2009년도부터 일본인과 중국인을 중심으로 방한 외래관광객이 급증하기 시작하여 매년 10% 이상의 증가세를 보이면서 2011년에는 외래관광객 1천만명 시대가 되었으며 2014년에는 16.6%의 증가세로 1,500만명에 가까운 외국인들이 우리나라를 방문하였다. 2015년에는 메르스(MERS) 발생으로 마이너스 성장세를 보였지만, G2 위치에 올라선 중국 관광인구의 증가로 인한 방한객은 크게 늘어날 것으로 예상되며 향후 수년 동안에는 여전히 수급 불균형으로 숙박시설이 부족할 것으로 전망하고 있다. 이에 본 연구에서는 비즈니스호텔을 어떤 입지에 어떠한 형태로 개발할 때 이용객들이 선호하고 매출에 영향을 주는지를 파악하기 위해 비즈니스호텔의 입지특성과 호텔특성으로 구분, 비즈니스호텔의 매출에 영향을 미치는 입지요인을 실증분석하여 비즈니스호텔 개발자 및 투자자에게 도움이 되고 더 나아가 우리나라 비즈니스호텔산업의 발전에 보탬이 되고자 한다. 국내·외에서 비즈니스호텔 관련 용어의 정의가 다양하게 정의되었지만 이 연구에서 비즈니스호텔은 불필요한 부가서비스를 제거함으로써 가격경쟁력을 가진 경제적인 객실중심형 호텔이면서 업무지역, 쇼핑지역 그리고 관광지와의 접근성이 용이한 지역에 위치한, 객실규모가 4.5~8평 내외의 도시호텔로서 풀 서비스호텔의 상대적인 개념으로 관광객이나 비즈니스고객이 저렴하게 묵을 수 있는 숙박시설로서 중저가 카테고리의 호텔로 정의하기로 한다. 조사대상은 서울시 비즈니스호텔 특2급, 1급∼3급, 등급미정 호텔 중 비즈니스호텔 규모와 정상 운영이 되고 있는 객실점유율 50% 이상, 객실수 50개 이상, 12개월 매출 신고가 된 호텔인 76곳을 대상으로 하였으며, 분석자료는 한국관광호텔업협회에서 2014년도에 발표한, '2013년 호텔업 운영현황'에서 호텔매출액 관련 자료를 활용하였으며, 기타 자료는 자체조사를 통한 자료를 사용하였다. 기존 선행연구에서는 비즈니스호텔의 매출액과 호텔 가격에 대해 조사하였으나 호텔의 규모 등 개별성 등을 반영하지 못한 점을 고려하여 ...
2009년도부터 일본인과 중국인을 중심으로 방한 외래관광객이 급증하기 시작하여 매년 10% 이상의 증가세를 보이면서 2011년에는 외래관광객 1천만명 시대가 되었으며 2014년에는 16.6%의 증가세로 1,500만명에 가까운 외국인들이 우리나라를 방문하였다. 2015년에는 메르스(MERS) 발생으로 마이너스 성장세를 보였지만, G2 위치에 올라선 중국 관광인구의 증가로 인한 방한객은 크게 늘어날 것으로 예상되며 향후 수년 동안에는 여전히 수급 불균형으로 숙박시설이 부족할 것으로 전망하고 있다. 이에 본 연구에서는 비즈니스호텔을 어떤 입지에 어떠한 형태로 개발할 때 이용객들이 선호하고 매출에 영향을 주는지를 파악하기 위해 비즈니스호텔의 입지특성과 호텔특성으로 구분, 비즈니스호텔의 매출에 영향을 미치는 입지요인을 실증분석하여 비즈니스호텔 개발자 및 투자자에게 도움이 되고 더 나아가 우리나라 비즈니스호텔산업의 발전에 보탬이 되고자 한다. 국내·외에서 비즈니스호텔 관련 용어의 정의가 다양하게 정의되었지만 이 연구에서 비즈니스호텔은 불필요한 부가서비스를 제거함으로써 가격경쟁력을 가진 경제적인 객실중심형 호텔이면서 업무지역, 쇼핑지역 그리고 관광지와의 접근성이 용이한 지역에 위치한, 객실규모가 4.5~8평 내외의 도시호텔로서 풀 서비스호텔의 상대적인 개념으로 관광객이나 비즈니스고객이 저렴하게 묵을 수 있는 숙박시설로서 중저가 카테고리의 호텔로 정의하기로 한다. 조사대상은 서울시 비즈니스호텔 특2급, 1급∼3급, 등급미정 호텔 중 비즈니스호텔 규모와 정상 운영이 되고 있는 객실점유율 50% 이상, 객실수 50개 이상, 12개월 매출 신고가 된 호텔인 76곳을 대상으로 하였으며, 분석자료는 한국관광호텔업협회에서 2014년도에 발표한, '2013년 호텔업 운영현황'에서 호텔매출액 관련 자료를 활용하였으며, 기타 자료는 자체조사를 통한 자료를 사용하였다. 기존 선행연구에서는 비즈니스호텔의 매출액과 호텔 가격에 대해 조사하였으나 호텔의 규모 등 개별성 등을 반영하지 못한 점을 고려하여 종속변수를 다양화하였으며 선형모형에서 나타나지 않는 유의성을 찾기 위해 로그선형모형도 이용하였다. 비즈니스호텔의 총객실매출액, 총객실당매출액, 연면적당매출액, 총판매객실당매출액, 객실평균단가(ADR), 판매가능객실수당수입(RevPAR), 객실점유율(OCC), 외국인 판매객실수를 종속변수로 하였고 독립변수는 입지변수와 호텔변수 두 가지로 분류하여 분석하였다. 50개에 달하는 독립변수들 속성을 파악하기 위해, 다중회귀분석 시 독립변수 전체, 단계별 방법, 그리고 부동산 요소 등을 그룹화하는 다양한 방법으로 분석하였다. 본 연구에서는 독립변수 모두를 분석하였지만 그 분량이 많아 유의한 변수들만 모아 정리하기로 한다. 분석 결과, 연면적이 크고 건물층수가 높으며 객실수가 많은 경우 매출액 및 객실점유율이 높은 것으로 나타났으며, 쇼핑시설이 있고 체인호텔인 경우에 호텔 선호도가 높았고, 일반상업지역이상인 지역과 학교환경위생정화구역 내 입지한 호텔의 객실점유율이 높은 것으로 나타났다. 또한 본 연구에서 특이할만한 것은 의료시설수가 많을수록 매출액이 높은 것으로 나타났으며 이는 의료관광으로 인한 영향으로 분석된다. 또한 권역별로 강남권, 중심지권, 여의권, 기타 순으로 매출액이 높게 나타났으며, 호텔등급별로는 특2급, 1급, 2급, 3급 순으로 매출이 높게 나타났다. 내·외국인의 호텔 차이점은 내국인은 중심지에서 벗어난 지역의 호텔을 선호했으며, 외국인의 경우에는 준공연도가 오래되어 인지도 있고 관광지가 있는 4대문 안에 있는 호텔을 선호하는 것으로 나타났다. 본 연구는 비즈니스 및 관광 인구가 증가하면서 비즈니스호텔 개발이 활발하게 일어나는 수도권, 제주, 부산, 울산 등을 포함하지 못하고 서울시에 한해서 연구한 것과 더 많은 표본 수를 얻지 못한 점이 연구의 한계점이다. 곧 외래관광객 2,000만명 시대를 앞두고 있는 시점에서 더 많은 표본으로 다양한 지역을 대상으로 연구가 추가적으로 진행되었으면 한다.
2009년도부터 일본인과 중국인을 중심으로 방한 외래관광객이 급증하기 시작하여 매년 10% 이상의 증가세를 보이면서 2011년에는 외래관광객 1천만명 시대가 되었으며 2014년에는 16.6%의 증가세로 1,500만명에 가까운 외국인들이 우리나라를 방문하였다. 2015년에는 메르스(MERS) 발생으로 마이너스 성장세를 보였지만, G2 위치에 올라선 중국 관광인구의 증가로 인한 방한객은 크게 늘어날 것으로 예상되며 향후 수년 동안에는 여전히 수급 불균형으로 숙박시설이 부족할 것으로 전망하고 있다. 이에 본 연구에서는 비즈니스호텔을 어떤 입지에 어떠한 형태로 개발할 때 이용객들이 선호하고 매출에 영향을 주는지를 파악하기 위해 비즈니스호텔의 입지특성과 호텔특성으로 구분, 비즈니스호텔의 매출에 영향을 미치는 입지요인을 실증분석하여 비즈니스호텔 개발자 및 투자자에게 도움이 되고 더 나아가 우리나라 비즈니스호텔산업의 발전에 보탬이 되고자 한다. 국내·외에서 비즈니스호텔 관련 용어의 정의가 다양하게 정의되었지만 이 연구에서 비즈니스호텔은 불필요한 부가서비스를 제거함으로써 가격경쟁력을 가진 경제적인 객실중심형 호텔이면서 업무지역, 쇼핑지역 그리고 관광지와의 접근성이 용이한 지역에 위치한, 객실규모가 4.5~8평 내외의 도시호텔로서 풀 서비스호텔의 상대적인 개념으로 관광객이나 비즈니스고객이 저렴하게 묵을 수 있는 숙박시설로서 중저가 카테고리의 호텔로 정의하기로 한다. 조사대상은 서울시 비즈니스호텔 특2급, 1급∼3급, 등급미정 호텔 중 비즈니스호텔 규모와 정상 운영이 되고 있는 객실점유율 50% 이상, 객실수 50개 이상, 12개월 매출 신고가 된 호텔인 76곳을 대상으로 하였으며, 분석자료는 한국관광호텔업협회에서 2014년도에 발표한, '2013년 호텔업 운영현황'에서 호텔매출액 관련 자료를 활용하였으며, 기타 자료는 자체조사를 통한 자료를 사용하였다. 기존 선행연구에서는 비즈니스호텔의 매출액과 호텔 가격에 대해 조사하였으나 호텔의 규모 등 개별성 등을 반영하지 못한 점을 고려하여 종속변수를 다양화하였으며 선형모형에서 나타나지 않는 유의성을 찾기 위해 로그선형모형도 이용하였다. 비즈니스호텔의 총객실매출액, 총객실당매출액, 연면적당매출액, 총판매객실당매출액, 객실평균단가(ADR), 판매가능객실수당수입(RevPAR), 객실점유율(OCC), 외국인 판매객실수를 종속변수로 하였고 독립변수는 입지변수와 호텔변수 두 가지로 분류하여 분석하였다. 50개에 달하는 독립변수들 속성을 파악하기 위해, 다중회귀분석 시 독립변수 전체, 단계별 방법, 그리고 부동산 요소 등을 그룹화하는 다양한 방법으로 분석하였다. 본 연구에서는 독립변수 모두를 분석하였지만 그 분량이 많아 유의한 변수들만 모아 정리하기로 한다. 분석 결과, 연면적이 크고 건물층수가 높으며 객실수가 많은 경우 매출액 및 객실점유율이 높은 것으로 나타났으며, 쇼핑시설이 있고 체인호텔인 경우에 호텔 선호도가 높았고, 일반상업지역이상인 지역과 학교환경위생정화구역 내 입지한 호텔의 객실점유율이 높은 것으로 나타났다. 또한 본 연구에서 특이할만한 것은 의료시설수가 많을수록 매출액이 높은 것으로 나타났으며 이는 의료관광으로 인한 영향으로 분석된다. 또한 권역별로 강남권, 중심지권, 여의권, 기타 순으로 매출액이 높게 나타났으며, 호텔등급별로는 특2급, 1급, 2급, 3급 순으로 매출이 높게 나타났다. 내·외국인의 호텔 차이점은 내국인은 중심지에서 벗어난 지역의 호텔을 선호했으며, 외국인의 경우에는 준공연도가 오래되어 인지도 있고 관광지가 있는 4대문 안에 있는 호텔을 선호하는 것으로 나타났다. 본 연구는 비즈니스 및 관광 인구가 증가하면서 비즈니스호텔 개발이 활발하게 일어나는 수도권, 제주, 부산, 울산 등을 포함하지 못하고 서울시에 한해서 연구한 것과 더 많은 표본 수를 얻지 못한 점이 연구의 한계점이다. 곧 외래관광객 2,000만명 시대를 앞두고 있는 시점에서 더 많은 표본으로 다양한 지역을 대상으로 연구가 추가적으로 진행되었으면 한다.
Since 2009, the number of foreign tourists visiting Korea, mainly Japanese and Chinese, began to surge and has increased by more than 10% every year. In 2009, 800 million foreigners visited Korea, and in 2011, it became a 10 million-foreign tourists-era. In 2014, with the 16.6% of increasing rate, a...
Since 2009, the number of foreign tourists visiting Korea, mainly Japanese and Chinese, began to surge and has increased by more than 10% every year. In 2009, 800 million foreigners visited Korea, and in 2011, it became a 10 million-foreign tourists-era. In 2014, with the 16.6% of increasing rate, approximately 15 million foreigners visited Korea. Year 2015 showed a negative growth due to MERS (Middle East Respiratory Syndrome). However, thanks to China’s joining G2 (Group of 2), the Chinese Korea visiting popu- lations are expected to increase significantly. Accordingly, the insufficient supply of accommodation is anticipated for the next a few years due to the supply-demand imbalance. This study was intended to contribute to providing information for business hotel developers and investors and furthermore to the development of the business hotel industry in Korea by analyzing the relationship between its locational characteristic and its proper characteristic. For this purpose, it attempted to identify what location and form of the business hotel in development had an effect on its users' preference and its sales. The business hotel has diversely been defined as similar terms at home and abroad. But this study defines it as the hotel that falls into the category of low and medium prices, which is characterized by the price- competitive and economical guest-centered hotel by ruling out unnecessary additional services, the urban hotel with the guest size of 4.5-8 pyong located at the area of easy accessibility to the business district, the shopping district and tourist attractions and the lodging facility, as the relative concept of the full-service hotel, where tourists or business guests can stay at low costs. For the purpose of the research, this study adopted 76 special 2th-class, 1st to 3rd business hotels and class-undesignated hotels in Seoul which had the business hotel size, were normally operated, had the guest occupancy rate of more than 50%, the number of more than 50 guest rooms and reported 12-month sales to the tax office. And for the purpose of analysis, this study utilized data related to the sales of those hotels from the 'current situation of hotel business operation in 2013' published by the Korea Hotel Association in 2014, and other data obtained from the research conducted for its purpose as well. As a result, the following findings were obtained. Existing prior research studies have focused on sales and prices of business hotels. However, this study varied dependent variables to reflect the individuality of each hotel and also used log-linear model to find the significance which is not found in linear model. This study conducted multiple regression analysis in various ways such as full Independent Variables, step-by-step manner, grouping factors related to real estate, and etcin order to analyze the properties of about 50 independent variables. The hotels, which had the large architectural area, the large number of building stories or floors and the large number of guest rooms, were found to have the high sales and guest occupancy rate. The hotels with the shopping facility and the chain hotels had the high level of preference, and the hotels located within the general commercial district and the school environment hygiene purification district had the high guest occupancy rate. It is difficult to get the license and permission of the hotel within the school environment hygiene purification district and it takes a long time to do so. In light of constraints on hotel development, it is thought that it is necessary to improve the laws and systems related to it. And interestingly, it was found that the hotels with the high number of medical facilities around had the high sales, which is analyzed to due to the effect induced by medical tourism. And it was found that the hotels had the higher sales in ascending orders of the Gangnam zone, the Center zone, the Yeoido zone and others. And they had the higher sales in ascending orders of the special 2th-class, 1st-class, 2nd-class and 3rd-class. There was a difference in hotel preference between locals and foreigners. It was found that the locals had a preference for hotels located away from the downtown but the foreigners had a preference for the hotels located within the four main gates of old Seoul that were built long ago and had their hotel awareness and tourist attractions. This study has some limitation in that it confined its scope to the hotels located in Seoul without including those located in Jeju, Busan, Ulsan and so on in which business hotel development was actively occurring with the increase of business and tourist population. And it did not recent 2014-year data from which more samples could have been obtained due to the rigorous operation of business hotels. It is hoped that additional studies will be conducted for diverse areas with more samples at the point in time when Korea will have 20 million foreign tourists in a near future.
Since 2009, the number of foreign tourists visiting Korea, mainly Japanese and Chinese, began to surge and has increased by more than 10% every year. In 2009, 800 million foreigners visited Korea, and in 2011, it became a 10 million-foreign tourists-era. In 2014, with the 16.6% of increasing rate, approximately 15 million foreigners visited Korea. Year 2015 showed a negative growth due to MERS (Middle East Respiratory Syndrome). However, thanks to China’s joining G2 (Group of 2), the Chinese Korea visiting popu- lations are expected to increase significantly. Accordingly, the insufficient supply of accommodation is anticipated for the next a few years due to the supply-demand imbalance. This study was intended to contribute to providing information for business hotel developers and investors and furthermore to the development of the business hotel industry in Korea by analyzing the relationship between its locational characteristic and its proper characteristic. For this purpose, it attempted to identify what location and form of the business hotel in development had an effect on its users' preference and its sales. The business hotel has diversely been defined as similar terms at home and abroad. But this study defines it as the hotel that falls into the category of low and medium prices, which is characterized by the price- competitive and economical guest-centered hotel by ruling out unnecessary additional services, the urban hotel with the guest size of 4.5-8 pyong located at the area of easy accessibility to the business district, the shopping district and tourist attractions and the lodging facility, as the relative concept of the full-service hotel, where tourists or business guests can stay at low costs. For the purpose of the research, this study adopted 76 special 2th-class, 1st to 3rd business hotels and class-undesignated hotels in Seoul which had the business hotel size, were normally operated, had the guest occupancy rate of more than 50%, the number of more than 50 guest rooms and reported 12-month sales to the tax office. And for the purpose of analysis, this study utilized data related to the sales of those hotels from the 'current situation of hotel business operation in 2013' published by the Korea Hotel Association in 2014, and other data obtained from the research conducted for its purpose as well. As a result, the following findings were obtained. Existing prior research studies have focused on sales and prices of business hotels. However, this study varied dependent variables to reflect the individuality of each hotel and also used log-linear model to find the significance which is not found in linear model. This study conducted multiple regression analysis in various ways such as full Independent Variables, step-by-step manner, grouping factors related to real estate, and etcin order to analyze the properties of about 50 independent variables. The hotels, which had the large architectural area, the large number of building stories or floors and the large number of guest rooms, were found to have the high sales and guest occupancy rate. The hotels with the shopping facility and the chain hotels had the high level of preference, and the hotels located within the general commercial district and the school environment hygiene purification district had the high guest occupancy rate. It is difficult to get the license and permission of the hotel within the school environment hygiene purification district and it takes a long time to do so. In light of constraints on hotel development, it is thought that it is necessary to improve the laws and systems related to it. And interestingly, it was found that the hotels with the high number of medical facilities around had the high sales, which is analyzed to due to the effect induced by medical tourism. And it was found that the hotels had the higher sales in ascending orders of the Gangnam zone, the Center zone, the Yeoido zone and others. And they had the higher sales in ascending orders of the special 2th-class, 1st-class, 2nd-class and 3rd-class. There was a difference in hotel preference between locals and foreigners. It was found that the locals had a preference for hotels located away from the downtown but the foreigners had a preference for the hotels located within the four main gates of old Seoul that were built long ago and had their hotel awareness and tourist attractions. This study has some limitation in that it confined its scope to the hotels located in Seoul without including those located in Jeju, Busan, Ulsan and so on in which business hotel development was actively occurring with the increase of business and tourist population. And it did not recent 2014-year data from which more samples could have been obtained due to the rigorous operation of business hotels. It is hoped that additional studies will be conducted for diverse areas with more samples at the point in time when Korea will have 20 million foreign tourists in a near future.
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