본 논문의 목적은 김정은 시대 중등 수학교육과정의 내용을 분석함으로서 그 특징을 도출하는데 있다. 2014년부터 전면적으로 실시된 12년제 의무교육제도는 김정은 체제에서 처음으로 실시한 교육개혁이다. 북한은 인재중시를 주되는 전략으로 내세우고 교육에서의 새로운 혁명을 강조하고 있다. 그러기 위하여 세계적인 발전추이에 맞게 현대적인 과학기술지식을 소유한 인재양성을 교육정책의 중요한 과제로 제시하였다. 본 연구는 과학기술교육의 기초교과로서 수학교육의 변화와 김정은 시대 수학교육의 특성을 연구하고 그 의미를 분석한다.
이 논문은...
본 논문의 목적은 김정은 시대 중등 수학교육과정의 내용을 분석함으로서 그 특징을 도출하는데 있다. 2014년부터 전면적으로 실시된 12년제 의무교육제도는 김정은 체제에서 처음으로 실시한 교육개혁이다. 북한은 인재중시를 주되는 전략으로 내세우고 교육에서의 새로운 혁명을 강조하고 있다. 그러기 위하여 세계적인 발전추이에 맞게 현대적인 과학기술지식을 소유한 인재양성을 교육정책의 중요한 과제로 제시하였다. 본 연구는 과학기술교육의 기초교과로서 수학교육의 변화와 김정은 시대 수학교육의 특성을 연구하고 그 의미를 분석한다.
이 논문은 다음의 세 가지에 주목하였다. 첫째, 중학교 수학교과서의 변화이다. 둘째, 수학교육내용의 전개형식과 구성요소이다. 셋째, 김정은 시대 수학교육의 특징이다.
분석 결과 김정은 시대 초급중학교 수학교과서 특징은 다음과 같다.
첫째, 수요자 중심의 교과편제가 이루어졌다. 기존의 교수자 중심의 수학교과서에서 전개체계형식이 학습자의 흥미와 수준을 고려한 실용중심의 교과로 변화된 것이다.
둘째, 수학교과내용이 세계적인 기준(standard)과 실용성에 맞게 편성된 것이다. 초급중학교 1학년 교과내용에 확률과 통계 영역이 새롭게 추가 되고 집합의 개념과 연산을 도입하였다. 확률과 통계 영역은 2002년 이후 중학교 6학년에서 간단히 도입하였지만 개정교육과정에서는 초급중학교 1학년부터 고급중학교 3학년까지 고르게 분포 된다. 또한 교과 내용 전개형식과 지도체계 도입방식에서 남한의 교육과정과 유사한 접근 방식을 취하고 있다.
셋째, 실천활동과 문제해결중심의 교과내용으로 이루어 졌다. 실생활에서 활용되는 다양한 형태의 수학활동을 중심으로 교과내용이 편성된 것이다.
넷째, 김정은 사상교육이 수학교과서에 집중적으로 도입된 것이다. 개정된 교과서에서 기존의 교과서보다 두 배 정도 김정은 우상화 교육내용이 배정된 것이다.
연구는 북한 수학교육과정 변화의 한 축을 들여다 볼 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 논문의 목적은 김정은 시대 중등 수학교육과정의 내용을 분석함으로서 그 특징을 도출하는데 있다. 2014년부터 전면적으로 실시된 12년제 의무교육제도는 김정은 체제에서 처음으로 실시한 교육개혁이다. 북한은 인재중시를 주되는 전략으로 내세우고 교육에서의 새로운 혁명을 강조하고 있다. 그러기 위하여 세계적인 발전추이에 맞게 현대적인 과학기술지식을 소유한 인재양성을 교육정책의 중요한 과제로 제시하였다. 본 연구는 과학기술교육의 기초교과로서 수학교육의 변화와 김정은 시대 수학교육의 특성을 연구하고 그 의미를 분석한다.
이 논문은 다음의 세 가지에 주목하였다. 첫째, 중학교 수학교과서의 변화이다. 둘째, 수학교육내용의 전개형식과 구성요소이다. 셋째, 김정은 시대 수학교육의 특징이다.
분석 결과 김정은 시대 초급중학교 수학교과서 특징은 다음과 같다.
첫째, 수요자 중심의 교과편제가 이루어졌다. 기존의 교수자 중심의 수학교과서에서 전개체계형식이 학습자의 흥미와 수준을 고려한 실용중심의 교과로 변화된 것이다.
둘째, 수학교과내용이 세계적인 기준(standard)과 실용성에 맞게 편성된 것이다. 초급중학교 1학년 교과내용에 확률과 통계 영역이 새롭게 추가 되고 집합의 개념과 연산을 도입하였다. 확률과 통계 영역은 2002년 이후 중학교 6학년에서 간단히 도입하였지만 개정교육과정에서는 초급중학교 1학년부터 고급중학교 3학년까지 고르게 분포 된다. 또한 교과 내용 전개형식과 지도체계 도입방식에서 남한의 교육과정과 유사한 접근 방식을 취하고 있다.
셋째, 실천활동과 문제해결중심의 교과내용으로 이루어 졌다. 실생활에서 활용되는 다양한 형태의 수학활동을 중심으로 교과내용이 편성된 것이다.
넷째, 김정은 사상교육이 수학교과서에 집중적으로 도입된 것이다. 개정된 교과서에서 기존의 교과서보다 두 배 정도 김정은 우상화 교육내용이 배정된 것이다.
연구는 북한 수학교육과정 변화의 한 축을 들여다 볼 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this dissertation is to draw characteristics of educational courses with its analysis during Kim Jung Eun’s regime in North Korea. The twelve-year compulsory education system launched since 2014 is the first educational reform exercised in North Korea. North Korea is emphasizing its n...
The purpose of this dissertation is to draw characteristics of educational courses with its analysis during Kim Jung Eun’s regime in North Korea. The twelve-year compulsory education system launched since 2014 is the first educational reform exercised in North Korea. North Korea is emphasizing its new revolution in education era by establishing Human capitalization as a main strategy for their education systems. North Korea has proposed their educational policy as a main agenda to develop human resources with modern scientific and technological knowledge. The research is to study changes in mathematic education as a basic curriculum and characteristics of mathematics education with analysis of its implications.
This dissertation is to focus on three main areas. First, it is about changes of mathematics education in secondary school. Second, it is to unfold its formal development system for mathematics education contents and its components. Third, it is for features of mathematics education in Kim Jung Eun regime.
As a results of analysis, characteristics of mathematics textbook in secondary school is as follows;
First, curriculum formation was developed from perspectives of students. Changes were made based on practical interest and standards of students from development of system formation and guidance of mathematics text books in perspectives of teachers.
Secondly, mathematics curriculum was made based on international standard and practical use in curriculum contents. The concept of “Probability”, “Statistics”, theory of Sets and arithmetic operations were newly introduced in curriculum contents for 1st grade student of secondary school. “Probability” and “Statistics” area were incuded in 6th grade of secondary school very shortly since 2002 and it was distributed from 1st grade of secondary school to 3rd grade of high senior high school in revised education curriculum. Also, approach method for development of curriculum contents, series of guidance and introduction method are similar to those of South Korea.
Thirdly, curriculum contents are based on activities and problem solving. It was organized to carry out mathematical activities in real life with mathematical meanings and stories.
Fourth, ideological education of Kim Jung Eun was intensively introduced to mathematics textbooks. It is that the double about kim Jung Eun idoliza tion content of education is assigned at the revised textbook than the exis ting textbook one.
This research will be very meaningful by understanding an axis of changes of mathematics education in North Korea.
The purpose of this dissertation is to draw characteristics of educational courses with its analysis during Kim Jung Eun’s regime in North Korea. The twelve-year compulsory education system launched since 2014 is the first educational reform exercised in North Korea. North Korea is emphasizing its new revolution in education era by establishing Human capitalization as a main strategy for their education systems. North Korea has proposed their educational policy as a main agenda to develop human resources with modern scientific and technological knowledge. The research is to study changes in mathematic education as a basic curriculum and characteristics of mathematics education with analysis of its implications.
This dissertation is to focus on three main areas. First, it is about changes of mathematics education in secondary school. Second, it is to unfold its formal development system for mathematics education contents and its components. Third, it is for features of mathematics education in Kim Jung Eun regime.
As a results of analysis, characteristics of mathematics textbook in secondary school is as follows;
First, curriculum formation was developed from perspectives of students. Changes were made based on practical interest and standards of students from development of system formation and guidance of mathematics text books in perspectives of teachers.
Secondly, mathematics curriculum was made based on international standard and practical use in curriculum contents. The concept of “Probability”, “Statistics”, theory of Sets and arithmetic operations were newly introduced in curriculum contents for 1st grade student of secondary school. “Probability” and “Statistics” area were incuded in 6th grade of secondary school very shortly since 2002 and it was distributed from 1st grade of secondary school to 3rd grade of high senior high school in revised education curriculum. Also, approach method for development of curriculum contents, series of guidance and introduction method are similar to those of South Korea.
Thirdly, curriculum contents are based on activities and problem solving. It was organized to carry out mathematical activities in real life with mathematical meanings and stories.
Fourth, ideological education of Kim Jung Eun was intensively introduced to mathematics textbooks. It is that the double about kim Jung Eun idoliza tion content of education is assigned at the revised textbook than the exis ting textbook one.
This research will be very meaningful by understanding an axis of changes of mathematics education in North Korea.
Keyword
#김정은 2013년 교육강령 수학교과서 북한 초급중학교 교육과정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.