[학위논문]읽기향상 프로그램이 학령기 언어장애 아동의 읽기 유창성과 정확도에 미치는 효과 The Effect of A Program For Reading Improvement On The Reading Fluency And Accuracy of School Aged Children With A Language Disorder원문보기
본 연구는 학령기 언어장애 아동을 대상으로 음운규칙을 활용한 읽기향상 중재 프로그램을 실시하였을 때, 아동의 읽기 유창성과 정확도에 어떠한 효과가 있는 지를 알아보기 위한 것이었다. 연구 대상은 초등학교에 재학중인 3학년, 4학년 읽기장애 아동 각 1명씩 총 2명으로 사전, 사후, 유지기간 검사를 통해 비교 분석하였다. 구체적 연구 결과는 다음과 같다.
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본 연구는 학령기 언어장애 아동을 대상으로 음운규칙을 활용한 읽기향상 중재 프로그램을 실시하였을 때, 아동의 읽기 유창성과 정확도에 어떠한 효과가 있는 지를 알아보기 위한 것이었다. 연구 대상은 초등학교에 재학중인 3학년, 4학년 읽기장애 아동 각 1명씩 총 2명으로 사전, 사후, 유지기간 검사를 통해 비교 분석하였다. 구체적 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 아동의 읽기유창성은 치료프로그램 실시 직후에는 감소되었으나 유지에서는 증가되는 경향이 나타났다. 아동의 읽기유창성은 사전검사 단계에서는 1분당 읽은 음절 수가 약 136음절이었으나, 중재 후에는 122.5음절로 더 천천히 읽은 것으로 나타났으며, 유지 단계에서 아동은 152.5음절을 읽어 사전검사 및 사후검사보다 유창성이 향상된 것으로 나타났다.
둘째, 아동의 읽기정확도는 중재 전 39.81%에서 중재 후에는 약 91.98%로 나타나 중재 전․후 52.10%의 향상이 나타났다. 유지검사에서는 93.08%로 사전검사와 비교하였을 때 53.81% 향상된 것을 보여주었다.
이러한 연구 결과들을 모두 종합하여 볼 때, 본 연구에 활용한 음운규칙을 이용한 읽기 향상 프로그램은 학령기 읽기장애아동을 대상으로 한 읽기 유창성 및 읽기 정확도 개선에 효과적이며, 특히 구개음화 오류 개선에 많은 영향을 미치는 것으로 결론 내릴 수 있을 것이다.
본 연구는 학령기 언어장애 아동을 대상으로 음운규칙을 활용한 읽기향상 중재 프로그램을 실시하였을 때, 아동의 읽기 유창성과 정확도에 어떠한 효과가 있는 지를 알아보기 위한 것이었다. 연구 대상은 초등학교에 재학중인 3학년, 4학년 읽기장애 아동 각 1명씩 총 2명으로 사전, 사후, 유지기간 검사를 통해 비교 분석하였다. 구체적 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 아동의 읽기유창성은 치료프로그램 실시 직후에는 감소되었으나 유지에서는 증가되는 경향이 나타났다. 아동의 읽기유창성은 사전검사 단계에서는 1분당 읽은 음절 수가 약 136음절이었으나, 중재 후에는 122.5음절로 더 천천히 읽은 것으로 나타났으며, 유지 단계에서 아동은 152.5음절을 읽어 사전검사 및 사후검사보다 유창성이 향상된 것으로 나타났다.
둘째, 아동의 읽기정확도는 중재 전 39.81%에서 중재 후에는 약 91.98%로 나타나 중재 전․후 52.10%의 향상이 나타났다. 유지검사에서는 93.08%로 사전검사와 비교하였을 때 53.81% 향상된 것을 보여주었다.
이러한 연구 결과들을 모두 종합하여 볼 때, 본 연구에 활용한 음운규칙을 이용한 읽기 향상 프로그램은 학령기 읽기장애아동을 대상으로 한 읽기 유창성 및 읽기 정확도 개선에 효과적이며, 특히 구개음화 오류 개선에 많은 영향을 미치는 것으로 결론 내릴 수 있을 것이다.
The purpose of this research is to show that, when we experiment with school-aged children with a language disorder by exerting an arbitration program for reading improvement which employs phoneme regulations, what effects can be found regarding the fluency and accuracy of their reading ability. Thi...
The purpose of this research is to show that, when we experiment with school-aged children with a language disorder by exerting an arbitration program for reading improvement which employs phoneme regulations, what effects can be found regarding the fluency and accuracy of their reading ability. This research chose as subjects two elementary students with a language disorder - one is a third grader and the other a fourth grader - and compared and analyzed them during pre-experiment, post-experiment, and maintenance periods.
First, it is shown that the reading fluency decreased right after the experiment but increased during the maintenance period. The reading fluency of the children was about 136 syllables a minute during the pre-experiment period; after the arbitration, they read more slowly about 122.5 syllables; and in the maintenance period they read 152.5 syllables, which shows the reading fluency of the subjects in this period improved, compared to the first two periods.
Second, the accuracy in reading changed from 39.81% before arbitration to 91.98% after arbitration, showing improvement by 52.10%. The test during the maintenance period noted 93.08% in accuracy, which shows 53.81% improvement compared to the pre-experiment period.
Considering all the results mentioned above, the arbitration program employing phoneme regulations that was tested in this research can be said to be effective in the improvement of the reading fluency and accuracy for the school aged children with a speech defect, and especially have a great effect on the improvement of palatal sounds.
The purpose of this research is to show that, when we experiment with school-aged children with a language disorder by exerting an arbitration program for reading improvement which employs phoneme regulations, what effects can be found regarding the fluency and accuracy of their reading ability. This research chose as subjects two elementary students with a language disorder - one is a third grader and the other a fourth grader - and compared and analyzed them during pre-experiment, post-experiment, and maintenance periods.
First, it is shown that the reading fluency decreased right after the experiment but increased during the maintenance period. The reading fluency of the children was about 136 syllables a minute during the pre-experiment period; after the arbitration, they read more slowly about 122.5 syllables; and in the maintenance period they read 152.5 syllables, which shows the reading fluency of the subjects in this period improved, compared to the first two periods.
Second, the accuracy in reading changed from 39.81% before arbitration to 91.98% after arbitration, showing improvement by 52.10%. The test during the maintenance period noted 93.08% in accuracy, which shows 53.81% improvement compared to the pre-experiment period.
Considering all the results mentioned above, the arbitration program employing phoneme regulations that was tested in this research can be said to be effective in the improvement of the reading fluency and accuracy for the school aged children with a speech defect, and especially have a great effect on the improvement of palatal sounds.
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