본 논문은 장구교육이 지역아동센터 아동의 정서에 미치는 영향에 대해서 위축과 스트레스를 중심으로 연구하였다. 문화적 배경을 고려한 음악활동인 장구교육을 효과적인 말장단을 활용하여 비교적 열악한 환경에 놓여 있는 지역아동센터 아동들에게 교육함으로써 그들의 위축과 스트레스를 감소시킬 수 있는 가를 검증 및 분석하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 젓째, 본 연구의 문제는 장구교육이 지역아동센터 아동들의 위축을 감소시킬 수 있는가? 스트레스를 감소시킬 수 있는가? 만족도는 어떠한가? 로 설정하였다. 둘쩨. 연구의 범위는 서울권 지역아동센터 5곳을 표본으로 하여 3, 4, 5, 6학년을 대상으로 100명을 선정하여 조사하였다. 100명 중에 50명은 장구교육을 받는 실헙집단, 또다른 50명은 장구교육을 받지 않는 통제집단으로 설정하였다. 셋째, 실험시작에 앞서 지역아동센터 역사 및 현황을 조사하여 현재 필요한 교육을 파악하고 해당아동들의 특성을 알아보았고, 효과적인 수업지도안개발을 위해 국악관련 저서 및 논문, 말장단, 말놀이에 관련 교수법 문헌을 연구하였다. 넷째, 지역아동센터에서 장구교육으로 현장연구를 실시하였으며, 20주차 기간 중 1차시에 사전검사, 20차시에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 두 가지로, K-CBCL의 위축척도와 일상적 스트레스 척도이다. 통계처리는 ...
본 논문은 장구교육이 지역아동센터 아동의 정서에 미치는 영향에 대해서 위축과 스트레스를 중심으로 연구하였다. 문화적 배경을 고려한 음악활동인 장구교육을 효과적인 말장단을 활용하여 비교적 열악한 환경에 놓여 있는 지역아동센터 아동들에게 교육함으로써 그들의 위축과 스트레스를 감소시킬 수 있는 가를 검증 및 분석하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 젓째, 본 연구의 문제는 장구교육이 지역아동센터 아동들의 위축을 감소시킬 수 있는가? 스트레스를 감소시킬 수 있는가? 만족도는 어떠한가? 로 설정하였다. 둘쩨. 연구의 범위는 서울권 지역아동센터 5곳을 표본으로 하여 3, 4, 5, 6학년을 대상으로 100명을 선정하여 조사하였다. 100명 중에 50명은 장구교육을 받는 실헙집단, 또다른 50명은 장구교육을 받지 않는 통제집단으로 설정하였다. 셋째, 실험시작에 앞서 지역아동센터 역사 및 현황을 조사하여 현재 필요한 교육을 파악하고 해당아동들의 특성을 알아보았고, 효과적인 수업지도안개발을 위해 국악관련 저서 및 논문, 말장단, 말놀이에 관련 교수법 문헌을 연구하였다. 넷째, 지역아동센터에서 장구교육으로 현장연구를 실시하였으며, 20주차 기간 중 1차시에 사전검사, 20차시에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 두 가지로, K-CBCL의 위축척도와 일상적 스트레스 척도이다. 통계처리는 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 18.0 통계프로그램을 이용하였으며 사용될 분석방법은 실험집단과 통제집단 간의 사전-사후검사 결과의 차이를 알아보기 위해 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석을 실시하였으며 프로그램에 대한 만족도를 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 다섯째, 본 연구 결과는 다음과 같다. K-CBCL 위축은 실험집단의 위축수치가 감소되었음을 알 수 있으며, 일상적 스트레스 중 친구관련 스트레스는 실험집단의 스트레스 수치가 감소된 것을 알 수 있다. 따라서 장구교육이 실험집단에서의 위축과 스트레스를 감소시키는데 효과가 있었다. 그리고 만족도는 매우만족(31.3%) 만족(30.0%) 보통(35.3%)으로 조사되었다. 따라서 본 연구는 문화적 배경을 고려한 음악활동인 장구교육이 말장단을 활용한 효과적인 교수학습법을 통해 교육을 실시하여 지역아동센터 아동들의 위축과 스트레스를 감소시킬 수 있었다. 이에 본 연구는 다양한 국악교육 방법이 연구개발되고 저변확대하여 국악교육이 사회에 중요한 역할로써 기여할 수 있게 되기를 기대한다.
본 논문은 장구교육이 지역아동센터 아동의 정서에 미치는 영향에 대해서 위축과 스트레스를 중심으로 연구하였다. 문화적 배경을 고려한 음악활동인 장구교육을 효과적인 말장단을 활용하여 비교적 열악한 환경에 놓여 있는 지역아동센터 아동들에게 교육함으로써 그들의 위축과 스트레스를 감소시킬 수 있는 가를 검증 및 분석하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 젓째, 본 연구의 문제는 장구교육이 지역아동센터 아동들의 위축을 감소시킬 수 있는가? 스트레스를 감소시킬 수 있는가? 만족도는 어떠한가? 로 설정하였다. 둘쩨. 연구의 범위는 서울권 지역아동센터 5곳을 표본으로 하여 3, 4, 5, 6학년을 대상으로 100명을 선정하여 조사하였다. 100명 중에 50명은 장구교육을 받는 실헙집단, 또다른 50명은 장구교육을 받지 않는 통제집단으로 설정하였다. 셋째, 실험시작에 앞서 지역아동센터 역사 및 현황을 조사하여 현재 필요한 교육을 파악하고 해당아동들의 특성을 알아보았고, 효과적인 수업지도안개발을 위해 국악관련 저서 및 논문, 말장단, 말놀이에 관련 교수법 문헌을 연구하였다. 넷째, 지역아동센터에서 장구교육으로 현장연구를 실시하였으며, 20주차 기간 중 1차시에 사전검사, 20차시에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 두 가지로, K-CBCL의 위축척도와 일상적 스트레스 척도이다. 통계처리는 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 18.0 통계프로그램을 이용하였으며 사용될 분석방법은 실험집단과 통제집단 간의 사전-사후검사 결과의 차이를 알아보기 위해 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석을 실시하였으며 프로그램에 대한 만족도를 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 다섯째, 본 연구 결과는 다음과 같다. K-CBCL 위축은 실험집단의 위축수치가 감소되었음을 알 수 있으며, 일상적 스트레스 중 친구관련 스트레스는 실험집단의 스트레스 수치가 감소된 것을 알 수 있다. 따라서 장구교육이 실험집단에서의 위축과 스트레스를 감소시키는데 효과가 있었다. 그리고 만족도는 매우만족(31.3%) 만족(30.0%) 보통(35.3%)으로 조사되었다. 따라서 본 연구는 문화적 배경을 고려한 음악활동인 장구교육이 말장단을 활용한 효과적인 교수학습법을 통해 교육을 실시하여 지역아동센터 아동들의 위축과 스트레스를 감소시킬 수 있었다. 이에 본 연구는 다양한 국악교육 방법이 연구개발되고 저변확대하여 국악교육이 사회에 중요한 역할로써 기여할 수 있게 되기를 기대한다.
This study investigated the impact of janggu education on children's emotion at the community child center focusing on intimidation and stress. The purpose of this paper was to analyze and verify the possibility of reducing children's intimidation and stress level with janggu education, a musical ac...
This study investigated the impact of janggu education on children's emotion at the community child center focusing on intimidation and stress. The purpose of this paper was to analyze and verify the possibility of reducing children's intimidation and stress level with janggu education, a musical activity in consideration of their Korean cultural background, using effective Mal Jangdan (spoken rhythm) to those who are living in relatively poor surrounding at the community child center. First, this study established the following question; Can janggu education reduce children's intimidation level? Can they reduce their stress level? What is the level of their satisfaction? Second, the range of this study was set to 5 community child center in Seoul region, and from there, 100 students in 3rd, 4th, 5th, and 6th graders were selected for the study. Out of 100 students, 50 students were selected as an experimental group receiving the janggu education and the other 50 students were selected as a control group not receiving the janggu education. Third, prior to the experiment, the history and current status of the community child center were researched to figure out the current education in need, and for the development of effective teaching methods, gugak (Korean traditional music) related writings, dissertations, and spoken rhythm related pedagogy documents were researched. Fourth, field research was carried out at the community child center, a pretesting was done on the first week out of 20 week period, and the post-testing was carried out on the 20th week. testing tools used for the study were two, K-CBCL's intimidation measurement and daily stress measurement. For the statistical processing, SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 18.0 statistical program was used, and for the method of analysis, covariance analysis was carried out setting the pretesting as a covariate to find out the difference in the pretesting and the post-testing results. Frequency analysis was also carried out to find out the satisfaction level of the program. Fifth, the result of this study is as follows. K-CBCL measurement showed that the intimidation level of the experimental group was reduced and the peer related stress among daily stress of the experimental group was reduced. Thus, janggu education was effective in reducing the intimidation level and stress level of the experimental group. And the satisfaction survey showed very satisfied (31.3%), satisfied (30.0%), and average (35.3%). The study was able to reduce children's intimidation and stress level at the community child center through janggu education by implementing effective teaching method of using Mal Jangdan, a musical activity in consideration of their cultural background. Hence, the study anticipates seeing further research and development of various gugak education methods and expanding its base to become major contribution to the society.
This study investigated the impact of janggu education on children's emotion at the community child center focusing on intimidation and stress. The purpose of this paper was to analyze and verify the possibility of reducing children's intimidation and stress level with janggu education, a musical activity in consideration of their Korean cultural background, using effective Mal Jangdan (spoken rhythm) to those who are living in relatively poor surrounding at the community child center. First, this study established the following question; Can janggu education reduce children's intimidation level? Can they reduce their stress level? What is the level of their satisfaction? Second, the range of this study was set to 5 community child center in Seoul region, and from there, 100 students in 3rd, 4th, 5th, and 6th graders were selected for the study. Out of 100 students, 50 students were selected as an experimental group receiving the janggu education and the other 50 students were selected as a control group not receiving the janggu education. Third, prior to the experiment, the history and current status of the community child center were researched to figure out the current education in need, and for the development of effective teaching methods, gugak (Korean traditional music) related writings, dissertations, and spoken rhythm related pedagogy documents were researched. Fourth, field research was carried out at the community child center, a pretesting was done on the first week out of 20 week period, and the post-testing was carried out on the 20th week. testing tools used for the study were two, K-CBCL's intimidation measurement and daily stress measurement. For the statistical processing, SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 18.0 statistical program was used, and for the method of analysis, covariance analysis was carried out setting the pretesting as a covariate to find out the difference in the pretesting and the post-testing results. Frequency analysis was also carried out to find out the satisfaction level of the program. Fifth, the result of this study is as follows. K-CBCL measurement showed that the intimidation level of the experimental group was reduced and the peer related stress among daily stress of the experimental group was reduced. Thus, janggu education was effective in reducing the intimidation level and stress level of the experimental group. And the satisfaction survey showed very satisfied (31.3%), satisfied (30.0%), and average (35.3%). The study was able to reduce children's intimidation and stress level at the community child center through janggu education by implementing effective teaching method of using Mal Jangdan, a musical activity in consideration of their cultural background. Hence, the study anticipates seeing further research and development of various gugak education methods and expanding its base to become major contribution to the society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.