[학위논문]영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스가 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향 The effects of the teachers' efficacy, mothers' rearing attitude and rearing stress on the infants' adjustment원문보기
본 연구는 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스와 영아의 어린이집 적응간의 관계 및 상대적 영향력을 규명하는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도에 위치한 어린이집의 만0세~만2세의 영아와 어머니, 영아반 교사를 대상으로 설문조사하였다. 영아의 어린이집 적응 측정은 신희남(2012)이 번안한 Jewsuwan, Luster, Kostelnik(1993)가 개발한 PAQ(THE Preschool Adjustment, Questionaire)를 사용하고, 영아보육교사의 ...
본 연구는 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스와 영아의 어린이집 적응간의 관계 및 상대적 영향력을 규명하는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도에 위치한 어린이집의 만0세~만2세의 영아와 어머니, 영아반 교사를 대상으로 설문조사하였다. 영아의 어린이집 적응 측정은 신희남(2012)이 번안한 Jewsuwan, Luster, Kostelnik(1993)가 개발한 PAQ(THE Preschool Adjustment, Questionaire)를 사용하고, 영아보육교사의 효능감 측정은 장종윤(2009)이 번안한 Enochs와 Riggs(1990)가 개발한 과학교수 효능감 검사도구 (Science Teaching Efficacy Belief Instrument: STEBI)를 사용하고, 어머니의 양육태도 측정은 Shaefer(1959)가 개발한 Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)를 사용하였다. 양육스트레스 측정은 Abiden(1990)의 Parenting Stress Index(PSI)의 Parenting Stress요인과 Cric과 Greenberg(1990)의 Parenting Daily Hassless(PHD)의 척도를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아, 교사 그리고 어머니의 배경 변인에 따른 영아의 어린이집 적응의 차이 결과, 영아의 성별에서는 여아가 남아보다 친사회성, 긍정적 정서, 또래 간 적응, 자아상태에서 적응력이 높게 나타났고, 연령에 있어서는 만2세가 또래 간 적응과 자아상태에서, 만0세는 긍정적 정서에서 적응력이 높게 나타났다. 출생순위에 따른 영아의 어린이집 적응은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 교사의 배경 변인에 따른 영아의 어린이집 적응의 차이에서는 설립유형에서 유의미한 차이가 나타났다. 국공립 시설에서 생활하는 영아들이 가정 및 민간어린이집에서 생활하는 영아들보다 긍정적 정서와 하루일과 적응이 높게 나타났다. 교사의 연령 및 학력에서는 31세 이상 40세 이하의 전문대를 졸업한 교사들과 생활하는 영아들이 하루일과 적응이 높게 나타났다. 어머니의 배경 변인에 따른 영아의 어린이집 적응은 취업모의 자녀들이 미 취업모의 자녀보다 하루일과 적응에서 적응력이 높게 나타났고, 가정의 월수입에 따른 차이에서는 월수입이 높은 가정이 월수입이 낮은 가정의 영아들보다 친사회성 및 긍정적 정서와 또래 간 적응이 높게 나타났다. 학력에 따른 차이에서는 전문대를 졸업한 어머니들의 자녀가 친사회성 및 또래 간 적응과 자아상태에서 적응력이 높게 나타났다. 둘째, 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스와 영아의 어린이집 적응간의 상관관계를 알아본 결과, 개인적 교사효능감은 친사회성과, 하루일과 적응에 유의한 정적상관이 나타났고, 어머니의 거부적 양육태도는 자아상태에 부적상관이, 자율적 양육태도는 또래 간 적응에 정적상관이 나타났다. 또한 어머니의 일상적 양육스트레스는 하루일과 적응에, 역할분담 스트레스는 친사회성 및 긍정적 정서와 또래 간 적응에 유의한 부적 상관이 나타났다. 셋째, 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스가 영아의 어린이집 적응에 미치는 상대적 영향을 알아본 결과, 개인적 교사효능감은 친사회성에, 어머니의 자율적 양육태도는 또래 간 적응에, 어머니의 역할분담 스트레스는 긍정적 정서에 상대적 영향이 나타났다. 본 연구 결과는 영아의 안정적인 어린이집 적응에 관련된 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.
본 연구는 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스와 영아의 어린이집 적응간의 관계 및 상대적 영향력을 규명하는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도에 위치한 어린이집의 만0세~만2세의 영아와 어머니, 영아반 교사를 대상으로 설문조사하였다. 영아의 어린이집 적응 측정은 신희남(2012)이 번안한 Jewsuwan, Luster, Kostelnik(1993)가 개발한 PAQ(THE Preschool Adjustment, Questionaire)를 사용하고, 영아보육교사의 효능감 측정은 장종윤(2009)이 번안한 Enochs와 Riggs(1990)가 개발한 과학교수 효능감 검사도구 (Science Teaching Efficacy Belief Instrument: STEBI)를 사용하고, 어머니의 양육태도 측정은 Shaefer(1959)가 개발한 Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)를 사용하였다. 양육스트레스 측정은 Abiden(1990)의 Parenting Stress Index(PSI)의 Parenting Stress요인과 Cric과 Greenberg(1990)의 Parenting Daily Hassless(PHD)의 척도를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아, 교사 그리고 어머니의 배경 변인에 따른 영아의 어린이집 적응의 차이 결과, 영아의 성별에서는 여아가 남아보다 친사회성, 긍정적 정서, 또래 간 적응, 자아상태에서 적응력이 높게 나타났고, 연령에 있어서는 만2세가 또래 간 적응과 자아상태에서, 만0세는 긍정적 정서에서 적응력이 높게 나타났다. 출생순위에 따른 영아의 어린이집 적응은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 교사의 배경 변인에 따른 영아의 어린이집 적응의 차이에서는 설립유형에서 유의미한 차이가 나타났다. 국공립 시설에서 생활하는 영아들이 가정 및 민간어린이집에서 생활하는 영아들보다 긍정적 정서와 하루일과 적응이 높게 나타났다. 교사의 연령 및 학력에서는 31세 이상 40세 이하의 전문대를 졸업한 교사들과 생활하는 영아들이 하루일과 적응이 높게 나타났다. 어머니의 배경 변인에 따른 영아의 어린이집 적응은 취업모의 자녀들이 미 취업모의 자녀보다 하루일과 적응에서 적응력이 높게 나타났고, 가정의 월수입에 따른 차이에서는 월수입이 높은 가정이 월수입이 낮은 가정의 영아들보다 친사회성 및 긍정적 정서와 또래 간 적응이 높게 나타났다. 학력에 따른 차이에서는 전문대를 졸업한 어머니들의 자녀가 친사회성 및 또래 간 적응과 자아상태에서 적응력이 높게 나타났다. 둘째, 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스와 영아의 어린이집 적응간의 상관관계를 알아본 결과, 개인적 교사효능감은 친사회성과, 하루일과 적응에 유의한 정적상관이 나타났고, 어머니의 거부적 양육태도는 자아상태에 부적상관이, 자율적 양육태도는 또래 간 적응에 정적상관이 나타났다. 또한 어머니의 일상적 양육스트레스는 하루일과 적응에, 역할분담 스트레스는 친사회성 및 긍정적 정서와 또래 간 적응에 유의한 부적 상관이 나타났다. 셋째, 영아보육교사의 교사효능감과 어머니의 양육태도 및 양육스트레스가 영아의 어린이집 적응에 미치는 상대적 영향을 알아본 결과, 개인적 교사효능감은 친사회성에, 어머니의 자율적 양육태도는 또래 간 적응에, 어머니의 역할분담 스트레스는 긍정적 정서에 상대적 영향이 나타났다. 본 연구 결과는 영아의 안정적인 어린이집 적응에 관련된 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.
This study aims to examine relationship and relative influence between the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers' rearing attitude and rearing stress, and infants’ adjustment in their child care center classes. The subjects of this study we...
This study aims to examine relationship and relative influence between the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers' rearing attitude and rearing stress, and infants’ adjustment in their child care center classes. The subjects of this study were infants who 0∼2 years old going to child care center, their mothers and their teachers in Gyeonggi-do Province. For the test of infants' child care center adjustment, ‘Preschool Adjustment, Questionaire(PAQ)' developed by Jewsuwan, Luster, Kostelink, and translated by Shin, hee-nam(2012) was used. To assess the teachers' teaching efficacy, the edited instrument of the ‘Science teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI)' developed by Enochs and Riggs(1990). To investigate mothers' rearing attitude, ‘Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)' developed by Shaefer(1959), to measure the mothers’ rearing stress, ‘Parenting Stress Index(PSI)' developed by Abiden(1990) and ‘Parenting Daily Hassless(PHD) developed by Cric and Greenberg(1990). SPSS(Statistical Package for the social Science)-WIN 21.0 was used for data handling. The result of this study are summarized as follows. First, Research investigated the difference of the adjustment to child care center according to infants, teachers, and mothers demographic characteristics. When it comes to infants' gender, girls have shown a higher pro-sociality, positive emotion, adaptation among peer, and ego strength than boys. In case of the age, 2-year old infants have shown a high adjustment to adaptation among peer and ego strength, 0-year old infants have shown a high adjustment to positive emotion. In terms of the adjustment to child care center according to birth order, didn't have any significant difference. There were differences in the adjustment to child care center with establish type in subordinate factors of teacher’s variables. The Public day care center infants have shown the a higher positive emotion and adjustment to daily task than Private daycare center infants. The group infants which live with teachers who had graduated college, over 31 years old, and 40 years or under had a high adjustment to daily task. As far as the adjustment to child care center according to mother's variables, it was shown that the working mothers' infants have shown a higher adjustment to daily task than unemployed mothers' infants, and the higher income families have shown a higher adjustment to pro-sociality, positive emotion, adaptation among peer than lower income families. The group which consisted of mothers who had graduated college had a high adjustment to adaptation among peer and ego strength. Second, At the result of the analyzing correlation between the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers's rearing attitude, and rearing stress, in case of personal teaching efficacy, there was a positive correlation with pro-sociality and adjustment to daily task. In terms of rejective rearing attitude, there was a negative correlation with ego strength, for autonomic rearing attitude, there was a positive correlation with adaptation among peer. Furthermore, In case of the daily rearing stress of mothers, there was a negative correlation with pro-sociality, as far as role division stress, there was a negative correlation with pro-sociality, positive emotion, adaptation among peer. Third, as a result of relative influence of the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers' rearing attitude and rearing stress on infants’ adjustment in their child care center classes, it was found that for the autonomic rearing attitude of mothers, there was a relative influence with pro-sociality, as far as role division stress, there was a relative influence with positive emotion. Through this, the paper aims to provide foundational data needed for teachers to guide infants to adjust themselves to the child care center stably.
This study aims to examine relationship and relative influence between the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers' rearing attitude and rearing stress, and infants’ adjustment in their child care center classes. The subjects of this study were infants who 0∼2 years old going to child care center, their mothers and their teachers in Gyeonggi-do Province. For the test of infants' child care center adjustment, ‘Preschool Adjustment, Questionaire(PAQ)' developed by Jewsuwan, Luster, Kostelink, and translated by Shin, hee-nam(2012) was used. To assess the teachers' teaching efficacy, the edited instrument of the ‘Science teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI)' developed by Enochs and Riggs(1990). To investigate mothers' rearing attitude, ‘Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)' developed by Shaefer(1959), to measure the mothers’ rearing stress, ‘Parenting Stress Index(PSI)' developed by Abiden(1990) and ‘Parenting Daily Hassless(PHD) developed by Cric and Greenberg(1990). SPSS(Statistical Package for the social Science)-WIN 21.0 was used for data handling. The result of this study are summarized as follows. First, Research investigated the difference of the adjustment to child care center according to infants, teachers, and mothers demographic characteristics. When it comes to infants' gender, girls have shown a higher pro-sociality, positive emotion, adaptation among peer, and ego strength than boys. In case of the age, 2-year old infants have shown a high adjustment to adaptation among peer and ego strength, 0-year old infants have shown a high adjustment to positive emotion. In terms of the adjustment to child care center according to birth order, didn't have any significant difference. There were differences in the adjustment to child care center with establish type in subordinate factors of teacher’s variables. The Public day care center infants have shown the a higher positive emotion and adjustment to daily task than Private daycare center infants. The group infants which live with teachers who had graduated college, over 31 years old, and 40 years or under had a high adjustment to daily task. As far as the adjustment to child care center according to mother's variables, it was shown that the working mothers' infants have shown a higher adjustment to daily task than unemployed mothers' infants, and the higher income families have shown a higher adjustment to pro-sociality, positive emotion, adaptation among peer than lower income families. The group which consisted of mothers who had graduated college had a high adjustment to adaptation among peer and ego strength. Second, At the result of the analyzing correlation between the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers's rearing attitude, and rearing stress, in case of personal teaching efficacy, there was a positive correlation with pro-sociality and adjustment to daily task. In terms of rejective rearing attitude, there was a negative correlation with ego strength, for autonomic rearing attitude, there was a positive correlation with adaptation among peer. Furthermore, In case of the daily rearing stress of mothers, there was a negative correlation with pro-sociality, as far as role division stress, there was a negative correlation with pro-sociality, positive emotion, adaptation among peer. Third, as a result of relative influence of the teacher's efficacy of teachers who in charge of child care classes at child care centers, mothers' rearing attitude and rearing stress on infants’ adjustment in their child care center classes, it was found that for the autonomic rearing attitude of mothers, there was a relative influence with pro-sociality, as far as role division stress, there was a relative influence with positive emotion. Through this, the paper aims to provide foundational data needed for teachers to guide infants to adjust themselves to the child care center stably.
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