경도 지적장애 학생은 제한된 인지 능력과 손상된 정보처리체계로 인해 비효율적인 어휘인출 및 읽기성취를 보인다. 본 연구는 경도 지적장애 학생들의 읽기성취와 관련이 있는 어휘인출특성을 알아보고자 한다. 연구를 위해 ○○대학교에 재학 중인 경도 지적장애 학생 17명, 생활연령이 같은 일반 성인 20명, 언어연령이 같은 비장애 아동 18명을 대상으로 세 가지 어휘인출검사(빠른 이름대기검사, 대면 이름대기검사, 생성 이름대기검사)와 두 가지 읽기성취검...
경도 지적장애 학생은 제한된 인지 능력과 손상된 정보처리체계로 인해 비효율적인 어휘인출 및 읽기성취를 보인다. 본 연구는 경도 지적장애 학생들의 읽기성취와 관련이 있는 어휘인출특성을 알아보고자 한다. 연구를 위해 ○○대학교에 재학 중인 경도 지적장애 학생 17명, 생활연령이 같은 일반 성인 20명, 언어연령이 같은 비장애 아동 18명을 대상으로 세 가지 어휘인출검사(빠른 이름대기검사, 대면 이름대기검사, 생성 이름대기검사)와 두 가지 읽기성취검사(읽기 유창성검사, 읽기 이해검사)를 실시하였다. 이를 통해 세 집단의 어휘 인출과 읽기 성취 검사 결과를 비교하고 더 나아가 경도 지적장애 학생의 읽기 성취 검사와 어휘 인출 검사 중 어느 하위 검사가 서로 상관이 있는지를 분석하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 경도 지적장애 집단의 어휘인출 점수는 생활연령 일치 집단과 통계적으로 유의미하였고(p<.001), 언어연령 일치 집단과 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 경도 지적장애 집단의 읽기성취 점수는 생활연령 일치 집단과 통계적으로 유의미하였고(p<.001), 언어연령 일치 집단과 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 경도 지적장애 집단의 어휘 인출 검사(빠른 이름대기 검사, 생성이름대기 검사, 대면 이름대기 검사)와 읽기 성취 검사(읽기 유창성 검사, 읽기 이해 검사) 간에 하위유형별 상관을 살펴보았고 그 결과는 다음과 같다. 대면 이름대기[REVT(E)]와 읽기 유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났고(r=.551, p<.05), 대면 이름대기[REVT(E)]와 읽기이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.456, p<.05). 다음으로 빠른 이름대기[RAN]-자음과 읽기 유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났고(r=.531, p<.05), 빠른 이름대기[RAN]-사물과 읽기 유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.485, p<.05). 생성 이름대기[GN]-동물과 읽기유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났고(r=.453, p<.05), 생성이름대기[GN]-동물과 읽기이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.469, p<.05). 또한, 생성 이름대기[GN]-가게와 읽기유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났으며(r=.495, p<.05), 생성이름대기[GN]-가게와 읽기이해도 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=458, p<.05). 그리고 생성 이름대기[GN]-/ㄱ/와 읽기 이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났으며(r=.563, p<.05), 생성 이름대기[GN]-/ㅅ/와 읽기 이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.542, p<.05).
결론적으로 경도 지적장애 집단은 두 집단에 비해 낮은 어휘인출 및 읽기 성취점수를 보였으며, 각각의 읽기 성취에 따라 어휘인출 특성이 각기 다름을 알 수 있다. 경도 지적장애 집단의 읽기 성취와 관련된 어휘인출 특성 연구를 통해 그들의 특성을 파악할 수 있고, 더 나아가 인지 능력을 고려하고 읽기성취에 필요한 어휘 인출의 통합적 중재의 중요성을 시사한다.
경도 지적장애 학생은 제한된 인지 능력과 손상된 정보처리체계로 인해 비효율적인 어휘인출 및 읽기성취를 보인다. 본 연구는 경도 지적장애 학생들의 읽기성취와 관련이 있는 어휘인출특성을 알아보고자 한다. 연구를 위해 ○○대학교에 재학 중인 경도 지적장애 학생 17명, 생활연령이 같은 일반 성인 20명, 언어연령이 같은 비장애 아동 18명을 대상으로 세 가지 어휘인출검사(빠른 이름대기검사, 대면 이름대기검사, 생성 이름대기검사)와 두 가지 읽기성취검사(읽기 유창성검사, 읽기 이해검사)를 실시하였다. 이를 통해 세 집단의 어휘 인출과 읽기 성취 검사 결과를 비교하고 더 나아가 경도 지적장애 학생의 읽기 성취 검사와 어휘 인출 검사 중 어느 하위 검사가 서로 상관이 있는지를 분석하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 경도 지적장애 집단의 어휘인출 점수는 생활연령 일치 집단과 통계적으로 유의미하였고(p<.001), 언어연령 일치 집단과 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 경도 지적장애 집단의 읽기성취 점수는 생활연령 일치 집단과 통계적으로 유의미하였고(p<.001), 언어연령 일치 집단과 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 경도 지적장애 집단의 어휘 인출 검사(빠른 이름대기 검사, 생성이름대기 검사, 대면 이름대기 검사)와 읽기 성취 검사(읽기 유창성 검사, 읽기 이해 검사) 간에 하위유형별 상관을 살펴보았고 그 결과는 다음과 같다. 대면 이름대기[REVT(E)]와 읽기 유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났고(r=.551, p<.05), 대면 이름대기[REVT(E)]와 읽기이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.456, p<.05). 다음으로 빠른 이름대기[RAN]-자음과 읽기 유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났고(r=.531, p<.05), 빠른 이름대기[RAN]-사물과 읽기 유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.485, p<.05). 생성 이름대기[GN]-동물과 읽기유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났고(r=.453, p<.05), 생성이름대기[GN]-동물과 읽기이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.469, p<.05). 또한, 생성 이름대기[GN]-가게와 읽기유창성은 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났으며(r=.495, p<.05), 생성이름대기[GN]-가게와 읽기이해도 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=458, p<.05). 그리고 생성 이름대기[GN]-/ㄱ/와 읽기 이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났으며(r=.563, p<.05), 생성 이름대기[GN]-/ㅅ/와 읽기 이해는 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다(r=.542, p<.05).
결론적으로 경도 지적장애 집단은 두 집단에 비해 낮은 어휘인출 및 읽기 성취점수를 보였으며, 각각의 읽기 성취에 따라 어휘인출 특성이 각기 다름을 알 수 있다. 경도 지적장애 집단의 읽기 성취와 관련된 어휘인출 특성 연구를 통해 그들의 특성을 파악할 수 있고, 더 나아가 인지 능력을 고려하고 읽기성취에 필요한 어휘 인출의 통합적 중재의 중요성을 시사한다.
People with intellectual disabilities have difficulties in word retrieval and reading achivement due to limited cognitive abilities and damage of information processing system. Present study is to know word retrieval characteristics related to reading achievement. In order to discover the characteri...
People with intellectual disabilities have difficulties in word retrieval and reading achivement due to limited cognitive abilities and damage of information processing system. Present study is to know word retrieval characteristics related to reading achievement. In order to discover the characteristics of word retrieval characteristics related to reading achievement, 17 mild intellectual disability student of ○○ University and 20 general people in the chronological age matched group, 18 general people in the language age matched group participated in this study.
First, word retrieval score of the mild intellectual disability group showed statistically significant difference in the chronological age matched group however, they were no significant differences in language age matched group.
Second, There were significant differences in reading achievement score between mild intellectual disability group and the chronological age matched group. However, There were no significant difference in language age matched group.
Third, examined the correlation between word retrieval task(rapid automatized tast) and reading achievement task(reading fluency task, reading comprehension task) of mild intellectual disability group. RAN-consonant and reading fluency showed a significant correlation(r=.531, p<.05), RAN-objects and reading fluency showed a significant correlation(r=.485, p<.05). CN[REVT(E)] and reading fluency showed a significant correlation(r=.551, p<.05), CN and reading comprehension showed a significant correlation(r=.456, p<.05). And, GN-animals and reading fluency showed a significant correlation(r=.453, p<.05), GN-animals and reading comprehension showed a significant correlation(r=.469, p<.05). Also, GN-market and reading fluency showed a significant correlation(r=.495, p<.05), GN-market and reading comprehension showed a significant correlation(r=458, p<.05). And, GN-/K/ and reading comprehension showed a significant correlation(r=.563, p<.05), GN-/S/ and reading comprehension showed a significant correlation(r=.542, p<.05). As a result, people with mild intellectual disability group showed lower scores in word retrieval and reading achievement than the other two groups, word retrieval characteristics for reading fluency and reading comprehension of respective reading achievement showed each other different.
Mild intellectual disability group through word retrieval characteristics related to reading achievement was able to identify their characteristics. As discussed in these results suggest that the importance of considering the cognitive abilities and integrated interventions of word retrieval needed for reading achievement.
People with intellectual disabilities have difficulties in word retrieval and reading achivement due to limited cognitive abilities and damage of information processing system. Present study is to know word retrieval characteristics related to reading achievement. In order to discover the characteristics of word retrieval characteristics related to reading achievement, 17 mild intellectual disability student of ○○ University and 20 general people in the chronological age matched group, 18 general people in the language age matched group participated in this study.
First, word retrieval score of the mild intellectual disability group showed statistically significant difference in the chronological age matched group however, they were no significant differences in language age matched group.
Second, There were significant differences in reading achievement score between mild intellectual disability group and the chronological age matched group. However, There were no significant difference in language age matched group.
Third, examined the correlation between word retrieval task(rapid automatized tast) and reading achievement task(reading fluency task, reading comprehension task) of mild intellectual disability group. RAN-consonant and reading fluency showed a significant correlation(r=.531, p<.05), RAN-objects and reading fluency showed a significant correlation(r=.485, p<.05). CN[REVT(E)] and reading fluency showed a significant correlation(r=.551, p<.05), CN and reading comprehension showed a significant correlation(r=.456, p<.05). And, GN-animals and reading fluency showed a significant correlation(r=.453, p<.05), GN-animals and reading comprehension showed a significant correlation(r=.469, p<.05). Also, GN-market and reading fluency showed a significant correlation(r=.495, p<.05), GN-market and reading comprehension showed a significant correlation(r=458, p<.05). And, GN-/K/ and reading comprehension showed a significant correlation(r=.563, p<.05), GN-/S/ and reading comprehension showed a significant correlation(r=.542, p<.05). As a result, people with mild intellectual disability group showed lower scores in word retrieval and reading achievement than the other two groups, word retrieval characteristics for reading fluency and reading comprehension of respective reading achievement showed each other different.
Mild intellectual disability group through word retrieval characteristics related to reading achievement was able to identify their characteristics. As discussed in these results suggest that the importance of considering the cognitive abilities and integrated interventions of word retrieval needed for reading achievement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.