최근 사교육비 증가와 공교육의 붕괴를 초래하는 과도한 선행학습으로 인하여 선행학습 금지법이 시행되었다. 하지만 선행학습이 모든 학생들에게 효과가 있다고 볼 수 없고 선행학습의 필요성 또한 학생들 마다 다르기 때문에 선행학습을 전면적인 금지보다는 부분적으로 필요함을 보이고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 선행학습을 대체적으로 하고 있는 J중학교(91명)와 선행학습을 거의 하고 있지 않는 G중학교(19명)을 대상으로 선행학습의 인식·실태를 조사하고 그 결과를 토대로 선행학습이 학업성취도 및 흥미도에 미치는 영향을 분석한 결과 다음...
최근 사교육비 증가와 공교육의 붕괴를 초래하는 과도한 선행학습으로 인하여 선행학습 금지법이 시행되었다. 하지만 선행학습이 모든 학생들에게 효과가 있다고 볼 수 없고 선행학습의 필요성 또한 학생들 마다 다르기 때문에 선행학습을 전면적인 금지보다는 부분적으로 필요함을 보이고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 선행학습을 대체적으로 하고 있는 J중학교(91명)와 선행학습을 거의 하고 있지 않는 G중학교(19명)을 대상으로 선행학습의 인식·실태를 조사하고 그 결과를 토대로 선행학습이 학업성취도 및 흥미도에 미치는 영향을 분석한 결과 다음과 같다.
첫째, 선행학습을 대체적으로 하고 있는 학교와 선행학습을 거의 하고 있지 않는 학교에 대하여 수학교과에 대한 인식이 유의미한 차이를 보였지만 선행학습을 해본 학생들을 대상으로 선행학습에 대한 인식조사를 한 결과 선행학습으로 인한 수학과목에 대한 인식 변화에 대하여 68.3%가 ‘차이가 없다’로 나타났고, 선행학습이 성적향상에 미치는 영향에 대하여 79.3%가 ‘있다’로 나타났으며, 선행학습이 수학흥미에 미치는 영향에 대하여 53.7%가‘차이가 없다’, 40.2%가 ‘예전보다 좋아졌다’로 나타나 선행학습을 해본 학생이라면 선행학습에 대하여 긍정적으로 인식하는 것으로 판단되어진다.
둘째, 대체적으로 성취수준이 높을수록 선행 학습량이 많은 것으로 조사되었고, 성취수준별로 선행 학습량에 따른 학업성취도의 차이를 분석한 결과 선행학습을 하지 않는 학생들에 비해 선행학습을 하고 있는 학생들이 학업성취도가 높게 나타났으며 또한 ‘한 단원 앞서’ 선행학습을 하는 학생들이 성적 향상에 효과적인 것으로 나타났다.
셋째, 선행 학습량이 많을수록 수학 흥미도가 높게 나타났지만 성취수준에 따라 살펴보면 하위권 학생들 중에 ‘한 학기 앞서’ 선행학습을 한 학생들이 흥미가도 가장 낮게 나타나는 결과를 보였는데 지나친 선행학습은 수학 흥미도에 부정적인 영향을 줄 수 있으므로 학습자 개개인의 수준에 맞는 적당한 선행학습이 필요하고 이것은 수학학습에 큰 영향을 미치는 학습과정이라고 여긴다.
최근 사교육비 증가와 공교육의 붕괴를 초래하는 과도한 선행학습으로 인하여 선행학습 금지법이 시행되었다. 하지만 선행학습이 모든 학생들에게 효과가 있다고 볼 수 없고 선행학습의 필요성 또한 학생들 마다 다르기 때문에 선행학습을 전면적인 금지보다는 부분적으로 필요함을 보이고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 선행학습을 대체적으로 하고 있는 J중학교(91명)와 선행학습을 거의 하고 있지 않는 G중학교(19명)을 대상으로 선행학습의 인식·실태를 조사하고 그 결과를 토대로 선행학습이 학업성취도 및 흥미도에 미치는 영향을 분석한 결과 다음과 같다.
첫째, 선행학습을 대체적으로 하고 있는 학교와 선행학습을 거의 하고 있지 않는 학교에 대하여 수학교과에 대한 인식이 유의미한 차이를 보였지만 선행학습을 해본 학생들을 대상으로 선행학습에 대한 인식조사를 한 결과 선행학습으로 인한 수학과목에 대한 인식 변화에 대하여 68.3%가 ‘차이가 없다’로 나타났고, 선행학습이 성적향상에 미치는 영향에 대하여 79.3%가 ‘있다’로 나타났으며, 선행학습이 수학흥미에 미치는 영향에 대하여 53.7%가‘차이가 없다’, 40.2%가 ‘예전보다 좋아졌다’로 나타나 선행학습을 해본 학생이라면 선행학습에 대하여 긍정적으로 인식하는 것으로 판단되어진다.
둘째, 대체적으로 성취수준이 높을수록 선행 학습량이 많은 것으로 조사되었고, 성취수준별로 선행 학습량에 따른 학업성취도의 차이를 분석한 결과 선행학습을 하지 않는 학생들에 비해 선행학습을 하고 있는 학생들이 학업성취도가 높게 나타났으며 또한 ‘한 단원 앞서’ 선행학습을 하는 학생들이 성적 향상에 효과적인 것으로 나타났다.
셋째, 선행 학습량이 많을수록 수학 흥미도가 높게 나타났지만 성취수준에 따라 살펴보면 하위권 학생들 중에 ‘한 학기 앞서’ 선행학습을 한 학생들이 흥미가도 가장 낮게 나타나는 결과를 보였는데 지나친 선행학습은 수학 흥미도에 부정적인 영향을 줄 수 있으므로 학습자 개개인의 수준에 맞는 적당한 선행학습이 필요하고 이것은 수학학습에 큰 영향을 미치는 학습과정이라고 여긴다.
Prohibition on Prerequisite Learning recently has begun, because excessive Prerequisite Learning caused the burden of private education expenses and the collapse of public education. However, it is not considered that Prerequisite Learning is effective on all students, and the necessity of Prerequis...
Prohibition on Prerequisite Learning recently has begun, because excessive Prerequisite Learning caused the burden of private education expenses and the collapse of public education. However, it is not considered that Prerequisite Learning is effective on all students, and the necessity of Prerequisite Learning differs among students. This study shows that Prerequisite Learning is partly needed rather than it is totally banned. The case study on recognition and actual condition of Prerequisite Learning is conducted targeting 91 students in J junior high school who mostly have Prerequisite Learning and 19 students in G junior high school who rarely do. The effect of Prerequisite Learning on study achievement and interest is as follows.
First, it shows significant difference in mathematics recognition between J school students who mostly have Prerequisite Learning and G school students who rarely do. The recognition study of Prerequisite Learning for students who have Prerequisite Learning shows the following results; 68.3% answered ‘there is no difference’ on mathematics recognition, 79.3% responded ‘there is difference’ on grade improvement, 53.7% replied ‘there is no difference’ on mathematics interest, and 40.2% answered ‘better than before.’ It turned out that the majority of students who have Prerequisite Learning have positive view of it.
Second, it shows that the higher completion level, the more Prerequisite Learning. The result of study achievement according to the amount of Prerequisite Learning per completion level is as follows; the study achievement of students who have Prerequisite Learning proved higher than those who rarely do, and the students who have ‘one-chapter-earlier’ Prerequisite Learning showed outstanding grade improvement.
Third, it shows that the more Prerequisite Learning, the higher mathematics interest. However, the interest of students who have ‘one chapter earlier’ Prerequisite Learning among students whose grades are at the lower end was the lowest, which means that excessive Prerequisite Learning may affect negatively to mathematics interest. Thus, proper Prerequisite Learning based on students’ level is important, and Prerequisite Learning is considered as an important learning course that affects to mathematics learning greatly.
Prohibition on Prerequisite Learning recently has begun, because excessive Prerequisite Learning caused the burden of private education expenses and the collapse of public education. However, it is not considered that Prerequisite Learning is effective on all students, and the necessity of Prerequisite Learning differs among students. This study shows that Prerequisite Learning is partly needed rather than it is totally banned. The case study on recognition and actual condition of Prerequisite Learning is conducted targeting 91 students in J junior high school who mostly have Prerequisite Learning and 19 students in G junior high school who rarely do. The effect of Prerequisite Learning on study achievement and interest is as follows.
First, it shows significant difference in mathematics recognition between J school students who mostly have Prerequisite Learning and G school students who rarely do. The recognition study of Prerequisite Learning for students who have Prerequisite Learning shows the following results; 68.3% answered ‘there is no difference’ on mathematics recognition, 79.3% responded ‘there is difference’ on grade improvement, 53.7% replied ‘there is no difference’ on mathematics interest, and 40.2% answered ‘better than before.’ It turned out that the majority of students who have Prerequisite Learning have positive view of it.
Second, it shows that the higher completion level, the more Prerequisite Learning. The result of study achievement according to the amount of Prerequisite Learning per completion level is as follows; the study achievement of students who have Prerequisite Learning proved higher than those who rarely do, and the students who have ‘one-chapter-earlier’ Prerequisite Learning showed outstanding grade improvement.
Third, it shows that the more Prerequisite Learning, the higher mathematics interest. However, the interest of students who have ‘one chapter earlier’ Prerequisite Learning among students whose grades are at the lower end was the lowest, which means that excessive Prerequisite Learning may affect negatively to mathematics interest. Thus, proper Prerequisite Learning based on students’ level is important, and Prerequisite Learning is considered as an important learning course that affects to mathematics learning greatly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.