현재 연예매지니먼트 산업은 한국의 부가가치를 생산하는 핵심산업으로 자리 잡았다. 이에 따라 엔터테인먼트 산업의 핵심이라 할 수 있는 스타 관련 산업도 발전했다. 그러나 외연적 성장과는 달리 연예매니지먼트 산업 내면에 있어서는 아직도 많은 과제를 갖고 있다. 대표적인 것이 거대해진 연예매니지먼트 산업을 이끌어갈 인력의 부재다. 이 같은 연구필요성과 배경에 따라 본 연구는 현재 한국 연예매니지먼트 산업에서 꼭 필요한 전문인력 교육방안을 모색하였다. 이를 위해 본 연구는 크게 산업구조분석, 사례조사, 연예매니지먼트시스템 분석, 인력구조 및 교육구조 분석, 교육프로그램 분석을 수행하였다. 그 결과 국내 연예매니지먼트 산업구조는 미국 등 연예매니지먼트 선진국과는 달리 에이전트와 매니저 역할을 동시에 하고 있는 경우가 89%에 이르렀다. 이 때문에 연예매니지먼트사는 ...
현재 연예매지니먼트 산업은 한국의 부가가치를 생산하는 핵심산업으로 자리 잡았다. 이에 따라 엔터테인먼트 산업의 핵심이라 할 수 있는 스타 관련 산업도 발전했다. 그러나 외연적 성장과는 달리 연예매니지먼트 산업 내면에 있어서는 아직도 많은 과제를 갖고 있다. 대표적인 것이 거대해진 연예매니지먼트 산업을 이끌어갈 인력의 부재다. 이 같은 연구필요성과 배경에 따라 본 연구는 현재 한국 연예매니지먼트 산업에서 꼭 필요한 전문인력 교육방안을 모색하였다. 이를 위해 본 연구는 크게 산업구조분석, 사례조사, 연예매니지먼트시스템 분석, 인력구조 및 교육구조 분석, 교육프로그램 분석을 수행하였다. 그 결과 국내 연예매니지먼트 산업구조는 미국 등 연예매니지먼트 선진국과는 달리 에이전트와 매니저 역할을 동시에 하고 있는 경우가 89%에 이르렀다. 이 때문에 연예매니지먼트사는 에이전시 업무를 포함한 다양한 일을 수행해야 한다. 장영(2010)의 연구에 따르면 연예매니지먼트사의 핵심 인력인 매니저는 7개 카테고리의 14개 과업, 세부적으로는 무려 110개의 수행 작업을 진행해야 한다. 이 때문에 매니저들의 전문성이 더욱 요구된다. 현재 연예매니지먼트 관련 학과가 있는 대학은 국제대학교·대경대학교·동아방송예술대학교·중부대학교·백제예술대학교 등 5개 대학이었다. 또 현재 매니지먼트 관련 학과가 있는 학점은행 교육기관은 한국연예사관직업전문학교·서울예술직업전문학교·서울종합예술실용학교·한국예술원·한국방송예술교육진흥원·성암예술직업전문학교 등 6개였다. 연예매니지먼트사의 경우 대부분의 회사가 특별한 커리큘럼 없이 도제식으로 매니저를 교육하였다. 판타지오, IHQ, SM, YG, 키이스트 등 대형 회사만 자체 교육 프로그램을 갖고 있었다. 각각의 교육 주체에 따라 커리큘럼을 분석해 본 결과, 대학과 학점은행 교육기관의 커리큘럼은 대동소이했다. 연예매니지먼트사는 당장 필요한 직무 능력을 중심으로 한 매니저 입문 교육이 특징이었다. 작은 차이가 있긴 하지만 커리큘럼 상으로는 세 교육 주체의 특징을 확연히 찾아볼 수는 없었다. 반면 커리큘럼 외에 부분에 있어서는 차이가 컸다. 대학은 연구 실적이 있는 검증 받은 인물이 강단에 섰다. 적정한 정원으로 교육의 효과도 높이고 있다. 반면 산업 근거지인 서울과 매우 먼 지역에 학교가 위치한다는 지역적인 한계가 있었다. 학점은행 교육기관은 서울에 위치한다는 입지적인 장점, 일반인이 쉽게 접촉할 수 없는 유명인 강사 등을 내세워 연예매니지먼트 분야에 대한 일반인의 호기심을 자극하고 있다. 하지만 경영상의 불투명성과 지나치게 많은 정원, 유사 대학 마케팅, 과장광고 등의 문제점도 내포하고 있었다. 개별 매니지먼트사는 매니지먼트 교육을 효과적으로 수행할 수 있는 조직임에도 대부분이 도제식 교육을 했다. 도제식 교육은 현장에서 현직자들에게 직접 교육을 받는다는 점과 해당 연예매니지먼트사에서 필요한 직무 내용만 가르친다는 점에서 강점을 갖고 있다. 하지만 일반인들이 교육을 받을 수 없다는 점, 현장 실무는 빨리 배울 수 있으나 행정, 계약 등 전문지식을 요하는 직무는 배우는데 시간이 걸린다는 점, 표준화된 커리큘럼이 없어 가르침을 주는 사람에 따라 학습 내용에 편차가 크다는 점 등에서 한계를 보인다. 이에 따라 일단 각 교육 주체들은 단점을 최소하려는 노력을 해야 한다. 우선 대학은 산업 근거지에서 멀리 떨어진 공간에서 교육이 이루어지는 만큼 이를 만회할 교육 방식이 필요하다. 산업 근거지인 서울에서의 실습과 체험학습 등이 그것이다. 학점은행 교육기관은 강사와 교수들의 자질을 향상시킬 필요가 있다. 인물의 유명세에만 기대지 말고, 기본적인 교수 능력을 갖춘 교육자를 선발해야 한다. 또 경영상의 불투명성을 줄여서 학습자들에게 기본적인 신뢰를 주어야 한다. 또 ‘종합’ ‘서울’ ‘한국’ ‘예술’ 등의 단어로 기관의 이름을 만들어 유사 대학 마케팅을 하는 것보다, 학점은행 교육기관의 장점을 잘 살리는 방식이 주효할 것으로 보인다. 개별 매니지먼트사는 현장을 익히는데 최선의 교육방식인 도제식 시스템에 현장에서 쉽게 배울 수 없는 연예매니지먼트 관련 지식을 체계적인 교육 시스템을 통해 가르치려는 노력이 필요하다. 연예매니지먼트 분야의 바람직한 교육을 위해서는 도제식 교육과 이론 교육이 병행되어야 한다. 대학과 학점은행 교육기관, 개별 매니지먼트사는 각각의 특성을 갖고 있는 교육 주체다. 연예매니지먼트 분야에 양질의 인력이 유입될 수 있도록 이들 세 교육 주체가 유기적으로 협력해 나가갈 바라는 바이다. 연예매니지먼트사는 도제식 교육만으로 감당할 수 없는 국내 연예매니지먼트 산업의 규모를 인식하고 교육 시스템을 갖추길 바란다. 또 학점은행교육기관은 더욱 신뢰를 확보하는 기관으로 거듭나며, 대학은 연구자료가 부족한 이 분야에 대해 더 많은 연구를 해 주기를 바란다.
현재 연예매지니먼트 산업은 한국의 부가가치를 생산하는 핵심산업으로 자리 잡았다. 이에 따라 엔터테인먼트 산업의 핵심이라 할 수 있는 스타 관련 산업도 발전했다. 그러나 외연적 성장과는 달리 연예매니지먼트 산업 내면에 있어서는 아직도 많은 과제를 갖고 있다. 대표적인 것이 거대해진 연예매니지먼트 산업을 이끌어갈 인력의 부재다. 이 같은 연구필요성과 배경에 따라 본 연구는 현재 한국 연예매니지먼트 산업에서 꼭 필요한 전문인력 교육방안을 모색하였다. 이를 위해 본 연구는 크게 산업구조분석, 사례조사, 연예매니지먼트시스템 분석, 인력구조 및 교육구조 분석, 교육프로그램 분석을 수행하였다. 그 결과 국내 연예매니지먼트 산업구조는 미국 등 연예매니지먼트 선진국과는 달리 에이전트와 매니저 역할을 동시에 하고 있는 경우가 89%에 이르렀다. 이 때문에 연예매니지먼트사는 에이전시 업무를 포함한 다양한 일을 수행해야 한다. 장영(2010)의 연구에 따르면 연예매니지먼트사의 핵심 인력인 매니저는 7개 카테고리의 14개 과업, 세부적으로는 무려 110개의 수행 작업을 진행해야 한다. 이 때문에 매니저들의 전문성이 더욱 요구된다. 현재 연예매니지먼트 관련 학과가 있는 대학은 국제대학교·대경대학교·동아방송예술대학교·중부대학교·백제예술대학교 등 5개 대학이었다. 또 현재 매니지먼트 관련 학과가 있는 학점은행 교육기관은 한국연예사관직업전문학교·서울예술직업전문학교·서울종합예술실용학교·한국예술원·한국방송예술교육진흥원·성암예술직업전문학교 등 6개였다. 연예매니지먼트사의 경우 대부분의 회사가 특별한 커리큘럼 없이 도제식으로 매니저를 교육하였다. 판타지오, IHQ, SM, YG, 키이스트 등 대형 회사만 자체 교육 프로그램을 갖고 있었다. 각각의 교육 주체에 따라 커리큘럼을 분석해 본 결과, 대학과 학점은행 교육기관의 커리큘럼은 대동소이했다. 연예매니지먼트사는 당장 필요한 직무 능력을 중심으로 한 매니저 입문 교육이 특징이었다. 작은 차이가 있긴 하지만 커리큘럼 상으로는 세 교육 주체의 특징을 확연히 찾아볼 수는 없었다. 반면 커리큘럼 외에 부분에 있어서는 차이가 컸다. 대학은 연구 실적이 있는 검증 받은 인물이 강단에 섰다. 적정한 정원으로 교육의 효과도 높이고 있다. 반면 산업 근거지인 서울과 매우 먼 지역에 학교가 위치한다는 지역적인 한계가 있었다. 학점은행 교육기관은 서울에 위치한다는 입지적인 장점, 일반인이 쉽게 접촉할 수 없는 유명인 강사 등을 내세워 연예매니지먼트 분야에 대한 일반인의 호기심을 자극하고 있다. 하지만 경영상의 불투명성과 지나치게 많은 정원, 유사 대학 마케팅, 과장광고 등의 문제점도 내포하고 있었다. 개별 매니지먼트사는 매니지먼트 교육을 효과적으로 수행할 수 있는 조직임에도 대부분이 도제식 교육을 했다. 도제식 교육은 현장에서 현직자들에게 직접 교육을 받는다는 점과 해당 연예매니지먼트사에서 필요한 직무 내용만 가르친다는 점에서 강점을 갖고 있다. 하지만 일반인들이 교육을 받을 수 없다는 점, 현장 실무는 빨리 배울 수 있으나 행정, 계약 등 전문지식을 요하는 직무는 배우는데 시간이 걸린다는 점, 표준화된 커리큘럼이 없어 가르침을 주는 사람에 따라 학습 내용에 편차가 크다는 점 등에서 한계를 보인다. 이에 따라 일단 각 교육 주체들은 단점을 최소하려는 노력을 해야 한다. 우선 대학은 산업 근거지에서 멀리 떨어진 공간에서 교육이 이루어지는 만큼 이를 만회할 교육 방식이 필요하다. 산업 근거지인 서울에서의 실습과 체험학습 등이 그것이다. 학점은행 교육기관은 강사와 교수들의 자질을 향상시킬 필요가 있다. 인물의 유명세에만 기대지 말고, 기본적인 교수 능력을 갖춘 교육자를 선발해야 한다. 또 경영상의 불투명성을 줄여서 학습자들에게 기본적인 신뢰를 주어야 한다. 또 ‘종합’ ‘서울’ ‘한국’ ‘예술’ 등의 단어로 기관의 이름을 만들어 유사 대학 마케팅을 하는 것보다, 학점은행 교육기관의 장점을 잘 살리는 방식이 주효할 것으로 보인다. 개별 매니지먼트사는 현장을 익히는데 최선의 교육방식인 도제식 시스템에 현장에서 쉽게 배울 수 없는 연예매니지먼트 관련 지식을 체계적인 교육 시스템을 통해 가르치려는 노력이 필요하다. 연예매니지먼트 분야의 바람직한 교육을 위해서는 도제식 교육과 이론 교육이 병행되어야 한다. 대학과 학점은행 교육기관, 개별 매니지먼트사는 각각의 특성을 갖고 있는 교육 주체다. 연예매니지먼트 분야에 양질의 인력이 유입될 수 있도록 이들 세 교육 주체가 유기적으로 협력해 나가갈 바라는 바이다. 연예매니지먼트사는 도제식 교육만으로 감당할 수 없는 국내 연예매니지먼트 산업의 규모를 인식하고 교육 시스템을 갖추길 바란다. 또 학점은행교육기관은 더욱 신뢰를 확보하는 기관으로 거듭나며, 대학은 연구자료가 부족한 이 분야에 대해 더 많은 연구를 해 주기를 바란다.
Entertainment management industry is currently fixed as the main industry that produces added value of Korea. Thus, star-related industry which can be said core of entertainment industry developed also. Unlike the external growth, however, entertainment management industry still has many internal ta...
Entertainment management industry is currently fixed as the main industry that produces added value of Korea. Thus, star-related industry which can be said core of entertainment industry developed also. Unlike the external growth, however, entertainment management industry still has many internal tasks. The representative one is lack of manpower to lead enlarged entertainment management industry. As per such necessity and background, this study searched educational program of specialized manpower that is absolutely necessary for Korean entertainment management industry at present. To this end, this study largely performed analysis of industry structure, case study, analysis of entertainment management system, analysis of manpower structure and educational structure, analysis of educational program. Then, unlike advanced country of entertainment management like USA, the case where the role of agent & management is performed simultaneously reaches 89% in the structure of domestic entertainment management industry. Thus, entertainment management company should perform diverse works including agency job. According to the study of Jang Young(2010), manager, the main manpower of entertainment management company should perform 14 tasks in 7 categories, up to 110 detailed jobs, which is why expertise of manager is further required. At present, 5 universities have department related to entertainment management, e.g., Kukje University·Daekyung University·Dong-A Broadcast Art University·Jungbu University· Baekje Art University. Further, 6 credit bank educational institutions have department related to management, e.g., Korean entertainment cadet vocational junior college· Seoul Art Vocational Junior College· Seoul General Art Practical School· Korea Art Board ·Korea Broadcast Art Education Promotion Institute ·Sungam Art Vocational Junior College. Most entertainment management companies trained manager in apprentice system without particular curriculum. Only large companies like Fantasio, IHQ, SM, YG, Kist have own educational program. Analyzing curriculum of each educational entity, the curriculum of university and credit bank educational institution is quite similar. The feature of entertainment management company is introductory education to be manager which focuses on immediately necessary job skill. Although there is slight difference, no feature can be found among 3 educational entities on the curriculum. On the contrary, there is large difference in the matters other than curriculum. In the university, those verified for study record teach the students. The educational effect is enhanced with proper T/O. On the contrary, it is geographically limited that the school is located in region which is quite far from Seoul, the base of cotton industry. Highlighting that its adjacency to Seoul, eminent lecturer who is not easily accessible to public, the credit bank educational institutions abet curiosity of public in the area of entertainment management. However, they have problems such as untransparent management, excessively high T/O, marketing of similar university, exaggerated advertizement. Although individual management companies are organization that can effectively perform management education, most of them train by apprentice system. Education in apprentice system has merit, namely, the learner is directly trained by incumbent worker on the site and only jobs necessary to relevant entertainment management are instructed. However, it is subject to limit, namely, the public cannot be educated, although practice of site can be learned early, it takes time to learn jobs that require professional knowledge like administration, agreement, etc, the details of learning have large deviation depending on those who instruct due to lack of standardized curriculum. Thus, each educational entity should strive to minimize demerit. To begin with, education of universities is carried in the space which is distant from industrial base, thus it needs educational mode to cover such demerit. That is, practice and experience learning in Seoul, the industrial base. Credit bank educational institution needs to improve the competence of lecturer or professor. Instead of relying on the price of fame, they should select educators who have basic capability of professor. Further, they should be basically trusted by learners by reducing untransparent management. Moreover, the method to highlight the merit of credit bank educational institution will be effective, instead of marketing similar university by making names of institutions with words such as ‘general’ ‘Seoul’ ‘Korean’ ‘Art’. Through systematic educational system, individual management company should strive to teach knowledge related to entertainment management which cannot be easily learned through apprentice system that is the best educational mode to master the site. For desirable education in the area of entertainment management, education in apprentice system should be adopted in parallel with theoretic education. University, credit bank educational institution, individual management company is educational entity that respectively has its property. These 3 educational entities are expected to organically cooperate so that manpower of good quality can enter the area of entertainment management. Perceiving the scale of domestic entertainment management industry that cannot be covered by education in apprentice system, entertainment management company should have educational system. Further, credit bank educational institutions should be born again as more reliable institution, universities are required to study this area lacking study materials more profoundly.
Entertainment management industry is currently fixed as the main industry that produces added value of Korea. Thus, star-related industry which can be said core of entertainment industry developed also. Unlike the external growth, however, entertainment management industry still has many internal tasks. The representative one is lack of manpower to lead enlarged entertainment management industry. As per such necessity and background, this study searched educational program of specialized manpower that is absolutely necessary for Korean entertainment management industry at present. To this end, this study largely performed analysis of industry structure, case study, analysis of entertainment management system, analysis of manpower structure and educational structure, analysis of educational program. Then, unlike advanced country of entertainment management like USA, the case where the role of agent & management is performed simultaneously reaches 89% in the structure of domestic entertainment management industry. Thus, entertainment management company should perform diverse works including agency job. According to the study of Jang Young(2010), manager, the main manpower of entertainment management company should perform 14 tasks in 7 categories, up to 110 detailed jobs, which is why expertise of manager is further required. At present, 5 universities have department related to entertainment management, e.g., Kukje University·Daekyung University·Dong-A Broadcast Art University·Jungbu University· Baekje Art University. Further, 6 credit bank educational institutions have department related to management, e.g., Korean entertainment cadet vocational junior college· Seoul Art Vocational Junior College· Seoul General Art Practical School· Korea Art Board ·Korea Broadcast Art Education Promotion Institute ·Sungam Art Vocational Junior College. Most entertainment management companies trained manager in apprentice system without particular curriculum. Only large companies like Fantasio, IHQ, SM, YG, Kist have own educational program. Analyzing curriculum of each educational entity, the curriculum of university and credit bank educational institution is quite similar. The feature of entertainment management company is introductory education to be manager which focuses on immediately necessary job skill. Although there is slight difference, no feature can be found among 3 educational entities on the curriculum. On the contrary, there is large difference in the matters other than curriculum. In the university, those verified for study record teach the students. The educational effect is enhanced with proper T/O. On the contrary, it is geographically limited that the school is located in region which is quite far from Seoul, the base of cotton industry. Highlighting that its adjacency to Seoul, eminent lecturer who is not easily accessible to public, the credit bank educational institutions abet curiosity of public in the area of entertainment management. However, they have problems such as untransparent management, excessively high T/O, marketing of similar university, exaggerated advertizement. Although individual management companies are organization that can effectively perform management education, most of them train by apprentice system. Education in apprentice system has merit, namely, the learner is directly trained by incumbent worker on the site and only jobs necessary to relevant entertainment management are instructed. However, it is subject to limit, namely, the public cannot be educated, although practice of site can be learned early, it takes time to learn jobs that require professional knowledge like administration, agreement, etc, the details of learning have large deviation depending on those who instruct due to lack of standardized curriculum. Thus, each educational entity should strive to minimize demerit. To begin with, education of universities is carried in the space which is distant from industrial base, thus it needs educational mode to cover such demerit. That is, practice and experience learning in Seoul, the industrial base. Credit bank educational institution needs to improve the competence of lecturer or professor. Instead of relying on the price of fame, they should select educators who have basic capability of professor. Further, they should be basically trusted by learners by reducing untransparent management. Moreover, the method to highlight the merit of credit bank educational institution will be effective, instead of marketing similar university by making names of institutions with words such as ‘general’ ‘Seoul’ ‘Korean’ ‘Art’. Through systematic educational system, individual management company should strive to teach knowledge related to entertainment management which cannot be easily learned through apprentice system that is the best educational mode to master the site. For desirable education in the area of entertainment management, education in apprentice system should be adopted in parallel with theoretic education. University, credit bank educational institution, individual management company is educational entity that respectively has its property. These 3 educational entities are expected to organically cooperate so that manpower of good quality can enter the area of entertainment management. Perceiving the scale of domestic entertainment management industry that cannot be covered by education in apprentice system, entertainment management company should have educational system. Further, credit bank educational institutions should be born again as more reliable institution, universities are required to study this area lacking study materials more profoundly.
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