요즈음 학생들은 디지털 세대라 불릴 만큼 컴퓨터, 인터넷, 스마트 폰 등 각종 기기에 익숙한 삶을 살아가고 있으며 각종 정보의 홍수 속에서 인터넷을 통해 정보를 얻고 카톡과 스마트 폰 등을 이용하여 의사소통을 활발히 하고 있다. 이러한 배경 속에서 학교 교육은 학생들의 현실과 동떨어진 수업 방식으로 인해 학습자들의 외면을 받고 소위 교실 붕괴와 같은 문제를 해결하지 못하는 양상을 띠고 있다. 특히 초등학교 학생들은 기성세대와는 비교할 수 없는 정보의 홍수 속에서 각종 기기를 능숙하게 다루며 의사소통 능력 중심의 영어 수업에 큰 관심을 갖고 있는데 상대적으로 교사는 학습자들의 기대에 부응하지 못하는 전통적인 수업 방법으로 서로 간의 괴리감만 커지게 하는 악순환을 경험하고 있다. 본 연구는 위와 같은 현실적인 문제를 해결하고 학습자를 수업에 끌어들이고 교사와 학습자뿐만 아니라 학습자 간의 상호작용이 활발한 영어 수업을 도모하기 위하여 진행되었다. 전통적인 학습 방식을 탈피하고 멀티미디어를 학습의 도구로 활용하고자 ...
요즈음 학생들은 디지털 세대라 불릴 만큼 컴퓨터, 인터넷, 스마트 폰 등 각종 기기에 익숙한 삶을 살아가고 있으며 각종 정보의 홍수 속에서 인터넷을 통해 정보를 얻고 카톡과 스마트 폰 등을 이용하여 의사소통을 활발히 하고 있다. 이러한 배경 속에서 학교 교육은 학생들의 현실과 동떨어진 수업 방식으로 인해 학습자들의 외면을 받고 소위 교실 붕괴와 같은 문제를 해결하지 못하는 양상을 띠고 있다. 특히 초등학교 학생들은 기성세대와는 비교할 수 없는 정보의 홍수 속에서 각종 기기를 능숙하게 다루며 의사소통 능력 중심의 영어 수업에 큰 관심을 갖고 있는데 상대적으로 교사는 학습자들의 기대에 부응하지 못하는 전통적인 수업 방법으로 서로 간의 괴리감만 커지게 하는 악순환을 경험하고 있다. 본 연구는 위와 같은 현실적인 문제를 해결하고 학습자를 수업에 끌어들이고 교사와 학습자뿐만 아니라 학습자 간의 상호작용이 활발한 영어 수업을 도모하기 위하여 진행되었다. 전통적인 학습 방식을 탈피하고 멀티미디어를 학습의 도구로 활용하고자 블렌디드 러닝 학습 방법에 주목하였다. 하지만 단순히 컴퓨터 멀티미디어를 활용하는 차원이 아니라 프로젝트 제시형 수업과 협동수업의 장점을 실제 교육현장에 적용해 봄으로써 초등학교 고학년 학생들의 학업 성취도의 향상을 유도하고 학습 태도와 인성적 측면에서 긍정적인 영향을 끼치는지 연구해 보고자 하였다. 연구의 쟁점으로는 크게 세 가지를 제시하였다. 첫째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트를 활용한 협동수업이 초등학교 고학년 수업에서 학습자들의 영어 능력 성취에 어떠한 영향을 끼치는가? 둘째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 협동수업을 활용한 소집단 협동수업이 초등 영어 학습자들의 교우관계와 자신감, 영어교과에 대한 흥미 등 정의적인 영역에는 효과적인가? 셋째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 중심의 협동수업이 초등 영어 학습에서 갖는 장점은 무엇이 있는가? 이러한 연구를 위하여 시흥시 E초등학교 5학년을 연구 대상으로 하였고 말하기·듣기·읽기·쓰기에 해당하는 1·2학기 수행평가 결과와 사전·사후 설문지 조사, 동료 평가 결과, 개별인터뷰, 교사의 관찰평가지 결과를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같이 도출되었다. 첫째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 중심의 협동수업은 초등 영어 학습자의 학업 성취도에 매우 효과적이라는 결과가 나타났다. 특히 말하기와 읽기 분야에서 상당한 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있었다. 둘째, 블렌디드 러인을 접목시킨 프로젝트 협동수업은 초등 영어 학습자들의 사회성 발달, 즉 교우관계에 긍정적인 영향을 주며, 개인적인 자아 실현 및 성취감을 토대로한 영어 학습에의 자신감 발달에도 효과적인 결론을 도출할 수 있었다. 아울러 영어 학습 부진아의 경우 영어 학습에 대한 흥미를 향상시킬 수 있다는 결과가 나타났다. 셋째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 중심의 협동수업은 특히 초등 영어 학습에서 다양한 장점을 갖는 것으로 나타났다. 초등 학습자들의 호기심을 자극시키며 다양한 멀티미디어 기기 활용 능력을 향상시킴과 동시에 영어 학습에 있어서 상호작용을 활발히 하여 스스로 학습 동기를 갖게 하고 수업 분위기를 좋게 하는 등 긍정적인 결과를 나타내었다. 이와 같이 온라인과 오프라인을 결합한 블렌디드 접목형 협동수업을 초등학교 고학년 영어 수업에 적극적으로 활용한다면 교사와 학습자가 모두 만족할 수 있는 수업을 될 수 있을 것이다. 그러나 연구 결과의 분석을 통해 볼 때, 각종 설문지와 인터뷰 및 관찰 평가 결과와 같이 쓰기 분야 능력 향상에 미흡한 점을 발견할 수 있었고 학습자와 교사 간의 상호작용 또한 더욱 필요한 부분이다. 이러한 단점들을 보강하기 위해 앞으로 교사 개인의 부단한 연구와 노력이 뒷받침 되어야 하겠다. 우선 철저한 계획을 바탕으로 하여 학습자들과의 소통이 활발한 수업을 이끌 수 있다면 질적으로 누구나 만족할 만한 수업이 될 것이다.
요즈음 학생들은 디지털 세대라 불릴 만큼 컴퓨터, 인터넷, 스마트 폰 등 각종 기기에 익숙한 삶을 살아가고 있으며 각종 정보의 홍수 속에서 인터넷을 통해 정보를 얻고 카톡과 스마트 폰 등을 이용하여 의사소통을 활발히 하고 있다. 이러한 배경 속에서 학교 교육은 학생들의 현실과 동떨어진 수업 방식으로 인해 학습자들의 외면을 받고 소위 교실 붕괴와 같은 문제를 해결하지 못하는 양상을 띠고 있다. 특히 초등학교 학생들은 기성세대와는 비교할 수 없는 정보의 홍수 속에서 각종 기기를 능숙하게 다루며 의사소통 능력 중심의 영어 수업에 큰 관심을 갖고 있는데 상대적으로 교사는 학습자들의 기대에 부응하지 못하는 전통적인 수업 방법으로 서로 간의 괴리감만 커지게 하는 악순환을 경험하고 있다. 본 연구는 위와 같은 현실적인 문제를 해결하고 학습자를 수업에 끌어들이고 교사와 학습자뿐만 아니라 학습자 간의 상호작용이 활발한 영어 수업을 도모하기 위하여 진행되었다. 전통적인 학습 방식을 탈피하고 멀티미디어를 학습의 도구로 활용하고자 블렌디드 러닝 학습 방법에 주목하였다. 하지만 단순히 컴퓨터 멀티미디어를 활용하는 차원이 아니라 프로젝트 제시형 수업과 협동수업의 장점을 실제 교육현장에 적용해 봄으로써 초등학교 고학년 학생들의 학업 성취도의 향상을 유도하고 학습 태도와 인성적 측면에서 긍정적인 영향을 끼치는지 연구해 보고자 하였다. 연구의 쟁점으로는 크게 세 가지를 제시하였다. 첫째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트를 활용한 협동수업이 초등학교 고학년 수업에서 학습자들의 영어 능력 성취에 어떠한 영향을 끼치는가? 둘째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 협동수업을 활용한 소집단 협동수업이 초등 영어 학습자들의 교우관계와 자신감, 영어교과에 대한 흥미 등 정의적인 영역에는 효과적인가? 셋째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 중심의 협동수업이 초등 영어 학습에서 갖는 장점은 무엇이 있는가? 이러한 연구를 위하여 시흥시 E초등학교 5학년을 연구 대상으로 하였고 말하기·듣기·읽기·쓰기에 해당하는 1·2학기 수행평가 결과와 사전·사후 설문지 조사, 동료 평가 결과, 개별인터뷰, 교사의 관찰평가지 결과를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같이 도출되었다. 첫째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 중심의 협동수업은 초등 영어 학습자의 학업 성취도에 매우 효과적이라는 결과가 나타났다. 특히 말하기와 읽기 분야에서 상당한 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있었다. 둘째, 블렌디드 러인을 접목시킨 프로젝트 협동수업은 초등 영어 학습자들의 사회성 발달, 즉 교우관계에 긍정적인 영향을 주며, 개인적인 자아 실현 및 성취감을 토대로한 영어 학습에의 자신감 발달에도 효과적인 결론을 도출할 수 있었다. 아울러 영어 학습 부진아의 경우 영어 학습에 대한 흥미를 향상시킬 수 있다는 결과가 나타났다. 셋째, 블렌디드 러닝을 접목시킨 프로젝트 중심의 협동수업은 특히 초등 영어 학습에서 다양한 장점을 갖는 것으로 나타났다. 초등 학습자들의 호기심을 자극시키며 다양한 멀티미디어 기기 활용 능력을 향상시킴과 동시에 영어 학습에 있어서 상호작용을 활발히 하여 스스로 학습 동기를 갖게 하고 수업 분위기를 좋게 하는 등 긍정적인 결과를 나타내었다. 이와 같이 온라인과 오프라인을 결합한 블렌디드 접목형 협동수업을 초등학교 고학년 영어 수업에 적극적으로 활용한다면 교사와 학습자가 모두 만족할 수 있는 수업을 될 수 있을 것이다. 그러나 연구 결과의 분석을 통해 볼 때, 각종 설문지와 인터뷰 및 관찰 평가 결과와 같이 쓰기 분야 능력 향상에 미흡한 점을 발견할 수 있었고 학습자와 교사 간의 상호작용 또한 더욱 필요한 부분이다. 이러한 단점들을 보강하기 위해 앞으로 교사 개인의 부단한 연구와 노력이 뒷받침 되어야 하겠다. 우선 철저한 계획을 바탕으로 하여 학습자들과의 소통이 활발한 수업을 이끌 수 있다면 질적으로 누구나 만족할 만한 수업이 될 것이다.
Most of the Korean students are not interested in studying and they refuse to acknowledge the need for teacher's authority in a mass media. The traditional teacher-centered class seems ineffective in the information oriented society any more. In the atmosphere of the change from teacher-leading clas...
Most of the Korean students are not interested in studying and they refuse to acknowledge the need for teacher's authority in a mass media. The traditional teacher-centered class seems ineffective in the information oriented society any more. In the atmosphere of the change from teacher-leading class to a student-centered class, the environment of English class has not changed so far. What should be the best way to attract the student's interests and attention? As I considered those kinds of question, I could come up with two ideas. I thought how I could the broaden materials that the internet offer in effective way to combine it into the English class. Secondly, I took a consideration about grafting 'Blended learning' instruction onto the collaborative class. The aims of this study were, therefore: 1) to investigate the effectiveness of collaborative group class by combining online/offline English language learning;2)based on the findings, to suggest some solutions and strategies for applying it effectively in FLT/L Communication and interaction is essential elements to improve the relationship of the group members and the cognitive factors of each student. It connects with the development of cognitive and affective domains. Collaborative group activities motivate learners to concentrate and lead them to interact in a natural way. Group activities enable learners get attention to acquire communication skills and generate positive ambience.(Richards & Rodgers, 2003) To accomplish the goal, an experiment was conducted on the fifth graders of elementary school, comparing two different semesters-experimental second semester that a collaborative group class by combining bended learning was applied and controlled the other method that traditional type's of instruction like teacher-centered method was used. The students in experimental group are divided into from 4 to 5 small groups of four or five members. They are allocated several tasks such as making a short video clip, game, presentation material with ppt program following the theme of the textbook. When they complete their project, small groups are very beneficial for helping each other. They can have more opportunities to participate the tasks among themselves. Blended learning also have advantages. It can provide a wealth of learning environments to enrich classroom activities. Even though there were some arguable reasons whether Web-based instruction can be effective to the development of students's language skills and their language proficiency. However the result imply that easy access of the online community contributes to the students interests and improvement of their attention. Another results suggest that collaborative group activities lead learners to participate actively and they can be confident of speaking skill. And the third, it has positive influence with regard to having a good relationship between learners.
Most of the Korean students are not interested in studying and they refuse to acknowledge the need for teacher's authority in a mass media. The traditional teacher-centered class seems ineffective in the information oriented society any more. In the atmosphere of the change from teacher-leading class to a student-centered class, the environment of English class has not changed so far. What should be the best way to attract the student's interests and attention? As I considered those kinds of question, I could come up with two ideas. I thought how I could the broaden materials that the internet offer in effective way to combine it into the English class. Secondly, I took a consideration about grafting 'Blended learning' instruction onto the collaborative class. The aims of this study were, therefore: 1) to investigate the effectiveness of collaborative group class by combining online/offline English language learning;2)based on the findings, to suggest some solutions and strategies for applying it effectively in FLT/L Communication and interaction is essential elements to improve the relationship of the group members and the cognitive factors of each student. It connects with the development of cognitive and affective domains. Collaborative group activities motivate learners to concentrate and lead them to interact in a natural way. Group activities enable learners get attention to acquire communication skills and generate positive ambience.(Richards & Rodgers, 2003) To accomplish the goal, an experiment was conducted on the fifth graders of elementary school, comparing two different semesters-experimental second semester that a collaborative group class by combining bended learning was applied and controlled the other method that traditional type's of instruction like teacher-centered method was used. The students in experimental group are divided into from 4 to 5 small groups of four or five members. They are allocated several tasks such as making a short video clip, game, presentation material with ppt program following the theme of the textbook. When they complete their project, small groups are very beneficial for helping each other. They can have more opportunities to participate the tasks among themselves. Blended learning also have advantages. It can provide a wealth of learning environments to enrich classroom activities. Even though there were some arguable reasons whether Web-based instruction can be effective to the development of students's language skills and their language proficiency. However the result imply that easy access of the online community contributes to the students interests and improvement of their attention. Another results suggest that collaborative group activities lead learners to participate actively and they can be confident of speaking skill. And the third, it has positive influence with regard to having a good relationship between learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.