청소년의 개인가치와 관광동기가 교육관광선호 및 교육관광행동에 미치는 영향 : 부산지역 고등학생을 중심으로 Effects of personal values and tourism motivation of adolescents on preference for and attitude toward educational tourism : Focused on high school students in Busan area원문보기
본 연구에서는 청소년의 가치와 관광지를 선택할 때 그 결정에 미치는 동기요인이 무엇인지를 살펴보고 이들 간의 관계를 교육관광선호 및 교육관광행동과 관련시켜 파악해 보고자 한다. 본 연구에서는 부산지역의 고등학교에 재학 중인 1학년, 2학년을 대상으로 자기기입식에 의한 설문조사를 수행하였다. 총 359부의 유효한 설문지를 확보한 후 SPSS for Window 21.0과 AMOS 21.0으로 실증분석을 수행하였다. ...
본 연구에서는 청소년의 가치와 관광지를 선택할 때 그 결정에 미치는 동기요인이 무엇인지를 살펴보고 이들 간의 관계를 교육관광선호 및 교육관광행동과 관련시켜 파악해 보고자 한다. 본 연구에서는 부산지역의 고등학교에 재학 중인 1학년, 2학년을 대상으로 자기기입식에 의한 설문조사를 수행하였다. 총 359부의 유효한 설문지를 확보한 후 SPSS for Window 21.0과 AMOS 21.0으로 실증분석을 수행하였다. 탐색적 요인분석 결과 개인가치, 휴식동기, 문화동기, 지식동기, 사교동기, 목적지차원, 사회문화차원, 만족 재방문 의도가 도출되었으며, 확인요인분석결과 평균분산 추출값(average variance extracted)이 0.5 이상으로 추출되었으며, 개념 신뢰도(construct reliability)는 0.7이상으로 추출되었다. 따라서 집중타당성이 있는 것으로 판단하였으며, 또한 상관관계분석을 통해 살펴본 결과 판별타당성이 있는 것으로 나타났다. 구조모형분석결과 첫째, 개인가치가 교육관광선호에 미치는 영향에 있어서 청소년의 개인가치는 교육관광선호인 목적지차원, 사회문화차원에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 개인적인 가치를 중요하게 생각하는 이 시대의 청소년들의 의견을 배제한 연례적으로 아무런 의미 없이 과거와 같은 권위주의적이고 일방적으로 실시되는 교육관광보다는 전체적인 학생들의 의견과 인식을 최대한 반영해야 한다는 것을 시사하고 있다 둘째, 관광동기가 목적지차원에 미치는 영향에 있어서 관광동기인 휴식동기, 지식동기, 사교동기는 목적지차원에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 문화동기는 목적지차원에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 관광동기가 사회문화차원에 미치는 영향에 있어서 관광동기인 휴식동기, 사교동기는 사회문화차원에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 문화동기와 지식동기는 목적지차원에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 청소년이 갖고 있는 휴식동기, 지식동기, 사교동기가 높을수록 목적지차원을 더 선호하는 것으로 나타났고 청소년이 갖고 있는 휴식동기, 사교동기가 높을수록 사회문화차원을 더 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 교육관광선호가 교육관광행동에 미치는 영향에 있어서 교육관광선호인 목적지차원이 만족, 재방문에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회문화차원은 교육관광행동에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 소규모 학급단위 교육관광, 교육관광상품 과정 및 절차와 교육관광편익에 대한 분배의 공정성을 추구하는 공정여행을 교육관광에 도입하여 교과를 벗어난 창의체험 활동 영역에서 지속가능한 교육관광으로 관광산업에 있어서도 잠재성이 크고 대규모 시장성을 가질 수 있다고 사료된다.
본 연구에서는 청소년의 가치와 관광지를 선택할 때 그 결정에 미치는 동기요인이 무엇인지를 살펴보고 이들 간의 관계를 교육관광선호 및 교육관광행동과 관련시켜 파악해 보고자 한다. 본 연구에서는 부산지역의 고등학교에 재학 중인 1학년, 2학년을 대상으로 자기기입식에 의한 설문조사를 수행하였다. 총 359부의 유효한 설문지를 확보한 후 SPSS for Window 21.0과 AMOS 21.0으로 실증분석을 수행하였다. 탐색적 요인분석 결과 개인가치, 휴식동기, 문화동기, 지식동기, 사교동기, 목적지차원, 사회문화차원, 만족 재방문 의도가 도출되었으며, 확인요인분석결과 평균분산 추출값(average variance extracted)이 0.5 이상으로 추출되었으며, 개념 신뢰도(construct reliability)는 0.7이상으로 추출되었다. 따라서 집중타당성이 있는 것으로 판단하였으며, 또한 상관관계분석을 통해 살펴본 결과 판별타당성이 있는 것으로 나타났다. 구조모형분석결과 첫째, 개인가치가 교육관광선호에 미치는 영향에 있어서 청소년의 개인가치는 교육관광선호인 목적지차원, 사회문화차원에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 개인적인 가치를 중요하게 생각하는 이 시대의 청소년들의 의견을 배제한 연례적으로 아무런 의미 없이 과거와 같은 권위주의적이고 일방적으로 실시되는 교육관광보다는 전체적인 학생들의 의견과 인식을 최대한 반영해야 한다는 것을 시사하고 있다 둘째, 관광동기가 목적지차원에 미치는 영향에 있어서 관광동기인 휴식동기, 지식동기, 사교동기는 목적지차원에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 문화동기는 목적지차원에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 관광동기가 사회문화차원에 미치는 영향에 있어서 관광동기인 휴식동기, 사교동기는 사회문화차원에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 문화동기와 지식동기는 목적지차원에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 청소년이 갖고 있는 휴식동기, 지식동기, 사교동기가 높을수록 목적지차원을 더 선호하는 것으로 나타났고 청소년이 갖고 있는 휴식동기, 사교동기가 높을수록 사회문화차원을 더 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 교육관광선호가 교육관광행동에 미치는 영향에 있어서 교육관광선호인 목적지차원이 만족, 재방문에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회문화차원은 교육관광행동에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 소규모 학급단위 교육관광, 교육관광상품 과정 및 절차와 교육관광편익에 대한 분배의 공정성을 추구하는 공정여행을 교육관광에 도입하여 교과를 벗어난 창의체험 활동 영역에서 지속가능한 교육관광으로 관광산업에 있어서도 잠재성이 크고 대규모 시장성을 가질 수 있다고 사료된다.
This study aims to examine motivators that influence the decision of adolescents when they select personal values and tour sites, and understand their relation in association with preference for and attitude toward educational tourism. The research conducted a self-administered survey of 1st and 2nd...
This study aims to examine motivators that influence the decision of adolescents when they select personal values and tour sites, and understand their relation in association with preference for and attitude toward educational tourism. The research conducted a self-administered survey of 1st and 2nd grade highschool students in Busan area. The 359 valid questionnaires were analyzed using SPSS for Window 21.0 and AMOS 21.0. As a result of exploratory factor analysis, personal value, rest motivation, cultural motivation, knowledge motivation, social motivation, destination dimension, sociocultural dimension, satisfaction, and intention for revisit were drawn. As a result of confirmatory factor analysis, extracted average variance was above 0.5 and extracted construct reliability was above 0.7. Hence, it has been judged to have convergent validity, and also discriminant validity when examined through correlation analysis. The result of structural model analysis shows the following: First, in terms of the effect of personal values on preference for educational tourism, the personal values of adolescents shows significant positive effect on destination dimension and sociocultural dimension which are preference for educational tourism. This suggests that, instead of authoritative and unilaterally implemented educational tourism in the past which excluded opinions of adolescents and were carried out annually without any meaningfulness, opinions of overall students' opinions should be reflected as the adolescents of this generation regard personal values as important. Second, in terms of the effect of tourism motivation on destination dimension, tourism motivations of rest motivation, knowledge motivation, and social motivation show significant positive effect on destination dimension, where as cultural motivation does not have any significant effect on destination dimension. In terms of the effect of tourism motivation on sociocultural dimension, tourism motivations of rest motivation and social motivation show significant positive effect on sociocultural dimension, but cultural motivation and knowledge motivation show no significant effect on destination dimension. That is, higher the rest motivation, knowledge motivation and social motivation of adolescents, higher the preference for destination dimension, and higher the rest motivation and social motivation of adolescents, higher the preference for sociocultural dimension. Third, in terms of the effect of preference for educational tourism on attitude toward educational tourism, one of preference for educational tourism, destination dimension, shows significant positive effect on satisfaction and intention for revisit, while sociocultural dimension shows no effect on attitude toward educational tourism. Based on the above findings, fair travel, which pursues small group class-unit educational tour, fairness in process and procedure of educational tour products, and fair distribution of benefits earned from educational tour, should be introduced to educational tours. By doing so, educational tourism can become sustainable and gain great potential in tourism industry market.
This study aims to examine motivators that influence the decision of adolescents when they select personal values and tour sites, and understand their relation in association with preference for and attitude toward educational tourism. The research conducted a self-administered survey of 1st and 2nd grade highschool students in Busan area. The 359 valid questionnaires were analyzed using SPSS for Window 21.0 and AMOS 21.0. As a result of exploratory factor analysis, personal value, rest motivation, cultural motivation, knowledge motivation, social motivation, destination dimension, sociocultural dimension, satisfaction, and intention for revisit were drawn. As a result of confirmatory factor analysis, extracted average variance was above 0.5 and extracted construct reliability was above 0.7. Hence, it has been judged to have convergent validity, and also discriminant validity when examined through correlation analysis. The result of structural model analysis shows the following: First, in terms of the effect of personal values on preference for educational tourism, the personal values of adolescents shows significant positive effect on destination dimension and sociocultural dimension which are preference for educational tourism. This suggests that, instead of authoritative and unilaterally implemented educational tourism in the past which excluded opinions of adolescents and were carried out annually without any meaningfulness, opinions of overall students' opinions should be reflected as the adolescents of this generation regard personal values as important. Second, in terms of the effect of tourism motivation on destination dimension, tourism motivations of rest motivation, knowledge motivation, and social motivation show significant positive effect on destination dimension, where as cultural motivation does not have any significant effect on destination dimension. In terms of the effect of tourism motivation on sociocultural dimension, tourism motivations of rest motivation and social motivation show significant positive effect on sociocultural dimension, but cultural motivation and knowledge motivation show no significant effect on destination dimension. That is, higher the rest motivation, knowledge motivation and social motivation of adolescents, higher the preference for destination dimension, and higher the rest motivation and social motivation of adolescents, higher the preference for sociocultural dimension. Third, in terms of the effect of preference for educational tourism on attitude toward educational tourism, one of preference for educational tourism, destination dimension, shows significant positive effect on satisfaction and intention for revisit, while sociocultural dimension shows no effect on attitude toward educational tourism. Based on the above findings, fair travel, which pursues small group class-unit educational tour, fairness in process and procedure of educational tour products, and fair distribution of benefits earned from educational tour, should be introduced to educational tours. By doing so, educational tourism can become sustainable and gain great potential in tourism industry market.
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