본 연구는 12주간의 이미지 트레이닝이 초등학생의 배드민턴 운동 기능에 미치는 영향을 규명하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 서울시에 소재하는 Y초등학교 6학년 학생 중 배드민턴 유경험이 있는 50명을 선발하여 실험집단은 12주간 정규 체육 시간 활용하여 총 24차시 동안 이미지 트레이닝과 신체 훈련을 실시하고, 통제집단은 신체 훈련만을 실시한 후 배드민턴의 서브, 스매싱, 헤어핀 기능을 측정하였다. 본 연구의 결과를 분석한 후 도출한 결론을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 서브 기능에 미치는 영...
본 연구는 12주간의 이미지 트레이닝이 초등학생의 배드민턴 운동 기능에 미치는 영향을 규명하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 서울시에 소재하는 Y초등학교 6학년 학생 중 배드민턴 유경험이 있는 50명을 선발하여 실험집단은 12주간 정규 체육 시간 활용하여 총 24차시 동안 이미지 트레이닝과 신체 훈련을 실시하고, 통제집단은 신체 훈련만을 실시한 후 배드민턴의 서브, 스매싱, 헤어핀 기능을 측정하였다. 본 연구의 결과를 분석한 후 도출한 결론을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 서브 기능에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단과 통제집단의 유의한 차가 드러나지 않았다(p>05). 실험집단과 통제집단 모두 서브 기능의 향상을 이루었지만 이미지 트레이닝의 효과가 신체훈련보다 더 유의미한 효과를 거두지 못한 것이다.
둘째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 스매싱 기능에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단과 통제집단의 유의한 차가 나타났다(p<05). 실험집단과 통제집단 모두 스매싱 기능 향상을 이룬 가운데, 이미지 트레이닝을 실시한 실험집단이 신체훈련 만을 실시한 통제집단 보다 훨씬 더 기능 향상도가 높아 이미지 트레이닝이 효과가 있었던 것으로 드러났다.
셋째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 헤어핀 기능에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단과 통제집단의 유의한 차가 나타났다(p<05). 스매싱 기능과 마찬가지로실험집단이 통제집단 보다 더 헤어핀 기능 향상도가 높아 이미지 트레이닝이 효과가 있었던 것으로 드러났다.
위의 결과를 종합하여 볼 때, 이미지 트레이닝이 초등학생의 배드민턴 운동 기능에 부분적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 드러났다. 따라서 이미지 트레이닝이 효과적인 운동 기능을 연구하여, 초등학생 교육 현장에 적용 가능한 방법을 모색하여야 할 것이며, 효과적인 이미지 트레이닝 적용을 위한 심도 깊은 지속적인 후속 연구 또한 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 12주간의 이미지 트레이닝이 초등학생의 배드민턴 운동 기능에 미치는 영향을 규명하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 서울시에 소재하는 Y초등학교 6학년 학생 중 배드민턴 유경험이 있는 50명을 선발하여 실험집단은 12주간 정규 체육 시간 활용하여 총 24차시 동안 이미지 트레이닝과 신체 훈련을 실시하고, 통제집단은 신체 훈련만을 실시한 후 배드민턴의 서브, 스매싱, 헤어핀 기능을 측정하였다. 본 연구의 결과를 분석한 후 도출한 결론을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 서브 기능에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단과 통제집단의 유의한 차가 드러나지 않았다(p>05). 실험집단과 통제집단 모두 서브 기능의 향상을 이루었지만 이미지 트레이닝의 효과가 신체훈련보다 더 유의미한 효과를 거두지 못한 것이다.
둘째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 스매싱 기능에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단과 통제집단의 유의한 차가 나타났다(p<05). 실험집단과 통제집단 모두 스매싱 기능 향상을 이룬 가운데, 이미지 트레이닝을 실시한 실험집단이 신체훈련 만을 실시한 통제집단 보다 훨씬 더 기능 향상도가 높아 이미지 트레이닝이 효과가 있었던 것으로 드러났다.
셋째, 이미지 트레이닝이 배드민턴 헤어핀 기능에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단과 통제집단의 유의한 차가 나타났다(p<05). 스매싱 기능과 마찬가지로실험집단이 통제집단 보다 더 헤어핀 기능 향상도가 높아 이미지 트레이닝이 효과가 있었던 것으로 드러났다.
위의 결과를 종합하여 볼 때, 이미지 트레이닝이 초등학생의 배드민턴 운동 기능에 부분적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 드러났다. 따라서 이미지 트레이닝이 효과적인 운동 기능을 연구하여, 초등학생 교육 현장에 적용 가능한 방법을 모색하여야 할 것이며, 효과적인 이미지 트레이닝 적용을 위한 심도 깊은 지속적인 후속 연구 또한 이루어져야 할 것이다.
The study has a purpose to prove the effects of image training on badminton skills of elementary school students. For this study, 50 students who had former experience of badminton were selected in the 6th grade elementary school in Sungdong Gu, Seoul and divided into two groups; experimental group ...
The study has a purpose to prove the effects of image training on badminton skills of elementary school students. For this study, 50 students who had former experience of badminton were selected in the 6th grade elementary school in Sungdong Gu, Seoul and divided into two groups; experimental group of 25 students and controlled group of 25 students. During 12 weeks of normal P.E. classes, 24 periods total, experimental group practiced image training plus physical training and the controlled group students practiced only physical training. Serve, smashing and hairpin skills of badminton were measured after 12 weeks of experiment. The major findings of this study were as follows.
First, the analyzing the effectiveness of serve skill of badminton has no meaningful differences between the experimental group and the controlled group(p>.05). Both the experimental group and the controlled group achieved the improvement of serve skill, however, image training had no significant effect compared physical training.
Second, the analysis of the effectiveness of smashing skill of badminton has meaningful differences(p<.05). While both groups improved the smashing skill after 12 weeks, the experimental group exceeded than the controlled group in the level of improvement. Therefore, the effect of image training was certain in the smashing skill of badminton of elementary school students.
Third, the analysis of the effectiveness of hairpin skill of badminton has meaningful differences(p<.05). As well as smashing skill, the experimental group is superior to the controlled group in the level of improvement. Therefore, the effect of image training was certain in the hairpin skill of badminton of elementary school students.
Considering all these results, the effects of badminton skills of elementary school students have partially effective result. Therefore, studying the suitable work of image training on specific skills should be followed to find a way to apply the image training teaching-learning methods in the elementary education field. Also, more profound research and study to optimize image training need to keep going.
The study has a purpose to prove the effects of image training on badminton skills of elementary school students. For this study, 50 students who had former experience of badminton were selected in the 6th grade elementary school in Sungdong Gu, Seoul and divided into two groups; experimental group of 25 students and controlled group of 25 students. During 12 weeks of normal P.E. classes, 24 periods total, experimental group practiced image training plus physical training and the controlled group students practiced only physical training. Serve, smashing and hairpin skills of badminton were measured after 12 weeks of experiment. The major findings of this study were as follows.
First, the analyzing the effectiveness of serve skill of badminton has no meaningful differences between the experimental group and the controlled group(p>.05). Both the experimental group and the controlled group achieved the improvement of serve skill, however, image training had no significant effect compared physical training.
Second, the analysis of the effectiveness of smashing skill of badminton has meaningful differences(p<.05). While both groups improved the smashing skill after 12 weeks, the experimental group exceeded than the controlled group in the level of improvement. Therefore, the effect of image training was certain in the smashing skill of badminton of elementary school students.
Third, the analysis of the effectiveness of hairpin skill of badminton has meaningful differences(p<.05). As well as smashing skill, the experimental group is superior to the controlled group in the level of improvement. Therefore, the effect of image training was certain in the hairpin skill of badminton of elementary school students.
Considering all these results, the effects of badminton skills of elementary school students have partially effective result. Therefore, studying the suitable work of image training on specific skills should be followed to find a way to apply the image training teaching-learning methods in the elementary education field. Also, more profound research and study to optimize image training need to keep going.
주제어
#초등학생
#이미지 트레이닝
#배드민턴 운동기능
#서브
#스매싱
#헤어핀
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.