고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안 연구
본 연구는 고전시가를 패러디 한 작품을 기초로 고전시가 교육을 하면서 학습자가 패러디의 개념을 알고 이를 토대로 고전시가 작품을 패러디하여 문학 작품을 창작하고 생산해 볼 수 있는 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 특히, 7차 교육과정 이후로 문학 교육에서는 학습자가 단순히 문학 작품을 수용하는 데 그치는 것이 아니라 문학 작품을 창작하고, 생산하는 활동에까지 그 범위를 넓혀 중요성을 강조하고 있다. 필자는 문학교육에 있어 학습자가 작품을 수용하고 생산해 볼 수 있는 적절한...
고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안 연구
본 연구는 고전시가를 패러디 한 작품을 기초로 고전시가 교육을 하면서 학습자가 패러디의 개념을 알고 이를 토대로 고전시가 작품을 패러디하여 문학 작품을 창작하고 생산해 볼 수 있는 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 특히, 7차 교육과정 이후로 문학 교육에서는 학습자가 단순히 문학 작품을 수용하는 데 그치는 것이 아니라 문학 작품을 창작하고, 생산하는 활동에까지 그 범위를 넓혀 중요성을 강조하고 있다. 필자는 문학교육에 있어 학습자가 작품을 수용하고 생산해 볼 수 있는 적절한 방안이 패러디 작품을 통한 창작이라 보았고, 문학의 영역 중 고전시가에 초점을 두었다. 이를 위해 2009 개정 국어과 교육과정 ‘문학의 수용과 생산’ 영역에서 ‘문학의 생산’ 방법으로 제시한 패러디의 개념과 유형에 중점을 두어, 고전시가 패러디 작품 활용 및 패러디 문학 작품 생산의 교수·학습 방법을 제시하였다.
Ⅰ장에서는 기존의 고전시가 교육과 패러디 교육 및 문학 창작, 생산에 관한 연구사를 살펴보고 정리하였다.
Ⅱ장에서는 2009개정 국어과 교육과정이 반영된 교과서에서 제시하고 있는 패러디의 개념과 유형을 밝혔다. 또 현재 이루어지고 있는 문학 생산 교육의 문제점을 살피고 그 대안을 마련하기 위해 고등학교 문학 Ⅰ 교과서 ‘문학의 수용과 생산’ 단원을 분석하여 고전시가 수록 양상을 정리하고 문제점을 제시하였다. 다음으로 고등학생 100명을 대상으로 설문지 조사를 하여 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 현황과 문제점을 파악해 교육의 현장을 점검해보았고 더 나아가 왜 배워야하는지에 대한 필요성과 의의를 제시하였다.
Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 밝힌 문학 교과서에서 제시하고 있는 패러디의 유형 다섯 가지 ‘내용 바꾸기, 표현 바꾸기, 맥락 바꾸기, 갈래 바꾸기, 매체 바꾸기’를 토대로 14종 문학 교과서에 많이 실려 있는 고전시가 다섯 작품을 선정하고, 문학 교과서의 내용을 토대로 간단히 작품을 분석하였다. 그리고 고전시가를 패러디 한 여러 작품들 중 패러디의 다섯 가지 유형을 잘 보여주는 패러디 작품을 선정하여 원작과의 차이를 비교·분석하여 제시하였다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 제시된 다섯 가지 패러디 유형을 잘 보여주는 작품을 활용하여 구체적이고 실제적인 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안을 마련하고자 했다. 이를 위해 먼저 2009 개정 국어과 교육과정에서 제시한 문학 교육의 목표와 내용체계, 생산(창작) 교육의 내용을 제시하였다. 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방법은 2009 개정 국어과 교육과정 ‘문학의 생산’ 영역에서 문학을 생산하는 방법으로 “생산을 염두에 두고 작품 수용하기, 생산의 전·중·후 활동을 계획하고 조정하기, 생산한 작품을 발표하고 상호 평가하기”라고 제시한 것을 바탕으로 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 육의 방법을 모색하였다.
Ⅴ장에서는 위에서 마련한 방안을 토대로 실제 모형을 제시하고 이를 바탕으로 지도안을 작성하여 실제 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 창작 교육의 지도 방법을 마련하여 수업에 적용할 수 있도록 했다.
본 연구는 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안을 제안하였다. 패러디는 학습자들에게 비교적 친숙하여 고전시가 수업에 있어 학습자들의 관심과 흥미를 이끌어내며 학습자의 표현 욕구를 끌어올릴 수 있는 적합한 방법이 될 것이다. 고전시가 패러디 작품을 통한 다양한 문학의 수용과 생산의 경험을 통해 자신의 내면을 성장시키고 자신의 삶에 적용시킬 때 비로소 문학 교육에서 추구하는 능동적인 학습자를 이끌어 낼 수 있을 것이며 ‘문학의 수용과 생산’ 단원이 학습자들에게 의미 있게 다가올 것이다.
하지만 이를 실제 학교현장에서 활용하여 검증하지 못한 것은 아쉬움으로 남는다. 그러나 이 연구가 앞으로 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안에 있어 다양한 영향을 주어 문학 생산 교육을 활성화시킬 수 있는 연구에 도움이 되기를 바란다.
고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안 연구
본 연구는 고전시가를 패러디 한 작품을 기초로 고전시가 교육을 하면서 학습자가 패러디의 개념을 알고 이를 토대로 고전시가 작품을 패러디하여 문학 작품을 창작하고 생산해 볼 수 있는 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 특히, 7차 교육과정 이후로 문학 교육에서는 학습자가 단순히 문학 작품을 수용하는 데 그치는 것이 아니라 문학 작품을 창작하고, 생산하는 활동에까지 그 범위를 넓혀 중요성을 강조하고 있다. 필자는 문학교육에 있어 학습자가 작품을 수용하고 생산해 볼 수 있는 적절한 방안이 패러디 작품을 통한 창작이라 보았고, 문학의 영역 중 고전시가에 초점을 두었다. 이를 위해 2009 개정 국어과 교육과정 ‘문학의 수용과 생산’ 영역에서 ‘문학의 생산’ 방법으로 제시한 패러디의 개념과 유형에 중점을 두어, 고전시가 패러디 작품 활용 및 패러디 문학 작품 생산의 교수·학습 방법을 제시하였다.
Ⅰ장에서는 기존의 고전시가 교육과 패러디 교육 및 문학 창작, 생산에 관한 연구사를 살펴보고 정리하였다.
Ⅱ장에서는 2009개정 국어과 교육과정이 반영된 교과서에서 제시하고 있는 패러디의 개념과 유형을 밝혔다. 또 현재 이루어지고 있는 문학 생산 교육의 문제점을 살피고 그 대안을 마련하기 위해 고등학교 문학 Ⅰ 교과서 ‘문학의 수용과 생산’ 단원을 분석하여 고전시가 수록 양상을 정리하고 문제점을 제시하였다. 다음으로 고등학생 100명을 대상으로 설문지 조사를 하여 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 현황과 문제점을 파악해 교육의 현장을 점검해보았고 더 나아가 왜 배워야하는지에 대한 필요성과 의의를 제시하였다.
Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 밝힌 문학 교과서에서 제시하고 있는 패러디의 유형 다섯 가지 ‘내용 바꾸기, 표현 바꾸기, 맥락 바꾸기, 갈래 바꾸기, 매체 바꾸기’를 토대로 14종 문학 교과서에 많이 실려 있는 고전시가 다섯 작품을 선정하고, 문학 교과서의 내용을 토대로 간단히 작품을 분석하였다. 그리고 고전시가를 패러디 한 여러 작품들 중 패러디의 다섯 가지 유형을 잘 보여주는 패러디 작품을 선정하여 원작과의 차이를 비교·분석하여 제시하였다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 제시된 다섯 가지 패러디 유형을 잘 보여주는 작품을 활용하여 구체적이고 실제적인 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안을 마련하고자 했다. 이를 위해 먼저 2009 개정 국어과 교육과정에서 제시한 문학 교육의 목표와 내용체계, 생산(창작) 교육의 내용을 제시하였다. 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방법은 2009 개정 국어과 교육과정 ‘문학의 생산’ 영역에서 문학을 생산하는 방법으로 “생산을 염두에 두고 작품 수용하기, 생산의 전·중·후 활동을 계획하고 조정하기, 생산한 작품을 발표하고 상호 평가하기”라고 제시한 것을 바탕으로 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 육의 방법을 모색하였다.
Ⅴ장에서는 위에서 마련한 방안을 토대로 실제 모형을 제시하고 이를 바탕으로 지도안을 작성하여 실제 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 창작 교육의 지도 방법을 마련하여 수업에 적용할 수 있도록 했다.
본 연구는 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안을 제안하였다. 패러디는 학습자들에게 비교적 친숙하여 고전시가 수업에 있어 학습자들의 관심과 흥미를 이끌어내며 학습자의 표현 욕구를 끌어올릴 수 있는 적합한 방법이 될 것이다. 고전시가 패러디 작품을 통한 다양한 문학의 수용과 생산의 경험을 통해 자신의 내면을 성장시키고 자신의 삶에 적용시킬 때 비로소 문학 교육에서 추구하는 능동적인 학습자를 이끌어 낼 수 있을 것이며 ‘문학의 수용과 생산’ 단원이 학습자들에게 의미 있게 다가올 것이다.
하지만 이를 실제 학교현장에서 활용하여 검증하지 못한 것은 아쉬움으로 남는다. 그러나 이 연구가 앞으로 고전시가 패러디 작품을 통한 문학 생산 교육 방안에 있어 다양한 영향을 주어 문학 생산 교육을 활성화시킬 수 있는 연구에 도움이 되기를 바란다.
A Study on the Educational Measures for Literary Production through Parodies of the Classical Poetry
This research aims at educating the classical poetry based on works that parodied classical poems and at suggesting to learners the ways to understand the concept of parody and to parody classical...
A Study on the Educational Measures for Literary Production through Parodies of the Classical Poetry
This research aims at educating the classical poetry based on works that parodied classical poems and at suggesting to learners the ways to understand the concept of parody and to parody classical poems based on their understanding, so that they can create and produce literary works. Particularly, the literary education since the 7th curriculum has emphasized the importance, extending its field of activity from that learners merely accept literary works to that they can create and produce them. This researcher considered the creation through a parody was an appropriate measure that a learner can accept and produce a work in the literary education so focused on the classical poetry in the literary domain. For this, focusing on the concept and types of parody, proposed as a way of ‘Production of Literature’ in a domain of ‘Acceptance and Production of Literature’ in the 2009 revised curriculum of the Korean studies, this researcher suggested a teaching-learning method for the utilization of the classical poetry parodies and production of the parodic literary work.
In Chapter I, the existing education of the classical poetry, education of parody, and history of literary creation and production were examined and arranged.
In Chapter II, the concept and types of parody presented in the textbook that reflected the 2009 revised curriculum of the Korean studies were found out. In addition, the problems that the current education of the literary production has were indicated and the unit ‘Acceptance and Production of Literature’ in the high school textbook Literature I was analyzed to arrange the appearance of the classical poetry and to reveal problems. And then, through a survey conducted on 100 high schoolers, the present condition and the problems of the education on the literary production through parodies of the classical poetry were investigated to check the field of education, and furthermore the needs and significance of why it should be learned were suggested.
In Chapter III, 5 classical poems appearing a lot in 14 literary textbooks were selected, based on 5 types of parody presented in the literary textbook Chapter II: changing contents, changing expressions, changing contexts, changing prongs and changing media; the works were simply analyzed based on the contents of the literary textbook. The parodies showing 5 types of parody were selected among many parodies of the classical poems and the differences from the original works were compared and analyzed.
In Chapter IV, making use of the works showing well 5 types of parody presented in Chapter III, this researcher tried to prepare the concrete and actual educational measures for literary production through parodies of the classical poetry. For this, first, the goal of the literary education, system of the contents and the contents of production(creation) education in the 2009 revised curriculum of the Korean studies were suggested. As for the educational method of the literary production through parodies of the classical poetry, the educational methods of literary production through parodies of the classical poetry were found, based on those presented as “accepting works with consideration for production, planning and adjusting before, in the middle of and after production activities, and presenting and evaluating each other the produced works”, which are the methods of producing literature in the domain “Production of Literature’, in the 2009 revised curriculum of the Korean studies.
In Chapter V, the actual model was proposed based on the prepared measures, and made a guidance plan based on this to prepare an instructing method of the education on the literary creation through parodies of the real classical poems and to apply it to class.
This research suggested the educational measures for the literary production through parodies of the classical poetry. As the parody is relatively familiar to learners, it could be a proper way to arouse the learners’ interest in and attention to the class of the classical poetry and draw up their desire for expression. When the learners grow their inner side through various experiences of accepting and producing literature through parodies of the classical poetry and apply it to their own life, the active learners whom the literary education seeks can be drawn, and the unit ‘Acceptance and Production of Literature’ will approach learners significantly.
However, unfortunately, this researcher did not utilize this in the actual field of school. Nonetheless, it is hoped that this research gives various influences on the educational measures of the literary production through parodies of the classical poetry and helps the studies be able to revitalize the education of the literary production.
A Study on the Educational Measures for Literary Production through Parodies of the Classical Poetry
This research aims at educating the classical poetry based on works that parodied classical poems and at suggesting to learners the ways to understand the concept of parody and to parody classical poems based on their understanding, so that they can create and produce literary works. Particularly, the literary education since the 7th curriculum has emphasized the importance, extending its field of activity from that learners merely accept literary works to that they can create and produce them. This researcher considered the creation through a parody was an appropriate measure that a learner can accept and produce a work in the literary education so focused on the classical poetry in the literary domain. For this, focusing on the concept and types of parody, proposed as a way of ‘Production of Literature’ in a domain of ‘Acceptance and Production of Literature’ in the 2009 revised curriculum of the Korean studies, this researcher suggested a teaching-learning method for the utilization of the classical poetry parodies and production of the parodic literary work.
In Chapter I, the existing education of the classical poetry, education of parody, and history of literary creation and production were examined and arranged.
In Chapter II, the concept and types of parody presented in the textbook that reflected the 2009 revised curriculum of the Korean studies were found out. In addition, the problems that the current education of the literary production has were indicated and the unit ‘Acceptance and Production of Literature’ in the high school textbook Literature I was analyzed to arrange the appearance of the classical poetry and to reveal problems. And then, through a survey conducted on 100 high schoolers, the present condition and the problems of the education on the literary production through parodies of the classical poetry were investigated to check the field of education, and furthermore the needs and significance of why it should be learned were suggested.
In Chapter III, 5 classical poems appearing a lot in 14 literary textbooks were selected, based on 5 types of parody presented in the literary textbook Chapter II: changing contents, changing expressions, changing contexts, changing prongs and changing media; the works were simply analyzed based on the contents of the literary textbook. The parodies showing 5 types of parody were selected among many parodies of the classical poems and the differences from the original works were compared and analyzed.
In Chapter IV, making use of the works showing well 5 types of parody presented in Chapter III, this researcher tried to prepare the concrete and actual educational measures for literary production through parodies of the classical poetry. For this, first, the goal of the literary education, system of the contents and the contents of production(creation) education in the 2009 revised curriculum of the Korean studies were suggested. As for the educational method of the literary production through parodies of the classical poetry, the educational methods of literary production through parodies of the classical poetry were found, based on those presented as “accepting works with consideration for production, planning and adjusting before, in the middle of and after production activities, and presenting and evaluating each other the produced works”, which are the methods of producing literature in the domain “Production of Literature’, in the 2009 revised curriculum of the Korean studies.
In Chapter V, the actual model was proposed based on the prepared measures, and made a guidance plan based on this to prepare an instructing method of the education on the literary creation through parodies of the real classical poems and to apply it to class.
This research suggested the educational measures for the literary production through parodies of the classical poetry. As the parody is relatively familiar to learners, it could be a proper way to arouse the learners’ interest in and attention to the class of the classical poetry and draw up their desire for expression. When the learners grow their inner side through various experiences of accepting and producing literature through parodies of the classical poetry and apply it to their own life, the active learners whom the literary education seeks can be drawn, and the unit ‘Acceptance and Production of Literature’ will approach learners significantly.
However, unfortunately, this researcher did not utilize this in the actual field of school. Nonetheless, it is hoped that this research gives various influences on the educational measures of the literary production through parodies of the classical poetry and helps the studies be able to revitalize the education of the literary production.
주제어
#고전시가
#패러디
#문학 생산
#문학 창작
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.