CES-D
본 연구에서는 발표불안을 가지고 있는 대학생들을 대상으로 인지적 수용 및 정서적 수용이 발표불안과 인지적 회피에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 경북 지역에 소재한 대학교 대학생 1142명에게 사전 검사로 한국판 발표불안척도(SAS)와 한국판 역학연구센터 우울척도(CES-D) 실시하였고, 이를 토대로 대학생 38명을 참가자로 선정하여 인지적 수용 집단(14명), 정서적 수용 집단(13명), 통제집단(11명)에 무선할당 되었다. 각 처치는 1회성 단기처치로 시행되었다. 참가자들은 처치 전에 한차례의 발표를 실행하였고, 이완기를 가지고 난 뒤 처치를 받은 후에 다시 한차레의 발표를 실행하였다. 이후 1~2주 뒤에 추후 검사를 실시하였다. 연구결과 인지적 수용과 정서적수용, 무처치에서 집단 간 차이를 보이지는 않았으나 각 처치에서 시기에 따른 유의한 결과를 보였으며, 그 효과는 추적검사에까지 계속되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구를 위한 시사점이 논의되었다.
본 연구에서는 발표불안을 가지고 있는 대학생들을 대상으로 인지적 수용 및 정서적 수용이 발표불안과 인지적 회피에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 경북 지역에 소재한 대학교 대학생 1142명에게 사전 검사로 한국판 발표불안척도(SAS)와 한국판 역학연구센터 우울척도(CES-D) 실시하였고, 이를 토대로 대학생 38명을 참가자로 선정하여 인지적 수용 집단(14명), 정서적 수용 집단(13명), 통제집단(11명)에 무선할당 되었다. 각 처치는 1회성 단기처치로 시행되었다. 참가자들은 처치 전에 한차례의 발표를 실행하였고, 이완기를 가지고 난 뒤 처치를 받은 후에 다시 한차레의 발표를 실행하였다. 이후 1~2주 뒤에 추후 검사를 실시하였다. 연구결과 인지적 수용과 정서적수용, 무처치에서 집단 간 차이를 보이지는 않았으나 각 처치에서 시기에 따른 유의한 결과를 보였으며, 그 효과는 추적검사에까지 계속되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구를 위한 시사점이 논의되었다.
In this study, subject to acceptance cognitive and emotional acceptance speech anxiety for students who have investigated the effects of speech anxiety and cognitive avoidance. SAS and CES-D was performed as a pre-test to University students 1142 people located in Gyeong-buk region, this 38 people w...
In this study, subject to acceptance cognitive and emotional acceptance speech anxiety for students who have investigated the effects of speech anxiety and cognitive avoidance. SAS and CES-D was performed as a pre-test to University students 1142 people located in Gyeong-buk region, this 38 people with University students selected participants based cognitive acceptance group (n=14), emotional acceptance group (n=13), control group wireless was assigned to (n=11). Each treatment was performed in a one-time short-term treatment. Participants were executed once, before the announcement of the aid, with a diastolic I was running again after receiving the announcement after treatment. After 1-2 weeks were subjected to further tests after. Study of cognitive and emotional acceptance, did not show differences between groups in the control group showed a significant result of the time in each treatment, and the effect lasted follow-up test. Finally, the implications and the limitations of the study, and the suggestions for future study were also discussed.
In this study, subject to acceptance cognitive and emotional acceptance speech anxiety for students who have investigated the effects of speech anxiety and cognitive avoidance. SAS and CES-D was performed as a pre-test to University students 1142 people located in Gyeong-buk region, this 38 people with University students selected participants based cognitive acceptance group (n=14), emotional acceptance group (n=13), control group wireless was assigned to (n=11). Each treatment was performed in a one-time short-term treatment. Participants were executed once, before the announcement of the aid, with a diastolic I was running again after receiving the announcement after treatment. After 1-2 weeks were subjected to further tests after. Study of cognitive and emotional acceptance, did not show differences between groups in the control group showed a significant result of the time in each treatment, and the effect lasted follow-up test. Finally, the implications and the limitations of the study, and the suggestions for future study were also discussed.
주제어
#사회불안장애
#발표불안
#인지적수용
#정서적수용
#자애
#인지적 회피
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.