본 연구는 한류공연산업의 글로벌 활성화와 지속성 및 경쟁력을 높여 외래 관광객의 증대를 견인할 수 있도록 한류공연의 체험요소 강화를 통한 발전적 시사점을 제시하고자 하였다. 기존의 선행연구를 바탕으로 4가지 체험요소를 독립변수로 조작적 정의하여 한류공연에 대한 체험요소와 인지적 태도, 감정적 태도, 재방문의도, 추천의도와의 구조적인 영향관계를 도출하는데 연구의 목적이 있었다. 외래 관광객의 다수를 차지하는 중국관광객들을 대상으로 엔터테인먼트체험, 현실도피체험, 미적체험, 교육적 체험요소 4가지 요소로 측정하였다. 첫째, 한류공연 관람시, 현실도피 체험요소는 인지적 태도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감정적인 태도에도 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이는 한류공연 관람객들이 현실도피 체험요소를 높게 인식할수록 공연관람에 대한 일탈적인 즐거운 감정적 태도가 증가하는 것을 의미한다. 또한 한류공연에 대한 감정적 태도의 긍정적 효과 제고를 위해서는 한류공연의 현실도피 체험요소의 측면에서 공연장의 ...
본 연구는 한류공연산업의 글로벌 활성화와 지속성 및 경쟁력을 높여 외래 관광객의 증대를 견인할 수 있도록 한류공연의 체험요소 강화를 통한 발전적 시사점을 제시하고자 하였다. 기존의 선행연구를 바탕으로 4가지 체험요소를 독립변수로 조작적 정의하여 한류공연에 대한 체험요소와 인지적 태도, 감정적 태도, 재방문의도, 추천의도와의 구조적인 영향관계를 도출하는데 연구의 목적이 있었다. 외래 관광객의 다수를 차지하는 중국관광객들을 대상으로 엔터테인먼트체험, 현실도피체험, 미적체험, 교육적 체험요소 4가지 요소로 측정하였다. 첫째, 한류공연 관람시, 현실도피 체험요소는 인지적 태도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감정적인 태도에도 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이는 한류공연 관람객들이 현실도피 체험요소를 높게 인식할수록 공연관람에 대한 일탈적인 즐거운 감정적 태도가 증가하는 것을 의미한다. 또한 한류공연에 대한 감정적 태도의 긍정적 효과 제고를 위해서는 한류공연의 현실도피 체험요소의 측면에서 공연장의 기반시설, 편리성, 관람비의 적절성, 작품성, 홍보, 광고 등의 투자와 지원이 요구된다. 둘째, 한류공연의 미적체험 요소는 인지적 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 감정적 태도에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 한류공연의 미적 체험요소에 대한 인지나 평가에 대한 태도가 높을수록 인지적 태도가 증가하는 것을 의미한다. 훌륭한 공연장 시설이나 아름다운 주변 환경이 심미적·물리적으로 관람객에게 긍정적으로 작용한다. 미적요소측면에서 감정적 태도에 긍정적인 영향을 주기 위해서는 전반적인 감동과 더불어 공연에 대한 즐거움과 호감도를 높여야 할 것으로 보인다. 셋째, 교육적 체험은 감정적 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 반면, 인지적 태도에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결과적으로 글로벌 한류공연 관광객의 재방문을 위해서는 감정적 태도가 매우 중요한데, 한국의 대표적 관광지 홍보 및 역사 등 교육적 측면에서의 체험형 상품개발과 마케팅이 필요하다. 넷째, 본 연구의 최종 결과변수의 행동의도에 있어서 한류에 대한 인지적 태도는 추천의도에, 감정적 태도는 재방문의도에 유의미하고 긍정적인 효과를 나타났다. 즉, 인지적 태도는 추천의도에 영향을 미치므로 구전, 홍보, 평가 등을 하게 되고, 감정적 태도는 공연에 감동을 받은 체험자로서 다른 사람의 추천 없이도 자발적으로 재방문을 하게 된다. 따라서 한류공연 관람을 위해 1회성 방문이 아니고 공연이외 의 다양한 한국문화와 상품을 개발하는 것이 중요하다. 4가지 체험요소를 조화롭게 결합시킨다면 체험의 효과가 중국관광객의 한류태도에 긍정적인 영향을 미쳐 재방문 증대를 견인 할 수 있을 것이다. 다섯째, 선호하는 공연장 형태에 대해서는 대규모 복합형 공연장 시설을 선호하는 것으로 나타났다. 향후, 복합형 공연장이 설립되면, 국내에서 더 많은 공연이 개최 될 수 있도록 정부 및 관련 기업에서는 다각적인 전략이 필요하다. 결론적으로 지속가능한 한류공연의 기반을 강화하고 한류관광객의 재방문을 유도하기 위해서는 공연의 즐거움, 기쁨, 호감, 흥미 등의 감정적 태도의 요인을 증가시키고, 완성도 높은 공연상품, 홍보, 복합형 아레나공연장 개설, 외래 관광객 유치와 관련된 제도개선 등 인지적 태도의 요인을 증가시켜야 하는 점을 시사하고 있다. 추가적으로 향후 연구에서는 체험요소를 체험동기로 연구해볼 필요가 있으며, 한국과 중국 각각의 공연장에서 경험한 체험요소에 따른 한류태도에 관한 차이점을 비교하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 한류공연산업의 글로벌 활성화와 지속성 및 경쟁력을 높여 외래 관광객의 증대를 견인할 수 있도록 한류공연의 체험요소 강화를 통한 발전적 시사점을 제시하고자 하였다. 기존의 선행연구를 바탕으로 4가지 체험요소를 독립변수로 조작적 정의하여 한류공연에 대한 체험요소와 인지적 태도, 감정적 태도, 재방문의도, 추천의도와의 구조적인 영향관계를 도출하는데 연구의 목적이 있었다. 외래 관광객의 다수를 차지하는 중국관광객들을 대상으로 엔터테인먼트체험, 현실도피체험, 미적체험, 교육적 체험요소 4가지 요소로 측정하였다. 첫째, 한류공연 관람시, 현실도피 체험요소는 인지적 태도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감정적인 태도에도 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이는 한류공연 관람객들이 현실도피 체험요소를 높게 인식할수록 공연관람에 대한 일탈적인 즐거운 감정적 태도가 증가하는 것을 의미한다. 또한 한류공연에 대한 감정적 태도의 긍정적 효과 제고를 위해서는 한류공연의 현실도피 체험요소의 측면에서 공연장의 기반시설, 편리성, 관람비의 적절성, 작품성, 홍보, 광고 등의 투자와 지원이 요구된다. 둘째, 한류공연의 미적체험 요소는 인지적 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 감정적 태도에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 한류공연의 미적 체험요소에 대한 인지나 평가에 대한 태도가 높을수록 인지적 태도가 증가하는 것을 의미한다. 훌륭한 공연장 시설이나 아름다운 주변 환경이 심미적·물리적으로 관람객에게 긍정적으로 작용한다. 미적요소측면에서 감정적 태도에 긍정적인 영향을 주기 위해서는 전반적인 감동과 더불어 공연에 대한 즐거움과 호감도를 높여야 할 것으로 보인다. 셋째, 교육적 체험은 감정적 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 반면, 인지적 태도에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결과적으로 글로벌 한류공연 관광객의 재방문을 위해서는 감정적 태도가 매우 중요한데, 한국의 대표적 관광지 홍보 및 역사 등 교육적 측면에서의 체험형 상품개발과 마케팅이 필요하다. 넷째, 본 연구의 최종 결과변수의 행동의도에 있어서 한류에 대한 인지적 태도는 추천의도에, 감정적 태도는 재방문의도에 유의미하고 긍정적인 효과를 나타났다. 즉, 인지적 태도는 추천의도에 영향을 미치므로 구전, 홍보, 평가 등을 하게 되고, 감정적 태도는 공연에 감동을 받은 체험자로서 다른 사람의 추천 없이도 자발적으로 재방문을 하게 된다. 따라서 한류공연 관람을 위해 1회성 방문이 아니고 공연이외 의 다양한 한국문화와 상품을 개발하는 것이 중요하다. 4가지 체험요소를 조화롭게 결합시킨다면 체험의 효과가 중국관광객의 한류태도에 긍정적인 영향을 미쳐 재방문 증대를 견인 할 수 있을 것이다. 다섯째, 선호하는 공연장 형태에 대해서는 대규모 복합형 공연장 시설을 선호하는 것으로 나타났다. 향후, 복합형 공연장이 설립되면, 국내에서 더 많은 공연이 개최 될 수 있도록 정부 및 관련 기업에서는 다각적인 전략이 필요하다. 결론적으로 지속가능한 한류공연의 기반을 강화하고 한류관광객의 재방문을 유도하기 위해서는 공연의 즐거움, 기쁨, 호감, 흥미 등의 감정적 태도의 요인을 증가시키고, 완성도 높은 공연상품, 홍보, 복합형 아레나공연장 개설, 외래 관광객 유치와 관련된 제도개선 등 인지적 태도의 요인을 증가시켜야 하는 점을 시사하고 있다. 추가적으로 향후 연구에서는 체험요소를 체험동기로 연구해볼 필요가 있으며, 한국과 중국 각각의 공연장에서 경험한 체험요소에 따른 한류태도에 관한 차이점을 비교하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
This study aims to suggest a developmental implication of strengthening‘experience-elements’ of K-entertainment performance in order to attract foreign tourists by globally vitalizing Korean Wave or “Hallyu” performance industry and increasing its stability and competitiveness. Basing on precedi...
This study aims to suggest a developmental implication of strengthening‘experience-elements’ of K-entertainment performance in order to attract foreign tourists by globally vitalizing Korean Wave or “Hallyu” performance industry and increasing its stability and competitiveness. Basing on preceding studies, the main purpose of the study is to clarify structural influencing-relationships among experience-elements with each of the following 4 Experience elements: cognitive attitude, affective attitude, intention to revisit, and intention to recommend. The study is measured with 4 types of experiences: entertainment, escapism, esthetic, and educational; this study is performed upon the Chinese visitors, the whom take up the majority of the foreign visitors who come to Korea. First, the escapism experience appeared to have an significant influence on the cognitive attitude of the subject, while also having a positive effect on the affective attitude. This shows that the more the subject is conscious of the escapism experience, the more significant the affective attitude appears to be. Also, in order for the affective attitude to be more positive in the aspect of the escapism experience element, it demands more investment and support in the infrastructure of the venue, convenience, rational entrance fee, artistic value, and marketing. Second, the esthetic experience element appears to have a significant effect on the cognitive attitude. Whereas, it does not appear to have an effect on the affective attitude. This signifies that the more the subject is aware of and put value into the esthetic element of the performance, the more the cognitive attitude increases. The venue of higher quality and visually pleasing environment effect the audience in a more positive way. In order to have a positive influence on the affective attitude in the esthetic element aspect, the venue must have high enjoyment and attractiveness value with overall positive impression. Third, the educational experience appears to have a significant influence on the affective attitude while not having any significant influence on the cognitive attitude. Since the afective atitude is important for the international audience of K-entertainment performance to revisit Korea, the development of tourist product and marketing is necessary for Korea’s various landmarks and history. Fourth, this study shows that the cognitive attitude affects the intention to recommend, while the affective attitude positively affects the intention to revisit. Since the cognitive attitude influences the intention to recommend, it leads to recommendation through word of mouth, marketing, and evaluation. On the other hand, the affective attitude leads the people who had a god impression of K-entertainment performance to revisit without anyone’s recommendation. Therefore, it is important to develop products related to Korean culture aside from K-entertainment performance in order to attract foreigners to visit continuously. If the 4 experience elements are effectively combined, its positive effect would lead to the increase of the Chinese visitors’ wilingness to revisit. Fifth, the subjects appear to prefer larger-scale venue complex. In the future, in order for more performance to be held in Korea, the government and the related organizations need multi-faceted strategy for the larger-scale venue complex. In conclusion, in order to strengthen sustainable K-entertainment performance and attract more foreigners to revisit, the affective attitude aspect such as enjoyment, attractiveness, and excitement of the performance needs be increased. The cognitive attitude aspect such as high-quality performance, marketing, venue complex, supportive system related to foreigners should also be increased. Aditionaly, aside from the experience elements, future studies should focus on the experience motive, and compare the difference of the attitude toward the Korean wave based on experience elements whether the subject experienced the K-performance in Korea or China.
This study aims to suggest a developmental implication of strengthening‘experience-elements’ of K-entertainment performance in order to attract foreign tourists by globally vitalizing Korean Wave or “Hallyu” performance industry and increasing its stability and competitiveness. Basing on preceding studies, the main purpose of the study is to clarify structural influencing-relationships among experience-elements with each of the following 4 Experience elements: cognitive attitude, affective attitude, intention to revisit, and intention to recommend. The study is measured with 4 types of experiences: entertainment, escapism, esthetic, and educational; this study is performed upon the Chinese visitors, the whom take up the majority of the foreign visitors who come to Korea. First, the escapism experience appeared to have an significant influence on the cognitive attitude of the subject, while also having a positive effect on the affective attitude. This shows that the more the subject is conscious of the escapism experience, the more significant the affective attitude appears to be. Also, in order for the affective attitude to be more positive in the aspect of the escapism experience element, it demands more investment and support in the infrastructure of the venue, convenience, rational entrance fee, artistic value, and marketing. Second, the esthetic experience element appears to have a significant effect on the cognitive attitude. Whereas, it does not appear to have an effect on the affective attitude. This signifies that the more the subject is aware of and put value into the esthetic element of the performance, the more the cognitive attitude increases. The venue of higher quality and visually pleasing environment effect the audience in a more positive way. In order to have a positive influence on the affective attitude in the esthetic element aspect, the venue must have high enjoyment and attractiveness value with overall positive impression. Third, the educational experience appears to have a significant influence on the affective attitude while not having any significant influence on the cognitive attitude. Since the afective atitude is important for the international audience of K-entertainment performance to revisit Korea, the development of tourist product and marketing is necessary for Korea’s various landmarks and history. Fourth, this study shows that the cognitive attitude affects the intention to recommend, while the affective attitude positively affects the intention to revisit. Since the cognitive attitude influences the intention to recommend, it leads to recommendation through word of mouth, marketing, and evaluation. On the other hand, the affective attitude leads the people who had a god impression of K-entertainment performance to revisit without anyone’s recommendation. Therefore, it is important to develop products related to Korean culture aside from K-entertainment performance in order to attract foreigners to visit continuously. If the 4 experience elements are effectively combined, its positive effect would lead to the increase of the Chinese visitors’ wilingness to revisit. Fifth, the subjects appear to prefer larger-scale venue complex. In the future, in order for more performance to be held in Korea, the government and the related organizations need multi-faceted strategy for the larger-scale venue complex. In conclusion, in order to strengthen sustainable K-entertainment performance and attract more foreigners to revisit, the affective attitude aspect such as enjoyment, attractiveness, and excitement of the performance needs be increased. The cognitive attitude aspect such as high-quality performance, marketing, venue complex, supportive system related to foreigners should also be increased. Aditionaly, aside from the experience elements, future studies should focus on the experience motive, and compare the difference of the attitude toward the Korean wave based on experience elements whether the subject experienced the K-performance in Korea or China.
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