 논문은 홀로그램 기법의 가상이미지 구현과 인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 표현에 관한 연구로 크게 이론적 고찰 부분과 작품 구현 부분으로 나뉜다. 디지털 미디어 시대의 예술과 기술의 융합은 예술적 상상력을 증대시키며 다양한 표현의 가능성을 제시한다. 기술의 발전과 매체의 진화는 불가분의 관계에 있다. 미디어아트는 다양한 미디어를 기술과 결합하여 예술적으로 표현하려는 시도와 새로운 예술에 대한 시대적 요청으로 나타난 결과라고 볼 수 있다. 디지털 지식 정보화에 따른 시대적 요구는 “경험(...
본 논문은 홀로그램 기법의 가상이미지 구현과 인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 표현에 관한 연구로 크게 이론적 고찰 부분과 작품 구현 부분으로 나뉜다. 디지털 미디어 시대의 예술과 기술의 융합은 예술적 상상력을 증대시키며 다양한 표현의 가능성을 제시한다. 기술의 발전과 매체의 진화는 불가분의 관계에 있다. 미디어아트는 다양한 미디어를 기술과 결합하여 예술적으로 표현하려는 시도와 새로운 예술에 대한 시대적 요청으로 나타난 결과라고 볼 수 있다. 디지털 지식 정보화에 따른 시대적 요구는 “경험(Experience)”을 중심에 두고 상호작용의 속성을 연구한다. 인터랙티브 미디어 아트는 관객과 작품과의 관계에 의해 형성되는데 수동적 관망 위주의 관객을 능동적 행위자로 전환시키면서 작품의 메커니즘을 발동시키고 제어한다. 이러한 관객 중심의 인터페이스에서 몰입과 흥미를 유발하는 요소로서 크게 작용하는 것이 가상(假想)이며 가상은 디지털시대에 갑자기 등장한 것이 아니라 역사적으로 볼 때 사유를 표상하는 각 시대의 매체 변화에 따라 진화되어 왔다. 미디어 테크놀러지의 발달은 실제 현실과 같은 가상의 연출로 새로운 시각 예술의 표현의 가능성을 전개하며 급기야 실물을 대체하기에 이른다. 현실감을 극대화하기 위해서는 현실적인 3차원적 공간과 유사한 원근법 체계의 심도(Z축)가 느껴지는 공간을 창출해야 한다. 본 연구는 이러한 이론적 고찰을 토대로 하여 구면 오목 거울을 이용한 플로팅 홀로그램 기법의 디지털 가상이미지 구현과 인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 표현을 연구의 주된 내용으로 하며 디지털 매체를 활용한 본인 작품인 ‘Holorium(홀로리움)’의 3단계(심리적, 물리적, 네트워크) 상호작용 표현의 연작을 완성한다. 완성작은 http://vimeo.com/holorium 에서 영상으로 감상 할 수 있다. 본 논문은 새로운 매체를 고찰함에 있어 그 원리를 고전으로부터 분석함으로써 가상이미지 구현의 계보를 정리하여 이해를 돕고 있으며 미디어 아트에 있어서 차별화된 홀로그램 기법을 적용한 작품을 통해서 심미적 고찰과 고유의 기술적 통합을 이루어냄으로써 표현을 확장시킨 면에서 이후 발전 가능성 및 기대 효과를 예상해 볼 수 있다. 더불어 인터랙티브 미디어 아트에 있어서 인터페이스가 표현의 접점으로써 관객과의 소통 자체가 중심이 된 시점에서 그 동안의 심리적, 물리적인 상호작용의 연구가 그 핵심이었다면 네트워크 기반인 스마트 시대의 관객 참여 중심의 네트워크 상호작용의 개념을 추가함으로써 미디어 환경 변화의 패러다임에 따른 연구의 범위를 확장시켰다는 것에 의의가 있으며 앞으로 관객의 공감을 불러일으키는 적극적인 참여 중심의 다중(Multi-User)화 된 인터페이스의 연구가 과제로 남는다
본 논문은 홀로그램 기법의 가상이미지 구현과 인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 표현에 관한 연구로 크게 이론적 고찰 부분과 작품 구현 부분으로 나뉜다. 디지털 미디어 시대의 예술과 기술의 융합은 예술적 상상력을 증대시키며 다양한 표현의 가능성을 제시한다. 기술의 발전과 매체의 진화는 불가분의 관계에 있다. 미디어아트는 다양한 미디어를 기술과 결합하여 예술적으로 표현하려는 시도와 새로운 예술에 대한 시대적 요청으로 나타난 결과라고 볼 수 있다. 디지털 지식 정보화에 따른 시대적 요구는 “경험(Experience)”을 중심에 두고 상호작용의 속성을 연구한다. 인터랙티브 미디어 아트는 관객과 작품과의 관계에 의해 형성되는데 수동적 관망 위주의 관객을 능동적 행위자로 전환시키면서 작품의 메커니즘을 발동시키고 제어한다. 이러한 관객 중심의 인터페이스에서 몰입과 흥미를 유발하는 요소로서 크게 작용하는 것이 가상(假想)이며 가상은 디지털시대에 갑자기 등장한 것이 아니라 역사적으로 볼 때 사유를 표상하는 각 시대의 매체 변화에 따라 진화되어 왔다. 미디어 테크놀러지의 발달은 실제 현실과 같은 가상의 연출로 새로운 시각 예술의 표현의 가능성을 전개하며 급기야 실물을 대체하기에 이른다. 현실감을 극대화하기 위해서는 현실적인 3차원적 공간과 유사한 원근법 체계의 심도(Z축)가 느껴지는 공간을 창출해야 한다. 본 연구는 이러한 이론적 고찰을 토대로 하여 구면 오목 거울을 이용한 플로팅 홀로그램 기법의 디지털 가상이미지 구현과 인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 표현을 연구의 주된 내용으로 하며 디지털 매체를 활용한 본인 작품인 ‘Holorium(홀로리움)’의 3단계(심리적, 물리적, 네트워크) 상호작용 표현의 연작을 완성한다. 완성작은 http://vimeo.com/holorium 에서 영상으로 감상 할 수 있다. 본 논문은 새로운 매체를 고찰함에 있어 그 원리를 고전으로부터 분석함으로써 가상이미지 구현의 계보를 정리하여 이해를 돕고 있으며 미디어 아트에 있어서 차별화된 홀로그램 기법을 적용한 작품을 통해서 심미적 고찰과 고유의 기술적 통합을 이루어냄으로써 표현을 확장시킨 면에서 이후 발전 가능성 및 기대 효과를 예상해 볼 수 있다. 더불어 인터랙티브 미디어 아트에 있어서 인터페이스가 표현의 접점으로써 관객과의 소통 자체가 중심이 된 시점에서 그 동안의 심리적, 물리적인 상호작용의 연구가 그 핵심이었다면 네트워크 기반인 스마트 시대의 관객 참여 중심의 네트워크 상호작용의 개념을 추가함으로써 미디어 환경 변화의 패러다임에 따른 연구의 범위를 확장시켰다는 것에 의의가 있으며 앞으로 관객의 공감을 불러일으키는 적극적인 참여 중심의 다중(Multi-User)화 된 인터페이스의 연구가 과제로 남는다
The thesis is about the virtual images display based on floating hologram technique and the research related to interactive expression in interactive media art. It can be mainly divided into two parts, theoretic consideration and expression of works. In the era of digital media, The convergence ...
The thesis is about the virtual images display based on floating hologram technique and the research related to interactive expression in interactive media art. It can be mainly divided into two parts, theoretic consideration and expression of works. In the era of digital media, The convergence of art and technology increases artistic imagination and suggests the possibility of diverse expressions. The progress of technology is inseparable from the evolution of media. Media art is made by two factors. One is an attempt to express artistically combining diverse media with technology and the other is the request to meet the needs of the times of a new art. The Information and technology centric society requires us to make a research based on the "Experience" to meet the needs of the times. Interactive media art is made by the corelation between audience and a work. Therefore, it creates and controls the mechanism of the work by transferring passive negative audience into positive performers. The virtuality is the main factor which arouses one's interest and concentration in the interface space. This virtuality is not something all of a sudden occur in the digital era , but it revolved according to the change of media which reflects symbols in its period. The progress in the media technology increases the possibility of new method of expressing visual arts and at last replaces reality with its virtuality. To maximize the reality, the space which makes us feel the depth of distance system(z-axis) which is similar to three dimensional space has to be created. Based on the above theoretical study, the thesis is mainly consists of two parts, the virtual images display using spherical concave mirror to the floating hologram and the interactive expression of interactive media art. It also shows the three stages of serial interaction expression by the work 'Holorium' which used digital media. The final art pieces can be watched at http://vimeo.com/holorium. The thesis is helpful in that it arranges the pedigree of the realization of virtual image by analysing its principle from the classical to present one when considering new media. It has a possibility of development and an expected effectiveness in that it extended the boundary of expression by integrating aesthetic consideration with its own technology through applying the differentiated hologram method to the work. Furthermore, the study on the psychological and physical interaction has been the main stream at the point when interface makes the communication with audience the core value in the interactive media art, whereas the thesis is significant in that it extended the range of the study according to the change of media environment paradigm by adding the concept of the audience participation centered network interaction into the smart era based on the network. The study on mullti-user involved and the positive participation centered interface as well as it can gain the sympathy of the audience remains an issue.
The thesis is about the virtual images display based on floating hologram technique and the research related to interactive expression in interactive media art. It can be mainly divided into two parts, theoretic consideration and expression of works. In the era of digital media, The convergence of art and technology increases artistic imagination and suggests the possibility of diverse expressions. The progress of technology is inseparable from the evolution of media. Media art is made by two factors. One is an attempt to express artistically combining diverse media with technology and the other is the request to meet the needs of the times of a new art. The Information and technology centric society requires us to make a research based on the "Experience" to meet the needs of the times. Interactive media art is made by the corelation between audience and a work. Therefore, it creates and controls the mechanism of the work by transferring passive negative audience into positive performers. The virtuality is the main factor which arouses one's interest and concentration in the interface space. This virtuality is not something all of a sudden occur in the digital era , but it revolved according to the change of media which reflects symbols in its period. The progress in the media technology increases the possibility of new method of expressing visual arts and at last replaces reality with its virtuality. To maximize the reality, the space which makes us feel the depth of distance system(z-axis) which is similar to three dimensional space has to be created. Based on the above theoretical study, the thesis is mainly consists of two parts, the virtual images display using spherical concave mirror to the floating hologram and the interactive expression of interactive media art. It also shows the three stages of serial interaction expression by the work 'Holorium' which used digital media. The final art pieces can be watched at http://vimeo.com/holorium. The thesis is helpful in that it arranges the pedigree of the realization of virtual image by analysing its principle from the classical to present one when considering new media. It has a possibility of development and an expected effectiveness in that it extended the boundary of expression by integrating aesthetic consideration with its own technology through applying the differentiated hologram method to the work. Furthermore, the study on the psychological and physical interaction has been the main stream at the point when interface makes the communication with audience the core value in the interactive media art, whereas the thesis is significant in that it extended the range of the study according to the change of media environment paradigm by adding the concept of the audience participation centered network interaction into the smart era based on the network. The study on mullti-user involved and the positive participation centered interface as well as it can gain the sympathy of the audience remains an issue.
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