본 연구는 집단미술치료가 보육시설 중학생의 정서지능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D도시에 위치한 D보육원, A보육원에서 생활 중인 중학생을 상담교사의 추천과 정서지능 증진이 필요 하다고 판단되는 20명을 선정하였다. 실험집단에는 D보육원에서 생활하는 중학생 10명, 통제집단은 A보육원에서 생활하는 중학생 10명을 배치하였다. 연구도구는 문용린(1999)이 Mayer와 Salovey(1997)의 정서지능 최근 모형에 입각하여 제작한 청소년용 정서지능 진단검사를 사용하였다. 실험기간은 2014년 3월부터 2014년 9월까지이며, 프로그램은 주 2회, 매회기 90분씩, 총 13회에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에서는 사전-사후검사 통제집단설계를 사용하였으며, 자료처리는 독립표본 ...
본 연구는 집단미술치료가 보육시설 중학생의 정서지능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D도시에 위치한 D보육원, A보육원에서 생활 중인 중학생을 상담교사의 추천과 정서지능 증진이 필요 하다고 판단되는 20명을 선정하였다. 실험집단에는 D보육원에서 생활하는 중학생 10명, 통제집단은 A보육원에서 생활하는 중학생 10명을 배치하였다. 연구도구는 문용린(1999)이 Mayer와 Salovey(1997)의 정서지능 최근 모형에 입각하여 제작한 청소년용 정서지능 진단검사를 사용하였다. 실험기간은 2014년 3월부터 2014년 9월까지이며, 프로그램은 주 2회, 매회기 90분씩, 총 13회에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에서는 사전-사후검사 통제집단설계를 사용하였으며, 자료처리는 독립표본 t검증(Independent-test)을 통해 동질성 검증을 실시하였고 실험의 효과를 확인하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후 정서지능점수를 반복측정분산분석(repeated measure ANOVA)을 활용하여 분석하였다.
본 연구의 결과, 집단미술치료는 보육시설 중학생의 전체 정서지능 및 하위영역 (정서인식 및 표현, 감정이입, 정서의 사고촉진, 정서활용) 증진에 효과적인 것으로 나타났고, 정서조절에는 효과가 없는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 통해 추후연구에서는 보육시설 중학생의 정서지능의 하위영역인 정서조절이 증진될 수 있는 연구가 개발될 필요가 있는 것으로 고려된다.
본 연구는 집단미술치료가 보육시설 중학생의 정서지능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 D도시에 위치한 D보육원, A보육원에서 생활 중인 중학생을 상담교사의 추천과 정서지능 증진이 필요 하다고 판단되는 20명을 선정하였다. 실험집단에는 D보육원에서 생활하는 중학생 10명, 통제집단은 A보육원에서 생활하는 중학생 10명을 배치하였다. 연구도구는 문용린(1999)이 Mayer와 Salovey(1997)의 정서지능 최근 모형에 입각하여 제작한 청소년용 정서지능 진단검사를 사용하였다. 실험기간은 2014년 3월부터 2014년 9월까지이며, 프로그램은 주 2회, 매회기 90분씩, 총 13회에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에서는 사전-사후검사 통제집단설계를 사용하였으며, 자료처리는 독립표본 t검증(Independent-test)을 통해 동질성 검증을 실시하였고 실험의 효과를 확인하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후 정서지능점수를 반복측정분산분석(repeated measure ANOVA)을 활용하여 분석하였다.
본 연구의 결과, 집단미술치료는 보육시설 중학생의 전체 정서지능 및 하위영역 (정서인식 및 표현, 감정이입, 정서의 사고촉진, 정서활용) 증진에 효과적인 것으로 나타났고, 정서조절에는 효과가 없는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 통해 추후연구에서는 보육시설 중학생의 정서지능의 하위영역인 정서조절이 증진될 수 있는 연구가 개발될 필요가 있는 것으로 고려된다.
(Abstract)
This study is to find out the effects of group art therapy on emotional intelligence of middle school students who are living in orphanage. For this purpose 20 middle school students were selected from D orphanage and A orphanage located in D city who were either recommended by teache...
(Abstract)
This study is to find out the effects of group art therapy on emotional intelligence of middle school students who are living in orphanage. For this purpose 20 middle school students were selected from D orphanage and A orphanage located in D city who were either recommended by teacher or need improvement on emotional intelligence. Emotional intelligence test for teenager was performed designed by Yongrin, Moon (1999) based on the recent model of emotional intelligence by Mayer and Salovery (1997). Test period was from March to September 2014 and program was performed twice a week which made total 13 times for 90 minutes each. In this study pre to post statistical group design was utilized and homogeneity test was performed through t-test (independent test) for data processing. The influence of test was analyzed by performing repeated measure ANOVA on pre to post emotional intelligent score of test group and control group.
According to the result, group art therapy has a positive influence on middle school students living in orphanage in terms of improving their overall emotional intelligence and sub-domains (emotional awareness and expression, empathy, thought promotion, emotion utilization) while it has no influence on emotional control.
Based on above result, it is suggested that follow-up research needs to be developed for middle school students living in orphanage to improve their emotional control which is a sub-domain of emotional intelligence.
(Abstract)
This study is to find out the effects of group art therapy on emotional intelligence of middle school students who are living in orphanage. For this purpose 20 middle school students were selected from D orphanage and A orphanage located in D city who were either recommended by teacher or need improvement on emotional intelligence. Emotional intelligence test for teenager was performed designed by Yongrin, Moon (1999) based on the recent model of emotional intelligence by Mayer and Salovery (1997). Test period was from March to September 2014 and program was performed twice a week which made total 13 times for 90 minutes each. In this study pre to post statistical group design was utilized and homogeneity test was performed through t-test (independent test) for data processing. The influence of test was analyzed by performing repeated measure ANOVA on pre to post emotional intelligent score of test group and control group.
According to the result, group art therapy has a positive influence on middle school students living in orphanage in terms of improving their overall emotional intelligence and sub-domains (emotional awareness and expression, empathy, thought promotion, emotion utilization) while it has no influence on emotional control.
Based on above result, it is suggested that follow-up research needs to be developed for middle school students living in orphanage to improve their emotional control which is a sub-domain of emotional intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.