21세기 지식정보화 사회는 단순 지식 정보의 수집에 그치는 것이 아닌, 그 속에서 새로운 가치를 창출하여 활용하는 능력이 중요한 사회이다. 이러한 지식 정보의 처리와 가치 창출을 위해 요구되는 능력이 논리적 사고력, 문제해결력, 창의력 등의 고등사고력이다. 그렇기 때문에 오늘날의 학교는 학생들에게 고등사고력을 기를 수 있는 교육을 제공할 필요가 있고, 이러한 고등사고력을 기르는 교육으로 컴퓨터프로그래밍 교육이 주목받고 있다.
그러나 우리나라 공교육에서의 컴퓨터 프로그래밍 교육은 이제 도입을 시작하는 단계로, 특히 초등학교의 경우 컴퓨터 프로그래밍 교육을 위한 시간과 교재, 교육과정이 미비한 상태이다. 따라서 본 연구에서는 수학 내용 기반의 ...
21세기 지식정보화 사회는 단순 지식 정보의 수집에 그치는 것이 아닌, 그 속에서 새로운 가치를 창출하여 활용하는 능력이 중요한 사회이다. 이러한 지식 정보의 처리와 가치 창출을 위해 요구되는 능력이 논리적 사고력, 문제해결력, 창의력 등의 고등사고력이다. 그렇기 때문에 오늘날의 학교는 학생들에게 고등사고력을 기를 수 있는 교육을 제공할 필요가 있고, 이러한 고등사고력을 기르는 교육으로 컴퓨터프로그래밍 교육이 주목받고 있다.
그러나 우리나라 공교육에서의 컴퓨터 프로그래밍 교육은 이제 도입을 시작하는 단계로, 특히 초등학교의 경우 컴퓨터 프로그래밍 교육을 위한 시간과 교재, 교육과정이 미비한 상태이다. 따라서 본 연구에서는 수학 내용 기반의 코딩 교육 프로그램을 개발하여 초등학교 프로그래밍 교육에 기여하고자 한다.
본 연구는 다음과 같은 절차에 따라 실시하였다.
첫째, 본 연구에서 개발한 코딩 교육 프로그램의 교육 목표를 설정하였다.
둘째, 영국와 인도의 초등학교 프로그래밍 교육 내용 및 선행연구의 프로그래밍 교육 내용을 분석하여 본 연구의 교육 내용을 선정하였다. 교육 내용은 본 연구가 창의적체험활동의 동아리활동시간을 활용하여 이루어진 관계로 10차시 분량으로 조직하였다.
셋째, 문제해결학습의 학습모형 4단계를 도입하여 본 연구의 실제 수업에서 사용할 4단계 수업 모형을 도입하였다.
넷째, 4단계 수업 모형을 적용한 10차시 분량의 수업교재를 개발하였다.
다섯째, 초등컴퓨터교육으로 석사 과정에 있는 현직 교사들을 전문가 집단으로 설정하고 본 연구에서 개발한 수학 코딩 프로그램에 대한 설문을 실시하여 본 연구의 효과성 여부를 검증하였다.
여섯째, 실제 초등학교 학생들을 대상으로 본 연구를 적용한 후, 설문을 실시하여 본 연구의 효과성 여부를 검증하였다.
본 연구의 전문가 집단 설문 결과를 분석한 결과 본 연구의 내용 구성과 교육 방법이 초등학교 5~6학년을 대상으로 하기에 무리가 없고 프로그래밍 교육을 통한 사고력 신장에 효과가 있을 것이라 예상됨에 따라 실제 초등학교 5∼6학년 학생들을 대상으로 본 연구의 코딩 교육 프로그램을 적용하였다. 10 차시 분량의 프로그램이 종료 된 후 학생들을 대상으로 사후 설문을 실시한 결과 학생들이 학습하기에 무리가 없고 프로그래밍에 대한 흥미를 진작시킴을 확인할 수 있었다.
21세기 지식정보화 사회는 단순 지식 정보의 수집에 그치는 것이 아닌, 그 속에서 새로운 가치를 창출하여 활용하는 능력이 중요한 사회이다. 이러한 지식 정보의 처리와 가치 창출을 위해 요구되는 능력이 논리적 사고력, 문제해결력, 창의력 등의 고등사고력이다. 그렇기 때문에 오늘날의 학교는 학생들에게 고등사고력을 기를 수 있는 교육을 제공할 필요가 있고, 이러한 고등사고력을 기르는 교육으로 컴퓨터프로그래밍 교육이 주목받고 있다.
그러나 우리나라 공교육에서의 컴퓨터 프로그래밍 교육은 이제 도입을 시작하는 단계로, 특히 초등학교의 경우 컴퓨터 프로그래밍 교육을 위한 시간과 교재, 교육과정이 미비한 상태이다. 따라서 본 연구에서는 수학 내용 기반의 코딩 교육 프로그램을 개발하여 초등학교 프로그래밍 교육에 기여하고자 한다.
본 연구는 다음과 같은 절차에 따라 실시하였다.
첫째, 본 연구에서 개발한 코딩 교육 프로그램의 교육 목표를 설정하였다.
둘째, 영국와 인도의 초등학교 프로그래밍 교육 내용 및 선행연구의 프로그래밍 교육 내용을 분석하여 본 연구의 교육 내용을 선정하였다. 교육 내용은 본 연구가 창의적체험활동의 동아리활동시간을 활용하여 이루어진 관계로 10차시 분량으로 조직하였다.
셋째, 문제해결학습의 학습모형 4단계를 도입하여 본 연구의 실제 수업에서 사용할 4단계 수업 모형을 도입하였다.
넷째, 4단계 수업 모형을 적용한 10차시 분량의 수업교재를 개발하였다.
다섯째, 초등컴퓨터교육으로 석사 과정에 있는 현직 교사들을 전문가 집단으로 설정하고 본 연구에서 개발한 수학 코딩 프로그램에 대한 설문을 실시하여 본 연구의 효과성 여부를 검증하였다.
여섯째, 실제 초등학교 학생들을 대상으로 본 연구를 적용한 후, 설문을 실시하여 본 연구의 효과성 여부를 검증하였다.
본 연구의 전문가 집단 설문 결과를 분석한 결과 본 연구의 내용 구성과 교육 방법이 초등학교 5~6학년을 대상으로 하기에 무리가 없고 프로그래밍 교육을 통한 사고력 신장에 효과가 있을 것이라 예상됨에 따라 실제 초등학교 5∼6학년 학생들을 대상으로 본 연구의 코딩 교육 프로그램을 적용하였다. 10 차시 분량의 프로그램이 종료 된 후 학생들을 대상으로 사후 설문을 실시한 결과 학생들이 학습하기에 무리가 없고 프로그래밍에 대한 흥미를 진작시킴을 확인할 수 있었다.
A knowledge-based information society of the 21th century is not the one where we simply correct knowledge information but the one where the abilities of creating and using the new value are crucially required. Abilities required for knowledge information process and value creation are higher thinki...
A knowledge-based information society of the 21th century is not the one where we simply correct knowledge information but the one where the abilities of creating and using the new value are crucially required. Abilities required for knowledge information process and value creation are higher thinking skills including logical thinking, problem-solving skills and creativity. Thus, today’s schools need to provide students with education to develop higher thinking skills, and thereby computer programming is getting attention as an education to develop them.
However, computer programming in public education in our country is in an initial introduction step and, in particular, time, textbooks and curriculum for programming education are in poor condition. Therefore, the present study aims to develop math coding program and dedicate to elementary school programming education.
The present study was conducted according to the following procedure.
Firstly, we set up objectives of coding education program.
Secondly, we selected instructional contents by analyzing programming education in elementary schools in the UK and India and programming education in previous research. The instructional contents consisted of 10 units because they used creative experience activities and circle activities.
Thirdly, we introduced four steps of learning models of problem-solving learning and applied them to our real class.
Fourthly, we developed class materials consisting of 10 units by applying four steps of learning models.
Fifthly, we formed incumbent teachers as expert group and verified effectiveness of the study by conducting a survey on math coding program developed in the present study.
Sixthly, we applied the study to elementary school students, conducted a survey, and verified effectiveness of the study.
As a questionnaire analysis result of expert group, we applied coding education programs to fifth-six graders because we predicted that contents and instructional methods of the study could apply to fifth-six graders with any problem and that they had an effect on thinking skills through programming education. After finishing the units of program, we conducted a follow up survey to test students and could found out that it boosted students’ interest in programming without learning difficulty.
A knowledge-based information society of the 21th century is not the one where we simply correct knowledge information but the one where the abilities of creating and using the new value are crucially required. Abilities required for knowledge information process and value creation are higher thinking skills including logical thinking, problem-solving skills and creativity. Thus, today’s schools need to provide students with education to develop higher thinking skills, and thereby computer programming is getting attention as an education to develop them.
However, computer programming in public education in our country is in an initial introduction step and, in particular, time, textbooks and curriculum for programming education are in poor condition. Therefore, the present study aims to develop math coding program and dedicate to elementary school programming education.
The present study was conducted according to the following procedure.
Firstly, we set up objectives of coding education program.
Secondly, we selected instructional contents by analyzing programming education in elementary schools in the UK and India and programming education in previous research. The instructional contents consisted of 10 units because they used creative experience activities and circle activities.
Thirdly, we introduced four steps of learning models of problem-solving learning and applied them to our real class.
Fourthly, we developed class materials consisting of 10 units by applying four steps of learning models.
Fifthly, we formed incumbent teachers as expert group and verified effectiveness of the study by conducting a survey on math coding program developed in the present study.
Sixthly, we applied the study to elementary school students, conducted a survey, and verified effectiveness of the study.
As a questionnaire analysis result of expert group, we applied coding education programs to fifth-six graders because we predicted that contents and instructional methods of the study could apply to fifth-six graders with any problem and that they had an effect on thinking skills through programming education. After finishing the units of program, we conducted a follow up survey to test students and could found out that it boosted students’ interest in programming without learning difficulty.
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