인터넷이 상용화된 이후 인터넷 쇼핑몰은 전자상거래의 핵심모델로 각광을 받았고 다양한 쇼핑몰이 전 세계적으로 구현되었다. 전자상거래의 증가세 속에 특히 두드러진 성장세를 보이는 인터넷 쇼핑몰에 실제로 소비자가 전자상거래를 통하여 물건을 구매함에 따라 거래량이 급속도로 증가하였다. 이러한 측면에서 볼 때 인터넷쇼핑몰의 성장과 택배산업의 선장은 동일한 선상에 놓여있다고 말할 수 있다. 경기불황기에 여러 유통단계를 거치지 않아 가격경쟁력이 있는 인터넷 전자상거래가 활발해 지면서 택배시장이 급속도로 성장하고 있다. 또한, 백화점, 대형마트...
인터넷이 상용화된 이후 인터넷 쇼핑몰은 전자상거래의 핵심모델로 각광을 받았고 다양한 쇼핑몰이 전 세계적으로 구현되었다. 전자상거래의 증가세 속에 특히 두드러진 성장세를 보이는 인터넷 쇼핑몰에 실제로 소비자가 전자상거래를 통하여 물건을 구매함에 따라 거래량이 급속도로 증가하였다. 이러한 측면에서 볼 때 인터넷쇼핑몰의 성장과 택배산업의 선장은 동일한 선상에 놓여있다고 말할 수 있다. 경기불황기에 여러 유통단계를 거치지 않아 가격경쟁력이 있는 인터넷 전자상거래가 활발해 지면서 택배시장이 급속도로 성장하고 있다. 또한, 백화점, 대형마트 등 대형 유통업체가 온라인 판매 비중을 늘리고 있어 향후 소비자의 택배이용이 더욱 증가할 것으로 전망된다.
택배서비스의 경우 고객은 화물이 원하는 장소에 빠르고 안전하게 배송되는 것과 저렴한 비용이 중요한 목표이다. 배송의 정확성과 안전성이 계속 향상되어 왔지만 앞으로도 빠르고 저렴한 택배서비스를 제공하기 위해서 기업은 시스템을 개선 할 수 있는 다양한 방법을 시도해야 한다. 국내 택배시장은 시장 도입기를 지나 본격적인 성장기에 접어들고 있다. 그런데 정부의 규제완화에 따른 택배업체의 난립으로 저가경쟁이 심화됨으로써 물동량의 지속적 인대에도 불구하고 수익성은 저하되고 택배서비스의 질이 떨어지는 현상을 나타내고 있다.
본 연구에서는 물류운영에 대한 위탁 및 도급 형태로 이루어지는 택배서비스에 국한하여 택배서비스의 만족도 요인을 찾아내고 이용고객에게 미치는 영향을 분석하여 택배서비스 최종고객의 만족을 위한 택배서비스의 접근방법과 발전방향에 대하여 요인들을 분석하고 이를 토대로 앞으로 다가올 시장변화에 대처하여 택배기업의 발전에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
인터넷이 상용화된 이후 인터넷 쇼핑몰은 전자상거래의 핵심모델로 각광을 받았고 다양한 쇼핑몰이 전 세계적으로 구현되었다. 전자상거래의 증가세 속에 특히 두드러진 성장세를 보이는 인터넷 쇼핑몰에 실제로 소비자가 전자상거래를 통하여 물건을 구매함에 따라 거래량이 급속도로 증가하였다. 이러한 측면에서 볼 때 인터넷쇼핑몰의 성장과 택배산업의 선장은 동일한 선상에 놓여있다고 말할 수 있다. 경기불황기에 여러 유통단계를 거치지 않아 가격경쟁력이 있는 인터넷 전자상거래가 활발해 지면서 택배시장이 급속도로 성장하고 있다. 또한, 백화점, 대형마트 등 대형 유통업체가 온라인 판매 비중을 늘리고 있어 향후 소비자의 택배이용이 더욱 증가할 것으로 전망된다.
택배서비스의 경우 고객은 화물이 원하는 장소에 빠르고 안전하게 배송되는 것과 저렴한 비용이 중요한 목표이다. 배송의 정확성과 안전성이 계속 향상되어 왔지만 앞으로도 빠르고 저렴한 택배서비스를 제공하기 위해서 기업은 시스템을 개선 할 수 있는 다양한 방법을 시도해야 한다. 국내 택배시장은 시장 도입기를 지나 본격적인 성장기에 접어들고 있다. 그런데 정부의 규제완화에 따른 택배업체의 난립으로 저가경쟁이 심화됨으로써 물동량의 지속적 인대에도 불구하고 수익성은 저하되고 택배서비스의 질이 떨어지는 현상을 나타내고 있다.
본 연구에서는 물류운영에 대한 위탁 및 도급 형태로 이루어지는 택배서비스에 국한하여 택배서비스의 만족도 요인을 찾아내고 이용고객에게 미치는 영향을 분석하여 택배서비스 최종고객의 만족을 위한 택배서비스의 접근방법과 발전방향에 대하여 요인들을 분석하고 이를 토대로 앞으로 다가올 시장변화에 대처하여 택배기업의 발전에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
After internet was commercialized, internet shopping mall was focused as a core model of electronic commerce and various shopping malls were implemented all over the world. Consumers actually purchase products by electronic commerce in internet shopping malls showing outstanding growth among the gro...
After internet was commercialized, internet shopping mall was focused as a core model of electronic commerce and various shopping malls were implemented all over the world. Consumers actually purchase products by electronic commerce in internet shopping malls showing outstanding growth among the growth of electronic commerce, so the volume of trading was rapidly increased. In this sense, growth of internet shopping mall and growth of parcel industry can be collinear. As internet electronic commerce with price competitiveness became active because it doesn't pass through the several distribution stages during the economic slumps, parcel industry is rapidly grown. In addition, huge distributors such as department store, major supermarket, etc. increase the proportion of online sales, so consumers' parcel using should be increased in the future.
In case of parcel service, important goals of consumers are to deliver goods to desirable place rapidly and safely and use parcel service cheaply. Accuracy and safety of delivery have improved continuously, but enterprises must try various methods to improve the system so as to provide rapid and cheap parcel service. Domestic parcel market enters earnest growth period beyond the market introduction period. But, low-price competition is deepened because of the many parcel enterprises by government's deregulation, so profitability is reduced and the quality of parcel service is reduced in spite of continuous increase of the quantity of goods transported.
The purposes of this research are to find satisfying factors of parcel service by limited to parcel service provided with consignment and subcontract of logistics, analyze effects on consumers, analyze approaching methods and developmental direction for satisfaction of parcel service's final consumers, based on them, deal with market changes which will be approached from now on and provide basic data for development of parcel enterprises.
After internet was commercialized, internet shopping mall was focused as a core model of electronic commerce and various shopping malls were implemented all over the world. Consumers actually purchase products by electronic commerce in internet shopping malls showing outstanding growth among the growth of electronic commerce, so the volume of trading was rapidly increased. In this sense, growth of internet shopping mall and growth of parcel industry can be collinear. As internet electronic commerce with price competitiveness became active because it doesn't pass through the several distribution stages during the economic slumps, parcel industry is rapidly grown. In addition, huge distributors such as department store, major supermarket, etc. increase the proportion of online sales, so consumers' parcel using should be increased in the future.
In case of parcel service, important goals of consumers are to deliver goods to desirable place rapidly and safely and use parcel service cheaply. Accuracy and safety of delivery have improved continuously, but enterprises must try various methods to improve the system so as to provide rapid and cheap parcel service. Domestic parcel market enters earnest growth period beyond the market introduction period. But, low-price competition is deepened because of the many parcel enterprises by government's deregulation, so profitability is reduced and the quality of parcel service is reduced in spite of continuous increase of the quantity of goods transported.
The purposes of this research are to find satisfying factors of parcel service by limited to parcel service provided with consignment and subcontract of logistics, analyze effects on consumers, analyze approaching methods and developmental direction for satisfaction of parcel service's final consumers, based on them, deal with market changes which will be approached from now on and provide basic data for development of parcel enterprises.
주제어
#택배서비스 고객만족도 AHP
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