본 연구는 초등학교 방과후 검도프로그램이 신체조성 및 체력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 보완 및 병행해야할 요인을 찾아 비만 예방과 체력 향상을 도모하며, 나아가 방과 후 초등학교 검도 프로그램 활성화 및 발전 방향과 종목별 방과 후 체육프로그램 효과의 기초적 자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 초등학교 4·5학년 남학생 20명을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 주 2회의 검도프로그램을 실시하였고, 실험시작일과, 8주 후, 실험 16주 후인 실험 종료일 총 3회에 걸쳐 신체조성 및 체력을 측정하여 비교, 분석하였다.
신체조성 항목인 ...
본 연구는 초등학교 방과후 검도프로그램이 신체조성 및 체력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 보완 및 병행해야할 요인을 찾아 비만 예방과 체력 향상을 도모하며, 나아가 방과 후 초등학교 검도 프로그램 활성화 및 발전 방향과 종목별 방과 후 체육프로그램 효과의 기초적 자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 초등학교 4·5학년 남학생 20명을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 주 2회의 검도프로그램을 실시하였고, 실험시작일과, 8주 후, 실험 16주 후인 실험 종료일 총 3회에 걸쳐 신체조성 및 체력을 측정하여 비교, 분석하였다.
신체조성 항목인 체질량지수의 자료 수집을 위한 도구로는 신체검사용 신장계와 체중계를 사용하였고, 체력 측정을 위한 방법으로는 심폐지구력, 유연성, 근지구력, 순발력을 측정하였다.
자료처리는 Windows SPSS 21.0 통계프로그램을 이용하였으며, 측정된 모든 자료는 각 변인별로 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하였다. 초등학교 방과 후 검도프로그램이 신체조성 및 체력에 미치는 영향을 규명하기 위하여 실험 전·중·후 3회에 걸쳐 two-way(2(RG)×3(RM)) ANOVA를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 체질량지수, 심폐지구력, 유연성에서는 16주간의 초등학교 방과 후 검도프로그램 참여 여부에 따른 상호작용 효과는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 심폐지구력과 유연성은 두 집단 모두 실험 시작일로부터 종료일까지의 유의한 차이는 있었다. 체질량지수의 하위요인인 신장과 체중을 비교·분석 결과 두 집단 모두 실험시작일로부터 종료일까지 유의한 차이가 있었다.
둘째, 근지구력과 순발력에서는 두 집단 모두 실험시작일로부터 종료일까지 유의한 차이는 나타났고, 16주간의 초등학교 방과 후 검도 프로그램 참여 여부에 따른 상호작용 효과에 유의한 차이가 있었다.
이상에서 초등학교 방과 후 검도프로그램에 실험 집단이 통제 집단보다 근지구력, 순발력에서 우수한 발달 결과를 보여줬으며 성장기 아동의 검도수련은 이들 변인에 매우 효과적임을 알 수 있다.
체질량지수와 심폐지구력, 유연성을 보완할 수 있는 운동을 병행하면 초등학교 아동의 성장에 매우 좋은 효과를 가질 수 있을 것이다.
보다 더 의미 있는 결과를 얻기 위하여 조사 대상을 확대하고, 종단 적 연구가 필요하며, 또한 다른 운동을 병행하였을 때 얻어지는 결과를 가지고 방과 후 프로그램을 재구성 할 수 있는 후속 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 초등학교 방과후 검도프로그램이 신체조성 및 체력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 보완 및 병행해야할 요인을 찾아 비만 예방과 체력 향상을 도모하며, 나아가 방과 후 초등학교 검도 프로그램 활성화 및 발전 방향과 종목별 방과 후 체육프로그램 효과의 기초적 자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 초등학교 4·5학년 남학생 20명을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 주 2회의 검도프로그램을 실시하였고, 실험시작일과, 8주 후, 실험 16주 후인 실험 종료일 총 3회에 걸쳐 신체조성 및 체력을 측정하여 비교, 분석하였다.
신체조성 항목인 체질량지수의 자료 수집을 위한 도구로는 신체검사용 신장계와 체중계를 사용하였고, 체력 측정을 위한 방법으로는 심폐지구력, 유연성, 근지구력, 순발력을 측정하였다.
자료처리는 Windows SPSS 21.0 통계프로그램을 이용하였으며, 측정된 모든 자료는 각 변인별로 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하였다. 초등학교 방과 후 검도프로그램이 신체조성 및 체력에 미치는 영향을 규명하기 위하여 실험 전·중·후 3회에 걸쳐 two-way(2(RG)×3(RM)) ANOVA를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 체질량지수, 심폐지구력, 유연성에서는 16주간의 초등학교 방과 후 검도프로그램 참여 여부에 따른 상호작용 효과는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 심폐지구력과 유연성은 두 집단 모두 실험 시작일로부터 종료일까지의 유의한 차이는 있었다. 체질량지수의 하위요인인 신장과 체중을 비교·분석 결과 두 집단 모두 실험시작일로부터 종료일까지 유의한 차이가 있었다.
둘째, 근지구력과 순발력에서는 두 집단 모두 실험시작일로부터 종료일까지 유의한 차이는 나타났고, 16주간의 초등학교 방과 후 검도 프로그램 참여 여부에 따른 상호작용 효과에 유의한 차이가 있었다.
이상에서 초등학교 방과 후 검도프로그램에 실험 집단이 통제 집단보다 근지구력, 순발력에서 우수한 발달 결과를 보여줬으며 성장기 아동의 검도수련은 이들 변인에 매우 효과적임을 알 수 있다.
체질량지수와 심폐지구력, 유연성을 보완할 수 있는 운동을 병행하면 초등학교 아동의 성장에 매우 좋은 효과를 가질 수 있을 것이다.
보다 더 의미 있는 결과를 얻기 위하여 조사 대상을 확대하고, 종단 적 연구가 필요하며, 또한 다른 운동을 병행하였을 때 얻어지는 결과를 가지고 방과 후 프로그램을 재구성 할 수 있는 후속 연구가 이루어져야 할 것이다.
This research examines how Kendo influences body composition and physical strength of elementary school students. Also, it looks into how Kendo may prevent obesity and improve physical health. In addition, the study intends to provide information on why Kendo should be promoted as an after-school ...
This research examines how Kendo influences body composition and physical strength of elementary school students. Also, it looks into how Kendo may prevent obesity and improve physical health. In addition, the study intends to provide information on why Kendo should be promoted as an after-school activity for elementary school students. This research took samples from 4th and 5th grade boys on three different instances. These experiments were conducted at an elementary school affiliated with S University. These boys were divided into two different groups; those participating in the Kendo program and those who are not. Participating students trained in Kendo twice on Tuesdays and Thursdays for a total of 200 minutes for 16 weeks. Their body composition and physical strength were tested in the beginning of training, after eight weeks, and after 16 weeks. They were tested a total of three times.
This research used scale and height measurements to examine the progress of the students' physical transformation. These instruments were used as the main tools to collect data for the body mass. To check the students' cardiopulmonary endurance, this research used a series of step fitness tests. In these step tests, the students were tested for three minutes by stepping 24 times per minute. After one minute, their heart rates were measured for 30 seconds. Then after 30 seconds, their heart rates were measured for another 30 seconds. After 30 seconds, their heart rates were measured for 30 additional seconds. In other words, the students' heart rates were measured three different times for 30 seconds. This was calculated and recorded using the PEI formula and was rounded at 0.01.
In order to test the flexibility measurement, sit-forward bend was conducted twice and recorded the measurement by the 0.1 cm interval. In order to test the muscular endurance, knee push-ups were used. The research only counted the knee push-ups only if the elbows were 90 degrees from the floor. The students conducted knee push-ups until they could no longer perform them, and the total number was recorded. Standing long jumps were used to assess reflex action. This test was measured twice, and the higher score was recorded in centimeters.
This research uses the Windows SPSS 21.0 statistics software to analyze and test sample data. Data variables are used to derive the average (M) and standard deviation (SD). In order to assess Kendo's effect on body composition and physical strength of elementary school students, SPSS two-way(2(RG)3(RM)) ANOVA was utilized three times in the beginning, mid-point, and at the end of Kendo training. This test sets the p-value at .05. The subsequent paragraphs provide a summary of this research.
First, there was no significant difference in the students' body mass index, cardiopulmonary endurance, and flexibility for all students, including Kendo and non-participating students. Both groups of students experienced improvement in their cardiopulmonary endurance and flexibility as they are growing students. Also, the data comparison and analysis of the two groups showed that their height and weight have changed regardless participating in Kendo.
Second, the both groups have shown improvements in muscular endurance and reflex action after 16 weeks, and the Kendo students experienced notable improvements in these areas compared to non-participating students. The Kendo students had outstanding development of muscular endurance and reflex action. Kendo training has shown its effectiveness in promoting children's physical growth.
In conclusion, in the future, this research could be expanded by examining a bigger sample group, which will result in a more comprehensive research. Another research idea includes examining effects of physical fitness of students who train Kendo as well as other sports.
This research examines how Kendo influences body composition and physical strength of elementary school students. Also, it looks into how Kendo may prevent obesity and improve physical health. In addition, the study intends to provide information on why Kendo should be promoted as an after-school activity for elementary school students. This research took samples from 4th and 5th grade boys on three different instances. These experiments were conducted at an elementary school affiliated with S University. These boys were divided into two different groups; those participating in the Kendo program and those who are not. Participating students trained in Kendo twice on Tuesdays and Thursdays for a total of 200 minutes for 16 weeks. Their body composition and physical strength were tested in the beginning of training, after eight weeks, and after 16 weeks. They were tested a total of three times.
This research used scale and height measurements to examine the progress of the students' physical transformation. These instruments were used as the main tools to collect data for the body mass. To check the students' cardiopulmonary endurance, this research used a series of step fitness tests. In these step tests, the students were tested for three minutes by stepping 24 times per minute. After one minute, their heart rates were measured for 30 seconds. Then after 30 seconds, their heart rates were measured for another 30 seconds. After 30 seconds, their heart rates were measured for 30 additional seconds. In other words, the students' heart rates were measured three different times for 30 seconds. This was calculated and recorded using the PEI formula and was rounded at 0.01.
In order to test the flexibility measurement, sit-forward bend was conducted twice and recorded the measurement by the 0.1 cm interval. In order to test the muscular endurance, knee push-ups were used. The research only counted the knee push-ups only if the elbows were 90 degrees from the floor. The students conducted knee push-ups until they could no longer perform them, and the total number was recorded. Standing long jumps were used to assess reflex action. This test was measured twice, and the higher score was recorded in centimeters.
This research uses the Windows SPSS 21.0 statistics software to analyze and test sample data. Data variables are used to derive the average (M) and standard deviation (SD). In order to assess Kendo's effect on body composition and physical strength of elementary school students, SPSS two-way(2(RG)3(RM)) ANOVA was utilized three times in the beginning, mid-point, and at the end of Kendo training. This test sets the p-value at .05. The subsequent paragraphs provide a summary of this research.
First, there was no significant difference in the students' body mass index, cardiopulmonary endurance, and flexibility for all students, including Kendo and non-participating students. Both groups of students experienced improvement in their cardiopulmonary endurance and flexibility as they are growing students. Also, the data comparison and analysis of the two groups showed that their height and weight have changed regardless participating in Kendo.
Second, the both groups have shown improvements in muscular endurance and reflex action after 16 weeks, and the Kendo students experienced notable improvements in these areas compared to non-participating students. The Kendo students had outstanding development of muscular endurance and reflex action. Kendo training has shown its effectiveness in promoting children's physical growth.
In conclusion, in the future, this research could be expanded by examining a bigger sample group, which will result in a more comprehensive research. Another research idea includes examining effects of physical fitness of students who train Kendo as well as other sports.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.