[학위논문]기능적 조음장애 아동과 일반 아동의 음운표상 내적 인식능력 비교 A Comparison of Phonological Representation Internal Awareness Ability Between Speech Sound Disorders and Typically Developing Children원문보기
음운인식능력은 기능적 조음장애 아동의 현 시점의 말소리 결함과 관련이 있을 뿐 아니라, 추후 읽기 결함을 예측하기 위한 주요 요인으로 평가되고 있으며, 이에 따라 음운인식을 바탕으로 한 평가 방법 및 훈련방법들이 보편화 되어 있다. 그러나 기존의 음운인식과제는 대부분 특정 언어구조를 평가자가 구두로 제시한 후, 그것에 대한 음운적 구조를 화자가 구어로 대답하는 형식으로 이루어져왔다. 이러한 과제는 외부에서 소리를 들려주고 이를 조작하는 활동 위...
음운인식능력은 기능적 조음장애 아동의 현 시점의 말소리 결함과 관련이 있을 뿐 아니라, 추후 읽기 결함을 예측하기 위한 주요 요인으로 평가되고 있으며, 이에 따라 음운인식을 바탕으로 한 평가 방법 및 훈련방법들이 보편화 되어 있다. 그러나 기존의 음운인식과제는 대부분 특정 언어구조를 평가자가 구두로 제시한 후, 그것에 대한 음운적 구조를 화자가 구어로 대답하는 형식으로 이루어져왔다. 이러한 과제는 외부에서 소리를 들려주고 이를 조작하는 활동 위주로 이루어지기 때문에 화자 내부의 음운표상을 반영하는 것이라 할 수 없다. 뿐만 아니라 대답을 구어로 하는 것은 부정확한 운동프로그램과 운동 수준의 영향을 쉽게 받기 때문에 기능적 조음장애 아동들에게는 과도한 부담을 주는 과제일 수 있으며, 이는 음운인식 능력의 정확한 평가를 저해하는 요인일 수 있다. 음운인식능력은 구어입력 및 출력과는 별개의 처리능력이므로 독립적인 절차에 의해 평가되는 것이 바람직하다.
본 연구의 목적은 구어입력과 출력이 요구되는 기존의 음운인식과제의 한계점을 극복하고, 화자의 장기기억 속에 저장되어 있는 음운표상에 접근하여 이에 대한 말소리 구조를 조작하는 능력을 평가할 수 있는 새로운 음운인식과제를 고안하는 것이다. 이를 위해 친숙한 단어의 그림을 통해 화자 내부의 음운표상능력을 반영하고, 구어산출을 통제한 상태로 대상을 지시하여 음운인식과제를 수행하도록 하는 전산화된 음운표상 내적인식과제를 개발하여 5, 6, 7세의 기능적 조음장애 아동과 일반 아동 각각 15명을 대상으로 과제의 수행력을 비교하였다. 또한 음운표상 판단과제를 통해 측정한 음운표상의 질과 구어 산출을 요구하는 음운인식과제와의 상관관계를 비교하여, 말 처리 과정에서 음운표상과 음운인식의 상호작용에 대해 알아보고자 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음운표상 내적 인식과제의 수행에서 기능적 조음장애 아동은 일반 아동에 비해 음운표상 내적 인식과제의 정반응 점수가 유의하게 낮게 나타났다. 둘째, 정반응률을 고려한 반응시간인 IES수치에서도 더 느린 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 기능적 조음장애 아동의 말소리 및 음운인식 능력의 결함이 단순히 음운의 구어적 산출 결함 때문만이 아니라, 기저의 음운표상의 활성화 및 조작의 어려움에 기인할 가능성을 시사한다. 셋째, 음운표상 내적인식과제와 음운표상 판단과제, 구어산출 음운인식과제의 상관을 살펴본 결과 세 과제 모두에서 강한 양적 상관관계를 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 음운인식이 독립적인 과제가 아니라 음운표상을 저장하고 반영하는 절차를 포함하고 있으며, 음운인식능력을 평가하는데 있어서 음운표상을 고려해야 할 필요가 있다는 것을 의미한다.
추후 보다 다양한 장애군을 대상으로 연구를 확장해간다면, 음운표상 내적인식과제를 통하여 음운표상, 음운인식 및 음운처리능력에 대한 더욱 의미있는 정보를 얻을 수 있을 것으로 기대한다.
음운인식능력은 기능적 조음장애 아동의 현 시점의 말소리 결함과 관련이 있을 뿐 아니라, 추후 읽기 결함을 예측하기 위한 주요 요인으로 평가되고 있으며, 이에 따라 음운인식을 바탕으로 한 평가 방법 및 훈련방법들이 보편화 되어 있다. 그러나 기존의 음운인식과제는 대부분 특정 언어구조를 평가자가 구두로 제시한 후, 그것에 대한 음운적 구조를 화자가 구어로 대답하는 형식으로 이루어져왔다. 이러한 과제는 외부에서 소리를 들려주고 이를 조작하는 활동 위주로 이루어지기 때문에 화자 내부의 음운표상을 반영하는 것이라 할 수 없다. 뿐만 아니라 대답을 구어로 하는 것은 부정확한 운동프로그램과 운동 수준의 영향을 쉽게 받기 때문에 기능적 조음장애 아동들에게는 과도한 부담을 주는 과제일 수 있으며, 이는 음운인식 능력의 정확한 평가를 저해하는 요인일 수 있다. 음운인식능력은 구어입력 및 출력과는 별개의 처리능력이므로 독립적인 절차에 의해 평가되는 것이 바람직하다.
본 연구의 목적은 구어입력과 출력이 요구되는 기존의 음운인식과제의 한계점을 극복하고, 화자의 장기기억 속에 저장되어 있는 음운표상에 접근하여 이에 대한 말소리 구조를 조작하는 능력을 평가할 수 있는 새로운 음운인식과제를 고안하는 것이다. 이를 위해 친숙한 단어의 그림을 통해 화자 내부의 음운표상능력을 반영하고, 구어산출을 통제한 상태로 대상을 지시하여 음운인식과제를 수행하도록 하는 전산화된 음운표상 내적인식과제를 개발하여 5, 6, 7세의 기능적 조음장애 아동과 일반 아동 각각 15명을 대상으로 과제의 수행력을 비교하였다. 또한 음운표상 판단과제를 통해 측정한 음운표상의 질과 구어 산출을 요구하는 음운인식과제와의 상관관계를 비교하여, 말 처리 과정에서 음운표상과 음운인식의 상호작용에 대해 알아보고자 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음운표상 내적 인식과제의 수행에서 기능적 조음장애 아동은 일반 아동에 비해 음운표상 내적 인식과제의 정반응 점수가 유의하게 낮게 나타났다. 둘째, 정반응률을 고려한 반응시간인 IES수치에서도 더 느린 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 기능적 조음장애 아동의 말소리 및 음운인식 능력의 결함이 단순히 음운의 구어적 산출 결함 때문만이 아니라, 기저의 음운표상의 활성화 및 조작의 어려움에 기인할 가능성을 시사한다. 셋째, 음운표상 내적인식과제와 음운표상 판단과제, 구어산출 음운인식과제의 상관을 살펴본 결과 세 과제 모두에서 강한 양적 상관관계를 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 음운인식이 독립적인 과제가 아니라 음운표상을 저장하고 반영하는 절차를 포함하고 있으며, 음운인식능력을 평가하는데 있어서 음운표상을 고려해야 할 필요가 있다는 것을 의미한다.
추후 보다 다양한 장애군을 대상으로 연구를 확장해간다면, 음운표상 내적인식과제를 통하여 음운표상, 음운인식 및 음운처리능력에 대한 더욱 의미있는 정보를 얻을 수 있을 것으로 기대한다.
Phonological awareness is not only related to the speech defect at the moment but also to speech sound disorder children, who has been evaluated as a major factor for predicting the subsequent reading defect, Accordingly, assessment methods and training methods are based on the phonological awarenes...
Phonological awareness is not only related to the speech defect at the moment but also to speech sound disorder children, who has been evaluated as a major factor for predicting the subsequent reading defect, Accordingly, assessment methods and training methods are based on the phonological awareness is common. However, most of the existing phonological awareness tasks after a specific language structures presented verbally by the evaluator, phonological structure has been made into a format that the speaker answers verbally. These tasks can not be said to reflect the internal phonological representation of the speaker Because this activity is mainly done by listening to the sound from the external and manipulate them. As well as, It may be a task that an excessive burden for the speech sound disorders because children receive easily the influence of an incorrect movement program and motoric level causes answer verbally to the spoken language, which may be a factor that inhibits the accurate assessment of phonological awareness. phonological awareness ability is preferably evaluated by an independent process because spoken input and output are distinct processing capabilities.
The purpose of this study is to investigate that overcome the limitations on current phonological awareness for spoken input and output at the same time. Also to investigate a new phonological awareness task which evaluates the ability of operate speech frame to access speaker’s phonological representation stored in long-term memories. To do this, we developed computerized internal awareness task of phonological representation which reflects the internal phonological representations through a picture of a familiar word and indicating the destination controlled by spoken output to perform phonological awareness task. For this, we compared performance of between speech sound disorder children and typically developing children. In addition, by comparing the correlation among internal awareness task of phonological representation, phonological awareness tasks which requires spoken language and phonological representation quality as measured by the phonological representations judgement task. This was to investigate the interaction between phonological awareness and phonological representations at speech language processing.
The results of this study are as follows. First, the speech sound disorder children perform on internal awareness task of phonological representation showed a significantly lower achievement than typically developing children. Second, there were significant lower performance on reaction time was considered as a positive response rate IES value also showed slow. These results only because of defects in the speech sound disorder children verbal speech and simply calculate the phonological defects in children's phonological awareness as well, suggesting the possibility of difficulties due to the activation and operation of the underlying phonological representations. Third, the result of examining the correlation among internal awareness task of phonological representation, phonological awareness task, and phonological representations judgment task confirmed the strong correlation in all three tasks. This result contains the procedures for storing the phonological awareness reflect the phonological represented not as an independent object, support the hypothesis of the present study that takes into account the phonological representation according to consideration of the phonological awareness ability.
further studies expand on variety of disorders group, phonological representations via phonological representations internal recognition task, we expect to get more meaningful information about phonological awareness and phonological processing abilities.
Phonological awareness is not only related to the speech defect at the moment but also to speech sound disorder children, who has been evaluated as a major factor for predicting the subsequent reading defect, Accordingly, assessment methods and training methods are based on the phonological awareness is common. However, most of the existing phonological awareness tasks after a specific language structures presented verbally by the evaluator, phonological structure has been made into a format that the speaker answers verbally. These tasks can not be said to reflect the internal phonological representation of the speaker Because this activity is mainly done by listening to the sound from the external and manipulate them. As well as, It may be a task that an excessive burden for the speech sound disorders because children receive easily the influence of an incorrect movement program and motoric level causes answer verbally to the spoken language, which may be a factor that inhibits the accurate assessment of phonological awareness. phonological awareness ability is preferably evaluated by an independent process because spoken input and output are distinct processing capabilities.
The purpose of this study is to investigate that overcome the limitations on current phonological awareness for spoken input and output at the same time. Also to investigate a new phonological awareness task which evaluates the ability of operate speech frame to access speaker’s phonological representation stored in long-term memories. To do this, we developed computerized internal awareness task of phonological representation which reflects the internal phonological representations through a picture of a familiar word and indicating the destination controlled by spoken output to perform phonological awareness task. For this, we compared performance of between speech sound disorder children and typically developing children. In addition, by comparing the correlation among internal awareness task of phonological representation, phonological awareness tasks which requires spoken language and phonological representation quality as measured by the phonological representations judgement task. This was to investigate the interaction between phonological awareness and phonological representations at speech language processing.
The results of this study are as follows. First, the speech sound disorder children perform on internal awareness task of phonological representation showed a significantly lower achievement than typically developing children. Second, there were significant lower performance on reaction time was considered as a positive response rate IES value also showed slow. These results only because of defects in the speech sound disorder children verbal speech and simply calculate the phonological defects in children's phonological awareness as well, suggesting the possibility of difficulties due to the activation and operation of the underlying phonological representations. Third, the result of examining the correlation among internal awareness task of phonological representation, phonological awareness task, and phonological representations judgment task confirmed the strong correlation in all three tasks. This result contains the procedures for storing the phonological awareness reflect the phonological represented not as an independent object, support the hypothesis of the present study that takes into account the phonological representation according to consideration of the phonological awareness ability.
further studies expand on variety of disorders group, phonological representations via phonological representations internal recognition task, we expect to get more meaningful information about phonological awareness and phonological processing abilities.
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