<국문초록>
시선이 차단된 인물 형상을 통한 관계의 회화 연구
- 본인 작품을 중심으로 -
지도교수 윤 종 구 서양화전공 김 인 혜
이 논문은 본인의 회화 작품을 예술 이론적으로 고찰한 것이다. 연구 목적은 현대 사회에서 시선에 따른 주체와 타자의 소통관계를 시각화한 본인의 작품을 분석하여 작업의 근거를 세우고 앞으로의 작업방향을 제시하고자 하는 데 있다.
위와 같은 논의를 위해 이 논문은 크게 5장으로 구성하여, Ⅰ장에서는 연구목적, 방법과 더불어 논문 전체에 관하여 개괄적으로 서술한다. 이는 이 논문의 바탕으로 앞으로의 진행방향을 제시하고 연구자가 밝히고자 하는 주제를 소개하고자 함이다.
Ⅱ장, Ⅲ장, Ⅳ장은 이 논문의 본론으로서, 먼저 본격적인 작품 분석을 위해 이론적 논거를 서술한다. Ⅱ장은 세 절로 분류해서 서술하고 있다. 그 첫 번째 절에서는 오늘날 우리가 겪고 있는 사회적 소통의 상황과 그에 따른 견해를 서술한다. 두 번째 절에서는 실존주의 철학자인 장 폴 샤르트르와 타자 철학의 대표학자인 엠마누엘 ...
<국문초록>
시선이 차단된 인물 형상을 통한 관계의 회화 연구
- 본인 작품을 중심으로 -
지도교수 윤 종 구 서양화전공 김 인 혜
이 논문은 본인의 회화 작품을 예술 이론적으로 고찰한 것이다. 연구 목적은 현대 사회에서 시선에 따른 주체와 타자의 소통관계를 시각화한 본인의 작품을 분석하여 작업의 근거를 세우고 앞으로의 작업방향을 제시하고자 하는 데 있다.
위와 같은 논의를 위해 이 논문은 크게 5장으로 구성하여, Ⅰ장에서는 연구목적, 방법과 더불어 논문 전체에 관하여 개괄적으로 서술한다. 이는 이 논문의 바탕으로 앞으로의 진행방향을 제시하고 연구자가 밝히고자 하는 주제를 소개하고자 함이다.
Ⅱ장, Ⅲ장, Ⅳ장은 이 논문의 본론으로서, 먼저 본격적인 작품 분석을 위해 이론적 논거를 서술한다. Ⅱ장은 세 절로 분류해서 서술하고 있다. 그 첫 번째 절에서는 오늘날 우리가 겪고 있는 사회적 소통의 상황과 그에 따른 견해를 서술한다. 두 번째 절에서는 실존주의 철학자인 장 폴 샤르트르와 타자 철학의 대표학자인 엠마누엘 레비나스의 관점에서 주체와 타자의 관계에 관한 철학적 담론을 이해하고자 한다. 세 번째 절에서는 독일의 철학자이자 사회학자인 위르겐 하버마스의 ‘의사소통 행위이론’ 중 ‘의사소통 합리성’을 중심으로 인간과 집단 사이의 소통에 관해 재고할 것이다.
Ⅲ장은 동시대 미술에서 관객과의 미적 소통에의 경험이 어떻게 이루어지고 있는지 그 경향을 연구·조사하고, 본인의 작품과 영향관계를 고려할 수 있는 현대 미술가의 회화 예술을 형식과 내용의 차원에서 분석한다. 관련 작가로는 안토니 곰리, 게르하르트 리히터, 알렉스 카츠를 선정하였으며, 안토니 곰리는 주체와 타자의 관계적 맥락, 게르하르트 리히터는 흐릿한 형상의 표현을 통한 익명성의 맥락, 알렉스 카츠는 감정 표현의 절제를 위한 회화기법과 구도적 맥락에서 연구한다.
Ⅳ장은 앞서 Ⅱ장에서 서술된 이론적 내용을 근거로 한 본인 작품 분석의 장으로, 1절에서는 설치 작업에서 회화 작업으로 변화한 본인의 작업 방식의 과정과 그에 따른 내용의 변화를 서술한다. 2절은 회화 작업이 갖는 조형적 특징들을 선행 작가들의 작품에 근거하여 내용적·형식적 맥락에서 분석한다.
마지막 Ⅴ장은 본 연구를 종합하는 장으로, 본인의 작품 제작 동기 중 하나인 소통과 관계에 대한 탐구 내용을 종합 서술하고, 앞으로의 작업 방향을 제시하고자 한다. 또한, 빠르게 변화하는 현대사회의 소통 현상 속에서 타자와의 관계가 무엇보다 중요한 문제가 된 감상자들에게 본인의 시각을 소개하려 한다.
주제어 : 주체와 타자, 시선, 소통 관계, 의사소통 합리성, 현대사회의 소통, 표현과 절제, 익명적 초상
<국문초록>
시선이 차단된 인물 형상을 통한 관계의 회화 연구
- 본인 작품을 중심으로 -
지도교수 윤 종 구 서양화전공 김 인 혜
이 논문은 본인의 회화 작품을 예술 이론적으로 고찰한 것이다. 연구 목적은 현대 사회에서 시선에 따른 주체와 타자의 소통관계를 시각화한 본인의 작품을 분석하여 작업의 근거를 세우고 앞으로의 작업방향을 제시하고자 하는 데 있다.
위와 같은 논의를 위해 이 논문은 크게 5장으로 구성하여, Ⅰ장에서는 연구목적, 방법과 더불어 논문 전체에 관하여 개괄적으로 서술한다. 이는 이 논문의 바탕으로 앞으로의 진행방향을 제시하고 연구자가 밝히고자 하는 주제를 소개하고자 함이다.
Ⅱ장, Ⅲ장, Ⅳ장은 이 논문의 본론으로서, 먼저 본격적인 작품 분석을 위해 이론적 논거를 서술한다. Ⅱ장은 세 절로 분류해서 서술하고 있다. 그 첫 번째 절에서는 오늘날 우리가 겪고 있는 사회적 소통의 상황과 그에 따른 견해를 서술한다. 두 번째 절에서는 실존주의 철학자인 장 폴 샤르트르와 타자 철학의 대표학자인 엠마누엘 레비나스의 관점에서 주체와 타자의 관계에 관한 철학적 담론을 이해하고자 한다. 세 번째 절에서는 독일의 철학자이자 사회학자인 위르겐 하버마스의 ‘의사소통 행위이론’ 중 ‘의사소통 합리성’을 중심으로 인간과 집단 사이의 소통에 관해 재고할 것이다.
Ⅲ장은 동시대 미술에서 관객과의 미적 소통에의 경험이 어떻게 이루어지고 있는지 그 경향을 연구·조사하고, 본인의 작품과 영향관계를 고려할 수 있는 현대 미술가의 회화 예술을 형식과 내용의 차원에서 분석한다. 관련 작가로는 안토니 곰리, 게르하르트 리히터, 알렉스 카츠를 선정하였으며, 안토니 곰리는 주체와 타자의 관계적 맥락, 게르하르트 리히터는 흐릿한 형상의 표현을 통한 익명성의 맥락, 알렉스 카츠는 감정 표현의 절제를 위한 회화기법과 구도적 맥락에서 연구한다.
Ⅳ장은 앞서 Ⅱ장에서 서술된 이론적 내용을 근거로 한 본인 작품 분석의 장으로, 1절에서는 설치 작업에서 회화 작업으로 변화한 본인의 작업 방식의 과정과 그에 따른 내용의 변화를 서술한다. 2절은 회화 작업이 갖는 조형적 특징들을 선행 작가들의 작품에 근거하여 내용적·형식적 맥락에서 분석한다.
마지막 Ⅴ장은 본 연구를 종합하는 장으로, 본인의 작품 제작 동기 중 하나인 소통과 관계에 대한 탐구 내용을 종합 서술하고, 앞으로의 작업 방향을 제시하고자 한다. 또한, 빠르게 변화하는 현대사회의 소통 현상 속에서 타자와의 관계가 무엇보다 중요한 문제가 된 감상자들에게 본인의 시각을 소개하려 한다.
주제어 : 주체와 타자, 시선, 소통 관계, 의사소통 합리성, 현대사회의 소통, 표현과 절제, 익명적 초상
A Study on the Painting of Relationships
through the Blocked Gaze of Character Shape
- Focused on Own Work -
Advisor: Professor Yoon, Jong Gu
Major in Western Painting, Kim, In Hye
The purpose of this thesis is to analyze the author's own work, which visualizes the communicative relatio...
A Study on the Painting of Relationships
through the Blocked Gaze of Character Shape
- Focused on Own Work -
Advisor: Professor Yoon, Jong Gu
Major in Western Painting, Kim, In Hye
The purpose of this thesis is to analyze the author's own work, which visualizes the communicative relationship of the other and the subject in accordance with gaze in modern society, so that a basis for this work can be established, as well as to suggest a future direction.
For the discussion above, this thesis consists of 5 chapters and the overall thesis, purpose and method of study shall be summarized in chapter I. This is for the introduction of the subject to be examined, and the suggestion of future direction to proceed based on this thesis.
Chapters II, III, and IV are the main subject of the thesis, and these firstly provide the theoretical basis for analysis of the work in earnest. Chapter II is laid out in 3 separate paragraphs. The first paragraph presents the current state of social communication which we are currently confronted with, and an opinion related to said situation. The second paragraph presents an attempt to understand the philosophical discourse regarding the relationship between the subject and the other from the perspective of Jean-Paul Sartre, an existentialist philosopher, and Emmanuel Lévinas, a representative philosopher of the philosophy regarding the Other. The third paragraph reconsiders the communication between the human and the group based on “communicative rationality” from “the theory of Communicative Action” of Jürgen Habermas, a sociologist and philosopher.
Chapter III studies/researches the tendency of how the experience of aesthetic communication with spectators in contemporary art is carried out, and the painting of modern artists, which can be considered to have influenced the author's own work, has been analyzed for form & content. Antony Gormley, Gerhard Richter, and Alex Katz were selected as relevant artists. Antony Gormley was studied for the relationship context of the subject-other, Gerhard Richter was studied for the context of anonymity through the presentation of blurred images, and Alex Katz has been studied for the composition context & painting technique for the restrained expression of emotion.
Chapter IV is an analytical chapter on the author's own work, based on the theoretical content described in chapter II earlier, and the first paragraph presents the procedure of the author's own work method, which was adapted from installation work to painting, and the changes in contents accordingly. The second paragraph analyzes the formative characteristics of painting in the context of content & form, based on the work of preceding artists.
The final chapter V puts all this research together. The contents of examination for relationships & communication among production motives for the author's own work are presented in detail, and a work direction for the future is suggested. Furthermore, a vision of the self has been attempted to be introduced to the observer, who cares the most for the relationship with the other in the communication of our fast-changing, modern society.
Key words: Subject-Other, Gaze, Communication relationship, Communicative rationality, Communication of modern society, Expression & Restraint, Anonymous portrait
A Study on the Painting of Relationships
through the Blocked Gaze of Character Shape
- Focused on Own Work -
Advisor: Professor Yoon, Jong Gu
Major in Western Painting, Kim, In Hye
The purpose of this thesis is to analyze the author's own work, which visualizes the communicative relationship of the other and the subject in accordance with gaze in modern society, so that a basis for this work can be established, as well as to suggest a future direction.
For the discussion above, this thesis consists of 5 chapters and the overall thesis, purpose and method of study shall be summarized in chapter I. This is for the introduction of the subject to be examined, and the suggestion of future direction to proceed based on this thesis.
Chapters II, III, and IV are the main subject of the thesis, and these firstly provide the theoretical basis for analysis of the work in earnest. Chapter II is laid out in 3 separate paragraphs. The first paragraph presents the current state of social communication which we are currently confronted with, and an opinion related to said situation. The second paragraph presents an attempt to understand the philosophical discourse regarding the relationship between the subject and the other from the perspective of Jean-Paul Sartre, an existentialist philosopher, and Emmanuel Lévinas, a representative philosopher of the philosophy regarding the Other. The third paragraph reconsiders the communication between the human and the group based on “communicative rationality” from “the theory of Communicative Action” of Jürgen Habermas, a sociologist and philosopher.
Chapter III studies/researches the tendency of how the experience of aesthetic communication with spectators in contemporary art is carried out, and the painting of modern artists, which can be considered to have influenced the author's own work, has been analyzed for form & content. Antony Gormley, Gerhard Richter, and Alex Katz were selected as relevant artists. Antony Gormley was studied for the relationship context of the subject-other, Gerhard Richter was studied for the context of anonymity through the presentation of blurred images, and Alex Katz has been studied for the composition context & painting technique for the restrained expression of emotion.
Chapter IV is an analytical chapter on the author's own work, based on the theoretical content described in chapter II earlier, and the first paragraph presents the procedure of the author's own work method, which was adapted from installation work to painting, and the changes in contents accordingly. The second paragraph analyzes the formative characteristics of painting in the context of content & form, based on the work of preceding artists.
The final chapter V puts all this research together. The contents of examination for relationships & communication among production motives for the author's own work are presented in detail, and a work direction for the future is suggested. Furthermore, a vision of the self has been attempted to be introduced to the observer, who cares the most for the relationship with the other in the communication of our fast-changing, modern society.
Key words: Subject-Other, Gaze, Communication relationship, Communicative rationality, Communication of modern society, Expression & Restraint, Anonymous portrait
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.