한국 사회는 국제 결혼 가정의 증가와 외국인 노동자들의 지속적인 유입으로 빠르게 다문화사회로 진입하고 있다. 이에 따라 학교에서도 다문화가정 학생들이 점차 늘어나고 있으며, 일반가정 학생들과 함께 우리 사회의 중요한 구성원으로 자라가고 있다. 그러나 다문화가정 학생들을 이방인 그리고 시혜적 대상으로만 바라보는 시각과 현장에서 시행되고 있는 다문화교육은 모두를 위한 교육이 아닌 단지 소수를 위한 교육이라고 인식하고 있는 관점이 여전히 존재하고 있다. 따라서 다문화사회의 구성원인 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 함께 공존하고 더불어 성장하며, 자신의 재능을 바탕으로 꿈을 펼치고 건강한 시민으로 함께 자라나갈 수 있는 교육이 필요한 시점이다. 이에 본 연구자는 6학년 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 함께 긍정적인 상호작용을 통해 다문화사회의 구성원임을 인지할 수 있고, 건강한 ...
한국 사회는 국제 결혼 가정의 증가와 외국인 노동자들의 지속적인 유입으로 빠르게 다문화사회로 진입하고 있다. 이에 따라 학교에서도 다문화가정 학생들이 점차 늘어나고 있으며, 일반가정 학생들과 함께 우리 사회의 중요한 구성원으로 자라가고 있다. 그러나 다문화가정 학생들을 이방인 그리고 시혜적 대상으로만 바라보는 시각과 현장에서 시행되고 있는 다문화교육은 모두를 위한 교육이 아닌 단지 소수를 위한 교육이라고 인식하고 있는 관점이 여전히 존재하고 있다. 따라서 다문화사회의 구성원인 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 함께 공존하고 더불어 성장하며, 자신의 재능을 바탕으로 꿈을 펼치고 건강한 시민으로 함께 자라나갈 수 있는 교육이 필요한 시점이다. 이에 본 연구자는 6학년 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 함께 긍정적인 상호작용을 통해 다문화사회의 구성원임을 인지할 수 있고, 건강한 진로인식을 함양할 수 있는 진로교육 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 2007년 개정 사회과 교육과정 및 교과서, 진로교육, 다문화와 관련된 선행연구를 분석하였고, 신뢰도를 높이기 위해 전문가의 조언을 얻어 프로그램을 구안하였다. 프로그램은‘자기 이해 및 타인의 소중함 인식’,‘사회적 역량 개발’,‘일과 직업 세계에 대한 이해 및 건전한 가치관 형성’,‘합리적인 진로의사결정 및 계획 디자인’총 4단계 11회기로 구성되며 이를 적용한 후, 수업 과정에서 나타난 문제점을 보완하고 시사점을 반영하여 수정된 프로그램을 제시하였다. 프로그램 적용 결과 유의미한 효과는 다음과 같다. 첫째, 자신의 생각과 의견을 자유롭게 표현하는 능력과 적극적으로 수업에 참여하는 태도가 길러졌다. 둘째, 지속적인 상호작용을 통해 긍정적인 자아개념 형성 및 타인의 소중함을 인식하게 되었다. 셋째, 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들 모두 다문화사회의 변화를 일방적이 아닌 상대방의 입장에서 바라볼 수 있게 되었다. 넷째, 다문화사회에서 우리가 갖추어야 할 역량과 태도에 대해 인식할 수 있었다. 다섯째, 일에 대한 긍정적인 태도 및 가치관이 형성에 큰 도움을 주었다. 여섯째, 꿈을 이루기 위해 자신이 노력할 수 있는 구체적인 방법을 일상생활에서 실천할 수 있게 되었으며, 합리적인 진로의사결정 능력이 향상되었다. 반면, 프로그램 적용 결과 분석에서 문제점도 발견되었다. 첫째, 11회기 수업 시 각 회기별 활동 내용에 따라 1차시 또는 2차시로 진행하여 학생들에게 수업 시작 전에 시간 분량에 대해 설명해야 하는 번거로움이 나타나 조금 더 규칙성을 갖고 진행할 필요가 있었다. 둘째, 동기 유발 및 수업 효과를 높이기 위해 활용한 동영상 자료 중 일부는 학생들 눈높이에 맞지 않았다. 셋째, 학습에 투입되는 내용이 많아 시간을 초과하기도 하였으며, 일부는 학습자의 발달 수준과 경험에 비추어 난이도가 높아 학생들이 이해하는데 어려워하였다. 수정안에서는 이러한 점들을 보안하여 제시하였다. 다문화사회는 선택사항이 아닌 이미 우리 앞에 펼쳐져 있다. 따라서 교실에서는 다문화인식 개선 및 긍정적인 다문화사회를 만들어가는 교육이 필요하며, 이를 위해 현장 교사를 위한 다문화와 관련된 다양한 연수가 필요하다. 그리고 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 상호작용하며 함께 공감할 수 있는 가치를 만들어 가는 교육 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
한국 사회는 국제 결혼 가정의 증가와 외국인 노동자들의 지속적인 유입으로 빠르게 다문화사회로 진입하고 있다. 이에 따라 학교에서도 다문화가정 학생들이 점차 늘어나고 있으며, 일반가정 학생들과 함께 우리 사회의 중요한 구성원으로 자라가고 있다. 그러나 다문화가정 학생들을 이방인 그리고 시혜적 대상으로만 바라보는 시각과 현장에서 시행되고 있는 다문화교육은 모두를 위한 교육이 아닌 단지 소수를 위한 교육이라고 인식하고 있는 관점이 여전히 존재하고 있다. 따라서 다문화사회의 구성원인 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 함께 공존하고 더불어 성장하며, 자신의 재능을 바탕으로 꿈을 펼치고 건강한 시민으로 함께 자라나갈 수 있는 교육이 필요한 시점이다. 이에 본 연구자는 6학년 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 함께 긍정적인 상호작용을 통해 다문화사회의 구성원임을 인지할 수 있고, 건강한 진로인식을 함양할 수 있는 진로교육 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 2007년 개정 사회과 교육과정 및 교과서, 진로교육, 다문화와 관련된 선행연구를 분석하였고, 신뢰도를 높이기 위해 전문가의 조언을 얻어 프로그램을 구안하였다. 프로그램은‘자기 이해 및 타인의 소중함 인식’,‘사회적 역량 개발’,‘일과 직업 세계에 대한 이해 및 건전한 가치관 형성’,‘합리적인 진로의사결정 및 계획 디자인’총 4단계 11회기로 구성되며 이를 적용한 후, 수업 과정에서 나타난 문제점을 보완하고 시사점을 반영하여 수정된 프로그램을 제시하였다. 프로그램 적용 결과 유의미한 효과는 다음과 같다. 첫째, 자신의 생각과 의견을 자유롭게 표현하는 능력과 적극적으로 수업에 참여하는 태도가 길러졌다. 둘째, 지속적인 상호작용을 통해 긍정적인 자아개념 형성 및 타인의 소중함을 인식하게 되었다. 셋째, 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들 모두 다문화사회의 변화를 일방적이 아닌 상대방의 입장에서 바라볼 수 있게 되었다. 넷째, 다문화사회에서 우리가 갖추어야 할 역량과 태도에 대해 인식할 수 있었다. 다섯째, 일에 대한 긍정적인 태도 및 가치관이 형성에 큰 도움을 주었다. 여섯째, 꿈을 이루기 위해 자신이 노력할 수 있는 구체적인 방법을 일상생활에서 실천할 수 있게 되었으며, 합리적인 진로의사결정 능력이 향상되었다. 반면, 프로그램 적용 결과 분석에서 문제점도 발견되었다. 첫째, 11회기 수업 시 각 회기별 활동 내용에 따라 1차시 또는 2차시로 진행하여 학생들에게 수업 시작 전에 시간 분량에 대해 설명해야 하는 번거로움이 나타나 조금 더 규칙성을 갖고 진행할 필요가 있었다. 둘째, 동기 유발 및 수업 효과를 높이기 위해 활용한 동영상 자료 중 일부는 학생들 눈높이에 맞지 않았다. 셋째, 학습에 투입되는 내용이 많아 시간을 초과하기도 하였으며, 일부는 학습자의 발달 수준과 경험에 비추어 난이도가 높아 학생들이 이해하는데 어려워하였다. 수정안에서는 이러한 점들을 보안하여 제시하였다. 다문화사회는 선택사항이 아닌 이미 우리 앞에 펼쳐져 있다. 따라서 교실에서는 다문화인식 개선 및 긍정적인 다문화사회를 만들어가는 교육이 필요하며, 이를 위해 현장 교사를 위한 다문화와 관련된 다양한 연수가 필요하다. 그리고 일반가정 학생들과 다문화가정 학생들이 상호작용하며 함께 공감할 수 있는 가치를 만들어 가는 교육 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
Korea society proceeds into the multicultural society due to increasing international marriage families and gradual inflow foreign workers. In the school, therefore, there are increase in multicultural families students. They have became an important members of korea society with common korean stude...
Korea society proceeds into the multicultural society due to increasing international marriage families and gradual inflow foreign workers. In the school, therefore, there are increase in multicultural families students. They have became an important members of korea society with common korean students. However, There are still points of view that multicultural students are just foreigners and beneficiaries. The multicultural education in the educational field is thought a specialized education for minor not major education for all. Therefore, this is the time when korea society is required the education, which multicultural student can grow up with common korean students and become a sound citizen with achievement of their dreams based their talents. This researcher developed the appropriate career education program that makes multicultural students recognize themselves as members of multicultural society through positive interactions with 6th grade common korean students and build the sound career awareness. This researcher analyzed 2007 revised social studies curriculum, text book, career education and preceding studies about multiculture. This career education program was made with experts advise in order to raise confidence. This study is composed total 11 chapters in 4 steps, such as 'self-knowledge and preciousness recognition of others', 'social competence development', 'understanding jobs and work world and sound value formation', and 'rational career decision-making and plan design'. After application this program to classes, problems which were shown during the proceeding were corrected. The modified program was made with implications and correction of these problems. There are significant and meaningful effects after application this program. First, students express their own thought and opinions freely and participate classes actively. Second, students have positive self-concept formation and recognize other's preciousness. Third, common korean students and multicultural students, both ot them can accept changes toward multicultural society with each other's view. Fourth, they can recognize the competence and attitude which they must have for multicultural society. Fifth, this program helped those students have positive attitude and values for works. Sixth, students put their concrete ways for deram into practice and improved rational career decision-making ability. However, some problems were found during analysis result of application this program. First, when each chapter was applied, it should be taught 1 class or 2 classes depend on chapter's contents. There was some inconvenient because teacher had to explain about the time amount before starting the class. This program is needed more regularity for proceeding. Second, There were some inappropriate video clip for motivation and improving the effect of classes. Third, classes overran because of overloaded contents and some part of this program was higher level than student's development level and experience. This problem gave students difficulty to understand. The modified program was corrected these problems. The multicultural society is not just option but done already. The schools, consequently, are needed the education for improving multiculture understanding and making positive multicultural society. Variable trainings about multicultural society for teacher are needed either. The educational program should be developed which help interact with common Korea students and multicultural students and make sympathetic values each other. key words : multicultural society, members of multicultural society, career education program
Korea society proceeds into the multicultural society due to increasing international marriage families and gradual inflow foreign workers. In the school, therefore, there are increase in multicultural families students. They have became an important members of korea society with common korean students. However, There are still points of view that multicultural students are just foreigners and beneficiaries. The multicultural education in the educational field is thought a specialized education for minor not major education for all. Therefore, this is the time when korea society is required the education, which multicultural student can grow up with common korean students and become a sound citizen with achievement of their dreams based their talents. This researcher developed the appropriate career education program that makes multicultural students recognize themselves as members of multicultural society through positive interactions with 6th grade common korean students and build the sound career awareness. This researcher analyzed 2007 revised social studies curriculum, text book, career education and preceding studies about multiculture. This career education program was made with experts advise in order to raise confidence. This study is composed total 11 chapters in 4 steps, such as 'self-knowledge and preciousness recognition of others', 'social competence development', 'understanding jobs and work world and sound value formation', and 'rational career decision-making and plan design'. After application this program to classes, problems which were shown during the proceeding were corrected. The modified program was made with implications and correction of these problems. There are significant and meaningful effects after application this program. First, students express their own thought and opinions freely and participate classes actively. Second, students have positive self-concept formation and recognize other's preciousness. Third, common korean students and multicultural students, both ot them can accept changes toward multicultural society with each other's view. Fourth, they can recognize the competence and attitude which they must have for multicultural society. Fifth, this program helped those students have positive attitude and values for works. Sixth, students put their concrete ways for deram into practice and improved rational career decision-making ability. However, some problems were found during analysis result of application this program. First, when each chapter was applied, it should be taught 1 class or 2 classes depend on chapter's contents. There was some inconvenient because teacher had to explain about the time amount before starting the class. This program is needed more regularity for proceeding. Second, There were some inappropriate video clip for motivation and improving the effect of classes. Third, classes overran because of overloaded contents and some part of this program was higher level than student's development level and experience. This problem gave students difficulty to understand. The modified program was corrected these problems. The multicultural society is not just option but done already. The schools, consequently, are needed the education for improving multiculture understanding and making positive multicultural society. Variable trainings about multicultural society for teacher are needed either. The educational program should be developed which help interact with common Korea students and multicultural students and make sympathetic values each other. key words : multicultural society, members of multicultural society, career education program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.