시각적 요소에 따른 화장품 패키지디자인이 구매의사결정에 미치는 영향 : 연령별 연구를 중심으로 The Effect of the Cosmetics Package Design According to Visual Factors on Purchase Decision : Focusing on the Research of Customers with Different Ages원문보기
본 연구의 목적은 화장품패키지디자인의 시각적 요소가 구매의사결정 요인에 미치는 영향에 관한 연구이다. 구체적인 연구 내용으로 화장품패키지디자인의 시각적 요소를 알아보았고, 구매실태, 구매행동에 대해 알아보았다. 그리고 화장품 패키지디자인의 재활용 상품, 소장 가치가 있는 상품이 화장품 구매의사결정에는 어떤 영향이 있는지 알아보았다. 330부의 설문지를 32문항으로 구성하여 서울과 수도권 지역의 국내외 화장품을 사용하는 18세~50세 여성 소비자를 대상으로 하였으며, 309부가 분석에 활용되었다. ...
본 연구의 목적은 화장품패키지디자인의 시각적 요소가 구매의사결정 요인에 미치는 영향에 관한 연구이다. 구체적인 연구 내용으로 화장품패키지디자인의 시각적 요소를 알아보았고, 구매실태, 구매행동에 대해 알아보았다. 그리고 화장품 패키지디자인의 재활용 상품, 소장 가치가 있는 상품이 화장품 구매의사결정에는 어떤 영향이 있는지 알아보았다. 330부의 설문지를 32문항으로 구성하여 서울과 수도권 지역의 국내외 화장품을 사용하는 18세~50세 여성 소비자를 대상으로 하였으며, 309부가 분석에 활용되었다. 자료 분석은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) ver. 18.0 프로그램을 사용하였고, 빈도분석(Frequency Analysis)과 교차분석(Crosstabs), 그리고 독립변수t-test (Independent t-test)와 분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 구체적인 분석을 위해서 사후검증을 실시하여 그 조사내용을 분석한 결과는 아래와 같다. 첫째, 인구통계학적 일반사항은 18세~20대 미만이 41.4%, 결혼여부는 미혼이 59.2% 나타났고, 직업은 학생이 32.4%였다. 또한 월평균 소득은 100 만원 이하 33%, 대졸 학력이 42.1%로 나타났다. 둘째, 화장품 구매 시 패키지디자인의 시각적 요소 중요도에서 색체와 브랜드 로고, 레이아웃, 용기 재질 및 형태는 ‘그렇다’ 라고 응답했으며, 일러스트레이션과 박스 디자인에서는 ‘보통이다’ 라고 응답하였다. 셋째, 화장품 패키지디자인에 대해 고려하는 사항에 대한 결과로 디자인 선택 시 가장 먼저 고려하는 요소는 제품의 기능을 설명한 디자인이 43.4%로 가장 많았으며, 화장품 구매 후 소장하는 이유는 품질이 좋아서, 고가 화장품의 원하는 디자인은 심플한 디자인, 고가 화장품 디자인 선택 이유는 용기의 소장 가치가 있어서라고 응답하였다. 또한 친환경소재 패키지디자인의 품질 신뢰도 정도는 신뢰가 된다고 응답하였으며, 화장품 소장 시 남의 이목을 신경 쓰며 구매하는 것은 립스틱이 가장 많았고, 콤팩트파우다, 기초화장품으로 순으로 나타났다. 넷째, 화장품 구매행동에 대한 결과로는 화장품을 구매할 때 가장 먼저 고려하는 것은 ‘품질’이라고 응답한 자가 50.2% 가장 많았고, 사용 후기17.8%, 브랜드11.7%, 제품 사용 후 마음에 들면 재 구매 한다 순으로 나타났다. 그리고 ‘브랜드를 꼼꼼히 따져본다’, ‘제품의 기능성을 따져보고 구매 한다’, ‘재활용 용기나 박스를 사용하는 브랜드를 선호 한다’로 응답하였으며, ‘세일 제품이나 할인 판매를 찾아서 구매 한다’, ‘유행하는 화장품을 구매 한다’, ‘예산을 세워 화장품을 구매 한다’, ‘화장품 패키지디자인의 소장가치가 있다면 구매의향이 있다’.라고 응답하였다. 다섯째, 화장품 구매실태에 관한 설문의 결과는 정보 수집매체는 인터넷이 49.5%로 가장 많았으며, 백화점 13.3% , 판매원 권유 순으로 나타났다. 그리고 화장품을 주로 구매하는 곳(중복응답)은 화장품 전문매장이 37.8%로 가장 많았으며, 월 평균 화장품 구매비용은 5만원 이하, 화장품 구매하는 기간은 두 달, 화장품 구매 방식은 고가의 제품을 한 가지씩 사는 편이라고 응답한 자가 27.8%로 가장 많았다. 또한 저렴하게 여러 가지 구입하는 편이라고 응답한 사람은 26.5%로 나타났다. 여섯 번째, 연령별 패키지디자인의 시각적 요소와 구매행동에서는 연령에 따른 친환경소재 신뢰도의 차이가 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며 나타났으며(F=7.679, p<.01), 구체적인 연령별 차이를 알아보기 위해 사후비교(Scheffe 분석)를 실시한 결과 40대 이상이 20대 미만, 30대 이상보다 친환경소재 신뢰도가 높은 것으로 나타났다. 연령에 따른 화장품 구매 시 고려사항은 20대 미만이 χ2=38.849, p<.001로‘품질’(38.3%)이라고 답해 유의미한 결과를 나타냈고, 그 다음 항목은 ‘사용 후기’, ‘가격’ 순 이였다. 30대 이상은 ‘품질’ 52.1%, ‘사용 후기’, ‘가격’ 순으로 응답하였고, 40대 이상은 ‘품질’65.5% 로 가장 많이 나타났으며, 그 다음으로 ‘브랜드’ 순 이였다. 연령에 따른 패키지디자인 시각적 요소 중 레이아웃 중요도는 통계적으로 유의한 것으로 나타났고(F=7.123, p<.01), 그 결과는 40대 이상이 20대 미만, 30대 이상보다 레이아웃 중요도, 즉 상품의 로고와 제품설명 및 색채와 그림 등의 배치 중요성이 높은 것으로 나타났다. 연령에 따른 재활용 용기나 포장박스 브랜드 선호에 대한 구매 행동 역시 통계적으로 유의한 것으로 나타났다(F=4.089, p<.05). 그 결과 40대 이상이 20대 미만, 30대 보다 높은 것으로 나타났다. 20대 미만이 30, 40대 보다 예산을 세워 화장품 구매경향에 유의적인 (F=5.948, p<.01) 결과를 보였다. 이와 같은 연구 결과를 볼 때 40대 이상은 친환경 소재의 브랜드 선호도와 패키지디자인의 시각적 요소에서 레이아웃의 중요도, 재활용 용기나 포장박스 브랜드를 선호하는 것으로 나타났고, 30대에서는 친환경적 용기 재질의 관심과 제품의 소장 욕구 부분에서 보통 이상의 관심이 있으며, 20대 미만에서는 예산을 세워 합리적 구매 행동이 유의 값으로 보였다. 이러한 결과로 차별화된 화장품 패키지디자인 발전과 브랜드의 가치를 높여 판매 및 마케팅 촉진을 위해서는 40대 이상 소비자 화장품은 친환경적 중심의 고기능, 고 품질의 화장품 성분이 함유된 화장품 개발과 더불어 패키지디자인에 있어서도 친환경적 소재가 가미된 패키지디자인 개발이 시급하며 시각적요소인 레이아웃이 조화롭게 배치되도록 균형 있는 제품이 개발되어야 할 필요성이 있고, 30대에서는 친환경적 용기 재질 개발은 물론 개성이 드러나는 독특한 디자인이 가미된 제품디자인이 필요하고 소장용 제품에 관심을 이 있으므로 소장용 패키지디자인에 주목할 필요성이 있다. 합리적 예산 소비행동을 보이는 20대 연령의 화장품은 다양한 가격대의 제품 개발이 필요하고 피지조절 및 보습이 있는 품질을 고려하면서 감각적인 색채미학이 돋보이면서 심플한 패키지디자인이 개발돼야 한다고 사료된다.
본 연구의 목적은 화장품패키지디자인의 시각적 요소가 구매의사결정 요인에 미치는 영향에 관한 연구이다. 구체적인 연구 내용으로 화장품패키지디자인의 시각적 요소를 알아보았고, 구매실태, 구매행동에 대해 알아보았다. 그리고 화장품 패키지디자인의 재활용 상품, 소장 가치가 있는 상품이 화장품 구매의사결정에는 어떤 영향이 있는지 알아보았다. 330부의 설문지를 32문항으로 구성하여 서울과 수도권 지역의 국내외 화장품을 사용하는 18세~50세 여성 소비자를 대상으로 하였으며, 309부가 분석에 활용되었다. 자료 분석은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) ver. 18.0 프로그램을 사용하였고, 빈도분석(Frequency Analysis)과 교차분석(Crosstabs), 그리고 독립변수 t-test (Independent t-test)와 분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 구체적인 분석을 위해서 사후검증을 실시하여 그 조사내용을 분석한 결과는 아래와 같다. 첫째, 인구통계학적 일반사항은 18세~20대 미만이 41.4%, 결혼여부는 미혼이 59.2% 나타났고, 직업은 학생이 32.4%였다. 또한 월평균 소득은 100 만원 이하 33%, 대졸 학력이 42.1%로 나타났다. 둘째, 화장품 구매 시 패키지디자인의 시각적 요소 중요도에서 색체와 브랜드 로고, 레이아웃, 용기 재질 및 형태는 ‘그렇다’ 라고 응답했으며, 일러스트레이션과 박스 디자인에서는 ‘보통이다’ 라고 응답하였다. 셋째, 화장품 패키지디자인에 대해 고려하는 사항에 대한 결과로 디자인 선택 시 가장 먼저 고려하는 요소는 제품의 기능을 설명한 디자인이 43.4%로 가장 많았으며, 화장품 구매 후 소장하는 이유는 품질이 좋아서, 고가 화장품의 원하는 디자인은 심플한 디자인, 고가 화장품 디자인 선택 이유는 용기의 소장 가치가 있어서라고 응답하였다. 또한 친환경소재 패키지디자인의 품질 신뢰도 정도는 신뢰가 된다고 응답하였으며, 화장품 소장 시 남의 이목을 신경 쓰며 구매하는 것은 립스틱이 가장 많았고, 콤팩트파우다, 기초화장품으로 순으로 나타났다. 넷째, 화장품 구매행동에 대한 결과로는 화장품을 구매할 때 가장 먼저 고려하는 것은 ‘품질’이라고 응답한 자가 50.2% 가장 많았고, 사용 후기17.8%, 브랜드11.7%, 제품 사용 후 마음에 들면 재 구매 한다 순으로 나타났다. 그리고 ‘브랜드를 꼼꼼히 따져본다’, ‘제품의 기능성을 따져보고 구매 한다’, ‘재활용 용기나 박스를 사용하는 브랜드를 선호 한다’로 응답하였으며, ‘세일 제품이나 할인 판매를 찾아서 구매 한다’, ‘유행하는 화장품을 구매 한다’, ‘예산을 세워 화장품을 구매 한다’, ‘화장품 패키지디자인의 소장가치가 있다면 구매의향이 있다’.라고 응답하였다. 다섯째, 화장품 구매실태에 관한 설문의 결과는 정보 수집매체는 인터넷이 49.5%로 가장 많았으며, 백화점 13.3% , 판매원 권유 순으로 나타났다. 그리고 화장품을 주로 구매하는 곳(중복응답)은 화장품 전문매장이 37.8%로 가장 많았으며, 월 평균 화장품 구매비용은 5만원 이하, 화장품 구매하는 기간은 두 달, 화장품 구매 방식은 고가의 제품을 한 가지씩 사는 편이라고 응답한 자가 27.8%로 가장 많았다. 또한 저렴하게 여러 가지 구입하는 편이라고 응답한 사람은 26.5%로 나타났다. 여섯 번째, 연령별 패키지디자인의 시각적 요소와 구매행동에서는 연령에 따른 친환경소재 신뢰도의 차이가 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며 나타났으며(F=7.679, p<.01), 구체적인 연령별 차이를 알아보기 위해 사후비교(Scheffe 분석)를 실시한 결과 40대 이상이 20대 미만, 30대 이상보다 친환경소재 신뢰도가 높은 것으로 나타났다. 연령에 따른 화장품 구매 시 고려사항은 20대 미만이 χ2=38.849, p<.001로‘품질’(38.3%)이라고 답해 유의미한 결과를 나타냈고, 그 다음 항목은 ‘사용 후기’, ‘가격’ 순 이였다. 30대 이상은 ‘품질’ 52.1%, ‘사용 후기’, ‘가격’ 순으로 응답하였고, 40대 이상은 ‘품질’65.5% 로 가장 많이 나타났으며, 그 다음으로 ‘브랜드’ 순 이였다. 연령에 따른 패키지디자인 시각적 요소 중 레이아웃 중요도는 통계적으로 유의한 것으로 나타났고(F=7.123, p<.01), 그 결과는 40대 이상이 20대 미만, 30대 이상보다 레이아웃 중요도, 즉 상품의 로고와 제품설명 및 색채와 그림 등의 배치 중요성이 높은 것으로 나타났다. 연령에 따른 재활용 용기나 포장박스 브랜드 선호에 대한 구매 행동 역시 통계적으로 유의한 것으로 나타났다(F=4.089, p<.05). 그 결과 40대 이상이 20대 미만, 30대 보다 높은 것으로 나타났다. 20대 미만이 30, 40대 보다 예산을 세워 화장품 구매경향에 유의적인 (F=5.948, p<.01) 결과를 보였다. 이와 같은 연구 결과를 볼 때 40대 이상은 친환경 소재의 브랜드 선호도와 패키지디자인의 시각적 요소에서 레이아웃의 중요도, 재활용 용기나 포장박스 브랜드를 선호하는 것으로 나타났고, 30대에서는 친환경적 용기 재질의 관심과 제품의 소장 욕구 부분에서 보통 이상의 관심이 있으며, 20대 미만에서는 예산을 세워 합리적 구매 행동이 유의 값으로 보였다. 이러한 결과로 차별화된 화장품 패키지디자인 발전과 브랜드의 가치를 높여 판매 및 마케팅 촉진을 위해서는 40대 이상 소비자 화장품은 친환경적 중심의 고기능, 고 품질의 화장품 성분이 함유된 화장품 개발과 더불어 패키지디자인에 있어서도 친환경적 소재가 가미된 패키지디자인 개발이 시급하며 시각적요소인 레이아웃이 조화롭게 배치되도록 균형 있는 제품이 개발되어야 할 필요성이 있고, 30대에서는 친환경적 용기 재질 개발은 물론 개성이 드러나는 독특한 디자인이 가미된 제품디자인이 필요하고 소장용 제품에 관심을 이 있으므로 소장용 패키지디자인에 주목할 필요성이 있다. 합리적 예산 소비행동을 보이는 20대 연령의 화장품은 다양한 가격대의 제품 개발이 필요하고 피지조절 및 보습이 있는 품질을 고려하면서 감각적인 색채미학이 돋보이면서 심플한 패키지디자인이 개발돼야 한다고 사료된다.
The purpose of this study is to examine the effect of the visual elements in the cosmetic package design on the elements of purchase decision. To study specific contents, it explored the visual elements of cosmetic package design, purchase status, and purchase behavior. In addition, it investigated ...
The purpose of this study is to examine the effect of the visual elements in the cosmetic package design on the elements of purchase decision. To study specific contents, it explored the visual elements of cosmetic package design, purchase status, and purchase behavior. In addition, it investigated the effect of the recycling products and the products of being worthy of possession on the purchase decision of cosmetics. 330 copies of questionnaire papers which were composed of 32 questions were distributed with the target of female customers aged 18~50 using domestic and foreign countries' cosmetics in Seoul and metropolitan area, and 309 copies were utilized for the analysis. For the data analysis, Statistical Package for the Social Science(SPSS) ver. 18.0 program was used, while Frequency Analysis, Crosstabs, Independent t-test, and ANOVA were conducted. To conduct a concrete analysis, post-test was conducted. The analysis results of the investigation contents are as follows: First, the ages of 18 ~below 20s accounted for 41.4% in the general demographic matter, single status in marriage status was 59.2% and students in terms of jobs accounted for 32.4%. In addition, the monthly average income of less than 100 manwon accounted for 33%, and college graduates appeared 42.1%. Second, in terms of purchasing cosmetics, the responses about color, brand logo, layout, and the quality and shape of the container in the importance of visual elements in the package design, were 'yes,' but answers about illustration and box design were 'so, so.' Third, as a result of surveys in consideration of the cosmetics package design, 'design' was the element considered first which can explain the function of the product with 43,4%, which takes up the majority. A good quality was the reason for possession after the purchase of cosmetics. The desired design of the high-priced cosmetics was a simple design, while the reason for choosing a high-priced design was attributed to the value of possession. In addition, in terms of the reliable quality about the package design of the environmentally-friendly materials, the answer was "reliable," while lipstick was the purchased item which was conscious of others' eyes the most at the time of the cosmetic possession, which was followed by compact powder and basic cosmetics. Fourth, the majority of customers (52.02%) responded that they would consider quality first in purchasing cosmetics as a result of purchase behavior, which was followed by users' comments and brand with 17.8% and 11.7% respectively and another answer was that they would repurchase if they like it after using. In addition, there were other answers like 'they would examine the brand meticulously before purchasing goods,' 'they would purchase after measuring the functionality of the product,' and 'they prefer the brands using the recycling container or box.' They also answered that 'they would purchase products on sale,' or 'they would search for the discount sale,' 'they would buy fashionable cosmetics,' 'they would purchase cosmetics based on the budget,' and they have an intention to buy if they found the value of possession about the cosmetics package design. Fifth, the results of questionnaire surveys on the purchase status of cosmetics showed that the Internet was the first media in the information collection with 49.5%, which was followed by the department store (13.3%), and sales solicitation, while the cosmetic specialty stores were the highest purchase place (overlapped response) of cosmetics with 37.8%. The average monthly purchase costs of cosmetics were less than 50,000won, and the purchase period of cosmetics had the interval of two months, while the response that they would buy high-priced products one by one was the majority with 27.8%. In addition, buying several kinds of items with an affordable price appeared 26.5%. Sixth, the differences in the reliability of eco-friendly materials according to ages in terms of the visual factors and purchase behavior in the package design according to ages appeared to be statistically significant (F=7.679, p<.01). Scheffe analysis was conducted to find concrete differences in ages. This analysis demonstrates that the reliability of customers in their 40s towards eco-friendly materials appeared higher than that of customers less than the age of 20 and over the age of 30. The factors to consider in the purchase of cosmetics according to ages showed a significant result. Customers less than the age of 20 considered quality by 38,3% at the significance level of χ2=38.849, p<.001. The next factors were users' comments and price in sequence. Quality was the highest with 65.5% in customers in their 40s, which was followed by brand. The importance of layout among the visual factors of the package design according to ages was seen to be statistically significant (F=7.123, p<.01). The results demonstrate that layout, which puts emphasis on the logo of product, product description, as well as the allocation of color and painting appeared to be important for customers in their 40s rather than those who were less than the age of 20 and over the age of 30. The recycling containers or purchase behavior about the brand preference to packaging boxes according to ages also appeared statistically significant (F=4.089, p<.05). The result showed that customers over the age of 40 were higher than those under the age of 20s and those in their 30s in purchase behaviors about the brand preference to the recycling containers or packaging box purchase tendency of cosmetics by setting the budget more than those in their 30s and 40s. The study results show that customers over the age of 40 preferred the importance of layout, recycling containers, and the brand of packaging box in terms of the preference of eco-friendly materials and the visual factor of the package design. Those who were in their 30s showed a special interest in the quality of eco-friendly containers and the desire to possess the product, while customers under the age of 20 showed a rational purchase behavior, which was significant by setting up the budget. These results indicate that the development of package design which adds the eco-friendly materials is an urgent task along with the development of cosmetics that contain the eco-friendly-oriented ingredients of high function and high quality for the cosmetics of customers over the age of 40 to promote sales and marketing by enhancing the development of the differentiated cosmetic package design and the value of the brand. The development of balanced products is needed to allocate the layout, which is the visual factor in a harmonious way. In particular, the product design, to which unique design is added by revealing individuation as well as the development of eco-friendly containers in quality, is required for customers in their 30s, and the attention to the package design for possession is required because they are interested in the possession of products. The development of cosmetic products, which are subject to diverse prices, is required for customers in their 20s, showing the consumption behavior based on rational budget. It is also considered that the development of simple package design, which is distinct in sensuous color aesthetics in view of the quality of sebum control and moisturizing, is needed.
The purpose of this study is to examine the effect of the visual elements in the cosmetic package design on the elements of purchase decision. To study specific contents, it explored the visual elements of cosmetic package design, purchase status, and purchase behavior. In addition, it investigated the effect of the recycling products and the products of being worthy of possession on the purchase decision of cosmetics. 330 copies of questionnaire papers which were composed of 32 questions were distributed with the target of female customers aged 18~50 using domestic and foreign countries' cosmetics in Seoul and metropolitan area, and 309 copies were utilized for the analysis. For the data analysis, Statistical Package for the Social Science(SPSS) ver. 18.0 program was used, while Frequency Analysis, Crosstabs, Independent t-test, and ANOVA were conducted. To conduct a concrete analysis, post-test was conducted. The analysis results of the investigation contents are as follows: First, the ages of 18 ~below 20s accounted for 41.4% in the general demographic matter, single status in marriage status was 59.2% and students in terms of jobs accounted for 32.4%. In addition, the monthly average income of less than 100 manwon accounted for 33%, and college graduates appeared 42.1%. Second, in terms of purchasing cosmetics, the responses about color, brand logo, layout, and the quality and shape of the container in the importance of visual elements in the package design, were 'yes,' but answers about illustration and box design were 'so, so.' Third, as a result of surveys in consideration of the cosmetics package design, 'design' was the element considered first which can explain the function of the product with 43,4%, which takes up the majority. A good quality was the reason for possession after the purchase of cosmetics. The desired design of the high-priced cosmetics was a simple design, while the reason for choosing a high-priced design was attributed to the value of possession. In addition, in terms of the reliable quality about the package design of the environmentally-friendly materials, the answer was "reliable," while lipstick was the purchased item which was conscious of others' eyes the most at the time of the cosmetic possession, which was followed by compact powder and basic cosmetics. Fourth, the majority of customers (52.02%) responded that they would consider quality first in purchasing cosmetics as a result of purchase behavior, which was followed by users' comments and brand with 17.8% and 11.7% respectively and another answer was that they would repurchase if they like it after using. In addition, there were other answers like 'they would examine the brand meticulously before purchasing goods,' 'they would purchase after measuring the functionality of the product,' and 'they prefer the brands using the recycling container or box.' They also answered that 'they would purchase products on sale,' or 'they would search for the discount sale,' 'they would buy fashionable cosmetics,' 'they would purchase cosmetics based on the budget,' and they have an intention to buy if they found the value of possession about the cosmetics package design. Fifth, the results of questionnaire surveys on the purchase status of cosmetics showed that the Internet was the first media in the information collection with 49.5%, which was followed by the department store (13.3%), and sales solicitation, while the cosmetic specialty stores were the highest purchase place (overlapped response) of cosmetics with 37.8%. The average monthly purchase costs of cosmetics were less than 50,000won, and the purchase period of cosmetics had the interval of two months, while the response that they would buy high-priced products one by one was the majority with 27.8%. In addition, buying several kinds of items with an affordable price appeared 26.5%. Sixth, the differences in the reliability of eco-friendly materials according to ages in terms of the visual factors and purchase behavior in the package design according to ages appeared to be statistically significant (F=7.679, p<.01). Scheffe analysis was conducted to find concrete differences in ages. This analysis demonstrates that the reliability of customers in their 40s towards eco-friendly materials appeared higher than that of customers less than the age of 20 and over the age of 30. The factors to consider in the purchase of cosmetics according to ages showed a significant result. Customers less than the age of 20 considered quality by 38,3% at the significance level of χ2=38.849, p<.001. The next factors were users' comments and price in sequence. Quality was the highest with 65.5% in customers in their 40s, which was followed by brand. The importance of layout among the visual factors of the package design according to ages was seen to be statistically significant (F=7.123, p<.01). The results demonstrate that layout, which puts emphasis on the logo of product, product description, as well as the allocation of color and painting appeared to be important for customers in their 40s rather than those who were less than the age of 20 and over the age of 30. The recycling containers or purchase behavior about the brand preference to packaging boxes according to ages also appeared statistically significant (F=4.089, p<.05). The result showed that customers over the age of 40 were higher than those under the age of 20s and those in their 30s in purchase behaviors about the brand preference to the recycling containers or packaging box purchase tendency of cosmetics by setting the budget more than those in their 30s and 40s. The study results show that customers over the age of 40 preferred the importance of layout, recycling containers, and the brand of packaging box in terms of the preference of eco-friendly materials and the visual factor of the package design. Those who were in their 30s showed a special interest in the quality of eco-friendly containers and the desire to possess the product, while customers under the age of 20 showed a rational purchase behavior, which was significant by setting up the budget. These results indicate that the development of package design which adds the eco-friendly materials is an urgent task along with the development of cosmetics that contain the eco-friendly-oriented ingredients of high function and high quality for the cosmetics of customers over the age of 40 to promote sales and marketing by enhancing the development of the differentiated cosmetic package design and the value of the brand. The development of balanced products is needed to allocate the layout, which is the visual factor in a harmonious way. In particular, the product design, to which unique design is added by revealing individuation as well as the development of eco-friendly containers in quality, is required for customers in their 30s, and the attention to the package design for possession is required because they are interested in the possession of products. The development of cosmetic products, which are subject to diverse prices, is required for customers in their 20s, showing the consumption behavior based on rational budget. It is also considered that the development of simple package design, which is distinct in sensuous color aesthetics in view of the quality of sebum control and moisturizing, is needed.
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