협동활동 중심 집단미술치료가 저소득층 아동의 또래관계기술에 미치는 효과 The Effects of Group Art Therapy with Cooperative Activity Oriented on Peer Relational Skills of Children in Low-Income Families원문보기
본 연구는 협동활동 중심 집단미술치료가 저소득층 아동의 또래관계 기술에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 A시에 위치한 두 곳의 지역아동센터에 다니는 초등학교 4학년 저소득층 아동에서 사회복지사의 추천과 부모 동의를 받은 아동으로 실험집단 아동 6명, 통제집단 아동 6명을 배정하였다.
본 연구는 2014년 7월 21일부터 2014년 10월 13일까지 초기단계(1∼3회기), 중기(협력)단계(4∼9회기), 종결단계(10∼12회기)의 3단계로 구성하여 매 회기 60분씩, 주 1회, 총 12회기로 실시하였다.
본 연구의 연구 도구는 양윤란(2004)이 제작한 자기보고식 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)로 사전, 사후, 추후 검사에 사용하였고, 학교생활화(Kinetic School Drawing: KSD)를 사전, 사후 검사에 사용하여 비교·분석 하였다. 본 연구 프로그램 중의 3회기와 11회기의 비언어적 협동화를 통하여 또래관계기술에 나타난 변화를 살펴보았다.
자료 처리는 ...
본 연구는 협동활동 중심 집단미술치료가 저소득층 아동의 또래관계 기술에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 A시에 위치한 두 곳의 지역아동센터에 다니는 초등학교 4학년 저소득층 아동에서 사회복지사의 추천과 부모 동의를 받은 아동으로 실험집단 아동 6명, 통제집단 아동 6명을 배정하였다.
본 연구는 2014년 7월 21일부터 2014년 10월 13일까지 초기단계(1∼3회기), 중기(협력)단계(4∼9회기), 종결단계(10∼12회기)의 3단계로 구성하여 매 회기 60분씩, 주 1회, 총 12회기로 실시하였다.
본 연구의 연구 도구는 양윤란(2004)이 제작한 자기보고식 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)로 사전, 사후, 추후 검사에 사용하였고, 학교생활화(Kinetic School Drawing: KSD)를 사전, 사후 검사에 사용하여 비교·분석 하였다. 본 연구 프로그램 중의 3회기와 11회기의 비언어적 협동화를 통하여 또래관계기술에 나타난 변화를 살펴보았다.
자료 처리는 SPSS 20.0을 활용하였으며, 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 비모수 검정 중 맨 위트니 U검정(Man-Whitney의 U)을 실시하였다. 또한 윌콕슨 부호순위 검정(Wilcoxon Signed Rank Test)을 활용하여 각 집단에 대해 사전-사후, 사후-추후를 비교·분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 협동활동 중심 집단미술치료는 저소득층 아동의 또래관계기술에 긍정적인 효과를 미친다.
둘째, 협동활동 중심 집단미술치료는 그림(학교생활화, 비언어적 협동화)에 긍정적인 효과를 미친다.
따라서 본 연구는 협동활동 중심 집단미술치료 프로그램이 저소득층 아동의 또래관계기술에 긍정적인 효과를 미친다는 효과성을 입증하였으며, 저소득층 아동의 또래관계기술 향상을 위한 자료로서 의의를 가진다.
본 연구는 협동활동 중심 집단미술치료가 저소득층 아동의 또래관계 기술에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 A시에 위치한 두 곳의 지역아동센터에 다니는 초등학교 4학년 저소득층 아동에서 사회복지사의 추천과 부모 동의를 받은 아동으로 실험집단 아동 6명, 통제집단 아동 6명을 배정하였다.
본 연구는 2014년 7월 21일부터 2014년 10월 13일까지 초기단계(1∼3회기), 중기(협력)단계(4∼9회기), 종결단계(10∼12회기)의 3단계로 구성하여 매 회기 60분씩, 주 1회, 총 12회기로 실시하였다.
본 연구의 연구 도구는 양윤란(2004)이 제작한 자기보고식 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)로 사전, 사후, 추후 검사에 사용하였고, 학교생활화(Kinetic School Drawing: KSD)를 사전, 사후 검사에 사용하여 비교·분석 하였다. 본 연구 프로그램 중의 3회기와 11회기의 비언어적 협동화를 통하여 또래관계기술에 나타난 변화를 살펴보았다.
자료 처리는 SPSS 20.0을 활용하였으며, 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 비모수 검정 중 맨 위트니 U검정(Man-Whitney의 U)을 실시하였다. 또한 윌콕슨 부호순위 검정(Wilcoxon Signed Rank Test)을 활용하여 각 집단에 대해 사전-사후, 사후-추후를 비교·분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 협동활동 중심 집단미술치료는 저소득층 아동의 또래관계기술에 긍정적인 효과를 미친다.
둘째, 협동활동 중심 집단미술치료는 그림(학교생활화, 비언어적 협동화)에 긍정적인 효과를 미친다.
따라서 본 연구는 협동활동 중심 집단미술치료 프로그램이 저소득층 아동의 또래관계기술에 긍정적인 효과를 미친다는 효과성을 입증하였으며, 저소득층 아동의 또래관계기술 향상을 위한 자료로서 의의를 가진다.
(Abstract)
This study desires to examine the effects of group art therapy with cooperation activity oriented on peer relational skills of low income children. Subjects of the study are fourth year elementary school children law income families. Also they are recommended, by a social worker, have...
(Abstract)
This study desires to examine the effects of group art therapy with cooperation activity oriented on peer relational skills of low income children. Subjects of the study are fourth year elementary school children law income families. Also they are recommended, by a social worker, have their parents agreement. They were divided into 6 children of an experimental group, and 6 children of a control group.
The study is composed of an early stage(first to third time), a middle(cooperation) stage(fourth to ninth time), and a termination stage(tenth to twelfth time) from July 21 2014 to October 13 2014, so total 12 times were conducted, once a week, 60 minutes a time.
Research tool of this study is Peer Relational Skills Scale for Children and Adolescents(PRS-AC) made by Yunran Yang(2004), and this tool was used to compare pretest, post test and follow-up. Also andther research tool, Kinetic School Drawing(KSD) was used to compare pre-inspection with post-inspection.
I observed changes that happen peer relational skills through nonverbal cooperation of third time and eleventh time of this study.
Man-Whitney U Test among non-parametric tests was conducted to verify homogeneity of the experimental group and the control group by using SPSS 20.0 . Pre-post test and post test-follow up of each group were compared and analyzed by using Wilcoxon Signed Rank Test.
The results of this study are as follows.
First, group art therapy with cooperation activity oriented has a positive effect on peer relational skills of Children in Low-Income Families.
Second, group art therapy with cooperation activity oriented has a positive effect on drawing(drawing test of school life and nonverbal cooperation).
Therefore, this study has proved that group art therapy program with cooperation activity as a center has a positive effect on peer relational skills of Children in Low-Income Families, and this study is its significance as a reference to improve peer relational skills of Children in Low-Income Families.
(Abstract)
This study desires to examine the effects of group art therapy with cooperation activity oriented on peer relational skills of low income children. Subjects of the study are fourth year elementary school children law income families. Also they are recommended, by a social worker, have their parents agreement. They were divided into 6 children of an experimental group, and 6 children of a control group.
The study is composed of an early stage(first to third time), a middle(cooperation) stage(fourth to ninth time), and a termination stage(tenth to twelfth time) from July 21 2014 to October 13 2014, so total 12 times were conducted, once a week, 60 minutes a time.
Research tool of this study is Peer Relational Skills Scale for Children and Adolescents(PRS-AC) made by Yunran Yang(2004), and this tool was used to compare pretest, post test and follow-up. Also andther research tool, Kinetic School Drawing(KSD) was used to compare pre-inspection with post-inspection.
I observed changes that happen peer relational skills through nonverbal cooperation of third time and eleventh time of this study.
Man-Whitney U Test among non-parametric tests was conducted to verify homogeneity of the experimental group and the control group by using SPSS 20.0 . Pre-post test and post test-follow up of each group were compared and analyzed by using Wilcoxon Signed Rank Test.
The results of this study are as follows.
First, group art therapy with cooperation activity oriented has a positive effect on peer relational skills of Children in Low-Income Families.
Second, group art therapy with cooperation activity oriented has a positive effect on drawing(drawing test of school life and nonverbal cooperation).
Therefore, this study has proved that group art therapy program with cooperation activity as a center has a positive effect on peer relational skills of Children in Low-Income Families, and this study is its significance as a reference to improve peer relational skills of Children in Low-Income Families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.