2009년부터 외래관광객이 급증한 이후, 우리나라를 방한하는 외국인 관광객 1,100만명의 시대가 도래함으로써 관광산업은 명실공히 미래 동력 산업으로 자리 잡아 가고 있다. 현재 훌륭한 서비스보다 경제적 편익을 선호하는 외국인 관광객을 수용할 수 있는 중저가호텔인 비즈니스호텔이 매우 부족한 실정이다. 이러한 상황 때문에 다양한 기업들이 비즈니스호텔개발에 뛰어들고 있다. 기존의 호텔에 관한 연구들은 특급호텔을 대상으로 연구를 많이 하여 비즈니스호텔에 해당하는 특2급∼2급 정도의 호텔에 대한 연구가 부족하다. 또한 비즈니스호텔의 고객은 내국인과 외국인이 있는데 각각을 구분하여 선호하는 입지특성을 고려한 연구가 전무한 실정이다. 본 연구를 통해서 최근 이슈가 되고 있는 비즈니스호텔의 매출요인을 파악하여 개발자 입장에서 목표고객에 따라 전략적으로 호텔입지를 결정하고 개발하는데 도움을 주고자 한다. 분석자료는 한국관광호텔업협회에서 매년 발간하는 호텔업운영현황에서 2014년에 공표된 2013년 말 기준의 호텔매출액 자료를 사용했으며 외국인과 내국인 각각의 판매가능 객실당 매출액을 ...
2009년부터 외래관광객이 급증한 이후, 우리나라를 방한하는 외국인 관광객 1,100만명의 시대가 도래함으로써 관광산업은 명실공히 미래 동력 산업으로 자리 잡아 가고 있다. 현재 훌륭한 서비스보다 경제적 편익을 선호하는 외국인 관광객을 수용할 수 있는 중저가호텔인 비즈니스호텔이 매우 부족한 실정이다. 이러한 상황 때문에 다양한 기업들이 비즈니스호텔개발에 뛰어들고 있다. 기존의 호텔에 관한 연구들은 특급호텔을 대상으로 연구를 많이 하여 비즈니스호텔에 해당하는 특2급∼2급 정도의 호텔에 대한 연구가 부족하다. 또한 비즈니스호텔의 고객은 내국인과 외국인이 있는데 각각을 구분하여 선호하는 입지특성을 고려한 연구가 전무한 실정이다. 본 연구를 통해서 최근 이슈가 되고 있는 비즈니스호텔의 매출요인을 파악하여 개발자 입장에서 목표고객에 따라 전략적으로 호텔입지를 결정하고 개발하는데 도움을 주고자 한다. 분석자료는 한국관광호텔업협회에서 매년 발간하는 호텔업운영현황에서 2014년에 공표된 2013년 말 기준의 호텔매출액 자료를 사용했으며 외국인과 내국인 각각의 판매가능 객실당 매출액을 종속변수로 하여 각 변수에 작용되는 비즈니스호텔의 특성 요인들을 독립변수로 하여 분석했다. 분석결과, 외국인은 도보권에 관광지가 있고 경쟁비즈니스호텔이 많은 곳에 있고 부대시설이 있으며 체인호텔인 경우를 선호하고 내국인은 관광지가 도보권보다 떨어져 있고 경쟁비즈니스호텔이 적고 부대시설도 없고 체인호텔이 아닌 곳을 선호하는 것으로 나타났다.
2009년부터 외래관광객이 급증한 이후, 우리나라를 방한하는 외국인 관광객 1,100만명의 시대가 도래함으로써 관광산업은 명실공히 미래 동력 산업으로 자리 잡아 가고 있다. 현재 훌륭한 서비스보다 경제적 편익을 선호하는 외국인 관광객을 수용할 수 있는 중저가호텔인 비즈니스호텔이 매우 부족한 실정이다. 이러한 상황 때문에 다양한 기업들이 비즈니스호텔개발에 뛰어들고 있다. 기존의 호텔에 관한 연구들은 특급호텔을 대상으로 연구를 많이 하여 비즈니스호텔에 해당하는 특2급∼2급 정도의 호텔에 대한 연구가 부족하다. 또한 비즈니스호텔의 고객은 내국인과 외국인이 있는데 각각을 구분하여 선호하는 입지특성을 고려한 연구가 전무한 실정이다. 본 연구를 통해서 최근 이슈가 되고 있는 비즈니스호텔의 매출요인을 파악하여 개발자 입장에서 목표고객에 따라 전략적으로 호텔입지를 결정하고 개발하는데 도움을 주고자 한다. 분석자료는 한국관광호텔업협회에서 매년 발간하는 호텔업운영현황에서 2014년에 공표된 2013년 말 기준의 호텔매출액 자료를 사용했으며 외국인과 내국인 각각의 판매가능 객실당 매출액을 종속변수로 하여 각 변수에 작용되는 비즈니스호텔의 특성 요인들을 독립변수로 하여 분석했다. 분석결과, 외국인은 도보권에 관광지가 있고 경쟁비즈니스호텔이 많은 곳에 있고 부대시설이 있으며 체인호텔인 경우를 선호하고 내국인은 관광지가 도보권보다 떨어져 있고 경쟁비즈니스호텔이 적고 부대시설도 없고 체인호텔이 아닌 곳을 선호하는 것으로 나타났다.
As foreign tourists have increased rapidly since 2009, now foreign tourist who visit Korea are 11 million annually and the tourism industry becomes clearly a drive for future industries. Currently, there are very few business hotels, that is, middle to low-end hotels for foreign tourist who prefer e...
As foreign tourists have increased rapidly since 2009, now foreign tourist who visit Korea are 11 million annually and the tourism industry becomes clearly a drive for future industries. Currently, there are very few business hotels, that is, middle to low-end hotels for foreign tourist who prefer economic convenience to great service. Because of this situation, various companies start to develop business hotels. The previous studies about hotels focused on premium hotels and there are few studies about classes of hotels from deluxe-level to two stars. And guests for business hotels can be classified to domestic and foreign populations but there are barely studies with consideration of spatial characteristics to prefer a method to classify each population. This study aims at providing sources to help decide and develop strategically hotel locations according to developer’s perspective by figuring out factors affecting the sales of the currently issued business hotels. The data for analysis was from hotel sales as of the end of 2013, the annual hotel business report published by the Korea Hotel Association in 2014. By setting sales per room available for selling to each group of foreigners and national citizens as dependent variable and characteristic factors of business hotel applied to each variable as independent variable, the analysis was conducted. As a result of the analysis, foreigners prefer franchise hotels where are located nearby many competing business hotels and with subsidiary facilities while national citizens prefer hotels which do not belong to franchise with less competing business hotels and without subsidiary facilities, where is far from walking area.
As foreign tourists have increased rapidly since 2009, now foreign tourist who visit Korea are 11 million annually and the tourism industry becomes clearly a drive for future industries. Currently, there are very few business hotels, that is, middle to low-end hotels for foreign tourist who prefer economic convenience to great service. Because of this situation, various companies start to develop business hotels. The previous studies about hotels focused on premium hotels and there are few studies about classes of hotels from deluxe-level to two stars. And guests for business hotels can be classified to domestic and foreign populations but there are barely studies with consideration of spatial characteristics to prefer a method to classify each population. This study aims at providing sources to help decide and develop strategically hotel locations according to developer’s perspective by figuring out factors affecting the sales of the currently issued business hotels. The data for analysis was from hotel sales as of the end of 2013, the annual hotel business report published by the Korea Hotel Association in 2014. By setting sales per room available for selling to each group of foreigners and national citizens as dependent variable and characteristic factors of business hotel applied to each variable as independent variable, the analysis was conducted. As a result of the analysis, foreigners prefer franchise hotels where are located nearby many competing business hotels and with subsidiary facilities while national citizens prefer hotels which do not belong to franchise with less competing business hotels and without subsidiary facilities, where is far from walking area.
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