요 약
만성 조현병 환자의 궁극적인 목표가 지역사회 내에서의 적응이란 측면에서 보면 가장 일차적인 환경이자 지지체계인 가족은 매우 중요하다. 또한 치료 및 재활에 있어 비교적 장기간이 걸리는 질환의 특성상 가족의 이해와 협조가 매우 필수적인 부분에서 가족의 역할 및 가족교육이 중요하다는 것을 알 수 있다.
그러나, 현재 진행되고 있는 가족교육은 가족의 참여와 협조 부족, 전문가들의 노력과 전문인력 부족들의 환경적 요인들과 방법상의 경험 부족으로 인해 운영체계가 산발적이고 즉흥적이다. 이러한 결과로 전문가들은 가족을 치료체계에 효과적으로 끌어들이지 못하고 있다. 가족들 또한 자신들의 욕구가 배제되어 있어 그 효과성에 의문을 제기하고 전문가들과 가족정신교육 방법에 대해 불만스러워 하고 있는 실정이다(김철권, 1996)
정신장애인의 가족에 대한 최근 관점은 가족을 치료 대상에서 정신장애인의 치료와 재활에 전문가와 협력관계에 있는 중요 파트너이자 활용 가능한 자원으로 본다. 이는 장애인 개인의 능력과 잠재력도 중요시하지만, 환경이 장애인에게 미치는 영향과 파급 효과를 인정하고 환경을 역량강화의 중요 요소로 간주함으로써 장애인의 이웃을 자원으로 활용하고자 한다는 점에서 역량강화적 실천(Sales, 2007, p. 161)과도 통한다.
이러한 시대적 변천에 따라 우리나라 가족교육 프로그램의 선행연구들을 내용적으로나 방법적으로나 사회적 장애모델과 역량강화적 실천의 관점에서 비판적으로 고찰해볼 필요가 있고 프로그램의 내용을 보완 수정하고, 프로그램 내용 변화에 따라 이전에 탐색해보지 않은 효과 영역에서 그 효과를 검증해볼 필요가 있다.
정신장애인 가족교육 프로그램 참여자는 조현병 진단을 받고 입원하였다가 퇴원 후 정신과 외래 치료를 받고 있는 정신장애인을 둔 경기도 ...
요 약
만성 조현병 환자의 궁극적인 목표가 지역사회 내에서의 적응이란 측면에서 보면 가장 일차적인 환경이자 지지체계인 가족은 매우 중요하다. 또한 치료 및 재활에 있어 비교적 장기간이 걸리는 질환의 특성상 가족의 이해와 협조가 매우 필수적인 부분에서 가족의 역할 및 가족교육이 중요하다는 것을 알 수 있다.
그러나, 현재 진행되고 있는 가족교육은 가족의 참여와 협조 부족, 전문가들의 노력과 전문인력 부족들의 환경적 요인들과 방법상의 경험 부족으로 인해 운영체계가 산발적이고 즉흥적이다. 이러한 결과로 전문가들은 가족을 치료체계에 효과적으로 끌어들이지 못하고 있다. 가족들 또한 자신들의 욕구가 배제되어 있어 그 효과성에 의문을 제기하고 전문가들과 가족정신교육 방법에 대해 불만스러워 하고 있는 실정이다(김철권, 1996)
정신장애인의 가족에 대한 최근 관점은 가족을 치료 대상에서 정신장애인의 치료와 재활에 전문가와 협력관계에 있는 중요 파트너이자 활용 가능한 자원으로 본다. 이는 장애인 개인의 능력과 잠재력도 중요시하지만, 환경이 장애인에게 미치는 영향과 파급 효과를 인정하고 환경을 역량강화의 중요 요소로 간주함으로써 장애인의 이웃을 자원으로 활용하고자 한다는 점에서 역량강화적 실천(Sales, 2007, p. 161)과도 통한다.
이러한 시대적 변천에 따라 우리나라 가족교육 프로그램의 선행연구들을 내용적으로나 방법적으로나 사회적 장애모델과 역량강화적 실천의 관점에서 비판적으로 고찰해볼 필요가 있고 프로그램의 내용을 보완 수정하고, 프로그램 내용 변화에 따라 이전에 탐색해보지 않은 효과 영역에서 그 효과를 검증해볼 필요가 있다.
정신장애인 가족교육 프로그램 참여자는 조현병 진단을 받고 입원하였다가 퇴원 후 정신과 외래 치료를 받고 있는 정신장애인을 둔 경기도 수원시 혹은 근교에 거주하는 가족들이었다.
참여자 모집은 종합병원 정신건강의학과, 정신건강의학과 병·의원, 인근의 사회복귀시설과 정신건강증진센터 등 총 26개 기관에 근무하는 종사자들에게 공문과 네트워크 간담회를 통해 연구의 목적과 참여자 선정기준을 설명한 다음 협조를 얻어 이루어졌다. 그 결과, 총 50명이 모집되었고 이들은 가족교육을 받는 실험집단과 가족교육을 받지 않는 비교집단으로 구분하였다.
정신장애인 가족교육 프로그램에 대한 주관적 느낌과 경험을 알아보기 위해 실험집단 중 교육 중에 참여도가 높고 사후검사에서 긍정적인 변화 점수를 보인 5명의 가족에게 질적 심층면담을 실시하였다. 그 결과를 종합해 보면 다음과 같다.
첫째, 교육이 필요하다는 것에 대해서는 동의하고 있으나, 교육의 질이 담보되지 않을 경우, 교육의 효과가 떨어지므로 교육은 불필요하다 라는 결과를 얻게 되었다.
교육에 참여를 한 집단이나 교육에 참여 하지 않은 집단이나 대부분의 응답자가 교육에 대한 필요성을 느끼고 있었다.
둘째, 이전 교육경험에 대한 만족도는 대체적으로 부정적인 면을 보였다. 그러나 가족이 원하는 것은 자녀의 사회적응을 통해 사회에서 함께 살아가는 것을 원한다. 그것이 해결이 되면 가족 내의 갈등이 없어진다고 생각하였다. 즉, 사회에 적응을 할 수 있도록 가족들이 무엇을 어떻게 도와야 하는가에 대해 초점을 맞추고 있다는 것을 말 한다. 가족들은 임파워먼트 보다는 정신장애인 스스로 자립할 수 있는 방법을 가족들이 찾아줄 수 있는 교육을 원하고 있는 것이다.
부득이 교육의 필요성을 이야기 한다면 정신장애인의 자립을 위한 방법을 모색하는 부분에서의 교육이 많이 필요한 것으로 파악된다.
지속적인 교육을 통해 가족의 역량이 성장하고 긍정적으로 변하였으나 궁극적으로 더욱 중요한 것은 향후 삶과 비전을 생각하는 것으로 변화하고 있다.
따라서 , 가족교육 프로그램의 내용이 원인을 설명하고 가족의 인식개선 및 임파워먼트를 목적으로 하는 것이 아니라 정신장애인의 재활 및 회복 중심의 교육내용으로 바뀌어야한다.
결론적으로 가족교육 프로그램의 내용을 정신장애인 당사자 또는 가족의 개별 사례관리 계획, 회복에 대한 과정 및 성공한 사례 등의 다양한 공유 및 교육이 필요하다.
요 약
만성 조현병 환자의 궁극적인 목표가 지역사회 내에서의 적응이란 측면에서 보면 가장 일차적인 환경이자 지지체계인 가족은 매우 중요하다. 또한 치료 및 재활에 있어 비교적 장기간이 걸리는 질환의 특성상 가족의 이해와 협조가 매우 필수적인 부분에서 가족의 역할 및 가족교육이 중요하다는 것을 알 수 있다.
그러나, 현재 진행되고 있는 가족교육은 가족의 참여와 협조 부족, 전문가들의 노력과 전문인력 부족들의 환경적 요인들과 방법상의 경험 부족으로 인해 운영체계가 산발적이고 즉흥적이다. 이러한 결과로 전문가들은 가족을 치료체계에 효과적으로 끌어들이지 못하고 있다. 가족들 또한 자신들의 욕구가 배제되어 있어 그 효과성에 의문을 제기하고 전문가들과 가족정신교육 방법에 대해 불만스러워 하고 있는 실정이다(김철권, 1996)
정신장애인의 가족에 대한 최근 관점은 가족을 치료 대상에서 정신장애인의 치료와 재활에 전문가와 협력관계에 있는 중요 파트너이자 활용 가능한 자원으로 본다. 이는 장애인 개인의 능력과 잠재력도 중요시하지만, 환경이 장애인에게 미치는 영향과 파급 효과를 인정하고 환경을 역량강화의 중요 요소로 간주함으로써 장애인의 이웃을 자원으로 활용하고자 한다는 점에서 역량강화적 실천(Sales, 2007, p. 161)과도 통한다.
이러한 시대적 변천에 따라 우리나라 가족교육 프로그램의 선행연구들을 내용적으로나 방법적으로나 사회적 장애모델과 역량강화적 실천의 관점에서 비판적으로 고찰해볼 필요가 있고 프로그램의 내용을 보완 수정하고, 프로그램 내용 변화에 따라 이전에 탐색해보지 않은 효과 영역에서 그 효과를 검증해볼 필요가 있다.
정신장애인 가족교육 프로그램 참여자는 조현병 진단을 받고 입원하였다가 퇴원 후 정신과 외래 치료를 받고 있는 정신장애인을 둔 경기도 수원시 혹은 근교에 거주하는 가족들이었다.
참여자 모집은 종합병원 정신건강의학과, 정신건강의학과 병·의원, 인근의 사회복귀시설과 정신건강증진센터 등 총 26개 기관에 근무하는 종사자들에게 공문과 네트워크 간담회를 통해 연구의 목적과 참여자 선정기준을 설명한 다음 협조를 얻어 이루어졌다. 그 결과, 총 50명이 모집되었고 이들은 가족교육을 받는 실험집단과 가족교육을 받지 않는 비교집단으로 구분하였다.
정신장애인 가족교육 프로그램에 대한 주관적 느낌과 경험을 알아보기 위해 실험집단 중 교육 중에 참여도가 높고 사후검사에서 긍정적인 변화 점수를 보인 5명의 가족에게 질적 심층면담을 실시하였다. 그 결과를 종합해 보면 다음과 같다.
첫째, 교육이 필요하다는 것에 대해서는 동의하고 있으나, 교육의 질이 담보되지 않을 경우, 교육의 효과가 떨어지므로 교육은 불필요하다 라는 결과를 얻게 되었다.
교육에 참여를 한 집단이나 교육에 참여 하지 않은 집단이나 대부분의 응답자가 교육에 대한 필요성을 느끼고 있었다.
둘째, 이전 교육경험에 대한 만족도는 대체적으로 부정적인 면을 보였다. 그러나 가족이 원하는 것은 자녀의 사회적응을 통해 사회에서 함께 살아가는 것을 원한다. 그것이 해결이 되면 가족 내의 갈등이 없어진다고 생각하였다. 즉, 사회에 적응을 할 수 있도록 가족들이 무엇을 어떻게 도와야 하는가에 대해 초점을 맞추고 있다는 것을 말 한다. 가족들은 임파워먼트 보다는 정신장애인 스스로 자립할 수 있는 방법을 가족들이 찾아줄 수 있는 교육을 원하고 있는 것이다.
부득이 교육의 필요성을 이야기 한다면 정신장애인의 자립을 위한 방법을 모색하는 부분에서의 교육이 많이 필요한 것으로 파악된다.
지속적인 교육을 통해 가족의 역량이 성장하고 긍정적으로 변하였으나 궁극적으로 더욱 중요한 것은 향후 삶과 비전을 생각하는 것으로 변화하고 있다.
따라서 , 가족교육 프로그램의 내용이 원인을 설명하고 가족의 인식개선 및 임파워먼트를 목적으로 하는 것이 아니라 정신장애인의 재활 및 회복 중심의 교육내용으로 바뀌어야한다.
결론적으로 가족교육 프로그램의 내용을 정신장애인 당사자 또는 가족의 개별 사례관리 계획, 회복에 대한 과정 및 성공한 사례 등의 다양한 공유 및 교육이 필요하다.
(Abstract)
Family is 1-dimensional environment and supportive system to Chronic schizophrenia patients. So it is very important element to them because their ultimate goal is adaption in the region. And Disease takes a long period of time for treatment and rehabilitation.
However, Operating syst...
(Abstract)
Family is 1-dimensional environment and supportive system to Chronic schizophrenia patients. So it is very important element to them because their ultimate goal is adaption in the region. And Disease takes a long period of time for treatment and rehabilitation.
However, Operating system of Family education program is being conducted sporadic and extempore. It is due to environmental factors what lack of family member’s participation, endeavor of professionals and shortage of experience on the way.
As a result of this, Professionals can’t attract family efficiently in treatment system and also Family have complaints about the way of family mental education and to professionals. they raise a question about an education. It is caused by exclusion of family desire.
The recent viewpoint about mentally disabled people’s family is considered that their family is important partner and available resources. It is also important that capabilities and potential of disabled people, but also recognize environmental Effects of persons with disabilities and ripple effect, by regarding the environment as an important element of capacity building. It is same in that it utilizes a neighborhood of people with disabilities as a resource with empowerment approach.
There we need to critically review the Family education program in terms of social disability model and empowerment model.
We need to modify the content of the program and verify the effect the something never before navigating effect depending on change the content of program.
Family Link(family with mental disorder education program) is consisted of family who live with mental disorder person who was hospitalized and now an outpatient in Suwon.
We recruit participants through an official document and associated meeting that is joining workers who work in general hospital, mental disorder’s special hospital, community mental rehabilitation center and community mental rehabilitation center.
As a result, we recruited 50 participants and we matched two groups. One is and experimental group who get a family education and another is comparative group who don't get a education.
We conducted qualitative in-depth interviewing for searching a subjective feeling and experience to 5 families who participated well and got a positive score in post test. The results were as follows.
First, Most of all, they agreed the necessity of an education. but if that does not guarantee quality education, it doesn't need.
Most of respondents feel the necessity of an education whether be educated or not.
Second, Satisfaction with previous education experience is generally showed a negative side. The family wants to live with their children through social adjustment. They think If they solve it, there is no conflict in the family. In other words, It means they focus on how to help their children for adjusting. The family wants an training that clients could find a way how to self-reliance by their family members.
Inevitably to talk about the need for education, Education is absolutely necessary for self-reliance of mental disorder person.
The family empowerment has changed through education and treatment of family is also important. But, now They prefer future life and vision.
The content of family education program have to change from explain causes and the purpose that aim at improve awareness of family. But, It should be changed into rehabilitation and Self-supporting-centric education.
In conclusion, It is necessary to share and education about family education content that contain a process of recovery and success stories to mentally disabled person or their family.
(Abstract)
Family is 1-dimensional environment and supportive system to Chronic schizophrenia patients. So it is very important element to them because their ultimate goal is adaption in the region. And Disease takes a long period of time for treatment and rehabilitation.
However, Operating system of Family education program is being conducted sporadic and extempore. It is due to environmental factors what lack of family member’s participation, endeavor of professionals and shortage of experience on the way.
As a result of this, Professionals can’t attract family efficiently in treatment system and also Family have complaints about the way of family mental education and to professionals. they raise a question about an education. It is caused by exclusion of family desire.
The recent viewpoint about mentally disabled people’s family is considered that their family is important partner and available resources. It is also important that capabilities and potential of disabled people, but also recognize environmental Effects of persons with disabilities and ripple effect, by regarding the environment as an important element of capacity building. It is same in that it utilizes a neighborhood of people with disabilities as a resource with empowerment approach.
There we need to critically review the Family education program in terms of social disability model and empowerment model.
We need to modify the content of the program and verify the effect the something never before navigating effect depending on change the content of program.
Family Link(family with mental disorder education program) is consisted of family who live with mental disorder person who was hospitalized and now an outpatient in Suwon.
We recruit participants through an official document and associated meeting that is joining workers who work in general hospital, mental disorder’s special hospital, community mental rehabilitation center and community mental rehabilitation center.
As a result, we recruited 50 participants and we matched two groups. One is and experimental group who get a family education and another is comparative group who don't get a education.
We conducted qualitative in-depth interviewing for searching a subjective feeling and experience to 5 families who participated well and got a positive score in post test. The results were as follows.
First, Most of all, they agreed the necessity of an education. but if that does not guarantee quality education, it doesn't need.
Most of respondents feel the necessity of an education whether be educated or not.
Second, Satisfaction with previous education experience is generally showed a negative side. The family wants to live with their children through social adjustment. They think If they solve it, there is no conflict in the family. In other words, It means they focus on how to help their children for adjusting. The family wants an training that clients could find a way how to self-reliance by their family members.
Inevitably to talk about the need for education, Education is absolutely necessary for self-reliance of mental disorder person.
The family empowerment has changed through education and treatment of family is also important. But, now They prefer future life and vision.
The content of family education program have to change from explain causes and the purpose that aim at improve awareness of family. But, It should be changed into rehabilitation and Self-supporting-centric education.
In conclusion, It is necessary to share and education about family education content that contain a process of recovery and success stories to mentally disabled person or their family.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.