역사적으로 한의학에서는 학술사상과 사승관계를 달리하는 복잡한 諸家 學說이 있었다. 諸家 學說은 치료 원칙과 방법에 있어서 서로 커다란 간극을 보인다. 본 연구는 諸家 學說의 치료 원칙과 방법의 궁극적인 목적이 무엇인가란 자문에서 시작되었다. 그리고 그 대답으로서 체액의 확보를 제시하였다. 우선, 체액은 땀과 타액을 넘어서 血과 精의 의미도 포괄한다는 것을 《黃帝內經》을 통해 되짚어 보고, 체액을 확보하는 세 가지 방법을 제안하였다. 하나는 체액을 소모시키는 熱邪를 攻邪法으로 배출시키는 체액의 보존법, 체액 생성의 근원인 脾胃의 기능을 補하는 체액의 순환 및 생성법, 마지막으로 직접 滋陰劑로 체액을 공급하는 체액의 공급법이다. 이 세 가지 체액 확보의 관점에서 7대 학파인 傷寒學派, 河間學派, 易水學派, 攻邪學派, 丹溪學派, 溫補學派, 溫病學派의 대표적인 의서와 대표적인 처방을 통찰해보았다. 傷寒學派는 傷寒을 치료할 때 체액이 유여할 때에는 汗吐下法으로 熱邪를 제거해서 체액을 보존하는 것을 위주로 하였고, 체액이 부족할 경우에는 체액을 공급하거나 생성하면서 부족한 체액을 보충해주었다. 河間學派는 火邪가 病을 일으키는 것이 대부분이라 인식하고 淸凉한 治法으로 체액을 보존하고자 하였고, 攻邪學派는 河間學派와 마찬가지로 火邪가 주된 ...
역사적으로 한의학에서는 학술사상과 사승관계를 달리하는 복잡한 諸家 學說이 있었다. 諸家 學說은 치료 원칙과 방법에 있어서 서로 커다란 간극을 보인다. 본 연구는 諸家 學說의 치료 원칙과 방법의 궁극적인 목적이 무엇인가란 자문에서 시작되었다. 그리고 그 대답으로서 체액의 확보를 제시하였다. 우선, 체액은 땀과 타액을 넘어서 血과 精의 의미도 포괄한다는 것을 《黃帝內經》을 통해 되짚어 보고, 체액을 확보하는 세 가지 방법을 제안하였다. 하나는 체액을 소모시키는 熱邪를 攻邪法으로 배출시키는 체액의 보존법, 체액 생성의 근원인 脾胃의 기능을 補하는 체액의 순환 및 생성법, 마지막으로 직접 滋陰劑로 체액을 공급하는 체액의 공급법이다. 이 세 가지 체액 확보의 관점에서 7대 학파인 傷寒學派, 河間學派, 易水學派, 攻邪學派, 丹溪學派, 溫補學派, 溫病學派의 대표적인 의서와 대표적인 처방을 통찰해보았다. 傷寒學派는 傷寒을 치료할 때 체액이 유여할 때에는 汗吐下法으로 熱邪를 제거해서 체액을 보존하는 것을 위주로 하였고, 체액이 부족할 경우에는 체액을 공급하거나 생성하면서 부족한 체액을 보충해주었다. 河間學派는 火邪가 病을 일으키는 것이 대부분이라 인식하고 淸凉한 治法으로 체액을 보존하고자 하였고, 攻邪學派는 河間學派와 마찬가지로 火邪가 주된 病因이 된다고 인식하고 汗吐下 三法으로 체액을 보존하였다. 易水學派는 체액을 생성시키고 순환시키기 위하여 주로 脾胃를 補하였고, 丹溪學派는 淸熱을 통해 체액을 보존하고, 中焦의 脾胃를 補益해서 체액을 생성하고, 六鬱病에 대해 체액을 순환시키고, 滋陰을 통해 체액을 공급하는 등 체액 확보를 위한 다양한 治法을 고르게 사용하였다. 溫補學派는 中焦의 체액 생성기능을 더욱 활성화시켜주기 위해 下焦의 元陽을 溫補하는 한편 熟地黃과 當歸 등으로 체액을 공급하려 하였고, 溫病學派는 溫熱邪 등의 外感 邪氣에 대해 攻邪法으로 邪氣를 배출시켜 체액을 보존시키면서 부족해지기 쉬운 체액을 함께 보충해주었다. 대체적으로 傷寒學派, 河間學派, 攻邪學派, 丹溪學派 및 溫病學派는 체액의 보존법을 자주 사용하였고, 易水學派와 丹溪學派 및 溫補學派는 체액의 순환 및 생성법을 자주 사용하였고, 丹溪學派, 溫補學派 및 溫病學派는 체액의 공급법을 자주 사용하였다.
역사적으로 한의학에서는 학술사상과 사승관계를 달리하는 복잡한 諸家 學說이 있었다. 諸家 學說은 치료 원칙과 방법에 있어서 서로 커다란 간극을 보인다. 본 연구는 諸家 學說의 치료 원칙과 방법의 궁극적인 목적이 무엇인가란 자문에서 시작되었다. 그리고 그 대답으로서 체액의 확보를 제시하였다. 우선, 체액은 땀과 타액을 넘어서 血과 精의 의미도 포괄한다는 것을 《黃帝內經》을 통해 되짚어 보고, 체액을 확보하는 세 가지 방법을 제안하였다. 하나는 체액을 소모시키는 熱邪를 攻邪法으로 배출시키는 체액의 보존법, 체액 생성의 근원인 脾胃의 기능을 補하는 체액의 순환 및 생성법, 마지막으로 직접 滋陰劑로 체액을 공급하는 체액의 공급법이다. 이 세 가지 체액 확보의 관점에서 7대 학파인 傷寒學派, 河間學派, 易水學派, 攻邪學派, 丹溪學派, 溫補學派, 溫病學派의 대표적인 의서와 대표적인 처방을 통찰해보았다. 傷寒學派는 傷寒을 치료할 때 체액이 유여할 때에는 汗吐下法으로 熱邪를 제거해서 체액을 보존하는 것을 위주로 하였고, 체액이 부족할 경우에는 체액을 공급하거나 생성하면서 부족한 체액을 보충해주었다. 河間學派는 火邪가 病을 일으키는 것이 대부분이라 인식하고 淸凉한 治法으로 체액을 보존하고자 하였고, 攻邪學派는 河間學派와 마찬가지로 火邪가 주된 病因이 된다고 인식하고 汗吐下 三法으로 체액을 보존하였다. 易水學派는 체액을 생성시키고 순환시키기 위하여 주로 脾胃를 補하였고, 丹溪學派는 淸熱을 통해 체액을 보존하고, 中焦의 脾胃를 補益해서 체액을 생성하고, 六鬱病에 대해 체액을 순환시키고, 滋陰을 통해 체액을 공급하는 등 체액 확보를 위한 다양한 治法을 고르게 사용하였다. 溫補學派는 中焦의 체액 생성기능을 더욱 활성화시켜주기 위해 下焦의 元陽을 溫補하는 한편 熟地黃과 當歸 등으로 체액을 공급하려 하였고, 溫病學派는 溫熱邪 등의 外感 邪氣에 대해 攻邪法으로 邪氣를 배출시켜 체액을 보존시키면서 부족해지기 쉬운 체액을 함께 보충해주었다. 대체적으로 傷寒學派, 河間學派, 攻邪學派, 丹溪學派 및 溫病學派는 체액의 보존법을 자주 사용하였고, 易水學派와 丹溪學派 및 溫補學派는 체액의 순환 및 생성법을 자주 사용하였고, 丹溪學派, 溫補學派 및 溫病學派는 체액의 공급법을 자주 사용하였다.
It is a well-known fact that historically there have been medical schools with different theories and complex teacher-student relationships in east-asia traditional medicine. So, medical schools have the wide gaps in treatment principles and methods. This study was started from the question whether ...
It is a well-known fact that historically there have been medical schools with different theories and complex teacher-student relationships in east-asia traditional medicine. So, medical schools have the wide gaps in treatment principles and methods. This study was started from the question whether there is one thing that medical schools pursue beyond the wide gaps. As a answer about this question, this study suggested acquirement of human body fluid and humor. Methods of acquirement of body fluid and humor divide into three categories. One is the preservation method of body fluid and humor. The preservation method protects body fluid and humor from the pathogenic heat by using promoting sweating, promoting vomiting, purgation, heat-clearing. The preservation method is only used when the body fluid and humor is enough. The other one is the circulation, production method. The circulation-production method is to warm and tonify the spleen and stomach. Because The spleen and stomach is basis of producing body fluid and humor. The last one is the supply method of body fluid and humor. This supply method use blood-tonifying medicinal and yin-tonifying medicinal when function of the middle energizer is proper. As a viewpoint of this three methods, with the representative books of seven medical schools(the school of sh?nghan傷寒學派, the school of heji?n河間學派, the school of yishu?易水學派, the school of g?ngxie攻邪學派, the school of d?nx?丹溪學派, the school of w?nb?溫補學派, the school of w?nbing溫病學派), I investigated treaties and representative prescriptions of seven medical schools in order to know how they dealt with human body fluid and humor. From this I drew the following conclusion. Through the theories and originated-prescriptions of medical schools, it is typically found that the preservation method of body fluid and humor was used by the school of sh?nghan傷寒學派, the school of heji?n河間學派, the school of g?ngxie攻邪學派, the school of d?nx?丹溪學派 and the school of w?nbing溫病學派, the circulation, production method was used the school of yishu?易水學派, the school of d?nx?丹溪學派 and the school of w?nb?溫補學派, the supply method was used the school of d?nx?丹溪學派, the school of w?nb?溫補學派 and the school of w?nbing溫病學派.
It is a well-known fact that historically there have been medical schools with different theories and complex teacher-student relationships in east-asia traditional medicine. So, medical schools have the wide gaps in treatment principles and methods. This study was started from the question whether there is one thing that medical schools pursue beyond the wide gaps. As a answer about this question, this study suggested acquirement of human body fluid and humor. Methods of acquirement of body fluid and humor divide into three categories. One is the preservation method of body fluid and humor. The preservation method protects body fluid and humor from the pathogenic heat by using promoting sweating, promoting vomiting, purgation, heat-clearing. The preservation method is only used when the body fluid and humor is enough. The other one is the circulation, production method. The circulation-production method is to warm and tonify the spleen and stomach. Because The spleen and stomach is basis of producing body fluid and humor. The last one is the supply method of body fluid and humor. This supply method use blood-tonifying medicinal and yin-tonifying medicinal when function of the middle energizer is proper. As a viewpoint of this three methods, with the representative books of seven medical schools(the school of sh?nghan傷寒學派, the school of heji?n河間學派, the school of yishu?易水學派, the school of g?ngxie攻邪學派, the school of d?nx?丹溪學派, the school of w?nb?溫補學派, the school of w?nbing溫病學派), I investigated treaties and representative prescriptions of seven medical schools in order to know how they dealt with human body fluid and humor. From this I drew the following conclusion. Through the theories and originated-prescriptions of medical schools, it is typically found that the preservation method of body fluid and humor was used by the school of sh?nghan傷寒學派, the school of heji?n河間學派, the school of g?ngxie攻邪學派, the school of d?nx?丹溪學派 and the school of w?nbing溫病學派, the circulation, production method was used the school of yishu?易水學派, the school of d?nx?丹溪學派 and the school of w?nb?溫補學派, the supply method was used the school of d?nx?丹溪學派, the school of w?nb?溫補學派 and the school of w?nbing溫病學派.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.