본 연구는 수학 선행학습의 정도를 수준 및 방법으로 분류하고 그에 따른 학생들의 수학 흥미 및 자기조절학습을 조사하여 선행학습 정도와의 차이를 살펴봄으로써 학업성취에 효율적인 선행학습 정도를 제시하고 사교육에 대한 경제적, 시간적 비용을 줄일 수 있는 기초를 마련하고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 검사지 조사를 실시하고 수집된 자료 중 206부를 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학 선행학습의 정도의 실태를 조사한 결과 학생들의 88.1%가 수학 선행학습을 하고 있었고, 반학기 내용을 미리 배우는 병행 및 단기선행을 하는 학생이 51.5%로 가장 많았으며, 방법은 학원 수강이 49.5%로 가장 많았다. 학업성취도에 따른 수학 선행학습 방법은 유의미하지 않았나 수학 선행학습 수준은 학업성취도가 높을수록 장기선행을 선호하는 것으로 분석되었다. 둘째, 수학 선행학습의 정도에 따른 수학 흥미의 차이는 수학 선행학습 방법에 따라서는 ...
본 연구는 수학 선행학습의 정도를 수준 및 방법으로 분류하고 그에 따른 학생들의 수학 흥미 및 자기조절학습을 조사하여 선행학습 정도와의 차이를 살펴봄으로써 학업성취에 효율적인 선행학습 정도를 제시하고 사교육에 대한 경제적, 시간적 비용을 줄일 수 있는 기초를 마련하고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 검사지 조사를 실시하고 수집된 자료 중 206부를 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학 선행학습의 정도의 실태를 조사한 결과 학생들의 88.1%가 수학 선행학습을 하고 있었고, 반학기 내용을 미리 배우는 병행 및 단기선행을 하는 학생이 51.5%로 가장 많았으며, 방법은 학원 수강이 49.5%로 가장 많았다. 학업성취도에 따른 수학 선행학습 방법은 유의미하지 않았나 수학 선행학습 수준은 학업성취도가 높을수록 장기선행을 선호하는 것으로 분석되었다. 둘째, 수학 선행학습의 정도에 따른 수학 흥미의 차이는 수학 선행학습 방법에 따라서는 EBS 및 방송매체, 기타, 방문학습지, 학원수강, 수학 개인학습의 순서로 수학 흥미의 평균이 높게 조사되었으며, 수학 선행학습의 수준에 따라서는 장기선행하는 학생들의 수학 흥미도의 평균이 유의미하게 가장 높았다. 셋째, 선행학습 방법 및 수준에 따른 자기조절학습의 차이는 수학 선행학습 방법에 따라서는 유의미한 차이가 없었으나 수학 선행학습 수준에 따라서는 장기선행을 하는 학생들의 자기조절학습 평균 점수가 가장 높은 것으로 조사되었다. 이와 같은 연구결과로 볼 때, 본 연구에서는 학생의 수학 흥미 및 자기조절학습에 효과적인 선행학습의 수준 및 방법이 검증 되었고, 수학 학업성취도와 수학 흥미 및 자기조절학습은 관련성을 가지므로 수학 학업성취도를 높이기 위해서는 EBS 및 방송매체를 이용하여 1년 이상 장기선행하여 학습하는 것이 효과적이라는 것을 알 수 있다.
본 연구는 수학 선행학습의 정도를 수준 및 방법으로 분류하고 그에 따른 학생들의 수학 흥미 및 자기조절학습을 조사하여 선행학습 정도와의 차이를 살펴봄으로써 학업성취에 효율적인 선행학습 정도를 제시하고 사교육에 대한 경제적, 시간적 비용을 줄일 수 있는 기초를 마련하고자 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 검사지 조사를 실시하고 수집된 자료 중 206부를 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학 선행학습의 정도의 실태를 조사한 결과 학생들의 88.1%가 수학 선행학습을 하고 있었고, 반학기 내용을 미리 배우는 병행 및 단기선행을 하는 학생이 51.5%로 가장 많았으며, 방법은 학원 수강이 49.5%로 가장 많았다. 학업성취도에 따른 수학 선행학습 방법은 유의미하지 않았나 수학 선행학습 수준은 학업성취도가 높을수록 장기선행을 선호하는 것으로 분석되었다. 둘째, 수학 선행학습의 정도에 따른 수학 흥미의 차이는 수학 선행학습 방법에 따라서는 EBS 및 방송매체, 기타, 방문학습지, 학원수강, 수학 개인학습의 순서로 수학 흥미의 평균이 높게 조사되었으며, 수학 선행학습의 수준에 따라서는 장기선행하는 학생들의 수학 흥미도의 평균이 유의미하게 가장 높았다. 셋째, 선행학습 방법 및 수준에 따른 자기조절학습의 차이는 수학 선행학습 방법에 따라서는 유의미한 차이가 없었으나 수학 선행학습 수준에 따라서는 장기선행을 하는 학생들의 자기조절학습 평균 점수가 가장 높은 것으로 조사되었다. 이와 같은 연구결과로 볼 때, 본 연구에서는 학생의 수학 흥미 및 자기조절학습에 효과적인 선행학습의 수준 및 방법이 검증 되었고, 수학 학업성취도와 수학 흥미 및 자기조절학습은 관련성을 가지므로 수학 학업성취도를 높이기 위해서는 EBS 및 방송매체를 이용하여 1년 이상 장기선행하여 학습하는 것이 효과적이라는 것을 알 수 있다.
This study classified the prior learning of mathematics into level and method, surveyed students' mathematical interest and self-regulated learning ability according to it, and examined difference from the prior-learning level. Thus, the aim was to suggest the efficient prior-learning level to the a...
This study classified the prior learning of mathematics into level and method, surveyed students' mathematical interest and self-regulated learning ability according to it, and examined difference from the prior-learning level. Thus, the aim was to suggest the efficient prior-learning level to the academic achievements, and to arrange foundation available for reducing economic and time-based cost on private education. According to this research objective, it carried out the questionnaire survey targeting 6th graders of elementary school. The results, which were obtained by analyzing 206 copies among the collected materials, are as follows. First, as a result of surveying the actual condition for the prior learning level of mathematics, 88.1% of students were doing the prior learning of mathematics. The students, who carry out side by side learning the contents for semi-semester and the short-term prior learning, accounted for 51.5%, thereby having been the largest. A method was the largest in taking lesson at institute with 49.5%. A method of prior learning in mathematics according to academic achievements was not significant. However, the prior-learning level of mathematics was analyzed to be preferred the long-term prior learning more in the higher academic achievements. Second, as for the difference in mathematical interest according to the prior-learning level of mathematics, the average of the mathematical interest was surveyed to be high in order of EBS, broadcasting media, others, learning sheet with a visit, taking institute lesson, and individual learning of mathematics according to the prior-learning method of mathematics. The average of mathematical interest in students with long-term prior learning was the highest significantly according to the prior-learning level of mathematics. Third, the difference in self-regulated learning according to the prior-learning method and level hadn't significant difference according to the prior-learning method of mathematics. However, according to the prior-learning level of mathematics, the average score in self-regulated learning of students with long-term prior learning, was surveyed to be the highest. Given seeing these findings, the prior-learning level and method were verified that are effective for students' mathematical interest and self-regulated learning. Mathematically academic achievements, mathematical interest, and self-regulated learning have correlation. Thus, it can be known to be effective to do the long-term prior learning in over 1 year of EBS and broadcasting media in order to enhance the mathematically academic achievements.
This study classified the prior learning of mathematics into level and method, surveyed students' mathematical interest and self-regulated learning ability according to it, and examined difference from the prior-learning level. Thus, the aim was to suggest the efficient prior-learning level to the academic achievements, and to arrange foundation available for reducing economic and time-based cost on private education. According to this research objective, it carried out the questionnaire survey targeting 6th graders of elementary school. The results, which were obtained by analyzing 206 copies among the collected materials, are as follows. First, as a result of surveying the actual condition for the prior learning level of mathematics, 88.1% of students were doing the prior learning of mathematics. The students, who carry out side by side learning the contents for semi-semester and the short-term prior learning, accounted for 51.5%, thereby having been the largest. A method was the largest in taking lesson at institute with 49.5%. A method of prior learning in mathematics according to academic achievements was not significant. However, the prior-learning level of mathematics was analyzed to be preferred the long-term prior learning more in the higher academic achievements. Second, as for the difference in mathematical interest according to the prior-learning level of mathematics, the average of the mathematical interest was surveyed to be high in order of EBS, broadcasting media, others, learning sheet with a visit, taking institute lesson, and individual learning of mathematics according to the prior-learning method of mathematics. The average of mathematical interest in students with long-term prior learning was the highest significantly according to the prior-learning level of mathematics. Third, the difference in self-regulated learning according to the prior-learning method and level hadn't significant difference according to the prior-learning method of mathematics. However, according to the prior-learning level of mathematics, the average score in self-regulated learning of students with long-term prior learning, was surveyed to be the highest. Given seeing these findings, the prior-learning level and method were verified that are effective for students' mathematical interest and self-regulated learning. Mathematically academic achievements, mathematical interest, and self-regulated learning have correlation. Thus, it can be known to be effective to do the long-term prior learning in over 1 year of EBS and broadcasting media in order to enhance the mathematically academic achievements.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.