발표불안이 자기효능감에 미치는 영향
Effects of public speaking anxiety
on self-efficacy
상담심리전공 황 시 은
지 도 교 ...
발표불안이 자기효능감에 미치는 영향
Effects of public speaking anxiety
on self-efficacy
상담심리전공 황 시 은
지 도 교 수 서 민 원
본 연구는 발표불안과 자기효능감의 관계를 살펴보고 발표불안을 경험하고 있는 청소년들에게 도움을 줄 수 있는 방법을 모색하는데 목적이 있다. 이를 위해 경남 K시에 소재하고 있는 B중학교 1학년 84명, 2학년 107명, 3학년 111명, 총302명의 남녀학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 발표불안 척도, 자기효능감 척도를 사용하였다. 배경 변인에 따른 청소년의 발표불안과 청소년의 자기효능감의 집단 간 비교를 위해 T검증 및 일원배치 분산분석(One-way NOVA)을 실시하였고, 두 가지 변수의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였으며, 발표불안이 자기효능감에 미치는 영향력을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램을 이용하여 통계 분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 발표불안에서는 성별에서 남학생이 여학생에 비해 총 발표불안이 높게 나타났고, 학년에서 3학년이 2학년이나 1학년보다 총 발표불안이 높게 나타났다. 둘째, 자기효능감에서는 학년에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며, 1학년이 2학년과 3학년보다 총 자기효능감이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 자기효능감의 결정요인을 살펴보기 위한 중다회귀분석을 실시한 결과, 성별에서는 여학생의 자기효능감 수준이 낮은 것으로 나타났으며, 학년에서는 2학년, 3학년의 자기효능감 수준이 1학년보다 낮은 것으로 나타났고, 자아평가불안과 사회적 기술 불안이 낮을수록 자기효능감의 수준이 높은 것으로 나타났다. 발표불안 하위요인들 중 사회적 기술 불안 요인이 높을수록 자기효능감이 낮게 나타나, 자기 효능감에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 발표불안을 경험하고 있는 중학생들에게 도움을 주기 위해 자기효능감을 향상시키기 위한 교육의 필요성을 부각시켰다는 점에서 의의가 있다.
<주제어> 발표불안, 자기효능감
발표불안이 자기효능감에 미치는 영향
Effects of public speaking anxiety
on self-efficacy
상담심리전공 황 시 은
지 도 교 수 서 민 원
본 연구는 발표불안과 자기효능감의 관계를 살펴보고 발표불안을 경험하고 있는 청소년들에게 도움을 줄 수 있는 방법을 모색하는데 목적이 있다. 이를 위해 경남 K시에 소재하고 있는 B중학교 1학년 84명, 2학년 107명, 3학년 111명, 총302명의 남녀학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 발표불안 척도, 자기효능감 척도를 사용하였다. 배경 변인에 따른 청소년의 발표불안과 청소년의 자기효능감의 집단 간 비교를 위해 T검증 및 일원배치 분산분석(One-way NOVA)을 실시하였고, 두 가지 변수의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였으며, 발표불안이 자기효능감에 미치는 영향력을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램을 이용하여 통계 분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 발표불안에서는 성별에서 남학생이 여학생에 비해 총 발표불안이 높게 나타났고, 학년에서 3학년이 2학년이나 1학년보다 총 발표불안이 높게 나타났다. 둘째, 자기효능감에서는 학년에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며, 1학년이 2학년과 3학년보다 총 자기효능감이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 자기효능감의 결정요인을 살펴보기 위한 중다회귀분석을 실시한 결과, 성별에서는 여학생의 자기효능감 수준이 낮은 것으로 나타났으며, 학년에서는 2학년, 3학년의 자기효능감 수준이 1학년보다 낮은 것으로 나타났고, 자아평가불안과 사회적 기술 불안이 낮을수록 자기효능감의 수준이 높은 것으로 나타났다. 발표불안 하위요인들 중 사회적 기술 불안 요인이 높을수록 자기효능감이 낮게 나타나, 자기 효능감에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 발표불안을 경험하고 있는 중학생들에게 도움을 주기 위해 자기효능감을 향상시키기 위한 교육의 필요성을 부각시켰다는 점에서 의의가 있다.
<주제어> 발표불안, 자기효능감
ABSTRACT
Effects of Public Speaking Anxiety on Self-efficacy.
This study aims to seek ways to help adolescents who are experiencing public speaking anxiety by self-efficacy and reach to effect of public speaking anxiety and self-efficacy. For this purpose, survey was conducted, targeting 302 m...
ABSTRACT
Effects of Public Speaking Anxiety on Self-efficacy.
This study aims to seek ways to help adolescents who are experiencing public speaking anxiety by self-efficacy and reach to effect of public speaking anxiety and self-efficacy. For this purpose, survey was conducted, targeting 302 male and female students in middle school of GyeonSangNam-do as a research objective. Public speaking anxiety and self-efficacy scales were used for measurement tools. Statistics treatment was done with the collected samples using SPSS 21.0 statistics program. Independent samples t-test was carried out to analyze differences on the sex and grade. Correlation analysis was carried out to examine the relations of two variables and multiple regression analysis was carried out to investigate the effects of public speaking anxiety and self-efficacy .And stepwise regression analysis was carried out to investigate public speaking anxiety on the self-efficacy. The results are following. First, on the differences by sex, male students have higher scores than female students significantly and on the differences by grade, 3rd grade students have higher scores than 1st and 2nd grade students in the public speaking anxiety. Second, on the differences by grade only, 1st grade students have higher scores than 3rd and 2nd grade students in the self-efficacy. Thirth, there was negative relationships between the public speaking anxiety and the self-efficacy, so that the stronger self-efficacy, the weaker public speaking anxiety. And all the subordinate variables of self-efficacy showed negative relationships with public speaking anxiety. Forth, it's shown that the public speaking anxiety impacted on the self-efficacy. The influence of the public speaking anxiety on the self-efficacy was shown that was turned out in the skill of social. Therefore, this study is significant in a point of view that it provides a opportunity to educate and highlighted the necessity of education for improving self-efficacy to be help of Adolescents who are experiencing public speaking anxiety.
key word : public speaking anxiety, self-efficacy
ABSTRACT
Effects of Public Speaking Anxiety on Self-efficacy.
This study aims to seek ways to help adolescents who are experiencing public speaking anxiety by self-efficacy and reach to effect of public speaking anxiety and self-efficacy. For this purpose, survey was conducted, targeting 302 male and female students in middle school of GyeonSangNam-do as a research objective. Public speaking anxiety and self-efficacy scales were used for measurement tools. Statistics treatment was done with the collected samples using SPSS 21.0 statistics program. Independent samples t-test was carried out to analyze differences on the sex and grade. Correlation analysis was carried out to examine the relations of two variables and multiple regression analysis was carried out to investigate the effects of public speaking anxiety and self-efficacy .And stepwise regression analysis was carried out to investigate public speaking anxiety on the self-efficacy. The results are following. First, on the differences by sex, male students have higher scores than female students significantly and on the differences by grade, 3rd grade students have higher scores than 1st and 2nd grade students in the public speaking anxiety. Second, on the differences by grade only, 1st grade students have higher scores than 3rd and 2nd grade students in the self-efficacy. Thirth, there was negative relationships between the public speaking anxiety and the self-efficacy, so that the stronger self-efficacy, the weaker public speaking anxiety. And all the subordinate variables of self-efficacy showed negative relationships with public speaking anxiety. Forth, it's shown that the public speaking anxiety impacted on the self-efficacy. The influence of the public speaking anxiety on the self-efficacy was shown that was turned out in the skill of social. Therefore, this study is significant in a point of view that it provides a opportunity to educate and highlighted the necessity of education for improving self-efficacy to be help of Adolescents who are experiencing public speaking anxiety.
key word : public speaking anxiety, self-efficacy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.