현대인들은 21세기의 급속한 산업성장과 과학의 발달로 인해 풍요로운 삶을 영위하는 반면, 빠르게 변화하는 현대사회 속에서 육체적, 정신적 스트레스에 직접적이든 간접적이든 노출되게 된다. 이러한 스트레스는 현대 생활의 한 부분으로 우리 생활 속에서 존재하는 걱정ㆍ근심이나 일에 대한 불만족 또는 지나친 과로 등으로부터 분리되기 힘든 환경에서 많은 사람들이 근심하며 긴장 속에 생활하면서 수많은 질병의 원인이 되어 가고 있다. 스트레스를 해소하는 여러 방법 중 현대인들이 가장 선호하는 분야가 바로 아로마이다.
아로마 효과에 대한 인식이 높아짐에 따라 아로마에 대한 관심과 수요가 점차 늘어나면서 에션설 오일과 아로마 향 등을 이용한 화장품 만들기가 급격히 확산되고, 제품회사에서 생산되는 아로마 화장품과 목욕용 제품, 방향요법에 이용되는 제품 등 다양한 아로마 향을 첨가한 제품들이 나오고 있다.
그러나 아로마 에션설 오일의 종류가 다양하고 사용법이 너무 광범위하기 때문에 오용이나 남용이 되기 쉽고, 실제 경험이 없으면 부작용으로 효능을 기대하기 어렵다. 그러므로 아로마를 이용하는 소비들이 아로마에 대한 지식의 정도, 효능에 대해 제대로 알고 사용하고 있는지, 선호하는 향의 종류는 무엇인지에 대한 구체적이고 실증적인 연구가 필요하다.
이에 본 연구의 목적은 현대인들이 아로마 ...
현대인들은 21세기의 급속한 산업성장과 과학의 발달로 인해 풍요로운 삶을 영위하는 반면, 빠르게 변화하는 현대사회 속에서 육체적, 정신적 스트레스에 직접적이든 간접적이든 노출되게 된다. 이러한 스트레스는 현대 생활의 한 부분으로 우리 생활 속에서 존재하는 걱정ㆍ근심이나 일에 대한 불만족 또는 지나친 과로 등으로부터 분리되기 힘든 환경에서 많은 사람들이 근심하며 긴장 속에 생활하면서 수많은 질병의 원인이 되어 가고 있다. 스트레스를 해소하는 여러 방법 중 현대인들이 가장 선호하는 분야가 바로 아로마이다.
아로마 효과에 대한 인식이 높아짐에 따라 아로마에 대한 관심과 수요가 점차 늘어나면서 에션설 오일과 아로마 향 등을 이용한 화장품 만들기가 급격히 확산되고, 제품회사에서 생산되는 아로마 화장품과 목욕용 제품, 방향요법에 이용되는 제품 등 다양한 아로마 향을 첨가한 제품들이 나오고 있다.
그러나 아로마 에션설 오일의 종류가 다양하고 사용법이 너무 광범위하기 때문에 오용이나 남용이 되기 쉽고, 실제 경험이 없으면 부작용으로 효능을 기대하기 어렵다. 그러므로 아로마를 이용하는 소비들이 아로마에 대한 지식의 정도, 효능에 대해 제대로 알고 사용하고 있는지, 선호하는 향의 종류는 무엇인지에 대한 구체적이고 실증적인 연구가 필요하다.
이에 본 연구의 목적은 현대인들이 아로마 에센셜 오일에 대한 지식이 어느 정도 인지, 아로마 에센셜 오일에 대한 인지도가 어떤 한지, 아로마 에센셜 오일의 활용도가 어느 정도인지, 어떤 아로마 향을 선호하는지를 조사함으로써 피부미용, 제품생산, 생활 속에서 다양하게 사용하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구는 2014년 8월1일부터 8월 15일까지 약 3주간에 걸쳐 20대에서 60대 여성 280명을 대상으로 직접 설문지에 기입하는 방법으로 조사하여 연구 분석하였다. 그리고 향에 대한 선호도를 조사하기 위해 3초간 향을 맡게 하고 3분 간격으로 다른 향을 맡게 했다.
본 연구를 통하여 얻어진 결과를 가지고 다음과 같은 결과를 내린다.
첫째, 여성들은 아로마 에션셜 오일에 대한 인지도가 보통 수준이었으며, 학력이 높은 여성일수록, 미혼 여성, 그리고 가정의 월평균 소득이 300만원 이상인 여성이 다른 여성보다 아로마 에션셜 오일에 대해 잘 알고 있었다.
둘째, 아로마 에센셜 오일에 대한 여성들의 지식 정도는 12점 만점 중 전체 평균이 6.54로, 여성들은 아로마 에센셜 오일에 대한 지식이 그다지 높지 않은 것으로 나타났으며, 학력이 높은 여성일수록 아로마 에센셜 오일에 대한 지식이 높았다.
셋째, 아로마에센셜 오일을 사용 경험 유무에서는 아로마 에센셜 오일을 사용해 본 적이 있는 여성이 83.3%로 대부분을 차지하였으며, 학력이 높은 여성일수록 아로마 에센셜 오일을 사용해 본 적이 많았다. 여성들이 아로마 에센셜 오일을 이용한 기간은 아로마 에센셜 오일을 6개월~1년 미만 이용한 여성이 32.6%로 가장 많았으며, 평균 사용횟수는 평균적으로 주 1회 사용하는 여성이 40.8%로 가장 많았다. 여성들이 아로마 에센셜 오일을 구입하는 장소는 아로마 전문샵에서 구입하는 여성이 42.9%로 가장 많았으며, 아로마 에센셜오일을 선택할 때 효능과 효과를 고려하는 여성이 44.0%로 가장 많았다. 가격대에 대해 여성들의 인식을 살펴본 결과 7점 만점 중 전체 평균이 5.17로, 여성들은 아로마 에센셜 오일 가격대에 대해 비싸다고 인식하는 것으로 나타났다. 아로마 에센셜 오일의 구입경로로는 본인이 직접 구입하는 여성이 45.1%로 가장 많았으며, 또한 사용용도는 슬리밍에 사용하는 여성이 32.1%로 가장 많았으며, 아로마 에센셜 오일을 발향법을 통해 사용하는 여성이 33.2%로 가장 많았다. 아로마 에센셜 오일을 2~3종류 사용하는 여성이 59.2%로 가장 많았으며, 아로마 에센셜 오일 이용 시 라벤더 오일을 선호하는 여성이 36.4%로 가장 많았으며, 다음으로 기타 20.1%, 레몬 16.3%, 로즈마리 10.9%, 페퍼민트 7.1%, 일랑일랑 6.5%, 로즈 5.4% 순으로 나타났으며, 아로마 에센셜 오일 사용에 대해 만족하는 여성이 78.3%로 대부분을 차지하였으며, 보통인 여성은 21.7%로 나타났다.
넷째, 10가지의향을 테스트 한 결과 평균이 ‘로즈마리’가4.97로 가장높았고, 다음으로‘라벤더’4.87, ‘일랑일랑’4.77, ‘샌달우드’4.60, ‘티트리’와 ‘카모마일’ 4.57 순으로 나타났으며, ‘유칼립투스’가4.14로 가장 낮았다. 따라서 여성들은 아로마 에센셜 오일 중에 로즈마리 향에 대한 선호도가 높으며, 유칼립투스향에 대한 선호도가 가장 낮음을 알 수 있다.
현대인들은 21세기의 급속한 산업성장과 과학의 발달로 인해 풍요로운 삶을 영위하는 반면, 빠르게 변화하는 현대사회 속에서 육체적, 정신적 스트레스에 직접적이든 간접적이든 노출되게 된다. 이러한 스트레스는 현대 생활의 한 부분으로 우리 생활 속에서 존재하는 걱정ㆍ근심이나 일에 대한 불만족 또는 지나친 과로 등으로부터 분리되기 힘든 환경에서 많은 사람들이 근심하며 긴장 속에 생활하면서 수많은 질병의 원인이 되어 가고 있다. 스트레스를 해소하는 여러 방법 중 현대인들이 가장 선호하는 분야가 바로 아로마이다.
아로마 효과에 대한 인식이 높아짐에 따라 아로마에 대한 관심과 수요가 점차 늘어나면서 에션설 오일과 아로마 향 등을 이용한 화장품 만들기가 급격히 확산되고, 제품회사에서 생산되는 아로마 화장품과 목욕용 제품, 방향요법에 이용되는 제품 등 다양한 아로마 향을 첨가한 제품들이 나오고 있다.
그러나 아로마 에션설 오일의 종류가 다양하고 사용법이 너무 광범위하기 때문에 오용이나 남용이 되기 쉽고, 실제 경험이 없으면 부작용으로 효능을 기대하기 어렵다. 그러므로 아로마를 이용하는 소비들이 아로마에 대한 지식의 정도, 효능에 대해 제대로 알고 사용하고 있는지, 선호하는 향의 종류는 무엇인지에 대한 구체적이고 실증적인 연구가 필요하다.
이에 본 연구의 목적은 현대인들이 아로마 에센셜 오일에 대한 지식이 어느 정도 인지, 아로마 에센셜 오일에 대한 인지도가 어떤 한지, 아로마 에센셜 오일의 활용도가 어느 정도인지, 어떤 아로마 향을 선호하는지를 조사함으로써 피부미용, 제품생산, 생활 속에서 다양하게 사용하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구는 2014년 8월1일부터 8월 15일까지 약 3주간에 걸쳐 20대에서 60대 여성 280명을 대상으로 직접 설문지에 기입하는 방법으로 조사하여 연구 분석하였다. 그리고 향에 대한 선호도를 조사하기 위해 3초간 향을 맡게 하고 3분 간격으로 다른 향을 맡게 했다.
본 연구를 통하여 얻어진 결과를 가지고 다음과 같은 결과를 내린다.
첫째, 여성들은 아로마 에션셜 오일에 대한 인지도가 보통 수준이었으며, 학력이 높은 여성일수록, 미혼 여성, 그리고 가정의 월평균 소득이 300만원 이상인 여성이 다른 여성보다 아로마 에션셜 오일에 대해 잘 알고 있었다.
둘째, 아로마 에센셜 오일에 대한 여성들의 지식 정도는 12점 만점 중 전체 평균이 6.54로, 여성들은 아로마 에센셜 오일에 대한 지식이 그다지 높지 않은 것으로 나타났으며, 학력이 높은 여성일수록 아로마 에센셜 오일에 대한 지식이 높았다.
셋째, 아로마에센셜 오일을 사용 경험 유무에서는 아로마 에센셜 오일을 사용해 본 적이 있는 여성이 83.3%로 대부분을 차지하였으며, 학력이 높은 여성일수록 아로마 에센셜 오일을 사용해 본 적이 많았다. 여성들이 아로마 에센셜 오일을 이용한 기간은 아로마 에센셜 오일을 6개월~1년 미만 이용한 여성이 32.6%로 가장 많았으며, 평균 사용횟수는 평균적으로 주 1회 사용하는 여성이 40.8%로 가장 많았다. 여성들이 아로마 에센셜 오일을 구입하는 장소는 아로마 전문샵에서 구입하는 여성이 42.9%로 가장 많았으며, 아로마 에센셜오일을 선택할 때 효능과 효과를 고려하는 여성이 44.0%로 가장 많았다. 가격대에 대해 여성들의 인식을 살펴본 결과 7점 만점 중 전체 평균이 5.17로, 여성들은 아로마 에센셜 오일 가격대에 대해 비싸다고 인식하는 것으로 나타났다. 아로마 에센셜 오일의 구입경로로는 본인이 직접 구입하는 여성이 45.1%로 가장 많았으며, 또한 사용용도는 슬리밍에 사용하는 여성이 32.1%로 가장 많았으며, 아로마 에센셜 오일을 발향법을 통해 사용하는 여성이 33.2%로 가장 많았다. 아로마 에센셜 오일을 2~3종류 사용하는 여성이 59.2%로 가장 많았으며, 아로마 에센셜 오일 이용 시 라벤더 오일을 선호하는 여성이 36.4%로 가장 많았으며, 다음으로 기타 20.1%, 레몬 16.3%, 로즈마리 10.9%, 페퍼민트 7.1%, 일랑일랑 6.5%, 로즈 5.4% 순으로 나타났으며, 아로마 에센셜 오일 사용에 대해 만족하는 여성이 78.3%로 대부분을 차지하였으며, 보통인 여성은 21.7%로 나타났다.
넷째, 10가지의향을 테스트 한 결과 평균이 ‘로즈마리’가4.97로 가장높았고, 다음으로‘라벤더’4.87, ‘일랑일랑’4.77, ‘샌달우드’4.60, ‘티트리’와 ‘카모마일’ 4.57 순으로 나타났으며, ‘유칼립투스’가4.14로 가장 낮았다. 따라서 여성들은 아로마 에센셜 오일 중에 로즈마리 향에 대한 선호도가 높으며, 유칼립투스향에 대한 선호도가 가장 낮음을 알 수 있다.
While our contemporary people lead a rich life thanks to the development of science and the rapid industrial growth in the 21st century, they are likely to be exposed to physical and psychological stress directly and indirectly. These kinds of stress are becoming the causes of a number of diseases, ...
While our contemporary people lead a rich life thanks to the development of science and the rapid industrial growth in the 21st century, they are likely to be exposed to physical and psychological stress directly and indirectly. These kinds of stress are becoming the causes of a number of diseases, making people worry and live in lots of stress which they can not easily escape from. In this situation, aroma can be one of the preferred methods to relieve the stress of modern life.
With the increase of recognition on the efficiency of aroma, the interests and demands on aroma are rapidly expanding, spreading the use of cosmetics made by essential oil and aroma scent, and companies are manufacturing various aroma cosmetics, bathing products and aromatherapy products.
However, because the kinds of essential oil are too diverse and the usage of them are too broad, they can be easily misused and the effects are not likely to be expected without the real experience. Therefore, there is a need for a concrete and empirical study on the knowledge and the effects of aroma.
The purpose of this thesis is to provide some basic data for aroma skin care, manufacturing products and the broad use of aroma by studying the knowledge and the awareness of aroma essential oil, the use of aroma products, and the preference of aroma scents.
In this study, 280 women from in their 20s to in their 60s were surveyed by filling out the survey form in 1 to 15, August, 2014 and analyzed. The subjects were asked to smell a scent for 3 seconds and another one with 3 minutes of intervals.
The results of this thesis are as follows.
First, the subjects showed the moderate awareness to aroma essential oil. Women with higher level of education, unmarried, with over 3000000 won of average monthly income tend to be more aware of aroma essential oil.
Second, subjects turned out that they had not high level of knowledge on aroma essential oil with the mean 6.54 of knowledge level. The higher level of education women had, the high level of knowledge on aroma essential oil they showed.
Third, 83.3% of subjects had used aroma essential oil. Women with higher level of education had used it more. 32.6% of subjects used aroma essential oil for 6 months to a year, and 40.8% used it once a week. 42.9% of subjects purchased it in aroma specialized shops. 44.0% of them considered the effects of it important when they choose the kinds. The subjects considered aroma oil expensive, with the mean 5.17 out of 7. 45.1% of them purchased the products in person. 32.1% of them used it in slimming method and 33.2% of them in scent-emitting method. 59.2% of subjects used 2 or 3 kinds of aroma essential oil. lavender oil was most preferred with 36.4% of subjects, and lemon was with 16.3%, rosemary with 10.9%, peppermint with 7.1%, ylang-lyang with 6.5%, and rose with 5.4%, respectively. 78.3% of subjects were satisfied with the products, 21.7% showed moderate degree of satisfaction.
Forth, as the result of the preference test on the 10 kinds of scents, rosemary was in the highest with mean 4.97, and lavender was with 4.87, ylang-ylang with 4.77, sandalwood with 4.60, tea tree and chamomile with 4.57, and eucalyptus with 4.14, respectively. The scent of rosemary was most preferred and that of eucalyptus was least preferred.
While our contemporary people lead a rich life thanks to the development of science and the rapid industrial growth in the 21st century, they are likely to be exposed to physical and psychological stress directly and indirectly. These kinds of stress are becoming the causes of a number of diseases, making people worry and live in lots of stress which they can not easily escape from. In this situation, aroma can be one of the preferred methods to relieve the stress of modern life.
With the increase of recognition on the efficiency of aroma, the interests and demands on aroma are rapidly expanding, spreading the use of cosmetics made by essential oil and aroma scent, and companies are manufacturing various aroma cosmetics, bathing products and aromatherapy products.
However, because the kinds of essential oil are too diverse and the usage of them are too broad, they can be easily misused and the effects are not likely to be expected without the real experience. Therefore, there is a need for a concrete and empirical study on the knowledge and the effects of aroma.
The purpose of this thesis is to provide some basic data for aroma skin care, manufacturing products and the broad use of aroma by studying the knowledge and the awareness of aroma essential oil, the use of aroma products, and the preference of aroma scents.
In this study, 280 women from in their 20s to in their 60s were surveyed by filling out the survey form in 1 to 15, August, 2014 and analyzed. The subjects were asked to smell a scent for 3 seconds and another one with 3 minutes of intervals.
The results of this thesis are as follows.
First, the subjects showed the moderate awareness to aroma essential oil. Women with higher level of education, unmarried, with over 3000000 won of average monthly income tend to be more aware of aroma essential oil.
Second, subjects turned out that they had not high level of knowledge on aroma essential oil with the mean 6.54 of knowledge level. The higher level of education women had, the high level of knowledge on aroma essential oil they showed.
Third, 83.3% of subjects had used aroma essential oil. Women with higher level of education had used it more. 32.6% of subjects used aroma essential oil for 6 months to a year, and 40.8% used it once a week. 42.9% of subjects purchased it in aroma specialized shops. 44.0% of them considered the effects of it important when they choose the kinds. The subjects considered aroma oil expensive, with the mean 5.17 out of 7. 45.1% of them purchased the products in person. 32.1% of them used it in slimming method and 33.2% of them in scent-emitting method. 59.2% of subjects used 2 or 3 kinds of aroma essential oil. lavender oil was most preferred with 36.4% of subjects, and lemon was with 16.3%, rosemary with 10.9%, peppermint with 7.1%, ylang-lyang with 6.5%, and rose with 5.4%, respectively. 78.3% of subjects were satisfied with the products, 21.7% showed moderate degree of satisfaction.
Forth, as the result of the preference test on the 10 kinds of scents, rosemary was in the highest with mean 4.97, and lavender was with 4.87, ylang-ylang with 4.77, sandalwood with 4.60, tea tree and chamomile with 4.57, and eucalyptus with 4.14, respectively. The scent of rosemary was most preferred and that of eucalyptus was least preferred.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.