동요를 활용한 통합적 인성교육활동이 유아의 정서지능과 공감능력에 미치는 영향 The Impact of integrated humanistic education activities involving children’s song on children’s emotional intelligence and empathic ability원문보기
본 연구의 목적은 동요를 활용한 통합적 인성교육활동이 유아의 정서지능과 공감능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구대상은 H군에 소재한 J유치원 만 4세 유아 46명을 실험집단과 비교집단으로 나누어 연구하였다. 2014년 4월 2일부터 6월 27일까지 12주 동안 매주 2회씩 총 24회 활동을 진행하였다. 동요를 배우고, 부르는 활동을 시작으로 이야기 나누기, 음악활동, 과학활동, 조형활동, 동작활동, 문학활동, 요리활동 등의 통합활동으로 구성된 인성교육활동을 실시하였다.
유아의 정서지능을 측정하기 위해 사용한 도구는 김경희(1998)가 개발한 교사용 유아 평정척도이고, 공감능력은 연진영(1988)이 제작한 도구를 김향미(2010)가 수정한 ‘공감능력 검사지’를 일부 수정하여 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 동요를 활용한 통합적 인성교육활동이 유아의 정서지능과 공감능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구대상은 H군에 소재한 J유치원 만 4세 유아 46명을 실험집단과 비교집단으로 나누어 연구하였다. 2014년 4월 2일부터 6월 27일까지 12주 동안 매주 2회씩 총 24회 활동을 진행하였다. 동요를 배우고, 부르는 활동을 시작으로 이야기 나누기, 음악활동, 과학활동, 조형활동, 동작활동, 문학활동, 요리활동 등의 통합활동으로 구성된 인성교육활동을 실시하였다.
유아의 정서지능을 측정하기 위해 사용한 도구는 김경희(1998)가 개발한 교사용 유아 평정척도이고, 공감능력은 연진영(1988)이 제작한 도구를 김향미(2010)가 수정한 ‘공감능력 검사지’를 일부 수정하여 사용하였다. 자료분석 방법은 SPSS 14.0프로그램을 이용하여 기술통계분석, 빈도분석, t-검증, 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 통합적 인성교육활동에 참여한 실험집단의 유아들과 인성교육활동에 참여하지 않은 비교집단의 유아들 간 정서지능이 유의미하게 차이가 있었고, 교사와의 관계능력 하위요인을 제외한 자기정서의 이용능력, 타인정서의 인식 및 배려능력, 자기정서의 인식ㆍ표현능력, 감정의 조절 및 충동억제능력, 또래와의 관계능력 하위요인에서 집단 간 주효과가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 동요를 활용한 통합적 인성교육활동에 참여한 실험집단의 유아들과 인성교육활동에 참여하지 않은 비교집단의 유아들 간 공감능력이 유의미한 차이가 있었고, 기쁨과 불안 하위요인을 제외한 슬픔, 심적부담 하위요인에서 집단 간 주효과가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
이상의 결과에서 살펴본 것과 같이 동요를 활용한 통합적 인성교육은 유아의 정서지능과 공감능력에 유의미한 영향을 미치고 있음이 규명되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 유아 인성교육과 관련한 다양한 교육 프로그램이 개발 되어야 하며 본 연구에서 제시된 음악활동에 그치는 것이 아니라, 더욱 다양하고 새로운 접근방법의 음악활동 교수방법을 경험할 수 있는 교사 연수의 기회가 필요할 것이다.
본 연구의 목적은 동요를 활용한 통합적 인성교육활동이 유아의 정서지능과 공감능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구대상은 H군에 소재한 J유치원 만 4세 유아 46명을 실험집단과 비교집단으로 나누어 연구하였다. 2014년 4월 2일부터 6월 27일까지 12주 동안 매주 2회씩 총 24회 활동을 진행하였다. 동요를 배우고, 부르는 활동을 시작으로 이야기 나누기, 음악활동, 과학활동, 조형활동, 동작활동, 문학활동, 요리활동 등의 통합활동으로 구성된 인성교육활동을 실시하였다.
유아의 정서지능을 측정하기 위해 사용한 도구는 김경희(1998)가 개발한 교사용 유아 평정척도이고, 공감능력은 연진영(1988)이 제작한 도구를 김향미(2010)가 수정한 ‘공감능력 검사지’를 일부 수정하여 사용하였다. 자료분석 방법은 SPSS 14.0프로그램을 이용하여 기술통계분석, 빈도분석, t-검증, 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 통합적 인성교육활동에 참여한 실험집단의 유아들과 인성교육활동에 참여하지 않은 비교집단의 유아들 간 정서지능이 유의미하게 차이가 있었고, 교사와의 관계능력 하위요인을 제외한 자기정서의 이용능력, 타인정서의 인식 및 배려능력, 자기정서의 인식ㆍ표현능력, 감정의 조절 및 충동억제능력, 또래와의 관계능력 하위요인에서 집단 간 주효과가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 동요를 활용한 통합적 인성교육활동에 참여한 실험집단의 유아들과 인성교육활동에 참여하지 않은 비교집단의 유아들 간 공감능력이 유의미한 차이가 있었고, 기쁨과 불안 하위요인을 제외한 슬픔, 심적부담 하위요인에서 집단 간 주효과가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
이상의 결과에서 살펴본 것과 같이 동요를 활용한 통합적 인성교육은 유아의 정서지능과 공감능력에 유의미한 영향을 미치고 있음이 규명되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 유아 인성교육과 관련한 다양한 교육 프로그램이 개발 되어야 하며 본 연구에서 제시된 음악활동에 그치는 것이 아니라, 더욱 다양하고 새로운 접근방법의 음악활동 교수방법을 경험할 수 있는 교사 연수의 기회가 필요할 것이다.
The purpose of this research is to understand the impact of integrated humanistic education activities involving children’s songs on children’s emotional intelligence and empathic abilities.
Research subjects were recruited from J preschool in H county. There were 46 children aged 4 who were d...
The purpose of this research is to understand the impact of integrated humanistic education activities involving children’s songs on children’s emotional intelligence and empathic abilities.
Research subjects were recruited from J preschool in H county. There were 46 children aged 4 who were divided into test and control groups. For 12 weeks between April 2nd and June 27th of 2014, these children participated in activities two times per week for a total of 24 integrated humanistic education activity sessions which consisted of learning and singing children’s songs and integration of activities such as storytelling, music, science, building, movement, literature, and cooking.
To measure children’s emotional intelligence, Children’s Composure Measurement developed for teachers by Kim Kyung-Hee’s (1998) was used for this research. Empathic Abilities Measurement Questionnaire originally developed by Yun Jin-Young(1988) and modified by Kim Hyang-Mee(2010) was used with some modification to measure empathic abilities. The collected data were analyzed through descriptive and frequency statistics, T-test, and ANCOVA using SPSS 14.0.
The summary of research findings is as follows:
First, there was a significant difference in emotional intelligence between the test group which participated in integrated humanistic education activities involving children’s songs and the control group. Except for the subdomain of relationship with teachers, there were statistically significant differences between the two groups for the following subdomains: ability to utilize one’s emotion, awareness of other’s emotions and ability to be considerate to others, awareness and expression of one’s emotion, emotion and impulse control, and relationship with peers. Secondly, there was a significant difference in empathic abilities between the test group which participated in integrated humanistic education activities involving children’s songs and the control group. Excluding joy and anxiety subdomains, there were statistically significant differences in sadness and emotional burden subdomains between the two groups.
The findings of this research prove that integrated humanistic education involving children’s songs significantly impacts children’s emotional intelligence and empathic abilities. Based on this research, children’s humanistic education and various education programs should be developed. In addition, teacher training opportunities are needed to allow teachers to experience new and more diverse teaching methods and approaches involving music activities beyond what was presented in this research.
The purpose of this research is to understand the impact of integrated humanistic education activities involving children’s songs on children’s emotional intelligence and empathic abilities.
Research subjects were recruited from J preschool in H county. There were 46 children aged 4 who were divided into test and control groups. For 12 weeks between April 2nd and June 27th of 2014, these children participated in activities two times per week for a total of 24 integrated humanistic education activity sessions which consisted of learning and singing children’s songs and integration of activities such as storytelling, music, science, building, movement, literature, and cooking.
To measure children’s emotional intelligence, Children’s Composure Measurement developed for teachers by Kim Kyung-Hee’s (1998) was used for this research. Empathic Abilities Measurement Questionnaire originally developed by Yun Jin-Young(1988) and modified by Kim Hyang-Mee(2010) was used with some modification to measure empathic abilities. The collected data were analyzed through descriptive and frequency statistics, T-test, and ANCOVA using SPSS 14.0.
The summary of research findings is as follows:
First, there was a significant difference in emotional intelligence between the test group which participated in integrated humanistic education activities involving children’s songs and the control group. Except for the subdomain of relationship with teachers, there were statistically significant differences between the two groups for the following subdomains: ability to utilize one’s emotion, awareness of other’s emotions and ability to be considerate to others, awareness and expression of one’s emotion, emotion and impulse control, and relationship with peers. Secondly, there was a significant difference in empathic abilities between the test group which participated in integrated humanistic education activities involving children’s songs and the control group. Excluding joy and anxiety subdomains, there were statistically significant differences in sadness and emotional burden subdomains between the two groups.
The findings of this research prove that integrated humanistic education involving children’s songs significantly impacts children’s emotional intelligence and empathic abilities. Based on this research, children’s humanistic education and various education programs should be developed. In addition, teacher training opportunities are needed to allow teachers to experience new and more diverse teaching methods and approaches involving music activities beyond what was presented in this research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.