한국 근대사를 통해 한국 사회에 큰 유익을 주었고 그 결과 한국 사회로부터 존경받던 한국 교회가 최근 한국 사회의 비난을 받고 있다. 필자는 그 원인 중 하나가 한국 교회의 분열에 있다고 생각한다. 필자가 보기에 한국 교회는 거룩성의 상실 때문에 한국 사회로부터 비난을 받고 있으며 또 한편으로는 지나친 완전주의나 엄격주의 때문에 교회 분열을 겪고 있다. 이런 점에서 한국 교회는 내우외환을 겪고 있는 셈이다.
한국 교회의 거룩성은 말씀과 삶의 불일치를 통해 훼손되고 있다. 이는 교회의 정체성을 약화시키고 한국 사회를 향한 교회의 선한 영향력을 감소시킬 뿐 아니라 사회로부터 비난을 받는 이유가 된다. 교회의 불완전성에 대해 세상의 입장과 동일한 입장에서 비난하는 신자들이나 교회들이 있다. 그들은 현실의 가시적 교회가 천상의 비가시적 교회처럼 완전해야 한다는 전제를 세상과 공유하고 있는 셈이다. 그들은 교리의 모든 내용이 완전해야 한다는 교리적 완전주의의 입장에서 교회 분열을 정당화하기도 한다.
그런데 칼빈에 따르면 현실의 가시적 교회는 여전히 그리스도의 사랑 안에서 자라가야 하는 유아로서의 교회이다. 어린이가 격려와 사랑, 전폭적인 신뢰와 지지를 통해 자신의 불완전한 부분을 극복하고 성장할 수 있듯이, 가시적 교회도 허물을 덮어주고 상처를 싸매어주고 긍휼히 여기는 사랑을 통해 성장한다. 사랑과 온유, 자비가 없는 비난과 비판은 가시적 교회를 자라게 하기는커녕 무너뜨릴 뿐이다. 또한 자신이 알고 있는 교리나 지식을 절대적 기준으로 삼아 다른 신자나 교회를 판단하고 비난하며 자신의 교리나 교회만이 절대적으로 옳다고 주장하는 신자들이나 교회들은 교만의 죄를 범하며 그리스도의 하나된 교회를 분열시킨다.
필자는 칼빈의 교회론을 통해 한국 교회가 교회 일치에 있어서 본질적인 교리에 대해서는 양보하지 않으면서도, 비본질적인 교리에 대해서는 사랑과 이해 가운데 서로 대화함으로써 의견 일치를 모색해야 한다고 주장하고자 했다. 교회 일치에 있어서 비본질적인 교리에 관한 의견이 서로 다르다는 이유로 쉽게 분열하거나 서로 비난하는 것은 세상을 향한 복음의 영향력을 축소하기 쉽다. 칼빈의 관점을 따르자면 이러한 ...
한국 근대사를 통해 한국 사회에 큰 유익을 주었고 그 결과 한국 사회로부터 존경받던 한국 교회가 최근 한국 사회의 비난을 받고 있다. 필자는 그 원인 중 하나가 한국 교회의 분열에 있다고 생각한다. 필자가 보기에 한국 교회는 거룩성의 상실 때문에 한국 사회로부터 비난을 받고 있으며 또 한편으로는 지나친 완전주의나 엄격주의 때문에 교회 분열을 겪고 있다. 이런 점에서 한국 교회는 내우외환을 겪고 있는 셈이다.
한국 교회의 거룩성은 말씀과 삶의 불일치를 통해 훼손되고 있다. 이는 교회의 정체성을 약화시키고 한국 사회를 향한 교회의 선한 영향력을 감소시킬 뿐 아니라 사회로부터 비난을 받는 이유가 된다. 교회의 불완전성에 대해 세상의 입장과 동일한 입장에서 비난하는 신자들이나 교회들이 있다. 그들은 현실의 가시적 교회가 천상의 비가시적 교회처럼 완전해야 한다는 전제를 세상과 공유하고 있는 셈이다. 그들은 교리의 모든 내용이 완전해야 한다는 교리적 완전주의의 입장에서 교회 분열을 정당화하기도 한다.
그런데 칼빈에 따르면 현실의 가시적 교회는 여전히 그리스도의 사랑 안에서 자라가야 하는 유아로서의 교회이다. 어린이가 격려와 사랑, 전폭적인 신뢰와 지지를 통해 자신의 불완전한 부분을 극복하고 성장할 수 있듯이, 가시적 교회도 허물을 덮어주고 상처를 싸매어주고 긍휼히 여기는 사랑을 통해 성장한다. 사랑과 온유, 자비가 없는 비난과 비판은 가시적 교회를 자라게 하기는커녕 무너뜨릴 뿐이다. 또한 자신이 알고 있는 교리나 지식을 절대적 기준으로 삼아 다른 신자나 교회를 판단하고 비난하며 자신의 교리나 교회만이 절대적으로 옳다고 주장하는 신자들이나 교회들은 교만의 죄를 범하며 그리스도의 하나된 교회를 분열시킨다.
필자는 칼빈의 교회론을 통해 한국 교회가 교회 일치에 있어서 본질적인 교리에 대해서는 양보하지 않으면서도, 비본질적인 교리에 대해서는 사랑과 이해 가운데 서로 대화함으로써 의견 일치를 모색해야 한다고 주장하고자 했다. 교회 일치에 있어서 비본질적인 교리에 관한 의견이 서로 다르다는 이유로 쉽게 분열하거나 서로 비난하는 것은 세상을 향한 복음의 영향력을 축소하기 쉽다. 칼빈의 관점을 따르자면 이러한 분열과 비난 뒤에는 자신을 영적 어른으로 생각하는 교만이 숨어 있다 할 수 있다.
필자는 종교 개혁 당시 칼빈도 종교 개혁 교회들 내에 여러 가지 교리적 불일치가 있었음에도 불구하고 거짓 교회 로마 가톨릭의 위협에 맞서 교회 일치를 위해 많은 노력을 기울였다는 사실에 주목했다. 칼빈은 로마 가톨릭의 잘못과 부패에 맞서 개혁을 외쳤던 종교 개혁자들이 교회 일치를 깨는 분열주의자라는 비난을 극복해야 했다. 그는 종교 개혁자들의 교회가 분파주의자들의 모임이 아니라 거짓 교회인 로마 가톨릭에 맞서 참된 교회를 회복한 모임이라는 점을 강조한다. 칼빈은 루터파 교회와 개혁파 교회 등으로 분열된 종교 개혁 교회들이 분열주의자라는 로마 가톨릭의 비난을 받을 수밖에 없다고 여겨 종교 개혁 교회들의 일치를 위해 노력했다.
본 논문은 칼빈과 바빙크의 교회 일치 이해를 연구함으로써 두 사람 모두 국가 권력이나 교회 권력에 의해 인위적이거나 강제적으로 이루어지는 교회 일치를 거부하고 다양성을 인정하는 일치를 추구했다는 점을 드러냈다.
연구를 통해 필자는 칼빈의 상황과 바빙크의 상황 사이에 차이가 있다는 점을 부각시켰다. 칼빈은 로마 가톨릭의 공격 앞에서 종교 개혁 교회들의 가시적 일치를 추구해야 하는 상황에 있었다. 칼빈은 당대에 종교 개혁 교회들 안에서 교회 일치를 이루기 위한 노력을 하면서 그 일이 쉽지 않음을 경험했지만 그 일이 전혀 불가능하다고 생각하지는 않았다.
이와는 달리 바빙크는 이미 개신교 신학이 정립되고 발전하는 과정에서 종교 개혁 교회들이 다양한 교파와 교단들로 이루어져 있다는 현실에 있었다. 개신교는 이미 많은 분열을 거쳐 다양한 교단과 교파를 형성하고 있으며 각 교단과 교파가 각자 나름대로 오랜 전통을 형성하고 있었다. 바빙크가 보기에 개신교회 내에서 가시적 일치는 전혀 불가능해 보이는 일이기도 했다. 그러한 상황에서 바빙크는 선교를 위한 교회 일치의 목소리를 높였다. 왜냐하면 교회가 하나 되지 못함이 선교에 걸림돌이 되고 있었기 때문이다.
이러한 상황 속에서 바빙크는 하나님 말씀의 권위가 교회 내에 인정됨으로써 참된 교회가 회복되어야 한다는 데 초점을 두었다. 성경의 무오성을 의심하는 자유주의 신학이 네덜란드국가교회를 지배하는 상황이었기 때문이다. 필자가 보기에 그가 네덜란드국가교회로부터 분리된 ‘분리’ 측 교회를 신학적으로 옹호하고 네덜란드국가교회 내에서 개혁을 시도하다가 몰려난 ‘애통’ 측 교회와의 연합을 추구한 이유가 여기에 있다. 바빙크는 다양성 자체를 부정하지 않고 교회의 다양성이 교회의 일치를 더 풍부하게 해주는 요소임을 강조했다. 그러하기에 칼빈이 교회의 통일성을 상대적으로 강조했다고 본다면 바빙크는 교회의
한국 근대사를 통해 한국 사회에 큰 유익을 주었고 그 결과 한국 사회로부터 존경받던 한국 교회가 최근 한국 사회의 비난을 받고 있다. 필자는 그 원인 중 하나가 한국 교회의 분열에 있다고 생각한다. 필자가 보기에 한국 교회는 거룩성의 상실 때문에 한국 사회로부터 비난을 받고 있으며 또 한편으로는 지나친 완전주의나 엄격주의 때문에 교회 분열을 겪고 있다. 이런 점에서 한국 교회는 내우외환을 겪고 있는 셈이다.
한국 교회의 거룩성은 말씀과 삶의 불일치를 통해 훼손되고 있다. 이는 교회의 정체성을 약화시키고 한국 사회를 향한 교회의 선한 영향력을 감소시킬 뿐 아니라 사회로부터 비난을 받는 이유가 된다. 교회의 불완전성에 대해 세상의 입장과 동일한 입장에서 비난하는 신자들이나 교회들이 있다. 그들은 현실의 가시적 교회가 천상의 비가시적 교회처럼 완전해야 한다는 전제를 세상과 공유하고 있는 셈이다. 그들은 교리의 모든 내용이 완전해야 한다는 교리적 완전주의의 입장에서 교회 분열을 정당화하기도 한다.
그런데 칼빈에 따르면 현실의 가시적 교회는 여전히 그리스도의 사랑 안에서 자라가야 하는 유아로서의 교회이다. 어린이가 격려와 사랑, 전폭적인 신뢰와 지지를 통해 자신의 불완전한 부분을 극복하고 성장할 수 있듯이, 가시적 교회도 허물을 덮어주고 상처를 싸매어주고 긍휼히 여기는 사랑을 통해 성장한다. 사랑과 온유, 자비가 없는 비난과 비판은 가시적 교회를 자라게 하기는커녕 무너뜨릴 뿐이다. 또한 자신이 알고 있는 교리나 지식을 절대적 기준으로 삼아 다른 신자나 교회를 판단하고 비난하며 자신의 교리나 교회만이 절대적으로 옳다고 주장하는 신자들이나 교회들은 교만의 죄를 범하며 그리스도의 하나된 교회를 분열시킨다.
필자는 칼빈의 교회론을 통해 한국 교회가 교회 일치에 있어서 본질적인 교리에 대해서는 양보하지 않으면서도, 비본질적인 교리에 대해서는 사랑과 이해 가운데 서로 대화함으로써 의견 일치를 모색해야 한다고 주장하고자 했다. 교회 일치에 있어서 비본질적인 교리에 관한 의견이 서로 다르다는 이유로 쉽게 분열하거나 서로 비난하는 것은 세상을 향한 복음의 영향력을 축소하기 쉽다. 칼빈의 관점을 따르자면 이러한 분열과 비난 뒤에는 자신을 영적 어른으로 생각하는 교만이 숨어 있다 할 수 있다.
필자는 종교 개혁 당시 칼빈도 종교 개혁 교회들 내에 여러 가지 교리적 불일치가 있었음에도 불구하고 거짓 교회 로마 가톨릭의 위협에 맞서 교회 일치를 위해 많은 노력을 기울였다는 사실에 주목했다. 칼빈은 로마 가톨릭의 잘못과 부패에 맞서 개혁을 외쳤던 종교 개혁자들이 교회 일치를 깨는 분열주의자라는 비난을 극복해야 했다. 그는 종교 개혁자들의 교회가 분파주의자들의 모임이 아니라 거짓 교회인 로마 가톨릭에 맞서 참된 교회를 회복한 모임이라는 점을 강조한다. 칼빈은 루터파 교회와 개혁파 교회 등으로 분열된 종교 개혁 교회들이 분열주의자라는 로마 가톨릭의 비난을 받을 수밖에 없다고 여겨 종교 개혁 교회들의 일치를 위해 노력했다.
본 논문은 칼빈과 바빙크의 교회 일치 이해를 연구함으로써 두 사람 모두 국가 권력이나 교회 권력에 의해 인위적이거나 강제적으로 이루어지는 교회 일치를 거부하고 다양성을 인정하는 일치를 추구했다는 점을 드러냈다.
연구를 통해 필자는 칼빈의 상황과 바빙크의 상황 사이에 차이가 있다는 점을 부각시켰다. 칼빈은 로마 가톨릭의 공격 앞에서 종교 개혁 교회들의 가시적 일치를 추구해야 하는 상황에 있었다. 칼빈은 당대에 종교 개혁 교회들 안에서 교회 일치를 이루기 위한 노력을 하면서 그 일이 쉽지 않음을 경험했지만 그 일이 전혀 불가능하다고 생각하지는 않았다.
이와는 달리 바빙크는 이미 개신교 신학이 정립되고 발전하는 과정에서 종교 개혁 교회들이 다양한 교파와 교단들로 이루어져 있다는 현실에 있었다. 개신교는 이미 많은 분열을 거쳐 다양한 교단과 교파를 형성하고 있으며 각 교단과 교파가 각자 나름대로 오랜 전통을 형성하고 있었다. 바빙크가 보기에 개신교회 내에서 가시적 일치는 전혀 불가능해 보이는 일이기도 했다. 그러한 상황에서 바빙크는 선교를 위한 교회 일치의 목소리를 높였다. 왜냐하면 교회가 하나 되지 못함이 선교에 걸림돌이 되고 있었기 때문이다.
이러한 상황 속에서 바빙크는 하나님 말씀의 권위가 교회 내에 인정됨으로써 참된 교회가 회복되어야 한다는 데 초점을 두었다. 성경의 무오성을 의심하는 자유주의 신학이 네덜란드국가교회를 지배하는 상황이었기 때문이다. 필자가 보기에 그가 네덜란드국가교회로부터 분리된 ‘분리’ 측 교회를 신학적으로 옹호하고 네덜란드국가교회 내에서 개혁을 시도하다가 몰려난 ‘애통’ 측 교회와의 연합을 추구한 이유가 여기에 있다. 바빙크는 다양성 자체를 부정하지 않고 교회의 다양성이 교회의 일치를 더 풍부하게 해주는 요소임을 강조했다. 그러하기에 칼빈이 교회의 통일성을 상대적으로 강조했다고 본다면 바빙크는 교회의
Korean churches which have been beneficial to and respected from Korean society tend to be the target of criticism. I thinks that one of the reasons is the schism of Korean churches. Korean churches lost their holiness and it led them to be criticized in their ethical issues. On the other hand, wron...
Korean churches which have been beneficial to and respected from Korean society tend to be the target of criticism. I thinks that one of the reasons is the schism of Korean churches. Korean churches lost their holiness and it led them to be criticized in their ethical issues. On the other hand, wrong perfectionism or strictness led to the blame and criticism without love from Christians against Korean churches. Korean churches are getting through both internal and external troubles.
One of the main problems in Korean churches is inconsistency between knowledge and practice. It weakens the church identity, reduces the good influence of the churches and becomes a reason of criticism from the society. On the other hand, there are churches and believers who criticize the imperfections of churches. The people inside and outside churches have the same presupposition that the visible church on the earth should be the same as the invisible church on the heavens. They do not see the visible church as a mixture of believers and non-believers, therefore as imperfect.
However, as Calvin shows, churches on earth still need to grow in Christ’s love as a “children.” As children need full encouragement, love, and support for overcoming their imperfections, churches and their members in this world grow by the help of the Holy Spirit who covers their flaws and heals their wounds in love in Jesus Christ. Criticism and condemnation without love, gentleness and mercy (compassion) are only to ruin churches rather than help them to grow. Some people who judge and condemn fellow believers or churches only on the basis of their own standard divide the church as on body of Christ.
I insist that churches should try to find a way to make an agreement through intense conversations based on mutual love and understanding in non-dogmatic matters, yet still stick to core doctrines of the Reformed theology. Concerning the unity of church, schism and criticism around some differences in non-dogmatic matters hinders the influence of gospel on the broken world. Calvin understand one of the reasons of schism in church as false understanding of the nature of church as assembly of holy saints as spiritual adults.
One of the focuses in my papers lies the fact that Calvin was trying to make enormous efforts to unite the Protestant churches against threats from the Roman Catholic church which was regarded as false church by him, for he saw a lot of disagreements inside the Protestant churches. Calvin had to overcome Roman Catholic’s criticism that the Reformers were separatists harmful to the unity of church. Calvin emphasized that the Protestant churches were not separatists but the people who were trying to recover the true church against the distortion and corruption of the Roman Catholics.
This dissertation aims at a study of Calvin and Bavinck’s understanding of unity of church to prove that they were against any artificial or forceful unification of church and they acknowledge the variety of characters and situations of churches.
I try to show that there were some differences between Calvin and Bavinck depending on their situations. Calvin faced the attack from the Roman Catholics and it was his main interest to get a visible unification of Protestant churches. Although Calvin knew that it was not easy to achieve the visible unification of Protestant churches, yet he did not still give it up, for he thought it was impossible to achieve.
Bavinck was in a different situation where there already were different denominations and groups inside Reformed churches in Netherlands. The Protestant churches already had a variety of denominations which have their own theological and liturgical traditions. Bavinck thought it was impossible to make a visible unification inside Protestant churches.
Rather the emergence of liberal theologians in the National Protestant church in Netherlands who doubted the infallibility of the Bible made Bavinck to make a justification of the Secession from Dutch reformed church. He regarded the separation as a recovery of true church. The reason for the Secession is also the reason for reunification of the Secession church with the “Doleantie” church which was expelled from the Dutch reformed church. Bavinck made his justification of the reunification by emphasizing the unity of church through the variety.
One of main problems one has to deal with concerning church unity is how to solve the tension between unity and holiness of church. It is related to the question how to distinguish between real churches and false churches. The question is how much differences and varieties among churches can be tolerated. I think this question is very important for Korean church which suffers from the many heretics and non-Christian worldviews. Korean Christians should know which church is faithful to God’s Word. That is why we should try to find an answer to the question, even though this is not easy to answer with absolute certainty.
In the second chapter, I introduce the efforts of Calvin who tried to unify Protestant churches by coordinating different opinions among Protestant theologians and finding their agreements. Although there were disagreements about some dogmatic issues, he did not see them as hindrance of church unity.
Calvin regarded church unity as essential to accomplish the roles church has to play. Calvin considered church as an instrument of God’s grace by which His people as His children can be fed and taken care of. In that sense he called church as ‘mother’ of the believers. That is why Calvin put more emphasis on the unity than the holiness of the church. According to Calvin despite people’s imperfection of dogma and ethic, Church is the place where God’s compassion and love is given to the believers who are imperfect in their understanding of Christian doctrines and in their ethical life. In the second chapte
Korean churches which have been beneficial to and respected from Korean society tend to be the target of criticism. I thinks that one of the reasons is the schism of Korean churches. Korean churches lost their holiness and it led them to be criticized in their ethical issues. On the other hand, wrong perfectionism or strictness led to the blame and criticism without love from Christians against Korean churches. Korean churches are getting through both internal and external troubles.
One of the main problems in Korean churches is inconsistency between knowledge and practice. It weakens the church identity, reduces the good influence of the churches and becomes a reason of criticism from the society. On the other hand, there are churches and believers who criticize the imperfections of churches. The people inside and outside churches have the same presupposition that the visible church on the earth should be the same as the invisible church on the heavens. They do not see the visible church as a mixture of believers and non-believers, therefore as imperfect.
However, as Calvin shows, churches on earth still need to grow in Christ’s love as a “children.” As children need full encouragement, love, and support for overcoming their imperfections, churches and their members in this world grow by the help of the Holy Spirit who covers their flaws and heals their wounds in love in Jesus Christ. Criticism and condemnation without love, gentleness and mercy (compassion) are only to ruin churches rather than help them to grow. Some people who judge and condemn fellow believers or churches only on the basis of their own standard divide the church as on body of Christ.
I insist that churches should try to find a way to make an agreement through intense conversations based on mutual love and understanding in non-dogmatic matters, yet still stick to core doctrines of the Reformed theology. Concerning the unity of church, schism and criticism around some differences in non-dogmatic matters hinders the influence of gospel on the broken world. Calvin understand one of the reasons of schism in church as false understanding of the nature of church as assembly of holy saints as spiritual adults.
One of the focuses in my papers lies the fact that Calvin was trying to make enormous efforts to unite the Protestant churches against threats from the Roman Catholic church which was regarded as false church by him, for he saw a lot of disagreements inside the Protestant churches. Calvin had to overcome Roman Catholic’s criticism that the Reformers were separatists harmful to the unity of church. Calvin emphasized that the Protestant churches were not separatists but the people who were trying to recover the true church against the distortion and corruption of the Roman Catholics.
This dissertation aims at a study of Calvin and Bavinck’s understanding of unity of church to prove that they were against any artificial or forceful unification of church and they acknowledge the variety of characters and situations of churches.
I try to show that there were some differences between Calvin and Bavinck depending on their situations. Calvin faced the attack from the Roman Catholics and it was his main interest to get a visible unification of Protestant churches. Although Calvin knew that it was not easy to achieve the visible unification of Protestant churches, yet he did not still give it up, for he thought it was impossible to achieve.
Bavinck was in a different situation where there already were different denominations and groups inside Reformed churches in Netherlands. The Protestant churches already had a variety of denominations which have their own theological and liturgical traditions. Bavinck thought it was impossible to make a visible unification inside Protestant churches.
Rather the emergence of liberal theologians in the National Protestant church in Netherlands who doubted the infallibility of the Bible made Bavinck to make a justification of the Secession from Dutch reformed church. He regarded the separation as a recovery of true church. The reason for the Secession is also the reason for reunification of the Secession church with the “Doleantie” church which was expelled from the Dutch reformed church. Bavinck made his justification of the reunification by emphasizing the unity of church through the variety.
One of main problems one has to deal with concerning church unity is how to solve the tension between unity and holiness of church. It is related to the question how to distinguish between real churches and false churches. The question is how much differences and varieties among churches can be tolerated. I think this question is very important for Korean church which suffers from the many heretics and non-Christian worldviews. Korean Christians should know which church is faithful to God’s Word. That is why we should try to find an answer to the question, even though this is not easy to answer with absolute certainty.
In the second chapter, I introduce the efforts of Calvin who tried to unify Protestant churches by coordinating different opinions among Protestant theologians and finding their agreements. Although there were disagreements about some dogmatic issues, he did not see them as hindrance of church unity.
Calvin regarded church unity as essential to accomplish the roles church has to play. Calvin considered church as an instrument of God’s grace by which His people as His children can be fed and taken care of. In that sense he called church as ‘mother’ of the believers. That is why Calvin put more emphasis on the unity than the holiness of the church. According to Calvin despite people’s imperfection of dogma and ethic, Church is the place where God’s compassion and love is given to the believers who are imperfect in their understanding of Christian doctrines and in their ethical life. In the second chapte
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#바빙크
#교회의 표지들
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#거짓 교회
#재세례파
#로마 가톨릭
학위논문 정보
저자
장성진
학위수여기관
백석대학교 기독교전문대학원
학위구분
국내박사
학과
조직신학
지도교수
이경직
발행연도
2015
총페이지
390 p.
키워드
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