국문 초록
본 연구는 대인관계 스트레스를 호소하는 선교사들의 회복경험의 구조와 과정을 근거이론 방법을 통해 질적 분석하여 실체 이론의 구축을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구문제는 ‘지원그룹에 참여했던 선교사가 어떠한 경험의 과정을 거쳐 대인관계 스트레스에서 회복하는지, 회복의 촉진 요인이 무엇이고 어떤 상호작용을 하는지’이다. 이론적 표본 추출을 위한 연구의 참여자들은 선교 사역지에서 대인관계 스트레스를 경험한 후, 지원그룹에 참여한 선교사들이었다. 이들은 대인관계 스트레스의 사전 사후 검사에서 유의미한 회복결과가 발견된 12명이었다.
연구 참여자들과의 심층면접을 통해 수집한 자료는 Strauss와 Corbin(2001)이 제시한 근거이론 방법과 전략을 적용하여 분석하였다. 그 결과는 165개의 개념과 46개의 하위범주, 그리고 하위범주를 더 추상화 시킨 16개의 범주로 도출되었다. 이를 근거로 선교사들의 스트레스 회복과정에 대한 패러다임 모형구축, 회복유형 그리고 회복과정을 생성하였다. 각 패러다임 모형에 따른 범주들을 요약하면 다음과 같다.
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국문 초록
본 연구는 대인관계 스트레스를 호소하는 선교사들의 회복경험의 구조와 과정을 근거이론 방법을 통해 질적 분석하여 실체 이론의 구축을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구문제는 ‘지원그룹에 참여했던 선교사가 어떠한 경험의 과정을 거쳐 대인관계 스트레스에서 회복하는지, 회복의 촉진 요인이 무엇이고 어떤 상호작용을 하는지’이다. 이론적 표본 추출을 위한 연구의 참여자들은 선교 사역지에서 대인관계 스트레스를 경험한 후, 지원그룹에 참여한 선교사들이었다. 이들은 대인관계 스트레스의 사전 사후 검사에서 유의미한 회복결과가 발견된 12명이었다.
연구 참여자들과의 심층면접을 통해 수집한 자료는 Strauss와 Corbin(2001)이 제시한 근거이론 방법과 전략을 적용하여 분석하였다. 그 결과는 165개의 개념과 46개의 하위범주, 그리고 하위범주를 더 추상화 시킨 16개의 범주로 도출되었다. 이를 근거로 선교사들의 스트레스 회복과정에 대한 패러다임 모형구축, 회복유형 그리고 회복과정을 생성하였다. 각 패러다임 모형에 따른 범주들을 요약하면 다음과 같다.
인과적 조건은 ‘선교지에서 대인관계 문제의 분출’로, 중심현상은 ‘실패감으로 고립된 삶’으로 나타났다. 맥락적 조건은 ‘자기 비하적 사고에 치중’과 ‘피상적인 관계 양상’으로 도출되었다. 중재적 조건은 ‘관계 회복을 갈망’, ‘그룹에 대한 신뢰감 형성’, ‘수용에 의한 임파워먼트’로 드러났다. 작용/상호작용전략은 ‘그룹참여에 대한 부담감’, ‘상호교류로 활성화된 자기개방’, ‘객관적 자기성찰 경험’으로 나타났다. 지원그룹에 참석한 선교사들의 대인관계 스트레스 회복과정의 결과는 ‘자기 가치감의 회복’, ‘긍정적 관계변화 경험’, ‘표현력의 개선’, ‘대인관계 자신감의 향상’, ‘관계고립에서 회복’, ‘관계에서의 지속적 변화 열망’으로 도출되었다.
핵심범주는 ‘역할의 굴레로부터 나다움으로 관계하기’이다. 선교사들은 지원그룹 참여 이전에는 역할 위주의 관계에서 스트레스가 매우 심해 실패감으로 고립된 삶을 살았다. 하지만 지원그룹에서의 참만남의 경험을 통해 역할의 굴레로부터 벗어나 나다움으로 관계하는 경험을 하였다. 이러한 나다움으로 관계하기는 생명력 있고 자신감 있는 대인관계의 회복을 갖게 한 의미를 지녔다.
참여자들의 대인관계 스트레스 회복과정은 시간의 흐름에 따라 관계 고립기, 그룹 저항기, 그룹 탐색기, 변화 시도기, 관계 회복기의 5단계로 도출되었다. 본 연구에서 그룹 저항기와 그룹 탐색기는 순차적이라기보다는 순환적으로 작용하고 있음이 드러났다. 또한 참여자들의 대인관계 스트레스 회복 유형은 회복과정에서의 각 속성과 차원에 따른 근거와 그룹에서의 개방태도에 따라 안전 추구형, 적극 갈망형, 통제 주장형으로 분류되었다.
본 연구의 결과로 드러난 의의는 첫째, 선교사들의 대인관계 스트레스의 회복에 대한 연구가 미비한 국내 실정에서 연구 참여자들인 선교사들의 생생한 진술을 통해 회복과정의 실체를 총체적으로 질적 분석하여 그들의 경험을 개념화 한 것이다. 둘째, 선교사의 대인관계 스트레스의 회복과정에 대한 심층적인 이해로 선교사들의 중도탈락을 미연에 방지하는데 기여할 수 있다는 것에 의의를 둔다. 셋째, 지원그룹이 그동안 대인관계 스트레스로 인한 정서적 고통을 겪는 선교사들에게 안전한 공간으로 기여했다는 것을 밝힌 것에 의의를 지닌다. 넷째, 선교사 상담자들 및 프로그램 개발자들, 선교 단체들, 교회 후원자들에게 구체적인 지원책을 제공한다는 점에 의의가 있다.
국문 초록
본 연구는 대인관계 스트레스를 호소하는 선교사들의 회복경험의 구조와 과정을 근거이론 방법을 통해 질적 분석하여 실체 이론의 구축을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구문제는 ‘지원그룹에 참여했던 선교사가 어떠한 경험의 과정을 거쳐 대인관계 스트레스에서 회복하는지, 회복의 촉진 요인이 무엇이고 어떤 상호작용을 하는지’이다. 이론적 표본 추출을 위한 연구의 참여자들은 선교 사역지에서 대인관계 스트레스를 경험한 후, 지원그룹에 참여한 선교사들이었다. 이들은 대인관계 스트레스의 사전 사후 검사에서 유의미한 회복결과가 발견된 12명이었다.
연구 참여자들과의 심층면접을 통해 수집한 자료는 Strauss와 Corbin(2001)이 제시한 근거이론 방법과 전략을 적용하여 분석하였다. 그 결과는 165개의 개념과 46개의 하위범주, 그리고 하위범주를 더 추상화 시킨 16개의 범주로 도출되었다. 이를 근거로 선교사들의 스트레스 회복과정에 대한 패러다임 모형구축, 회복유형 그리고 회복과정을 생성하였다. 각 패러다임 모형에 따른 범주들을 요약하면 다음과 같다.
인과적 조건은 ‘선교지에서 대인관계 문제의 분출’로, 중심현상은 ‘실패감으로 고립된 삶’으로 나타났다. 맥락적 조건은 ‘자기 비하적 사고에 치중’과 ‘피상적인 관계 양상’으로 도출되었다. 중재적 조건은 ‘관계 회복을 갈망’, ‘그룹에 대한 신뢰감 형성’, ‘수용에 의한 임파워먼트’로 드러났다. 작용/상호작용전략은 ‘그룹참여에 대한 부담감’, ‘상호교류로 활성화된 자기개방’, ‘객관적 자기성찰 경험’으로 나타났다. 지원그룹에 참석한 선교사들의 대인관계 스트레스 회복과정의 결과는 ‘자기 가치감의 회복’, ‘긍정적 관계변화 경험’, ‘표현력의 개선’, ‘대인관계 자신감의 향상’, ‘관계고립에서 회복’, ‘관계에서의 지속적 변화 열망’으로 도출되었다.
핵심범주는 ‘역할의 굴레로부터 나다움으로 관계하기’이다. 선교사들은 지원그룹 참여 이전에는 역할 위주의 관계에서 스트레스가 매우 심해 실패감으로 고립된 삶을 살았다. 하지만 지원그룹에서의 참만남의 경험을 통해 역할의 굴레로부터 벗어나 나다움으로 관계하는 경험을 하였다. 이러한 나다움으로 관계하기는 생명력 있고 자신감 있는 대인관계의 회복을 갖게 한 의미를 지녔다.
참여자들의 대인관계 스트레스 회복과정은 시간의 흐름에 따라 관계 고립기, 그룹 저항기, 그룹 탐색기, 변화 시도기, 관계 회복기의 5단계로 도출되었다. 본 연구에서 그룹 저항기와 그룹 탐색기는 순차적이라기보다는 순환적으로 작용하고 있음이 드러났다. 또한 참여자들의 대인관계 스트레스 회복 유형은 회복과정에서의 각 속성과 차원에 따른 근거와 그룹에서의 개방태도에 따라 안전 추구형, 적극 갈망형, 통제 주장형으로 분류되었다.
본 연구의 결과로 드러난 의의는 첫째, 선교사들의 대인관계 스트레스의 회복에 대한 연구가 미비한 국내 실정에서 연구 참여자들인 선교사들의 생생한 진술을 통해 회복과정의 실체를 총체적으로 질적 분석하여 그들의 경험을 개념화 한 것이다. 둘째, 선교사의 대인관계 스트레스의 회복과정에 대한 심층적인 이해로 선교사들의 중도탈락을 미연에 방지하는데 기여할 수 있다는 것에 의의를 둔다. 셋째, 지원그룹이 그동안 대인관계 스트레스로 인한 정서적 고통을 겪는 선교사들에게 안전한 공간으로 기여했다는 것을 밝힌 것에 의의를 지닌다. 넷째, 선교사 상담자들 및 프로그램 개발자들, 선교 단체들, 교회 후원자들에게 구체적인 지원책을 제공한다는 점에 의의가 있다.
Abstract
The purpose of this study is to generate a substantive theory of factors and process of missionary’s recovery experience from the stress of interpersonal relationships. For this purpose, the core question is on 'What kind of steps did they take in the process of recovering from interper...
Abstract
The purpose of this study is to generate a substantive theory of factors and process of missionary’s recovery experience from the stress of interpersonal relationships. For this purpose, the core question is on 'What kind of steps did they take in the process of recovering from interpersonal relationship stress of those missionaries who attended the support group, what were the elements which were expediting the recovery process and what kinds of interaction were there during the process? For the sampling of this research, participants were missionaries who had attended the support group after experiencing stress from interpersonal relationships. They were the 12 people who had stress tests before and after attending the support group and had shown significant recovery after finishing the group sessions.
The grounded theory method of Strauss and Corbin(2009) was applied to the data collected from in-depth interviews with the participants for qualitative analysis. As a result, 165 notions, 46 sub-categories and 6 categories were derived. Central phenomenon of paradigm model was ‘isolated life due to sense of failure’, causal condition is ‘eruption of interpersonal problems in mission field’. Contextual conditions are‘focusing on self-depreciating thought’ and ‘superficial relationship aspect’. ‘Longing for the recovery of relationship’,‘building trust in the group’and ‘empowerment by acceptance’were identified as intervening conditions. Ation/reaction strategy are‘feeling pressure from active participation in the group’, ‘activated openness of oneself by mutual intercourse’ and ‘experiencing objective self-reflection’. Consequences are‘recovering the feeling of self-worth’,‘experiencing positive change of relationships’,‘improving the ability to express oneself’,‘having more confidence in interpersonal relationships’,‘recovering from relationship’and‘partially unsatisfactory relationship’.
Finally the core category is integrative explaining of ‘process in relieving from the pressure of being faithful to one’s role and then having interpersonal relationships as true self’. Before the support group sessions, missionaries were living isolated lives due to the feeling of failure caused by the severe stress from the difficult relationships which basically were formed in attempt to be faithful to their roles. However, they were relieved from their roles in their lives and finding out their ‘true selves’ by having genuine encounters with others in the support group. These self-discoveries resulted in recovering interpersonal relationship with confidence and vitality.
In summary, the five stages which missionary’s recovering process from the stress caused by interpersonal relationships were‘isolated relationship’,‘group resistance’,‘group exploring’,‘attempting change’ and ‘recovering relationship’. This study revealed that the group resistance stage and group exploring stage operate rather circularly than successively. Three types were deduced in recovering from the stress of interpersonal relationships of the participants as ‘safety pursuing type’, ‘actively reflecting type’and‘control pursuing type’.
Significant contributions of this study are as follows: 1) Through holistic qualitative research on the recovering process by having vivid testimonies of the participating missionaries in this study, their experiences could be conceptualized when there were very few researches in interpersonal relationship stress of Korean missionaries. 2) It could help in preventing undesirable attrition of missionaries by providing in-depth understanding of the process of recovering from interpersonal relationship stress. 3) It was proved that the support group had provided substantial helps to the participants who had experienced emotional difficulties caused by stress from interpersonal relationships by providing safe and secure places to them. 4) It provides concrete guidance to the counsellors, program developers, mission agencies as well as supporting churches for missionaries.
Abstract
The purpose of this study is to generate a substantive theory of factors and process of missionary’s recovery experience from the stress of interpersonal relationships. For this purpose, the core question is on 'What kind of steps did they take in the process of recovering from interpersonal relationship stress of those missionaries who attended the support group, what were the elements which were expediting the recovery process and what kinds of interaction were there during the process? For the sampling of this research, participants were missionaries who had attended the support group after experiencing stress from interpersonal relationships. They were the 12 people who had stress tests before and after attending the support group and had shown significant recovery after finishing the group sessions.
The grounded theory method of Strauss and Corbin(2009) was applied to the data collected from in-depth interviews with the participants for qualitative analysis. As a result, 165 notions, 46 sub-categories and 6 categories were derived. Central phenomenon of paradigm model was ‘isolated life due to sense of failure’, causal condition is ‘eruption of interpersonal problems in mission field’. Contextual conditions are‘focusing on self-depreciating thought’ and ‘superficial relationship aspect’. ‘Longing for the recovery of relationship’,‘building trust in the group’and ‘empowerment by acceptance’were identified as intervening conditions. Ation/reaction strategy are‘feeling pressure from active participation in the group’, ‘activated openness of oneself by mutual intercourse’ and ‘experiencing objective self-reflection’. Consequences are‘recovering the feeling of self-worth’,‘experiencing positive change of relationships’,‘improving the ability to express oneself’,‘having more confidence in interpersonal relationships’,‘recovering from relationship’and‘partially unsatisfactory relationship’.
Finally the core category is integrative explaining of ‘process in relieving from the pressure of being faithful to one’s role and then having interpersonal relationships as true self’. Before the support group sessions, missionaries were living isolated lives due to the feeling of failure caused by the severe stress from the difficult relationships which basically were formed in attempt to be faithful to their roles. However, they were relieved from their roles in their lives and finding out their ‘true selves’ by having genuine encounters with others in the support group. These self-discoveries resulted in recovering interpersonal relationship with confidence and vitality.
In summary, the five stages which missionary’s recovering process from the stress caused by interpersonal relationships were‘isolated relationship’,‘group resistance’,‘group exploring’,‘attempting change’ and ‘recovering relationship’. This study revealed that the group resistance stage and group exploring stage operate rather circularly than successively. Three types were deduced in recovering from the stress of interpersonal relationships of the participants as ‘safety pursuing type’, ‘actively reflecting type’and‘control pursuing type’.
Significant contributions of this study are as follows: 1) Through holistic qualitative research on the recovering process by having vivid testimonies of the participating missionaries in this study, their experiences could be conceptualized when there were very few researches in interpersonal relationship stress of Korean missionaries. 2) It could help in preventing undesirable attrition of missionaries by providing in-depth understanding of the process of recovering from interpersonal relationship stress. 3) It was proved that the support group had provided substantial helps to the participants who had experienced emotional difficulties caused by stress from interpersonal relationships by providing safe and secure places to them. 4) It provides concrete guidance to the counsellors, program developers, mission agencies as well as supporting churches for missionaries.
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