[학위논문]외식업의 SNS구전정보특성이 정보수용, 소비자태도, 구전정보의 재 전달, 방문의도에 미치는 영향 : 부산지역 기혼여성 소비자를 중심으로 A study on the effect of SNS WOM characteristic on acceptance of information, consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention in food service business원문보기
본 연구는 외식업체에 관한 SNS정보를 접한 기혼여성 소비자가 지각하는 생동감, 동의성, 신뢰성, 동질성, 유대관계를 포함하는 SNS 구전정보특성이 정보수용, 소비자태도, 구전정보의 재 전달, 방문의도 간의 영향관계를 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 SNS 구전정보의 메시지 특성, SNS의 특성, 정보수용, 소비자태도, 구전정보 재 전달, 방문의도의 개념과 변수 간의 관계를 기존 문헌을 통해 살펴봄으로써 이론적 타당성을 확보하고자 하였다. 이를 통해 연구 모형과 연구 가설을 설정하였으며, 높은 신뢰성과 타당성을 위해 선행연구를 통하여 측정도구를 선정하고 사전조사를 하였다. 사전조사는 외식관련 전문가, 대학원생, 전공 박사 및 교수 등의 10인을 대상으로 실시하였으며, 이를 통해 오탈자 및 질문의 모호성 등의 오류를 검토함으로서 최종설문지를 완성하였다. 본 연구는 맛 집에 대한 구전력이 강한 기혼여성을 대상으로 실시하였으며, 부산지역을 표본추출 지역으로 선정하였다. 부산지역의 방송국, 백화점, 대형마트, 관공서 등의 문화센터에 기혼여성이 밀집되어 있을 것으로 판단하여 이를 중심으로 설문조사를 실시하였다. 조사원은 먼저 응답자들에게 기혼인지 미혼(이혼여성 포함)인지를 문의한 후 기혼자들 중 SNS사용자인 사람에게만 조사를 실시하였다. 설문은 2014년 3월 1일부터 2014년 3월 31일까지 실시하였고, 350부를 배포하고 320부(회수율: 91.4%)를 회수하였다. 그 중 불성실한 설문지 16부를 제외하고 304부를 최종분석에 사용하였다. 분석결과, 생동감과 신뢰성있는 SNS글이 정보수용수준을 높이고, 신뢰성이 소비자태도를 긍정적으로 만들며, 동질성이 정보수용수준과 소비자태도, SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달의도를 긍정적으로 높이는 것으로 나타났다. 또한, 정보수용은 소비자태도와 오프라인 재 전달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 소비자태도는 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달 및 방문의도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달은 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 사용된 구성개념들 간의 간접적인 영향관계를 살펴보기 위하여 개념들 간의 간접효과와 총 효과를 추가 분석하였다. 그 결과, 생동감이 소비자태도에 미치는 영향은 유의하지 않았지만, 정보수용을 매개로 소비자태도에 미치는 영향은 유의한 것으로 나타났고, 생동감이 소비자태도에 미치는 총 효과도 유의한 것으로 나타났다. 신뢰도가 소비자태도에 미치는 ...
본 연구는 외식업체에 관한 SNS정보를 접한 기혼여성 소비자가 지각하는 생동감, 동의성, 신뢰성, 동질성, 유대관계를 포함하는 SNS 구전정보특성이 정보수용, 소비자태도, 구전정보의 재 전달, 방문의도 간의 영향관계를 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 SNS 구전정보의 메시지 특성, SNS의 특성, 정보수용, 소비자태도, 구전정보 재 전달, 방문의도의 개념과 변수 간의 관계를 기존 문헌을 통해 살펴봄으로써 이론적 타당성을 확보하고자 하였다. 이를 통해 연구 모형과 연구 가설을 설정하였으며, 높은 신뢰성과 타당성을 위해 선행연구를 통하여 측정도구를 선정하고 사전조사를 하였다. 사전조사는 외식관련 전문가, 대학원생, 전공 박사 및 교수 등의 10인을 대상으로 실시하였으며, 이를 통해 오탈자 및 질문의 모호성 등의 오류를 검토함으로서 최종설문지를 완성하였다. 본 연구는 맛 집에 대한 구전력이 강한 기혼여성을 대상으로 실시하였으며, 부산지역을 표본추출 지역으로 선정하였다. 부산지역의 방송국, 백화점, 대형마트, 관공서 등의 문화센터에 기혼여성이 밀집되어 있을 것으로 판단하여 이를 중심으로 설문조사를 실시하였다. 조사원은 먼저 응답자들에게 기혼인지 미혼(이혼여성 포함)인지를 문의한 후 기혼자들 중 SNS사용자인 사람에게만 조사를 실시하였다. 설문은 2014년 3월 1일부터 2014년 3월 31일까지 실시하였고, 350부를 배포하고 320부(회수율: 91.4%)를 회수하였다. 그 중 불성실한 설문지 16부를 제외하고 304부를 최종분석에 사용하였다. 분석결과, 생동감과 신뢰성있는 SNS글이 정보수용수준을 높이고, 신뢰성이 소비자태도를 긍정적으로 만들며, 동질성이 정보수용수준과 소비자태도, SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달의도를 긍정적으로 높이는 것으로 나타났다. 또한, 정보수용은 소비자태도와 오프라인 재 전달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 소비자태도는 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달 및 방문의도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달은 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 사용된 구성개념들 간의 간접적인 영향관계를 살펴보기 위하여 개념들 간의 간접효과와 총 효과를 추가 분석하였다. 그 결과, 생동감이 소비자태도에 미치는 영향은 유의하지 않았지만, 정보수용을 매개로 소비자태도에 미치는 영향은 유의한 것으로 나타났고, 생동감이 소비자태도에 미치는 총 효과도 유의한 것으로 나타났다. 신뢰도가 소비자태도에 미치는 직접효과가 유의했고, 정보수용을 매개로 미치는 영향도 유의하여 총 효과는 더욱 크게 나타났다. 아울러 생동감과 신뢰도는 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인구전정보 재 전달, 방문의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 동질감도 소비자태도, SNS 구전정보 재 전달과 오프라인구전정보 재 전달, 방문의도에 간접적으로도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보수용은 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인구전정보 재 전달, 방문의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또, 소비자태도의 경우에도 간접적으로 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 결과를 통하여 SNS메지시의 특성 요인들 중 생동감과 신뢰도는 정보수용과 소비자태도 뿐만 아니라 구전정보의 재 전달과 방문의도에도 직-간접적으로 유의한 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 또한, SNS의 특성 요인인 동질감이 소비자태도, 구전정보의 재 전달, 방문의도에 직 간접적으로 유의한 영향을 미치는 중요한 요인임을 알 수 있었다. 그리고 정보수용이 구전정보의 재 전달과 방문의도에 간접적으로 유의한 영향을 미친다는 것을 주목해야할 것이다.
본 연구는 외식업체에 관한 SNS정보를 접한 기혼여성 소비자가 지각하는 생동감, 동의성, 신뢰성, 동질성, 유대관계를 포함하는 SNS 구전정보특성이 정보수용, 소비자태도, 구전정보의 재 전달, 방문의도 간의 영향관계를 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 SNS 구전정보의 메시지 특성, SNS의 특성, 정보수용, 소비자태도, 구전정보 재 전달, 방문의도의 개념과 변수 간의 관계를 기존 문헌을 통해 살펴봄으로써 이론적 타당성을 확보하고자 하였다. 이를 통해 연구 모형과 연구 가설을 설정하였으며, 높은 신뢰성과 타당성을 위해 선행연구를 통하여 측정도구를 선정하고 사전조사를 하였다. 사전조사는 외식관련 전문가, 대학원생, 전공 박사 및 교수 등의 10인을 대상으로 실시하였으며, 이를 통해 오탈자 및 질문의 모호성 등의 오류를 검토함으로서 최종설문지를 완성하였다. 본 연구는 맛 집에 대한 구전력이 강한 기혼여성을 대상으로 실시하였으며, 부산지역을 표본추출 지역으로 선정하였다. 부산지역의 방송국, 백화점, 대형마트, 관공서 등의 문화센터에 기혼여성이 밀집되어 있을 것으로 판단하여 이를 중심으로 설문조사를 실시하였다. 조사원은 먼저 응답자들에게 기혼인지 미혼(이혼여성 포함)인지를 문의한 후 기혼자들 중 SNS사용자인 사람에게만 조사를 실시하였다. 설문은 2014년 3월 1일부터 2014년 3월 31일까지 실시하였고, 350부를 배포하고 320부(회수율: 91.4%)를 회수하였다. 그 중 불성실한 설문지 16부를 제외하고 304부를 최종분석에 사용하였다. 분석결과, 생동감과 신뢰성있는 SNS글이 정보수용수준을 높이고, 신뢰성이 소비자태도를 긍정적으로 만들며, 동질성이 정보수용수준과 소비자태도, SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달의도를 긍정적으로 높이는 것으로 나타났다. 또한, 정보수용은 소비자태도와 오프라인 재 전달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 소비자태도는 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달 및 방문의도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인 구전정보 재 전달은 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 사용된 구성개념들 간의 간접적인 영향관계를 살펴보기 위하여 개념들 간의 간접효과와 총 효과를 추가 분석하였다. 그 결과, 생동감이 소비자태도에 미치는 영향은 유의하지 않았지만, 정보수용을 매개로 소비자태도에 미치는 영향은 유의한 것으로 나타났고, 생동감이 소비자태도에 미치는 총 효과도 유의한 것으로 나타났다. 신뢰도가 소비자태도에 미치는 직접효과가 유의했고, 정보수용을 매개로 미치는 영향도 유의하여 총 효과는 더욱 크게 나타났다. 아울러 생동감과 신뢰도는 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인구전정보 재 전달, 방문의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 동질감도 소비자태도, SNS 구전정보 재 전달과 오프라인구전정보 재 전달, 방문의도에 간접적으로도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보수용은 SNS 구전정보 재 전달과 오프라인구전정보 재 전달, 방문의도에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또, 소비자태도의 경우에도 간접적으로 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 결과를 통하여 SNS메지시의 특성 요인들 중 생동감과 신뢰도는 정보수용과 소비자태도 뿐만 아니라 구전정보의 재 전달과 방문의도에도 직-간접적으로 유의한 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 또한, SNS의 특성 요인인 동질감이 소비자태도, 구전정보의 재 전달, 방문의도에 직 간접적으로 유의한 영향을 미치는 중요한 요인임을 알 수 있었다. 그리고 정보수용이 구전정보의 재 전달과 방문의도에 간접적으로 유의한 영향을 미친다는 것을 주목해야할 것이다.
The purpose of this study was to examine the influential relationship between SNS WOM (word-of-mouth) characteristics including vividness, equivalence, reliability, homogeneity, and fellowship perceived by married women consumers having SNS information regarding food service business enterprises, an...
The purpose of this study was to examine the influential relationship between SNS WOM (word-of-mouth) characteristics including vividness, equivalence, reliability, homogeneity, and fellowship perceived by married women consumers having SNS information regarding food service business enterprises, and acceptance of information, consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention. This study tried to secure theoretical validity by examining the concepts and relationships of SNS WOM message characteristics, SNS characteristics, acceptance of information, consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention through existing literatures. Through this, research models and hypotheses were set up, estimation tools were selected through advanced researches for high reliability and validity, and pre-investigation was conducted. The pre-investigation was conducted targeting 10 food service-related professionals, graduate students, doctors, and professors, and through this, a final questionnaire was completed after reviewing errors including misspelling/omitted words and ambiguity of questions. This study was conducted targeting married women having strong WOM for restaurants, and selecting Busan as a region for sampling. It was thought that married women would be concentrated in broadcasting stations, department stores, major supermarkets, and culture centers including public offices in Busan, and thus a survey was performed in this region. The researchers asked respondents about their marital status (including divorce), and performed a survey targeting only SNS users among married women. The survey was conducted from March 1, 2014 to March 31, 2014. Totally 350 questionnaires were distributed and 320 (91.4%) were collected. Of them, 304 were used for the final analysis excluding 16 containing negligent responses. As a result of the analysis, it turned out that SNS information having vividness and reliability raises the level of acceptance of information, reliability makes consumer attitude positive, and homogeneity positively raises the level of acceptance of information, consumer attitude, SNS retransmission of WOM, and offline retransmission of WOM. In addition, it also turned out that acceptance of information has a significant effect on consumer attitude and offline retransmission, and consumer attitude has a positive effect on SNS retransmission of WOM, offline retransmission of WOM, and visit intention. Lastly, it could be found that SNS retransmission of WOM and offline retransmission of WOM have a significant effect on visit intention. In order to examine the indirect influential relationship between the components used in this study, the indirect effect and total effect of the concepts were additionally analyzed. As a result, it turned out that although the effect of vividness on consumer attitude is not significant, it has a significant effect on consumer attitude by mediating acceptance of information, and the total effect of vividness on consumer attitude is also significant. And it could be found that the direct effect of reliability on consumer attitude is significant, and its effect by mediating acceptance of information is also significant, resulting in a larger total effect. In addition, it turned out that vividness and reliability have a significant indirect effect on SNS retransmission of WOM, offline retransmission of WOM, and visit intention. And it turned that homogeneity also has a significant indirect effect on consumer attitude, SNS retransmission of WOM, and offline retransmission of WOM, and visit intention, and acceptance of information has a significant indirect effect on SNS retransmission of WOM, offline retransmission of WOM, and visit intention. Additionally, it could be found that consumer attitude has a significant indirect effect on visit intention. The study results indicate that, of SNS message characteristics, vividness and reliability have significant direct and indirect effects not only on acceptance of information and consumer attitude but also on retransmission of WOM and visit intention. In addition, it could be found that homogeneity, one of the SNS characteristics, has significant direct and indirect effects on consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention. And it should be noted that acceptance of information has a significant indirect effect on retransmission of WOM and visit intention.
The purpose of this study was to examine the influential relationship between SNS WOM (word-of-mouth) characteristics including vividness, equivalence, reliability, homogeneity, and fellowship perceived by married women consumers having SNS information regarding food service business enterprises, and acceptance of information, consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention. This study tried to secure theoretical validity by examining the concepts and relationships of SNS WOM message characteristics, SNS characteristics, acceptance of information, consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention through existing literatures. Through this, research models and hypotheses were set up, estimation tools were selected through advanced researches for high reliability and validity, and pre-investigation was conducted. The pre-investigation was conducted targeting 10 food service-related professionals, graduate students, doctors, and professors, and through this, a final questionnaire was completed after reviewing errors including misspelling/omitted words and ambiguity of questions. This study was conducted targeting married women having strong WOM for restaurants, and selecting Busan as a region for sampling. It was thought that married women would be concentrated in broadcasting stations, department stores, major supermarkets, and culture centers including public offices in Busan, and thus a survey was performed in this region. The researchers asked respondents about their marital status (including divorce), and performed a survey targeting only SNS users among married women. The survey was conducted from March 1, 2014 to March 31, 2014. Totally 350 questionnaires were distributed and 320 (91.4%) were collected. Of them, 304 were used for the final analysis excluding 16 containing negligent responses. As a result of the analysis, it turned out that SNS information having vividness and reliability raises the level of acceptance of information, reliability makes consumer attitude positive, and homogeneity positively raises the level of acceptance of information, consumer attitude, SNS retransmission of WOM, and offline retransmission of WOM. In addition, it also turned out that acceptance of information has a significant effect on consumer attitude and offline retransmission, and consumer attitude has a positive effect on SNS retransmission of WOM, offline retransmission of WOM, and visit intention. Lastly, it could be found that SNS retransmission of WOM and offline retransmission of WOM have a significant effect on visit intention. In order to examine the indirect influential relationship between the components used in this study, the indirect effect and total effect of the concepts were additionally analyzed. As a result, it turned out that although the effect of vividness on consumer attitude is not significant, it has a significant effect on consumer attitude by mediating acceptance of information, and the total effect of vividness on consumer attitude is also significant. And it could be found that the direct effect of reliability on consumer attitude is significant, and its effect by mediating acceptance of information is also significant, resulting in a larger total effect. In addition, it turned out that vividness and reliability have a significant indirect effect on SNS retransmission of WOM, offline retransmission of WOM, and visit intention. And it turned that homogeneity also has a significant indirect effect on consumer attitude, SNS retransmission of WOM, and offline retransmission of WOM, and visit intention, and acceptance of information has a significant indirect effect on SNS retransmission of WOM, offline retransmission of WOM, and visit intention. Additionally, it could be found that consumer attitude has a significant indirect effect on visit intention. The study results indicate that, of SNS message characteristics, vividness and reliability have significant direct and indirect effects not only on acceptance of information and consumer attitude but also on retransmission of WOM and visit intention. In addition, it could be found that homogeneity, one of the SNS characteristics, has significant direct and indirect effects on consumer attitude, retransmission of WOM, and visit intention. And it should be noted that acceptance of information has a significant indirect effect on retransmission of WOM and visit intention.
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