【국문초록】 1990년대에 들어 기본적인 의식주의 생활은 안정이 된 듯하고 사회주의의 몰락과 함께 정치적인 독재의 시대도 끝난 듯 해보였다. 뒤 이어, 컴퓨터 시대의 도래는 미디어의 발달을 가속화 시켰고 영상 매체의 영향으로 인하여 이미지 위주의 글쓰기가 쉬워진 면이 있다. TV와 영화, 게임, 인터넷 등 많은 매체들을 통해 얻어진 이미지들은 현실과 환상의 결합이 용이해진 점도 없지 않다. 그러나 재미를 충족시키려는 의도로 이미지를 통한 환상적인 기법이 차용된다면 현실을 반영하는 문학의 정체성과 위배되는 일이다. 그러므로 나는 내 소설을 통해 이미지의 변용은 어떻게 이루어졌는지 알아보고 문제점 등을 살펴, 앞으로 내가 나아갈 소설의 방향성에 대해 모색해 보고자 했다. 내 소설에 나타난 소재를 중심으로 어떤 방식으로 이미지를 구체화하여 서사를 확장하고 플롯을 짰는지 짚어보려고 한다. 특정한 사물과 상황에는 항상 틈이 있고 그 틈새를 들여다보는 게 나만의 글 쓰는 방식이다. 이미지는 그런 틈새에 끼어 있다. 이러한 글쓰기 방식은 가상과 실재, 현실과 환상의 경계가 모호하여 인간의 이성적 논리로는 설명할 수 없는 부분이 생긴다. 초자연적이고 비일상적인 요소를 내포하고 있다. 현실 자체가 안개에 쌓여있는 것처럼 불확실하고 모호할 때 환상적 이미지는 적절하다고 보기 때문에 비현실적인 요소, 환상적 측면을 소설에 도입하는 것은 필연적이다. 그리하여 연상작용에 의한 글쓰기가 주류를 이루며 환상에 의한 상상력이 주요한 창작의 요소가 되는 것이다. 『목발』과 『털』은 이미지를 통한 환상적 기법으로 쓴 작품이고, 사물이나 물질의 영역에 포함시키기에 개념이 모호하기는 하지만 『구아노의 밤』은 ‘새’란 이미지에서 출발된 소설이다. 『털』이란 작품은 변신 모티프의 환상성이 더해진 소설이고,『목발』은 목발의 이미지를 빌어와 정신적 불구인 ‘나’의 정체성을 상징적 의미로 찾고자한 작품이다. ‘털’과 ‘목발’이 주는 이미지를 변형시킴과 동시에 애초의 고유 이미지로부터 고정된 사고를 해방시켜 보고자 했다. 나의 소설 속에 등장하는 인물들의 외피는 대부분 상처와 아픔, 고통을 안고 있어서 나약하고 무기력해 보인다. 그러나 그러한 행동 속에는 자신의 책임과 가능성을 묻는 주체의식이 내재하고 있다는 것을 알 수 있었다. 『구아노의 밤』란 작품에서 상승과 추락의 의미를 내포한 새의 역동적인 이미지를 통해 ‘구원’의 본질을 묻고자 했고, 『털』에서는 성경의 털북숭이 에서와 야곱의 이야기를 텍스트 삼아 세상 사람들과 섞여 ...
【국문초록】 1990년대에 들어 기본적인 의식주의 생활은 안정이 된 듯하고 사회주의의 몰락과 함께 정치적인 독재의 시대도 끝난 듯 해보였다. 뒤 이어, 컴퓨터 시대의 도래는 미디어의 발달을 가속화 시켰고 영상 매체의 영향으로 인하여 이미지 위주의 글쓰기가 쉬워진 면이 있다. TV와 영화, 게임, 인터넷 등 많은 매체들을 통해 얻어진 이미지들은 현실과 환상의 결합이 용이해진 점도 없지 않다. 그러나 재미를 충족시키려는 의도로 이미지를 통한 환상적인 기법이 차용된다면 현실을 반영하는 문학의 정체성과 위배되는 일이다. 그러므로 나는 내 소설을 통해 이미지의 변용은 어떻게 이루어졌는지 알아보고 문제점 등을 살펴, 앞으로 내가 나아갈 소설의 방향성에 대해 모색해 보고자 했다. 내 소설에 나타난 소재를 중심으로 어떤 방식으로 이미지를 구체화하여 서사를 확장하고 플롯을 짰는지 짚어보려고 한다. 특정한 사물과 상황에는 항상 틈이 있고 그 틈새를 들여다보는 게 나만의 글 쓰는 방식이다. 이미지는 그런 틈새에 끼어 있다. 이러한 글쓰기 방식은 가상과 실재, 현실과 환상의 경계가 모호하여 인간의 이성적 논리로는 설명할 수 없는 부분이 생긴다. 초자연적이고 비일상적인 요소를 내포하고 있다. 현실 자체가 안개에 쌓여있는 것처럼 불확실하고 모호할 때 환상적 이미지는 적절하다고 보기 때문에 비현실적인 요소, 환상적 측면을 소설에 도입하는 것은 필연적이다. 그리하여 연상작용에 의한 글쓰기가 주류를 이루며 환상에 의한 상상력이 주요한 창작의 요소가 되는 것이다. 『목발』과 『털』은 이미지를 통한 환상적 기법으로 쓴 작품이고, 사물이나 물질의 영역에 포함시키기에 개념이 모호하기는 하지만 『구아노의 밤』은 ‘새’란 이미지에서 출발된 소설이다. 『털』이란 작품은 변신 모티프의 환상성이 더해진 소설이고,『목발』은 목발의 이미지를 빌어와 정신적 불구인 ‘나’의 정체성을 상징적 의미로 찾고자한 작품이다. ‘털’과 ‘목발’이 주는 이미지를 변형시킴과 동시에 애초의 고유 이미지로부터 고정된 사고를 해방시켜 보고자 했다. 나의 소설 속에 등장하는 인물들의 외피는 대부분 상처와 아픔, 고통을 안고 있어서 나약하고 무기력해 보인다. 그러나 그러한 행동 속에는 자신의 책임과 가능성을 묻는 주체의식이 내재하고 있다는 것을 알 수 있었다. 『구아노의 밤』란 작품에서 상승과 추락의 의미를 내포한 새의 역동적인 이미지를 통해 ‘구원’의 본질을 묻고자 했고, 『털』에서는 성경의 털북숭이 에서와 야곱의 이야기를 텍스트 삼아 세상 사람들과 섞여 살 수 없는 두 남녀의 고통과 죄의식의 연원을 찾고자 했다. 또한 『목발』이란 소설에서는 내면적으로 불구인 화자의 심리를 통해서 인간이 진정 욕망하는 것이 무엇인지 천착하고자 했다. 소설 속의 등장인물들은 대부분 탈출 불가능한 현실의 폭력성에 감금되어 고통 받는다. 갈등과 절망하는 소설 속의 인물들을 나는 경험적인 사물에서 비롯된 상상력으로 건져 올리고 싶었다. 하지만, 이번에 내 소설을 살펴보면서 환상적 이미지를 통한 감각적인 서술은 전통적 이야기 구조나 문체 미학에 반할 뿐만 아니라 흥미를 유발하는 손쉬운 것이라는 사실을 알게 되었다. 소설의 환상성은 문학적 방법의 다양화, 의식 세계에 가렸던 무의식 세계의 조명, 그를 통해 삶의 진실에 가깝게 접근할 수 있다는 점에서 긍정적 가치를 지니지만 다른 한편으로는 현실세계에 대한 실천적 의지로 이어지지 않는다는 것이 한계와 약점으로 드러났다. 긍정적 의미의 가능성과 지양되어야 할 한계, 즉 양쪽을 모두 자각하고 환상이 현실을 말하는 하나의 방법임을 제대로 알고 풀어야 하는 숙제로 여전히 남아 있다.
【국문초록】 1990년대에 들어 기본적인 의식주의 생활은 안정이 된 듯하고 사회주의의 몰락과 함께 정치적인 독재의 시대도 끝난 듯 해보였다. 뒤 이어, 컴퓨터 시대의 도래는 미디어의 발달을 가속화 시켰고 영상 매체의 영향으로 인하여 이미지 위주의 글쓰기가 쉬워진 면이 있다. TV와 영화, 게임, 인터넷 등 많은 매체들을 통해 얻어진 이미지들은 현실과 환상의 결합이 용이해진 점도 없지 않다. 그러나 재미를 충족시키려는 의도로 이미지를 통한 환상적인 기법이 차용된다면 현실을 반영하는 문학의 정체성과 위배되는 일이다. 그러므로 나는 내 소설을 통해 이미지의 변용은 어떻게 이루어졌는지 알아보고 문제점 등을 살펴, 앞으로 내가 나아갈 소설의 방향성에 대해 모색해 보고자 했다. 내 소설에 나타난 소재를 중심으로 어떤 방식으로 이미지를 구체화하여 서사를 확장하고 플롯을 짰는지 짚어보려고 한다. 특정한 사물과 상황에는 항상 틈이 있고 그 틈새를 들여다보는 게 나만의 글 쓰는 방식이다. 이미지는 그런 틈새에 끼어 있다. 이러한 글쓰기 방식은 가상과 실재, 현실과 환상의 경계가 모호하여 인간의 이성적 논리로는 설명할 수 없는 부분이 생긴다. 초자연적이고 비일상적인 요소를 내포하고 있다. 현실 자체가 안개에 쌓여있는 것처럼 불확실하고 모호할 때 환상적 이미지는 적절하다고 보기 때문에 비현실적인 요소, 환상적 측면을 소설에 도입하는 것은 필연적이다. 그리하여 연상작용에 의한 글쓰기가 주류를 이루며 환상에 의한 상상력이 주요한 창작의 요소가 되는 것이다. 『목발』과 『털』은 이미지를 통한 환상적 기법으로 쓴 작품이고, 사물이나 물질의 영역에 포함시키기에 개념이 모호하기는 하지만 『구아노의 밤』은 ‘새’란 이미지에서 출발된 소설이다. 『털』이란 작품은 변신 모티프의 환상성이 더해진 소설이고,『목발』은 목발의 이미지를 빌어와 정신적 불구인 ‘나’의 정체성을 상징적 의미로 찾고자한 작품이다. ‘털’과 ‘목발’이 주는 이미지를 변형시킴과 동시에 애초의 고유 이미지로부터 고정된 사고를 해방시켜 보고자 했다. 나의 소설 속에 등장하는 인물들의 외피는 대부분 상처와 아픔, 고통을 안고 있어서 나약하고 무기력해 보인다. 그러나 그러한 행동 속에는 자신의 책임과 가능성을 묻는 주체의식이 내재하고 있다는 것을 알 수 있었다. 『구아노의 밤』란 작품에서 상승과 추락의 의미를 내포한 새의 역동적인 이미지를 통해 ‘구원’의 본질을 묻고자 했고, 『털』에서는 성경의 털북숭이 에서와 야곱의 이야기를 텍스트 삼아 세상 사람들과 섞여 살 수 없는 두 남녀의 고통과 죄의식의 연원을 찾고자 했다. 또한 『목발』이란 소설에서는 내면적으로 불구인 화자의 심리를 통해서 인간이 진정 욕망하는 것이 무엇인지 천착하고자 했다. 소설 속의 등장인물들은 대부분 탈출 불가능한 현실의 폭력성에 감금되어 고통 받는다. 갈등과 절망하는 소설 속의 인물들을 나는 경험적인 사물에서 비롯된 상상력으로 건져 올리고 싶었다. 하지만, 이번에 내 소설을 살펴보면서 환상적 이미지를 통한 감각적인 서술은 전통적 이야기 구조나 문체 미학에 반할 뿐만 아니라 흥미를 유발하는 손쉬운 것이라는 사실을 알게 되었다. 소설의 환상성은 문학적 방법의 다양화, 의식 세계에 가렸던 무의식 세계의 조명, 그를 통해 삶의 진실에 가깝게 접근할 수 있다는 점에서 긍정적 가치를 지니지만 다른 한편으로는 현실세계에 대한 실천적 의지로 이어지지 않는다는 것이 한계와 약점으로 드러났다. 긍정적 의미의 가능성과 지양되어야 할 한계, 즉 양쪽을 모두 자각하고 환상이 현실을 말하는 하나의 방법임을 제대로 알고 풀어야 하는 숙제로 여전히 남아 있다.
After 1990s, life for basic food, clothing and shelter seemed to have become stable and abundant and the era of political dictatorship with the collapse of socialism appeared to come to an end. The advent of the computer age followed, media developement was rapidly accelerated. Due to the effect of...
After 1990s, life for basic food, clothing and shelter seemed to have become stable and abundant and the era of political dictatorship with the collapse of socialism appeared to come to an end. The advent of the computer age followed, media developement was rapidly accelerated. Due to the effect of the advanced visual media, It has tended to be easier to write a story in favor of image. In this type of writing, the boundary between virtual and real, and the boundary between reality and fantasy are unclear, so there can be some part that can not be explained on the logic of rational human being. and it conveys unusual and supernatural elements. When reality itself is uncertain and ambiguous as the fog piled, fantastic image is pertinent to the story. it is inevitable to introduce such elements as unrealistic and exotic image to novel. Thus, the writing of reminiscent of action constitutes the mainstream of the story as well as creative imagination by fantasy is recognized as one of the major factors of creations.I would like to examine in what ways I used to refine the image and extend a narrative through the materials shown on my novel and how to create the plot. There are always gaps in specific objects and situations and looking at the niche has been the way of my writing. Images are stuck in such a niche. "crutch" and "hair" are not only the titles of my novels but also the titles themselves are the materials used in my novels. Both novels are written in inmaginative technique and, although the concept of "bird" is vague for inclusion in the realm of objects. The novel "Night of Guano" began with the image of "bird". The key terms that mainly appeared throughout the analysis of the work such as the soaring of bird, bird's wing and nest were formed on the basis of dynamic imagaination on bird as discussed on Bachelard's two novels "Air and Dreams" and "Poetics of Space". The novel called "hair" is written with the addition of transforming motif's fantasy. The novel named "crutch" is the novel aiming to find the identity of myself suffering from mental disability by borrowing the symbolic image of "crutch". The purpose of bringing up the terms as "hair" and "crutch" to my novels was not only to transform the traditional given image of "hair" and crutch" but also to free the fixed thinking originated from unique image. The skins of the characters that are in my novel mostly have wounds, pain and agony which makes them seem weak and helpless. However, due to these actions, one's obligations and possibilities could be noticed by the innate sense of sovereignty. In the work of 『The night of Guano, the author wanted to ask the essence of " Salvation" by showing the dynamic image of a bird which has a implication of the rise and fall, In the work of 『Fur』, the story of Jacob and furry eseo from the Bible has transformed into text. The author tried to discover the orign of the pain and guilt of a couple who could not live with people on earth. Furthermore, in the novel 『Crutch』, through the mentally disabled narrator's psychology, the author tired to do research on what humans truly desire, The characters in the novel suffer from the violence of reality and the fact that they cannot escape from reality I wanted to bring up the characters in a deep conflict and despair from the novel with my imagination and experience. Due to the development of computer, the images that have been obtained through television, movies, games, internet and many other media. However, if fantastic technique is borrowed for the intention of meeting fun, the reflection of reality and the identity of literature is violated. Therefore, I tried to find out how the transformation of the image is made and look at issues so that I could work my way out on the direction of my novel. However, as I went through my novel, I found out the sensual narrative with fantastic image is a traditional story or stylistic aesthetics. This would easily make the novel more interesting to read. The diversification of literary fantasy of a novel, the light of the unconscious world that had been covered by the conscious world, The limits of the possibility of positive meaning should be avoided, both sides should be aware of the fact that the fantasy which tries to come across messages is a way of expressing.
After 1990s, life for basic food, clothing and shelter seemed to have become stable and abundant and the era of political dictatorship with the collapse of socialism appeared to come to an end. The advent of the computer age followed, media developement was rapidly accelerated. Due to the effect of the advanced visual media, It has tended to be easier to write a story in favor of image. In this type of writing, the boundary between virtual and real, and the boundary between reality and fantasy are unclear, so there can be some part that can not be explained on the logic of rational human being. and it conveys unusual and supernatural elements. When reality itself is uncertain and ambiguous as the fog piled, fantastic image is pertinent to the story. it is inevitable to introduce such elements as unrealistic and exotic image to novel. Thus, the writing of reminiscent of action constitutes the mainstream of the story as well as creative imagination by fantasy is recognized as one of the major factors of creations.I would like to examine in what ways I used to refine the image and extend a narrative through the materials shown on my novel and how to create the plot. There are always gaps in specific objects and situations and looking at the niche has been the way of my writing. Images are stuck in such a niche. "crutch" and "hair" are not only the titles of my novels but also the titles themselves are the materials used in my novels. Both novels are written in inmaginative technique and, although the concept of "bird" is vague for inclusion in the realm of objects. The novel "Night of Guano" began with the image of "bird". The key terms that mainly appeared throughout the analysis of the work such as the soaring of bird, bird's wing and nest were formed on the basis of dynamic imagaination on bird as discussed on Bachelard's two novels "Air and Dreams" and "Poetics of Space". The novel called "hair" is written with the addition of transforming motif's fantasy. The novel named "crutch" is the novel aiming to find the identity of myself suffering from mental disability by borrowing the symbolic image of "crutch". The purpose of bringing up the terms as "hair" and "crutch" to my novels was not only to transform the traditional given image of "hair" and crutch" but also to free the fixed thinking originated from unique image. The skins of the characters that are in my novel mostly have wounds, pain and agony which makes them seem weak and helpless. However, due to these actions, one's obligations and possibilities could be noticed by the innate sense of sovereignty. In the work of 『The night of Guano, the author wanted to ask the essence of " Salvation" by showing the dynamic image of a bird which has a implication of the rise and fall, In the work of 『Fur』, the story of Jacob and furry eseo from the Bible has transformed into text. The author tried to discover the orign of the pain and guilt of a couple who could not live with people on earth. Furthermore, in the novel 『Crutch』, through the mentally disabled narrator's psychology, the author tired to do research on what humans truly desire, The characters in the novel suffer from the violence of reality and the fact that they cannot escape from reality I wanted to bring up the characters in a deep conflict and despair from the novel with my imagination and experience. Due to the development of computer, the images that have been obtained through television, movies, games, internet and many other media. However, if fantastic technique is borrowed for the intention of meeting fun, the reflection of reality and the identity of literature is violated. Therefore, I tried to find out how the transformation of the image is made and look at issues so that I could work my way out on the direction of my novel. However, as I went through my novel, I found out the sensual narrative with fantastic image is a traditional story or stylistic aesthetics. This would easily make the novel more interesting to read. The diversification of literary fantasy of a novel, the light of the unconscious world that had been covered by the conscious world, The limits of the possibility of positive meaning should be avoided, both sides should be aware of the fact that the fantasy which tries to come across messages is a way of expressing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.