학교상담자의 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 관계 Relationship of Personality Traits, Job Stress, Job Satisfaction and Psychological Burnout in School Counselors원문보기
본 연구는 학교상담자의 5요인 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 현재 경상남도 C지역의 학교에서 상담업무를 수행하는 전문상담(교)사를 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였다. 질문지는 총 170부 배부하였고, 그 중 응답이 누락된 것과 무성의한 답변을 한 경우를 제외한 후, 최종적으로 125부가 통계처리에 사용되었다. 자료처리 및 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하였다.
본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 학교상담자의 5요인 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 변인 간 관계는 어떠한가?
연구문제 2. 학교상담자의 5요인 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 직무스트레스는 매개역할을 하는가?
연구문제 3. 학교상담자의 5요인 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 직무만족은 매개역할을 하는가?
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성격특성, 소진, 직무스트레스, 직무만족의 변인 간 관계를 보면, 성격특성 중 신경증과 외향성만이 소진, 직무스트레스, 직무만족과 유의한 상관성이 있고, ...
본 연구는 학교상담자의 5요인 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 현재 경상남도 C지역의 학교에서 상담업무를 수행하는 전문상담(교)사를 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였다. 질문지는 총 170부 배부하였고, 그 중 응답이 누락된 것과 무성의한 답변을 한 경우를 제외한 후, 최종적으로 125부가 통계처리에 사용되었다. 자료처리 및 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하였다.
본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 학교상담자의 5요인 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 변인 간 관계는 어떠한가?
연구문제 2. 학교상담자의 5요인 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 직무스트레스는 매개역할을 하는가?
연구문제 3. 학교상담자의 5요인 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 직무만족은 매개역할을 하는가?
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성격특성, 소진, 직무스트레스, 직무만족의 변인 간 관계를 보면, 성격특성 중 신경증과 외향성만이 소진, 직무스트레스, 직무만족과 유의한 상관성이 있고, 개방성, 친화성, 성실성의 성격특성은 소진, 직무스트레스, 직무만족과 상관성이 없는 것으로 나타났다. 성격특성 중 신경증은 소진, 직무스트레스와 정적 상관을 가지며, 직무만족과는 부적 상관을 가지는 것으로 나타났으며, 외향성은 소진, 직무스트레스와 부적 상관을 가지며, 직무만족과는 정적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 소진은 직무스트레스와 정적 상관을 가지며, 직무만족과는 부적 상관을 가지는 것으로 나타났고, 직무스트레스는 직무만족과 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다.
둘째, 성격특성이 소진에 미치는 영향에 대한 직무스트레스의 매개효과를 분석한 결과, 신경증과 소진과의 관계와 외향성과 소진과의 관계에 모두 직무스트레스는 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 구체적으로 신경증 성격특성이 소진을 높이는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무스트레스를 높이고, 높아진 직무스트레스가 다시 소진을 심화시키는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었으며, 외향성 성격특성은 소진의 속도를 늦추는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무스트레스도 적게 받게 하고, 낮아진 직무스트레스에 의해 다시 소진의 속도가 느려지는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었다.
셋째, 성격특성과 소진의 관계에 대한 직무만족의 매개효과를 분석한 결과, 신경증과 소진의 관계와 외향성과 소진과의 관계에서 직무만족은 모두 부분 매개효과를 가지고 있었다. 구체적으로 신경증 성격특성이 소진을 높이는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무만족을 낮추고, 낮아진 직무만족이 소진을 심화시키는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었으며, 외향성 성격특성은 소진의 속도를 늦추는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무만족을 높이고, 높아진 직무만족에 의해 다시 소진의 속도가 느려지는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었다.
이와 같은 결과를 토대로 본 연구는 학교상담자의 성격특성이 심리적 소진과 상관관계가 있으며, 직무스트레스와 직무만족이 심리적 소진의 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 학교상담자의 심리적 소진에 대한 이해를 증진시키고, 심리적 소진을 예방하거나 줄이는데 도움이 되는 교육 및 개입 방안을 마련하여야 할 것이다.
본 연구는 학교상담자의 5요인 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 현재 경상남도 C지역의 학교에서 상담업무를 수행하는 전문상담(교)사를 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였다. 질문지는 총 170부 배부하였고, 그 중 응답이 누락된 것과 무성의한 답변을 한 경우를 제외한 후, 최종적으로 125부가 통계처리에 사용되었다. 자료처리 및 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하였다.
본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 학교상담자의 5요인 성격특성, 직무스트레스와 직무만족 및 심리적 소진의 변인 간 관계는 어떠한가?
연구문제 2. 학교상담자의 5요인 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 직무스트레스는 매개역할을 하는가?
연구문제 3. 학교상담자의 5요인 성격특성이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 직무만족은 매개역할을 하는가?
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성격특성, 소진, 직무스트레스, 직무만족의 변인 간 관계를 보면, 성격특성 중 신경증과 외향성만이 소진, 직무스트레스, 직무만족과 유의한 상관성이 있고, 개방성, 친화성, 성실성의 성격특성은 소진, 직무스트레스, 직무만족과 상관성이 없는 것으로 나타났다. 성격특성 중 신경증은 소진, 직무스트레스와 정적 상관을 가지며, 직무만족과는 부적 상관을 가지는 것으로 나타났으며, 외향성은 소진, 직무스트레스와 부적 상관을 가지며, 직무만족과는 정적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 소진은 직무스트레스와 정적 상관을 가지며, 직무만족과는 부적 상관을 가지는 것으로 나타났고, 직무스트레스는 직무만족과 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다.
둘째, 성격특성이 소진에 미치는 영향에 대한 직무스트레스의 매개효과를 분석한 결과, 신경증과 소진과의 관계와 외향성과 소진과의 관계에 모두 직무스트레스는 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 구체적으로 신경증 성격특성이 소진을 높이는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무스트레스를 높이고, 높아진 직무스트레스가 다시 소진을 심화시키는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었으며, 외향성 성격특성은 소진의 속도를 늦추는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무스트레스도 적게 받게 하고, 낮아진 직무스트레스에 의해 다시 소진의 속도가 느려지는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었다.
셋째, 성격특성과 소진의 관계에 대한 직무만족의 매개효과를 분석한 결과, 신경증과 소진의 관계와 외향성과 소진과의 관계에서 직무만족은 모두 부분 매개효과를 가지고 있었다. 구체적으로 신경증 성격특성이 소진을 높이는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무만족을 낮추고, 낮아진 직무만족이 소진을 심화시키는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었으며, 외향성 성격특성은 소진의 속도를 늦추는 직접적인 효과를 가짐과 동시에 매개변수인 직무만족을 높이고, 높아진 직무만족에 의해 다시 소진의 속도가 느려지는 간접적인 효과를 함께 가지고 있었다.
이와 같은 결과를 토대로 본 연구는 학교상담자의 성격특성이 심리적 소진과 상관관계가 있으며, 직무스트레스와 직무만족이 심리적 소진의 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 학교상담자의 심리적 소진에 대한 이해를 증진시키고, 심리적 소진을 예방하거나 줄이는데 도움이 되는 교육 및 개입 방안을 마련하여야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the relationship among the big-five personality traits, job stress, job satisfaction and psychological burnout of school counselors. The subjects in this study were 170 professional counselors who provided counseling in schools located in a region of South Gy...
The purpose of this study was to examine the relationship among the big-five personality traits, job stress, job satisfaction and psychological burnout of school counselors. The subjects in this study were 170 professional counselors who provided counseling in schools located in a region of South Gyeongsang Province. After a survey was conducted, the answer sheets from 125 respondents weer analyzed except for the ones that were incomplete or included unfaithful replies. A statistical package SPSS 19.0 was employed to analyze the collected data.
Three research questions were posed:
1. What is the relationship among the big-five personality traits, job stress, job satisfaction and psychological burnout of the school counselors?
2. Does the job stress of the school counselors produce any mediating effects when their big-five personality traits affect psychological burnout?
3. Does the job satisfaction of the school counselors produce any mediating effects when their big-five personality traits affect psychological burnout?
The major findings of the study were as follows:
First, as for the relationship of personality traits, burnout, job stress and job satisfaction, neurosis and extraversion were the only two personality traits that had a significant correlation with burnout, job stress and job satisfaction, and the personality traits of openness, agreeableness and conscientiousness had nothing to do with the three variables. Neurosis was positively correlated with burnout and job stress and negatively with job satisfaction. Extraversion was negatively correlated with burnout and job stress and positively with job satisfaction. Burnout had a positive correlation with job stress and had a negative correlation with job satisfaction. Job stress was negatively correlated with job satisfaction.
Second, whether job stress produced any mediating effects when the personality traits affected burnout was analyzed. As a result, job stress had partial mediating effects on the relationship between neurosis and burnout and between extraversion and burnout. To be specific, the personality trait of neurosis had a direct effect on aggravating burnout, and it also served to strengthen job stress, which is the parameter, and the strengthened job stress again made job stress more compounded. Thus, neurosis had an indirect effect on burnout at the same time. The personality trait of extraversion had a direct effect on decreasing the speed of burnout and also on lowering job stress that was the parameter, and the weakened job stress decreased the speed of burnout again. Thus, extraversion had an indirect effect on burnout at the same time.
Third, as a result of analyzing the mediating effect of job satisfaction on the relationship between the personality traits and burnout, job satisfaction had partial mediating effects on the relationship between neurosis and burnout and between extraversion and burnout. To be specific, the personality trait of neurosis had a direct effect on aggravating burnout, and that also lowered job satisfaction that was the parameter. The weakened job satisfaction made burnout more compounded. Thus, the neurosis had an indirect effect on burnout at the same time. The personality trait of extraversion had a direct effect on reducing the speed of burnout, and that also served to improve job satisfaction that was the parameter. The improved job satisfaction diminished the speed of burnout again. Thus, extraversion produced an indirect effect at the same time.
The findings of the study illustrated that the personality traits of the school counselors were correlated to their psychological burnout, and that job stress and job satisfaction had partial mediating effects on psychological burnout. Given the findings of the study, it's required to have a more perfect understanding of the psychological burnout of school counselors, and the kind of education or intervention that can prevent or relieve their psychological burnout should be prepared.
The purpose of this study was to examine the relationship among the big-five personality traits, job stress, job satisfaction and psychological burnout of school counselors. The subjects in this study were 170 professional counselors who provided counseling in schools located in a region of South Gyeongsang Province. After a survey was conducted, the answer sheets from 125 respondents weer analyzed except for the ones that were incomplete or included unfaithful replies. A statistical package SPSS 19.0 was employed to analyze the collected data.
Three research questions were posed:
1. What is the relationship among the big-five personality traits, job stress, job satisfaction and psychological burnout of the school counselors?
2. Does the job stress of the school counselors produce any mediating effects when their big-five personality traits affect psychological burnout?
3. Does the job satisfaction of the school counselors produce any mediating effects when their big-five personality traits affect psychological burnout?
The major findings of the study were as follows:
First, as for the relationship of personality traits, burnout, job stress and job satisfaction, neurosis and extraversion were the only two personality traits that had a significant correlation with burnout, job stress and job satisfaction, and the personality traits of openness, agreeableness and conscientiousness had nothing to do with the three variables. Neurosis was positively correlated with burnout and job stress and negatively with job satisfaction. Extraversion was negatively correlated with burnout and job stress and positively with job satisfaction. Burnout had a positive correlation with job stress and had a negative correlation with job satisfaction. Job stress was negatively correlated with job satisfaction.
Second, whether job stress produced any mediating effects when the personality traits affected burnout was analyzed. As a result, job stress had partial mediating effects on the relationship between neurosis and burnout and between extraversion and burnout. To be specific, the personality trait of neurosis had a direct effect on aggravating burnout, and it also served to strengthen job stress, which is the parameter, and the strengthened job stress again made job stress more compounded. Thus, neurosis had an indirect effect on burnout at the same time. The personality trait of extraversion had a direct effect on decreasing the speed of burnout and also on lowering job stress that was the parameter, and the weakened job stress decreased the speed of burnout again. Thus, extraversion had an indirect effect on burnout at the same time.
Third, as a result of analyzing the mediating effect of job satisfaction on the relationship between the personality traits and burnout, job satisfaction had partial mediating effects on the relationship between neurosis and burnout and between extraversion and burnout. To be specific, the personality trait of neurosis had a direct effect on aggravating burnout, and that also lowered job satisfaction that was the parameter. The weakened job satisfaction made burnout more compounded. Thus, the neurosis had an indirect effect on burnout at the same time. The personality trait of extraversion had a direct effect on reducing the speed of burnout, and that also served to improve job satisfaction that was the parameter. The improved job satisfaction diminished the speed of burnout again. Thus, extraversion produced an indirect effect at the same time.
The findings of the study illustrated that the personality traits of the school counselors were correlated to their psychological burnout, and that job stress and job satisfaction had partial mediating effects on psychological burnout. Given the findings of the study, it's required to have a more perfect understanding of the psychological burnout of school counselors, and the kind of education or intervention that can prevent or relieve their psychological burnout should be prepared.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.