본 연구는 청소년 현장직업체험의 실무를 담당하고 있는 청소년 진로직업체험지원센터 담당자들을 대상으로 현장직업체험의 본질적인 의미를 이해하고자 그들의 경험을 현상학적으로 접근했다. 이를 위해 각 진로직업체험지원센터 담당자들과 개별 심층 인터뷰를 진행했고 면담 내용은 Colaizzi의 방법으로 분석했다. 진로직업체험지원센터 실무자들의 경험으로부터 도출 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현장직업체험의 본질적인 의미는 ‘또 다른 학교’로 표현되었고 이는 현장직업체험이 청소년에게 주는 의미와 가치로 나타났다. 둘째, 현장직업체험은 ‘넘...
본 연구는 청소년 현장직업체험의 실무를 담당하고 있는 청소년 진로직업체험지원센터 담당자들을 대상으로 현장직업체험의 본질적인 의미를 이해하고자 그들의 경험을 현상학적으로 접근했다. 이를 위해 각 진로직업체험지원센터 담당자들과 개별 심층 인터뷰를 진행했고 면담 내용은 Colaizzi의 방법으로 분석했다. 진로직업체험지원센터 실무자들의 경험으로부터 도출 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현장직업체험의 본질적인 의미는 ‘또 다른 학교’로 표현되었고 이는 현장직업체험이 청소년에게 주는 의미와 가치로 나타났다. 둘째, 현장직업체험은 ‘넘어야 할 장벽’으로 표현되었고 이는 현장직업체험 현장에서 나타나는 주요 문제로 나타났다. 셋째, 현장직업체험은 ‘고생 끝에 오는 樂’으로 표현되었고 이는 진로직업체험지원센터 실무자들이 겪는 경험의 의미와 가치로 나타났다. 이러한 결과를 기초로 진로직업체험지원센터 실무자들이 현장직업체험을 진행하면서 느낀 어려움과 그에 대한 개선방안도 함께 발견하게 됨으로써 현장직업체험의 활성화에 실제적인 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 청소년 현장직업체험의 실무를 담당하고 있는 청소년 진로직업체험지원센터 담당자들을 대상으로 현장직업체험의 본질적인 의미를 이해하고자 그들의 경험을 현상학적으로 접근했다. 이를 위해 각 진로직업체험지원센터 담당자들과 개별 심층 인터뷰를 진행했고 면담 내용은 Colaizzi의 방법으로 분석했다. 진로직업체험지원센터 실무자들의 경험으로부터 도출 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현장직업체험의 본질적인 의미는 ‘또 다른 학교’로 표현되었고 이는 현장직업체험이 청소년에게 주는 의미와 가치로 나타났다. 둘째, 현장직업체험은 ‘넘어야 할 장벽’으로 표현되었고 이는 현장직업체험 현장에서 나타나는 주요 문제로 나타났다. 셋째, 현장직업체험은 ‘고생 끝에 오는 樂’으로 표현되었고 이는 진로직업체험지원센터 실무자들이 겪는 경험의 의미와 가치로 나타났다. 이러한 결과를 기초로 진로직업체험지원센터 실무자들이 현장직업체험을 진행하면서 느낀 어려움과 그에 대한 개선방안도 함께 발견하게 됨으로써 현장직업체험의 활성화에 실제적인 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
The study approaches phenomenological to some cases of experience of hands-on workers who work for youth's vocational career in Division of Career and Vocational Education of Youth to understand essential meaning of "on-the-job experience.". So, I had in-depth interviews with the hands-on workers in...
The study approaches phenomenological to some cases of experience of hands-on workers who work for youth's vocational career in Division of Career and Vocational Education of Youth to understand essential meaning of "on-the-job experience.". So, I had in-depth interviews with the hands-on workers individually and it has been analyzed by Colaizzi's method. The study results that derived from the experience of the hands on workers are as follows. First, job experience is expressed as ‘another school’, and it shows that the job experiences give teenagers significant meanings and value. Second, job experience is expressed as ‘barriers to overcome’, and these are major issues emerging on-site professional experience in the fields. Third, job experience is expressed as ‘troubled trailing fun’, and it shows that meaning and value of experience that the workers have. Based on the results of it, the study could help to vitalize job experience practically as finding out the wokers' difficulty while working on their site and improvements of that.
The study approaches phenomenological to some cases of experience of hands-on workers who work for youth's vocational career in Division of Career and Vocational Education of Youth to understand essential meaning of "on-the-job experience.". So, I had in-depth interviews with the hands-on workers individually and it has been analyzed by Colaizzi's method. The study results that derived from the experience of the hands on workers are as follows. First, job experience is expressed as ‘another school’, and it shows that the job experiences give teenagers significant meanings and value. Second, job experience is expressed as ‘barriers to overcome’, and these are major issues emerging on-site professional experience in the fields. Third, job experience is expressed as ‘troubled trailing fun’, and it shows that meaning and value of experience that the workers have. Based on the results of it, the study could help to vitalize job experience practically as finding out the wokers' difficulty while working on their site and improvements of that.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.