본 연구는 대학생의 의사소통능력과 공감능력이 대인관계 유능성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 대학생의 의사소통능력이 대인관계 유능성에 미치는 영향이 공감능력에 의해 매개하는지 살펴보고자 하였다.
연구대상은 서울시와 부산시에 위치한 두 개 대학교의 대학생 286명(남학생 129명, 여학생 156명)이었다. 대학생의 의사소통능력을 측정하기 위하여 Navran(1967)가 부부 의사소통 검사를 위해 개발한 PCI(Primary Communication Inventory)의 내용을 모의회(2001)가 고등학생의 의사소통능력으로 번안한 도구를 사용하였다. 공감능력은 Mehrabin과 Epstein(1972)의 정서공감 척도, Davis(1980)가 제작한 IRI검사, Bryant(1982)가 정서공감 척도를 제작하였고 박성희(1994)가 번안한 것을 전병성(2003)이 재구성한 검사 도구를 사용하였다. ...
본 연구는 대학생의 의사소통능력과 공감능력이 대인관계 유능성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 대학생의 의사소통능력이 대인관계 유능성에 미치는 영향이 공감능력에 의해 매개하는지 살펴보고자 하였다.
연구대상은 서울시와 부산시에 위치한 두 개 대학교의 대학생 286명(남학생 129명, 여학생 156명)이었다. 대학생의 의사소통능력을 측정하기 위하여 Navran(1967)가 부부 의사소통 검사를 위해 개발한 PCI(Primary Communication Inventory)의 내용을 모의회(2001)가 고등학생의 의사소통능력으로 번안한 도구를 사용하였다. 공감능력은 Mehrabin과 Epstein(1972)의 정서공감 척도, Davis(1980)가 제작한 IRI검사, Bryant(1982)가 정서공감 척도를 제작하였고 박성희(1994)가 번안한 것을 전병성(2003)이 재구성한 검사 도구를 사용하였다. 대인관계능력은 Buhrmester, Furman, Wittenberg과 Reis(1988)가 개발한 대인관계 능력 검사(Interpersonal Competence Questionnaire)를 김창대와 김수임(1999)이 번안한 것을 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 분석하였으며, 자료를 분석한 방법으로는 측정 변인의 일반적인 경향을 알아보기 위해서 각 변인별로 기술통계와 빈도분석, 상관관계 분석을 실시하였고, 매개효과 검증을 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 보다 객관적으로 공감능력의 매개효과를 검증하기 위해 Sobel Test를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 대학생의 의사소통능력, 공감능력과 그 하위변인인 인지적 공감능력과 정서적 공감능력, 대인관계 유능성의 변인 간에 상관관계가 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 대학생의 의사소통능력은 대인관계 유능성에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치며, 공감능력은 두 변인의 관계에서 부분 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 공감능력의 두 하위 변인인 인지적 공감능력과 정서적 공감능력의 매개효과를 보면 의사소통능력과 대인관계 유능성의 관계에서 인지적 공감능력과 정서적 공감능력이 각각 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다.
위와 같은 결과를 바탕으로 본 연구는 대학생의 의사소통능력이 대인관계 유능성에 긍정적인 영향을 미치며 두 변인의 관계에서 공감능력과 그 하위변인이 매개효과가 있음을 밝히는데 본 연구의 의의가 있다. 본 연구의 분석 결과를 바탕으로 대학생의 대인관계 유능성을 향상시키기 위한 상담 및 교육환경에서의 시사점과 제안점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구는 대학생의 의사소통능력과 공감능력이 대인관계 유능성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 대학생의 의사소통능력이 대인관계 유능성에 미치는 영향이 공감능력에 의해 매개하는지 살펴보고자 하였다.
연구대상은 서울시와 부산시에 위치한 두 개 대학교의 대학생 286명(남학생 129명, 여학생 156명)이었다. 대학생의 의사소통능력을 측정하기 위하여 Navran(1967)가 부부 의사소통 검사를 위해 개발한 PCI(Primary Communication Inventory)의 내용을 모의회(2001)가 고등학생의 의사소통능력으로 번안한 도구를 사용하였다. 공감능력은 Mehrabin과 Epstein(1972)의 정서공감 척도, Davis(1980)가 제작한 IRI검사, Bryant(1982)가 정서공감 척도를 제작하였고 박성희(1994)가 번안한 것을 전병성(2003)이 재구성한 검사 도구를 사용하였다. 대인관계능력은 Buhrmester, Furman, Wittenberg과 Reis(1988)가 개발한 대인관계 능력 검사(Interpersonal Competence Questionnaire)를 김창대와 김수임(1999)이 번안한 것을 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS 21.0을 사용하여 분석하였으며, 자료를 분석한 방법으로는 측정 변인의 일반적인 경향을 알아보기 위해서 각 변인별로 기술통계와 빈도분석, 상관관계 분석을 실시하였고, 매개효과 검증을 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 보다 객관적으로 공감능력의 매개효과를 검증하기 위해 Sobel Test를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 대학생의 의사소통능력, 공감능력과 그 하위변인인 인지적 공감능력과 정서적 공감능력, 대인관계 유능성의 변인 간에 상관관계가 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 대학생의 의사소통능력은 대인관계 유능성에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치며, 공감능력은 두 변인의 관계에서 부분 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 공감능력의 두 하위 변인인 인지적 공감능력과 정서적 공감능력의 매개효과를 보면 의사소통능력과 대인관계 유능성의 관계에서 인지적 공감능력과 정서적 공감능력이 각각 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다.
위와 같은 결과를 바탕으로 본 연구는 대학생의 의사소통능력이 대인관계 유능성에 긍정적인 영향을 미치며 두 변인의 관계에서 공감능력과 그 하위변인이 매개효과가 있음을 밝히는데 본 연구의 의의가 있다. 본 연구의 분석 결과를 바탕으로 대학생의 대인관계 유능성을 향상시키기 위한 상담 및 교육환경에서의 시사점과 제안점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
The mediating roles of empathic ability in the relationship of communicative competence and interpersonal competence of university students
This study was intended to examine what effect the communicative competence and empathic ability of university students had on the interpersonal compete...
The mediating roles of empathic ability in the relationship of communicative competence and interpersonal competence of university students
This study was intended to examine what effect the communicative competence and empathic ability of university students had on the interpersonal competence, and to examine if the effect of communicative competence of university students on the interpersonal competence was mediated by the empathic ability.
The subjects were 286 university students(men: 129, women: 156) of two universities located in Seoul and Busan. In order to measure the communicative competence of university students, the tool that Eui-Hee Mo(2001) adapted the contents of PCI(Primary Communication Inventory) developed by Navran(1967) for the conjugal communication test into the communicative competence by high school students was used. The emotional empathy criterion by Mehrabin and Epstein(1972), IRI test made by Davis(1980), emotional empathy criterion by Bryant(1982) were used for the empathic ability, and the test tool that Byeong-Seong Jeon(2003) reorganized what Seong-Hee Park(1994) adapted was used. Chang-Dae Kim and Soo-Lim Kim(1999) adapted the interpersonal competence questionnaire developed by Buhrmester, Furman, Wittenberg & Reis(1988), which was used.
Collected data was analyzed using SPSS 21.0 and the technical statistics, frequency analysis, and correlation analysis were carried out by each variable in order to examine the general tendency of test valve and the multiple regression analysis was carried out for the mediating roles verification. Also, Sobel Test was conducted to verify the mediating roles of empathic ability more objectively.
The result of this study can be summarized as follows.
First, it was revealed there was a significant positive relationship statistically among the communicative competence, empathic ability of university students, and its sub-factors: cognitive empathic ability, emotional empathic ability, and interpersonal competence.
Second, it was shown the communicative competence of university students had the statistically significant positive effect on the interpersonal competence and the empathic ability had the partial mediating roles in the relationship of two variables. Also, given the mediating roles of cognitive empathic ability and emotional empathic ability which were two sub-factors of empathic ability, it was revealed the cognitive empathic ability and emotional empathic ability had the partial mediating roles each in the relationship of communicative competence and interpersonal competence.
On the basis of the result above, this study is significant in determining that the communicative competence of university students has the positive effect on the interpersonal competence and the empathic ability and its sub-factors had the mediating roles in the relationship of both variables. A proposal was suggested for the consultation for improving the interpersonal competence of university students and for the implications, follow-up study in the educational environment.
The mediating roles of empathic ability in the relationship of communicative competence and interpersonal competence of university students
This study was intended to examine what effect the communicative competence and empathic ability of university students had on the interpersonal competence, and to examine if the effect of communicative competence of university students on the interpersonal competence was mediated by the empathic ability.
The subjects were 286 university students(men: 129, women: 156) of two universities located in Seoul and Busan. In order to measure the communicative competence of university students, the tool that Eui-Hee Mo(2001) adapted the contents of PCI(Primary Communication Inventory) developed by Navran(1967) for the conjugal communication test into the communicative competence by high school students was used. The emotional empathy criterion by Mehrabin and Epstein(1972), IRI test made by Davis(1980), emotional empathy criterion by Bryant(1982) were used for the empathic ability, and the test tool that Byeong-Seong Jeon(2003) reorganized what Seong-Hee Park(1994) adapted was used. Chang-Dae Kim and Soo-Lim Kim(1999) adapted the interpersonal competence questionnaire developed by Buhrmester, Furman, Wittenberg & Reis(1988), which was used.
Collected data was analyzed using SPSS 21.0 and the technical statistics, frequency analysis, and correlation analysis were carried out by each variable in order to examine the general tendency of test valve and the multiple regression analysis was carried out for the mediating roles verification. Also, Sobel Test was conducted to verify the mediating roles of empathic ability more objectively.
The result of this study can be summarized as follows.
First, it was revealed there was a significant positive relationship statistically among the communicative competence, empathic ability of university students, and its sub-factors: cognitive empathic ability, emotional empathic ability, and interpersonal competence.
Second, it was shown the communicative competence of university students had the statistically significant positive effect on the interpersonal competence and the empathic ability had the partial mediating roles in the relationship of two variables. Also, given the mediating roles of cognitive empathic ability and emotional empathic ability which were two sub-factors of empathic ability, it was revealed the cognitive empathic ability and emotional empathic ability had the partial mediating roles each in the relationship of communicative competence and interpersonal competence.
On the basis of the result above, this study is significant in determining that the communicative competence of university students has the positive effect on the interpersonal competence and the empathic ability and its sub-factors had the mediating roles in the relationship of both variables. A proposal was suggested for the consultation for improving the interpersonal competence of university students and for the implications, follow-up study in the educational environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.