철도는 뛰어난 안정성과 정시성, 편리성, 친환경 요소를 두루 갖춘 최첨단 교통수단으로 사랑을 받고 있을 뿐만 아니라 더 나아가 다른 교통수단과의 경쟁에서 우위를 차지하기 위해 여객수송의 품질 향상과 운행 에너지 절감을 위한 다양한 연구가 진행되고 있다. 여객수송의 품질 향상에 대한 연구는 승객이 여행시 느끼는 쾌적함의 정도를 나타내는 승차감이 중요한 요구사항으로 인식되어 열차의 초기 개발과정부터 이러한 승차감은 필수적인 요인으로 고려되어지고 있다. 운행 에너지 절감에 대한 연구는 열차 운행 시 주행에 따른 소비전력을 주행패턴, 운전방법, 속도별 등 다양한 방법으로 측정하여 에너지 절감을 위한 최적주행에 대해 연구 되고 있다. 하지만, 운행 에너지 절감에 대한 연구는 열차가 주행시 소비되는 에너지를 최소화하기 위한 최적 주행패턴을 찾아보는 것을 주목적으로 하여 승차감을 고려하지 않았다. 따라서 본 논문에서는 기 발표된 여러 논문들을 통해 증명된 수동 및 ...
철도는 뛰어난 안정성과 정시성, 편리성, 친환경 요소를 두루 갖춘 최첨단 교통수단으로 사랑을 받고 있을 뿐만 아니라 더 나아가 다른 교통수단과의 경쟁에서 우위를 차지하기 위해 여객수송의 품질 향상과 운행 에너지 절감을 위한 다양한 연구가 진행되고 있다. 여객수송의 품질 향상에 대한 연구는 승객이 여행시 느끼는 쾌적함의 정도를 나타내는 승차감이 중요한 요구사항으로 인식되어 열차의 초기 개발과정부터 이러한 승차감은 필수적인 요인으로 고려되어지고 있다. 운행 에너지 절감에 대한 연구는 열차 운행 시 주행에 따른 소비전력을 주행패턴, 운전방법, 속도별 등 다양한 방법으로 측정하여 에너지 절감을 위한 최적주행에 대해 연구 되고 있다. 하지만, 운행 에너지 절감에 대한 연구는 열차가 주행시 소비되는 에너지를 최소화하기 위한 최적 주행패턴을 찾아보는 것을 주목적으로 하여 승차감을 고려하지 않았다. 따라서 본 논문에서는 기 발표된 여러 논문들을 통해 증명된 수동 및 자동운전에 따른 운행 에너지 절감에 대한 연구의 보완으로 실제 운영되고 있는 노선에서 일반열차와 급행열차의 운전모드에 따라 3차원 진동 횡가속도를 다양한 환경에서 측정하였다. 측정된 3차원 진동 횡가속도를 X, Y, Z축으로 분리하여 국제철도협회에서 제시한 UIC513R의 통계적인 기법을 기반으로 승차감을 비교 분석하였다.
철도는 뛰어난 안정성과 정시성, 편리성, 친환경 요소를 두루 갖춘 최첨단 교통수단으로 사랑을 받고 있을 뿐만 아니라 더 나아가 다른 교통수단과의 경쟁에서 우위를 차지하기 위해 여객수송의 품질 향상과 운행 에너지 절감을 위한 다양한 연구가 진행되고 있다. 여객수송의 품질 향상에 대한 연구는 승객이 여행시 느끼는 쾌적함의 정도를 나타내는 승차감이 중요한 요구사항으로 인식되어 열차의 초기 개발과정부터 이러한 승차감은 필수적인 요인으로 고려되어지고 있다. 운행 에너지 절감에 대한 연구는 열차 운행 시 주행에 따른 소비전력을 주행패턴, 운전방법, 속도별 등 다양한 방법으로 측정하여 에너지 절감을 위한 최적주행에 대해 연구 되고 있다. 하지만, 운행 에너지 절감에 대한 연구는 열차가 주행시 소비되는 에너지를 최소화하기 위한 최적 주행패턴을 찾아보는 것을 주목적으로 하여 승차감을 고려하지 않았다. 따라서 본 논문에서는 기 발표된 여러 논문들을 통해 증명된 수동 및 자동운전에 따른 운행 에너지 절감에 대한 연구의 보완으로 실제 운영되고 있는 노선에서 일반열차와 급행열차의 운전모드에 따라 3차원 진동 횡가속도를 다양한 환경에서 측정하였다. 측정된 3차원 진동 횡가속도를 X, Y, Z축으로 분리하여 국제철도협회에서 제시한 UIC513R의 통계적인 기법을 기반으로 승차감을 비교 분석하였다.
Railways are popular and cutting edge transportation which have excellent stability, punctuality, convenience, and eco-friendly element. In addition, in order to gain an advantage in competition with other means of transportation, various studies are being carried out for quality improvement of pass...
Railways are popular and cutting edge transportation which have excellent stability, punctuality, convenience, and eco-friendly element. In addition, in order to gain an advantage in competition with other means of transportation, various studies are being carried out for quality improvement of passenger transport and energy-saving operation. In the study on quality improvement of passenger transport, because ride quality, resulting from analyzing the degree of comfort that passengers feel while traveling, is recognized as a key requirement, the ride quality is considered as an essential part of development of train from the early stage of its process. In the study on energy-saving operation, optimal train driving for energy saving is being analyzed by measuring power consumption in driving under train operation by diverse ways such as driving pattern, operation method, speed, and so on. However, in the study on energy-saving operation, the ride quality is not considered because it aims to figure out optimal driving pattern in order to minimize energy consumption in train driving. Therefore, based on evidences from the former studies on energy-saving operation under manual and automatic train operation, the measurement of three-dimensional lateral acceleration of the train is carried out in urban railway with various experimental environments according to the driving types of the general train and the express train. Analysis of the ride quality is carried out through statistical method of UIC513 suggested by International Union of Railway with the X, Y, Z axes of the measured three-dimensional lateral acceleration.
Railways are popular and cutting edge transportation which have excellent stability, punctuality, convenience, and eco-friendly element. In addition, in order to gain an advantage in competition with other means of transportation, various studies are being carried out for quality improvement of passenger transport and energy-saving operation. In the study on quality improvement of passenger transport, because ride quality, resulting from analyzing the degree of comfort that passengers feel while traveling, is recognized as a key requirement, the ride quality is considered as an essential part of development of train from the early stage of its process. In the study on energy-saving operation, optimal train driving for energy saving is being analyzed by measuring power consumption in driving under train operation by diverse ways such as driving pattern, operation method, speed, and so on. However, in the study on energy-saving operation, the ride quality is not considered because it aims to figure out optimal driving pattern in order to minimize energy consumption in train driving. Therefore, based on evidences from the former studies on energy-saving operation under manual and automatic train operation, the measurement of three-dimensional lateral acceleration of the train is carried out in urban railway with various experimental environments according to the driving types of the general train and the express train. Analysis of the ride quality is carried out through statistical method of UIC513 suggested by International Union of Railway with the X, Y, Z axes of the measured three-dimensional lateral acceleration.
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