중학교 영어수업 실태와 인식을 통한 발전적 수업 방안 제시 : 대도시와 중·소도시 중심으로 Developmental Suggestions through the Analysis of Current Status and Perception of Middle School Students and Teachers on English Lessons : with Special Reference to Metropolis and Middle?Small Town원문보기
본 연구의 목적은 대도시와 중·소도시 지역의 중학교 영어수업의 운영 실태와 영어수업에 대한 중학생들의 학년별, 지역별 인식과 학생 개인적 변인에 따른 인식의 차이를 알아보고, 수업만족 정도에 영향을 미치는 요인에 대해 조사해 보는 것이다. 아울러 교사들의 영어수업에 대한 인식과 실태를 조사, 분석함으로 제도권 중학교의 영어수업이 안정적이고 발전적 방향으로 나아가야 할 바람직한 방향을 모색해 보는데 있다.
본 연구의 목적 달성을 위해 대도시 중학교와 중·소도시 소재 4개 중학교를 대상으로 설문을 수행하였다. 분석의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 중학교 영어수업에 대한 학생의 인식은 개인적 변인에 따라 유의한 차이가 나타났고, 학생의 영어수업 만족 정도에 공통적으로 영향을 미치는 요인은 학년과 수업형태임을 확인할 수 있었다. 대부분의 학생들은 상급학교 진학을 위한 성적 향상 위주의 문법수업에 부정적 인식을 보였으며, 의사소통중심 영어교육의 실시에 긍정적 인식을 보였다.
둘째, 중학교 영어수업에 대한 교사의 인식에 있어서는, 중학교 교사의 현행 영어수업 자체에 대한 만족 정도와 영어수업운영 상황에 대한 만족 정도는 반 편성 기준과 평균인원이 적절하다고 인식할수록 교사의 수업에 대한 만족 정도가 높은 것으로 나타났다. 수업 방법에 따라 선호도는 다양하며 많은 ...
본 연구의 목적은 대도시와 중·소도시 지역의 중학교 영어수업의 운영 실태와 영어수업에 대한 중학생들의 학년별, 지역별 인식과 학생 개인적 변인에 따른 인식의 차이를 알아보고, 수업만족 정도에 영향을 미치는 요인에 대해 조사해 보는 것이다. 아울러 교사들의 영어수업에 대한 인식과 실태를 조사, 분석함으로 제도권 중학교의 영어수업이 안정적이고 발전적 방향으로 나아가야 할 바람직한 방향을 모색해 보는데 있다.
본 연구의 목적 달성을 위해 대도시 중학교와 중·소도시 소재 4개 중학교를 대상으로 설문을 수행하였다. 분석의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 중학교 영어수업에 대한 학생의 인식은 개인적 변인에 따라 유의한 차이가 나타났고, 학생의 영어수업 만족 정도에 공통적으로 영향을 미치는 요인은 학년과 수업형태임을 확인할 수 있었다. 대부분의 학생들은 상급학교 진학을 위한 성적 향상 위주의 문법수업에 부정적 인식을 보였으며, 의사소통중심 영어교육의 실시에 긍정적 인식을 보였다.
둘째, 중학교 영어수업에 대한 교사의 인식에 있어서는, 중학교 교사의 현행 영어수업 자체에 대한 만족 정도와 영어수업운영 상황에 대한 만족 정도는 반 편성 기준과 평균인원이 적절하다고 인식할수록 교사의 수업에 대한 만족 정도가 높은 것으로 나타났다. 수업 방법에 따라 선호도는 다양하며 많은 편차를 보였고, 상위 수준 학급일수록 수업 개선점에 대한 인식도 높은 수준을 보였으며, 수업 계획 및 진행에 대한 교사로서의 자율권이 다양한 부분에서 침해를 당하는 현실이 교사들이 겪는 고충으로 나타났다.
셋째, 교사로서의 만족수준은 보통 이상의 수준이었고, 운영실태 중 주당 수업 횟수와 한 반의 평균인원에 대한 인식은 긍정적 인식을 보였다. 반면 반 편성기준과 수업지침에 대한 인식은 부정적이었고, 교실환경에 대한 만족도는 매우 낮았다.
본 연구 분석 결과에 따른 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영어 4기능 영역 중 듣기와 말하기 비중을 평가에 확대 반영하여 실질적인 언어습득 목적에 맞게 조정할 필요가 있다. 둘째, 문법수업을 위한 교과서 위주의 수업을 지양하고 회화수업을 확대하여 실질적인 의사소통능력을 개발토록 해야 한다. 셋째, 수준별 반 편성과 영어수업에 효율적인 소수정원제가 요구되며, 이를 위해서는 현재의 학급 편성 하에서의 수업방법을 전면 재조정함이 필요하다. 넷째, 교사들의 교사라는 직업에 대한 전문적인 인식이 요구되며, 이를 위해 교사 연수제도 정례화, 교실수업 교사일임제도 도입 등 근무환경을 강화하고, 정기적인 교사 평가를 실시할 할 필요가 있다. 다섯째, 교사들의 의견이 전달되어 협의될 수 있는 제도가 필요하다.
다음으로 영어수업을 발전적으로 개선하기 위한 제언으로 ① 교육 환경, ② 교육 정책, ③ 영어수업 측면의 세 가지로 구분하여 기술하면 다음과 같다.
첫째, 교육 환경은 ① 듣기와 말하기 시수 증가, ② 평가위주의 수업 지양, ③ 원어민 수준의 영어 구사 능력을 가진 교사 양성, ④ 반 편성 인원의 축소, ⑤ 영어로 대화하는 수업의 확대를 시행할 필요가 있다.
둘째, 교육 정책은 ① 교사들의 정기 어학연수와 재교육 활성화, ② 현 시행 중인 교사 임용제도의 개선, ③ 원어민교사 임용 기준 강화, ④ 교육정책의 일관성 유지를 정책에 반영함이 필요하다.
셋째, 실제 영어수업 측면은 ① 교사의 수업 권한 강화, ② 교사의 의사소통능력 배양의 기회 부여, ③ 선행학습의 적절한 통제, ④ 수준별 영어수업의 확대 실시, ⑤ 시청각교재 사용의 활성화로 요약이 될 수 있다.
끝으로 학생들과 교사들의 인식을 통한 개선 사항들이 현 운영시스템에 상정되고 반영되기 위해 영어교사와 교육청, 교육부 관계자들 간의 대화채널을 구축하여 실질적인 영어교육 발전을 위한 도구로 구축되기 위한 시도를 할 필요가 있다고 하겠다.
본 연구의 목적은 대도시와 중·소도시 지역의 중학교 영어수업의 운영 실태와 영어수업에 대한 중학생들의 학년별, 지역별 인식과 학생 개인적 변인에 따른 인식의 차이를 알아보고, 수업만족 정도에 영향을 미치는 요인에 대해 조사해 보는 것이다. 아울러 교사들의 영어수업에 대한 인식과 실태를 조사, 분석함으로 제도권 중학교의 영어수업이 안정적이고 발전적 방향으로 나아가야 할 바람직한 방향을 모색해 보는데 있다.
본 연구의 목적 달성을 위해 대도시 중학교와 중·소도시 소재 4개 중학교를 대상으로 설문을 수행하였다. 분석의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 중학교 영어수업에 대한 학생의 인식은 개인적 변인에 따라 유의한 차이가 나타났고, 학생의 영어수업 만족 정도에 공통적으로 영향을 미치는 요인은 학년과 수업형태임을 확인할 수 있었다. 대부분의 학생들은 상급학교 진학을 위한 성적 향상 위주의 문법수업에 부정적 인식을 보였으며, 의사소통중심 영어교육의 실시에 긍정적 인식을 보였다.
둘째, 중학교 영어수업에 대한 교사의 인식에 있어서는, 중학교 교사의 현행 영어수업 자체에 대한 만족 정도와 영어수업운영 상황에 대한 만족 정도는 반 편성 기준과 평균인원이 적절하다고 인식할수록 교사의 수업에 대한 만족 정도가 높은 것으로 나타났다. 수업 방법에 따라 선호도는 다양하며 많은 편차를 보였고, 상위 수준 학급일수록 수업 개선점에 대한 인식도 높은 수준을 보였으며, 수업 계획 및 진행에 대한 교사로서의 자율권이 다양한 부분에서 침해를 당하는 현실이 교사들이 겪는 고충으로 나타났다.
셋째, 교사로서의 만족수준은 보통 이상의 수준이었고, 운영실태 중 주당 수업 횟수와 한 반의 평균인원에 대한 인식은 긍정적 인식을 보였다. 반면 반 편성기준과 수업지침에 대한 인식은 부정적이었고, 교실환경에 대한 만족도는 매우 낮았다.
본 연구 분석 결과에 따른 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영어 4기능 영역 중 듣기와 말하기 비중을 평가에 확대 반영하여 실질적인 언어습득 목적에 맞게 조정할 필요가 있다. 둘째, 문법수업을 위한 교과서 위주의 수업을 지양하고 회화수업을 확대하여 실질적인 의사소통능력을 개발토록 해야 한다. 셋째, 수준별 반 편성과 영어수업에 효율적인 소수정원제가 요구되며, 이를 위해서는 현재의 학급 편성 하에서의 수업방법을 전면 재조정함이 필요하다. 넷째, 교사들의 교사라는 직업에 대한 전문적인 인식이 요구되며, 이를 위해 교사 연수제도 정례화, 교실수업 교사일임제도 도입 등 근무환경을 강화하고, 정기적인 교사 평가를 실시할 할 필요가 있다. 다섯째, 교사들의 의견이 전달되어 협의될 수 있는 제도가 필요하다.
다음으로 영어수업을 발전적으로 개선하기 위한 제언으로 ① 교육 환경, ② 교육 정책, ③ 영어수업 측면의 세 가지로 구분하여 기술하면 다음과 같다.
첫째, 교육 환경은 ① 듣기와 말하기 시수 증가, ② 평가위주의 수업 지양, ③ 원어민 수준의 영어 구사 능력을 가진 교사 양성, ④ 반 편성 인원의 축소, ⑤ 영어로 대화하는 수업의 확대를 시행할 필요가 있다.
둘째, 교육 정책은 ① 교사들의 정기 어학연수와 재교육 활성화, ② 현 시행 중인 교사 임용제도의 개선, ③ 원어민교사 임용 기준 강화, ④ 교육정책의 일관성 유지를 정책에 반영함이 필요하다.
셋째, 실제 영어수업 측면은 ① 교사의 수업 권한 강화, ② 교사의 의사소통능력 배양의 기회 부여, ③ 선행학습의 적절한 통제, ④ 수준별 영어수업의 확대 실시, ⑤ 시청각교재 사용의 활성화로 요약이 될 수 있다.
끝으로 학생들과 교사들의 인식을 통한 개선 사항들이 현 운영시스템에 상정되고 반영되기 위해 영어교사와 교육청, 교육부 관계자들 간의 대화채널을 구축하여 실질적인 영어교육 발전을 위한 도구로 구축되기 위한 시도를 할 필요가 있다고 하겠다.
The purpose of this study is to investigate students' perception on the management realities and English lessons of middle schools and to find out perceptual differences between students' individual variables, along with factors which affects on the satisfaction degree of English lessons.
To a...
The purpose of this study is to investigate students' perception on the management realities and English lessons of middle schools and to find out perceptual differences between students' individual variables, along with factors which affects on the satisfaction degree of English lessons.
To achieve the purpose above, a survey was conducted with regards to four middle schools in metropolis and medium or small towns. The result of the analysis can be summarized as follows:
First, as for the students' perception on English lessons, they showed meaningful differences between individual variables and the common factors influencing on the satisfaction degree of English lessons were school year and types of teaching models. In detail, they showed negative responses to the English lessons focused on grammar while they showed positive responses to the communicative English lessons.
Second, concerning English teacher's perceptions, they showed that higher satisfaction degree on English lessons was due to the numbers of each class and class organization criteria. The preference degree of teachers varies according to the types of lessons. With regard to the need of improvement on lessons, they shows higher desire for the advanced classes. And the lack of autonomy in lesson planning and progression emerged as teachers' great problem.
Third, teachers' satisfaction degree was above normal and they showed positive responses toward the management realities such as the numbers of weekly English lessons and the number of students' in each class. They showed negative response on the class organization criteria and lesson guidelines. The satisfaction degree about classroom environment was very low. The implicational suggestions according to the results of this survey analysis are as follows:
First, relative weight on the evaluation of the listening & speaking ability should be adjusted according to the substantial language acquisition purpose.
Second, grammar-focused lessons using textbooks only must be avoided and conversational interaction lessons to develop communicative ability should be introduced.
Third, differentiated class organization and small sized classes must be adopted and new teaching methods also should be employed under present class organization.
Fourth, English teachers should have professional job consciousness by strengthening teaching environments such as regular teachers' training system, teachers' whole managing system in class without interference or influence and teachers' expertise level up system need to apply as a professional job of teachers through regular evaluation for teachers.
Fifth, teachers' opinion should be feed backed to introduction system.
Developmental suggestions for improving English lessons can be summarized in the following three aspects: ① educational environment, ② educational policy, ③ practical English lessons.
As for educational environment, the following reformative measures should be put into practice: ① increase of instruction hour for listening and speaking, ② abandonment of English lessons based on evaluation, ③ training English teachers with fluent communicative ability like native speakers, ④ reduction of class students, ⑤ increase of interactional English lessons.
With regard to educational policy, the following measures should be carried out: ① activation of in-service training and language training for teachers, ② reformation of teachers’ employment system, ③ reinforcement of employment criteria with native speakers, ④ maintaining consistency in educational policy.
Concerning practical English lessons, we must consider the following aspects: ① reinforcement of teachers’ authority in class lessons, ② endowment of developing teachers’ communication skills, ③ control on prerequisite English learning, ④ differentiated lessons according to proficiency level, ⑤ active use of audio-visual aids
Finally, the periodical dialogue channel should be established and conducted in order that the above suggestions by students and teachers might be discussed and implemented for the improvement of English education.
The purpose of this study is to investigate students' perception on the management realities and English lessons of middle schools and to find out perceptual differences between students' individual variables, along with factors which affects on the satisfaction degree of English lessons.
To achieve the purpose above, a survey was conducted with regards to four middle schools in metropolis and medium or small towns. The result of the analysis can be summarized as follows:
First, as for the students' perception on English lessons, they showed meaningful differences between individual variables and the common factors influencing on the satisfaction degree of English lessons were school year and types of teaching models. In detail, they showed negative responses to the English lessons focused on grammar while they showed positive responses to the communicative English lessons.
Second, concerning English teacher's perceptions, they showed that higher satisfaction degree on English lessons was due to the numbers of each class and class organization criteria. The preference degree of teachers varies according to the types of lessons. With regard to the need of improvement on lessons, they shows higher desire for the advanced classes. And the lack of autonomy in lesson planning and progression emerged as teachers' great problem.
Third, teachers' satisfaction degree was above normal and they showed positive responses toward the management realities such as the numbers of weekly English lessons and the number of students' in each class. They showed negative response on the class organization criteria and lesson guidelines. The satisfaction degree about classroom environment was very low. The implicational suggestions according to the results of this survey analysis are as follows:
First, relative weight on the evaluation of the listening & speaking ability should be adjusted according to the substantial language acquisition purpose.
Second, grammar-focused lessons using textbooks only must be avoided and conversational interaction lessons to develop communicative ability should be introduced.
Third, differentiated class organization and small sized classes must be adopted and new teaching methods also should be employed under present class organization.
Fourth, English teachers should have professional job consciousness by strengthening teaching environments such as regular teachers' training system, teachers' whole managing system in class without interference or influence and teachers' expertise level up system need to apply as a professional job of teachers through regular evaluation for teachers.
Fifth, teachers' opinion should be feed backed to introduction system.
Developmental suggestions for improving English lessons can be summarized in the following three aspects: ① educational environment, ② educational policy, ③ practical English lessons.
As for educational environment, the following reformative measures should be put into practice: ① increase of instruction hour for listening and speaking, ② abandonment of English lessons based on evaluation, ③ training English teachers with fluent communicative ability like native speakers, ④ reduction of class students, ⑤ increase of interactional English lessons.
With regard to educational policy, the following measures should be carried out: ① activation of in-service training and language training for teachers, ② reformation of teachers’ employment system, ③ reinforcement of employment criteria with native speakers, ④ maintaining consistency in educational policy.
Concerning practical English lessons, we must consider the following aspects: ① reinforcement of teachers’ authority in class lessons, ② endowment of developing teachers’ communication skills, ③ control on prerequisite English learning, ④ differentiated lessons according to proficiency level, ⑤ active use of audio-visual aids
Finally, the periodical dialogue channel should be established and conducted in order that the above suggestions by students and teachers might be discussed and implemented for the improvement of English education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.