[학위논문]10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력 간의 관계 A Relationship among Communicative Gesture, Temperament, and Vocabulary of Infants Aged 10 to 24 Months Old원문보기
본 연구는 우리나라 영아의 의사소통 발달에서 의사소통적 몸짓과 어휘력이 10~24개월 영아의 월령에 따라 어떻게 나타나는지를 살펴보고, 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력이 어떠한 관계가 있는지 알아보는데 연구의 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓은 월령에 따라 어떤 차이가 있는가?
2. 10~24개월 영아의 어휘력은 월령에 따라 어떤 차이가 있는가?
3. 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력 간에 어떠한 관계가 있는가?
1) 영아의 의사소통적 몸짓과 어휘력의 관계는 어떠한가?
2) 영아의 기질과 어휘력의 관계는 어떠한가?
3) 영아의 의사소통적 몸짓과 기질의 관계는 어떠한가?
연구대상은 전북 I시, J시, G시에 소재한 가정어린이집 35곳에 재원 중인 10?24개월의 영아 150명이다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 영아의 의사소통적 몸짓 유형, 영아의 기질, 영아의 어휘력이다. 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력이 어떠한 관계가 있는지 알아보기 위하여, SPSSWIN(Version 15.0) 프로그램을 이용하여 일원 변량분석과 Pearson의 적률상관관계 분석을 실시하였다.
본 연구에 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓은 월령이 낮을수록 지시적 몸짓 출현이 많은 반면, 월령이 높을수록 표상적 몸짓의 출현이 많았다.
둘째, 10~24개월 영아의 이해 어휘 수는 표현 어휘 수에 비해 약 3배 정도 많았다. 또한 월령이 낮을수록 이해 어휘 수가 많았던 반면, 월령이 높을수록 표현 어휘 수가 많았다.
셋째, 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 영아의 이해 어휘 및 표현 어휘는 전체적으로 ...
본 연구는 우리나라 영아의 의사소통 발달에서 의사소통적 몸짓과 어휘력이 10~24개월 영아의 월령에 따라 어떻게 나타나는지를 살펴보고, 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력이 어떠한 관계가 있는지 알아보는데 연구의 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓은 월령에 따라 어떤 차이가 있는가?
2. 10~24개월 영아의 어휘력은 월령에 따라 어떤 차이가 있는가?
3. 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력 간에 어떠한 관계가 있는가?
1) 영아의 의사소통적 몸짓과 어휘력의 관계는 어떠한가?
2) 영아의 기질과 어휘력의 관계는 어떠한가?
3) 영아의 의사소통적 몸짓과 기질의 관계는 어떠한가?
연구대상은 전북 I시, J시, G시에 소재한 가정어린이집 35곳에 재원 중인 10?24개월의 영아 150명이다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 영아의 의사소통적 몸짓 유형, 영아의 기질, 영아의 어휘력이다. 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력이 어떠한 관계가 있는지 알아보기 위하여, SPSSWIN(Version 15.0) 프로그램을 이용하여 일원 변량분석과 Pearson의 적률상관관계 분석을 실시하였다.
본 연구에 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓은 월령이 낮을수록 지시적 몸짓 출현이 많은 반면, 월령이 높을수록 표상적 몸짓의 출현이 많았다.
둘째, 10~24개월 영아의 이해 어휘 수는 표현 어휘 수에 비해 약 3배 정도 많았다. 또한 월령이 낮을수록 이해 어휘 수가 많았던 반면, 월령이 높을수록 표현 어휘 수가 많았다.
셋째, 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 영아의 이해 어휘 및 표현 어휘는 전체적으로 정적 상관관계가 있었다. 의사소통적 몸짓의 유형별로 살펴보면, 지시적 몸짓은 표현 어휘와 부적 상관관계가 있었고, 관습적 몸짓은 이해 어휘 및 표현 어휘와 정적 상관관계가 있었으며 특히, 표상적 몸짓은 이해 어휘 및 표현 어휘와 가장 높은 정적 상관관계가 있었다. 영아 기질의 구성차원 중 활동성과 적응성은 전체 어휘와 부적 상관관계가 있었다. 기질의 구성차원별로 살펴보면, 활동성은 이해 어휘와 부적 상관관계가 있었고, 접근-회피는 표현 어휘와 적응성은 이해 어휘 및 표현 어휘와 기분은 표현 어휘와 부적 상관관계가 있었다. 영아의 의사소통적 몸짓은 기질의 구성차원 중 활동성, 반응 강도와 정적 상관관계가 있었다. 의사소통적 몸짓의 유형별로 살펴보면, 먼저 지시적 몸짓은 활동성, 반응 강도와 정적 상관관계가 있었고, 관습적 몸짓은 접근-회피와 정적 상관관계가 있었으며, 표상적 몸짓은 접근-회피, 적응성, 기분과 부적 상관관계가 있었고, 반응 강도와는 정적 상관관계가 있었다.
결론적으로 영아의 의사소통적 몸짓은 월령에 따라 유형이 다르게 나타났으며 영아의 의사소통적 몸짓은 기질의 구성차원 및 어휘력과 관계가 있었다. 이는 비언어적인 의사소통 수단인 몸짓과 언어적 의사소통인 어휘력의 관련성과 함께, 의사소통적 몸짓과 어휘력 발달에서 기질의 중요성을 보여준다. 이러한 본 연구의 결과는 교사나 부모가 영아의 의사소통 능력 증진을 위한 방안 모색의 기초자료로 유용하게 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 우리나라 영아의 의사소통 발달에서 의사소통적 몸짓과 어휘력이 10~24개월 영아의 월령에 따라 어떻게 나타나는지를 살펴보고, 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력이 어떠한 관계가 있는지 알아보는데 연구의 목적이 있다.
이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓은 월령에 따라 어떤 차이가 있는가?
2. 10~24개월 영아의 어휘력은 월령에 따라 어떤 차이가 있는가?
3. 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력 간에 어떠한 관계가 있는가?
1) 영아의 의사소통적 몸짓과 어휘력의 관계는 어떠한가?
2) 영아의 기질과 어휘력의 관계는 어떠한가?
3) 영아의 의사소통적 몸짓과 기질의 관계는 어떠한가?
연구대상은 전북 I시, J시, G시에 소재한 가정어린이집 35곳에 재원 중인 10?24개월의 영아 150명이다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 영아의 의사소통적 몸짓 유형, 영아의 기질, 영아의 어휘력이다. 영아의 의사소통적 몸짓과 기질 및 어휘력이 어떠한 관계가 있는지 알아보기 위하여, SPSSWIN(Version 15.0) 프로그램을 이용하여 일원 변량분석과 Pearson의 적률상관관계 분석을 실시하였다.
본 연구에 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓은 월령이 낮을수록 지시적 몸짓 출현이 많은 반면, 월령이 높을수록 표상적 몸짓의 출현이 많았다.
둘째, 10~24개월 영아의 이해 어휘 수는 표현 어휘 수에 비해 약 3배 정도 많았다. 또한 월령이 낮을수록 이해 어휘 수가 많았던 반면, 월령이 높을수록 표현 어휘 수가 많았다.
셋째, 10~24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 영아의 이해 어휘 및 표현 어휘는 전체적으로 정적 상관관계가 있었다. 의사소통적 몸짓의 유형별로 살펴보면, 지시적 몸짓은 표현 어휘와 부적 상관관계가 있었고, 관습적 몸짓은 이해 어휘 및 표현 어휘와 정적 상관관계가 있었으며 특히, 표상적 몸짓은 이해 어휘 및 표현 어휘와 가장 높은 정적 상관관계가 있었다. 영아 기질의 구성차원 중 활동성과 적응성은 전체 어휘와 부적 상관관계가 있었다. 기질의 구성차원별로 살펴보면, 활동성은 이해 어휘와 부적 상관관계가 있었고, 접근-회피는 표현 어휘와 적응성은 이해 어휘 및 표현 어휘와 기분은 표현 어휘와 부적 상관관계가 있었다. 영아의 의사소통적 몸짓은 기질의 구성차원 중 활동성, 반응 강도와 정적 상관관계가 있었다. 의사소통적 몸짓의 유형별로 살펴보면, 먼저 지시적 몸짓은 활동성, 반응 강도와 정적 상관관계가 있었고, 관습적 몸짓은 접근-회피와 정적 상관관계가 있었으며, 표상적 몸짓은 접근-회피, 적응성, 기분과 부적 상관관계가 있었고, 반응 강도와는 정적 상관관계가 있었다.
결론적으로 영아의 의사소통적 몸짓은 월령에 따라 유형이 다르게 나타났으며 영아의 의사소통적 몸짓은 기질의 구성차원 및 어휘력과 관계가 있었다. 이는 비언어적인 의사소통 수단인 몸짓과 언어적 의사소통인 어휘력의 관련성과 함께, 의사소통적 몸짓과 어휘력 발달에서 기질의 중요성을 보여준다. 이러한 본 연구의 결과는 교사나 부모가 영아의 의사소통 능력 증진을 위한 방안 모색의 기초자료로 유용하게 활용될 수 있을 것이다.
The objective of the research is to understand how communicative gesture and vocabulary are expressed according to the age of infants aged 10 to 24 months old, and find out a relationship among communicative gesture, temperament, and vocabulary.
Specific subjects for inquiry are as follows.
1. W...
The objective of the research is to understand how communicative gesture and vocabulary are expressed according to the age of infants aged 10 to 24 months old, and find out a relationship among communicative gesture, temperament, and vocabulary.
Specific subjects for inquiry are as follows.
1. What differences are there in communicative gesture of infants aged 10 to 24 months old depending on age?
2. What differences are there in vocabulary of infants aged 10 to 24 months old depending on age?
3. What relationship is there among communicative gesture, temperament, and vocabulary of infants ages 10 to 24 months old?
1) What relationship is there between communicative gesture and vocabulary of infants?
2) What relationship is there between temperament and vocabulary of infants?
3) What relationship is there between communicative gesture and temperament of infants?
This research was conducted with 150 infants aged 10 to 24 months old of 35 home daycare centers in the cities of I, J, and G, Jeollabukdo. Infants' types of communicative gesture, temperament, and vocabulary were used as a research tool. To find out a relationship among communicative gesture, temperament, and vocabulary of infants, One-Way ANOVA and Pearson Product Moment Correlation were conducted using SPSSWIN(Version 15.0) program.
The results of the research are as follows.
First, among infants aged 10 to 24 months old, younger infants showed more deictic gestures, while older infants showed more representational gestures.
Second, infants aged 10 to 24 months old had about 3 times more receptive vocabulary than productive vocabulary. Younger infants had more receptive vocabulary, while older infants had more productive vocabulary.
Third, there was a correlation in general between communicative gesture, and receptive and productive vocabulary of infants aged 10 to 24 months old. In respect to types of communicative gesture, deictic gesture had a negative correlation with productive vocabulary, conventional gesture had a positive correlation with receptive and productive vocabulary, and especially representational gesture had the largest positive correlation with receptive and productive vocabulary. Of dimensions of infants' temperament, activity and adaptability had a negative correlation with the whole vocabulary. According to dimensions of temperament, activity had a negative correlation with receptive vocabulary, approach-withdrawal with productive vocabulary, adaptability with receptive and productive vocabulary, and mood with productive vocabulary.
Infants' communicative gesture had a positive correlation with activity and intensity. According to types of communitive gesture, deictic gesture had a positive correlation with activity and intensity, conventional gesture had a positive correlation with approach-withdrawal, and representational gesture had a negative correlation with approach-withdrawal, adaptability, and mood, and a positive correlation with intensity.
In conclusion, there were different types of infants' communicative gesture according to age, and infants' communicative gesture was related to dimensions of temperament and vocabulary, which shows that gesture, a nonverbal communicative means, is related to vocabulary, a verbal communicative means, and temperament is important in the development of communicative gesture and vocabulary. The results of this research will be able to be effectively used as basic data for teachers and parents to improve infants' communicative abilities.
The objective of the research is to understand how communicative gesture and vocabulary are expressed according to the age of infants aged 10 to 24 months old, and find out a relationship among communicative gesture, temperament, and vocabulary.
Specific subjects for inquiry are as follows.
1. What differences are there in communicative gesture of infants aged 10 to 24 months old depending on age?
2. What differences are there in vocabulary of infants aged 10 to 24 months old depending on age?
3. What relationship is there among communicative gesture, temperament, and vocabulary of infants ages 10 to 24 months old?
1) What relationship is there between communicative gesture and vocabulary of infants?
2) What relationship is there between temperament and vocabulary of infants?
3) What relationship is there between communicative gesture and temperament of infants?
This research was conducted with 150 infants aged 10 to 24 months old of 35 home daycare centers in the cities of I, J, and G, Jeollabukdo. Infants' types of communicative gesture, temperament, and vocabulary were used as a research tool. To find out a relationship among communicative gesture, temperament, and vocabulary of infants, One-Way ANOVA and Pearson Product Moment Correlation were conducted using SPSSWIN(Version 15.0) program.
The results of the research are as follows.
First, among infants aged 10 to 24 months old, younger infants showed more deictic gestures, while older infants showed more representational gestures.
Second, infants aged 10 to 24 months old had about 3 times more receptive vocabulary than productive vocabulary. Younger infants had more receptive vocabulary, while older infants had more productive vocabulary.
Third, there was a correlation in general between communicative gesture, and receptive and productive vocabulary of infants aged 10 to 24 months old. In respect to types of communicative gesture, deictic gesture had a negative correlation with productive vocabulary, conventional gesture had a positive correlation with receptive and productive vocabulary, and especially representational gesture had the largest positive correlation with receptive and productive vocabulary. Of dimensions of infants' temperament, activity and adaptability had a negative correlation with the whole vocabulary. According to dimensions of temperament, activity had a negative correlation with receptive vocabulary, approach-withdrawal with productive vocabulary, adaptability with receptive and productive vocabulary, and mood with productive vocabulary.
Infants' communicative gesture had a positive correlation with activity and intensity. According to types of communitive gesture, deictic gesture had a positive correlation with activity and intensity, conventional gesture had a positive correlation with approach-withdrawal, and representational gesture had a negative correlation with approach-withdrawal, adaptability, and mood, and a positive correlation with intensity.
In conclusion, there were different types of infants' communicative gesture according to age, and infants' communicative gesture was related to dimensions of temperament and vocabulary, which shows that gesture, a nonverbal communicative means, is related to vocabulary, a verbal communicative means, and temperament is important in the development of communicative gesture and vocabulary. The results of this research will be able to be effectively used as basic data for teachers and parents to improve infants' communicative abilities.
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